Wolven bijten 33-jarige Shetlander dood in Wapserveen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:18

Er staat toch nergens dat de pony alleen stond? Misschien wel in een groep van 30 Shetlanders. Waar ga je die laten dan?

Ik hoop oprecht dat het dier gestorven is van de eerste initiële schrik van “er is een wolf” ipv terwijl de wolf lekker aan het snacken was of nog erger, pas uren daarna.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:23

DuoPenotti schreef:
gillian schreef:

Waarom dan de reacties open laten? Er zijn inmiddels wel genoeg wolven topics toch ;)

Precies

Herhaling 1001
Ja ook van mij.
Van de EU mag een probleem wolf geschoten worden.
1 die herhaaldelijk vee/weide dieren aanvalt valt daaronder.
Nee Nederland moet weer eens andere regels maken.
Met als gevolg oa dit.
Paardje dat waarschijnlijk nog nooit opgesloten heeft gestaan kan vaak niet zomaar binnen.
Ipv met de vinger naar de eigenaar wijzen zouden wij paarden liefhebbers dat toch moeten weten.
Wijs naar ons slappe beleid. Daar zitten de schuldige.

Weet je het woensdag

[ [url=m/rAfgpn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is niet "In plaats van". Het is beiden. Het beleid moet anders maar zolang die beesten hier rondlopen ga je je kwetsbaarste dieren beschermen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:24

Sanet schreef:
Er staat toch nergens dat de pony alleen stond? Misschien wel in een groep van 30 Shetlanders. Waar ga je die laten dan?

Ik hoop oprecht dat het dier gestorven is van de eerste initiële schrik van “er is een wolf” ipv terwijl de wolf lekker aan het snacken was of nog erger, pas uren daarna.

Misschien. Dat weten we inderdaad niet. Wat zou jij doen als je een groep van 30 shetlanders (inclusief een hoogbejaarde) had in bekend wolvengebied?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:24

Ik ga echt lachen om de mensen die nu, zoals gewoonlijk, ophokken zeggen.

Als het straks in de zomer weer 30 graden is kan je niet eens fatsoenlijk je paard of pony 's nachts in aangenamere temperaturen buitenzetten want wolf.

Er zijn echt wel redenen te bedenken waarom het diertje nog buiten stond: oude bomen moet je niet verplanten.

Dat gezegde is er ook niet voor niks.
Had ik het anders gedaan? Waarschijnlijk wel, mits ik de mogelijkheden had.

Maar ipv iets te doen tegen de beschermde status van de wolf gaan we weer gezamelijk zeiken over de tekortkomingen van de eigenaar.

Zal verdorie je dier zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:30

Schapenwol schreef:
Sanet schreef:

Misschien. Dat weten we inderdaad niet. Wat zou jij doen als je een groep van 30 shetlanders (inclusief een hoogbejaarde) had in bekend wolvengebied?

Verhuizen naar een Waddeneiland of alles verkopen.

Ik weet het echt niet. Niet echt makkelijk “ff” plek vinden voor 30 Shetlanders voor elke nacht. Waar je ze dus elke avond heen moet brengen en elke ochtend weer op moet halen. Dan moet de buurman al een veilige, mega schuur hebben, mja, dat is per 6-7 Shetlanders ook een kruiwagen vol met mest.
Preventief laten inslapen omdat ze misschien opgegeten gaan worden door een wolf, is ook wel weer erg lastig.

Laten we maar zeggen dat ik blij ben dat ik geen 30 Shetlanders heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:52

Onali schreef:

Als het straks in de zomer weer 30 graden is kan je niet eens fatsoenlijk je paard of pony 's nachts in aangenamere temperaturen buitenzetten want wolf.

Er zijn echt wel redenen te bedenken waarom het diertje nog buiten stond: oude bomen moet je niet verplanten.

Maar ipv iets te doen tegen de beschermde status van de wolf gaan we weer gezamelijk zeiken over de tekortkomingen van de eigenaar.

Precies dat!

Ja gelukkig kan ik mijn paarden binnen zetten.
Maar ik kan ook verder kijken dan mijn neus lang is en weet dat niet elke eigenaar dat kan.
Maar ook niet elk paard. Denk aan dampige paarden.
Idd in de zomer koeler binnen zetten in de nacht buiten.

Wijzen moet naar den haag en verder niet naar eigenaren die vast niet zonder reden deze pony buiten hadden staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:09

DuoPenotti schreef:
Onali schreef:

Precies dat!

Ja gelukkig kan ik mijn paarden binnen zetten.
Maar ik kan ook verder kijken dan mijn neus lang is en weet dat niet elke eigenaar dat kan.
Maar ook niet elk paard. Denk aan dampige paarden.
Idd in de zomer koeler binnen zetten in de nacht buiten.

Wijzen moet naar den haag en verder niet naar eigenaren die vast niet zonder reden deze pony buiten hadden staan.

Over het algemeen vindt Bokt dat paarden 24-7 buiten moeten staan en krijg je veel kritiek over je heen als je je paarden (in hun ogen) te veel uren op stal zou houden....

DuoPenotti

Re: Wolven bijten 33-jarige Shetlander dood in Wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:15

Ja bijzonder hè.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:02

Ik vind juist dat er gechargeerd wordt door de anti-Den Haag wijzers. Het beleid moet anders maar je bent altijd verantwoordelijk voor je dieren.

-ophokken? We hebben het over de kwetsbaarste dieren en enkel de nachten. 90% van de paardenhouders zet hun paarden sowieso 's nachts binnen. Maar mensen in wolvengebied zijn ineens massaal voor 24/7 buiten, zomer en winter. Come on..

-30 graden? Dat is het hier 7 dagen per jaar. En ook dan staan veel paarden gewoon 's nachts op stal en daar heeft nog nooit een haan naar gekraaid in paardenland maar nu is dat ineens onverteerbaar? Paarde overdag "ophokken" bij 30 graden is dan weer geen probleem, want dan hebben ze het koeler dan op de wei is het argument... veilig voor wolven is dan weer geen argument? Heel apart. Zorg voor schaduw op je wei en dan hoef je ze 's nachts niet perse buiten te zetten.

En nogmaals, dit is voor gezonde, grote paarden echt niet nodig. Maar als ik een shetlander van 33 zou hebben, in een gebied waar de wolven bij wijze van spreken lang je hek lopen, dan zou ik daar wel wat mee doen ja.

En ik ken helaas genoeg mensen die wel klagen en terwijl ze boze mailtjes naar Den Haag typen gewoon hun kwetsbaarste dieren in hun achtertuin laten opeten. Die NIKS willen doen om hun dieren iets veiliger te houden. Die gewoon bozig weigeren de realiteit van dit moment onder ogen te zien. Dan heb ik medelijden met het dier, maar niet met de eigenaar. Ik geef ze ook niet de schuld, want de wolf bijt, zij niet. Maar ik ga ook niet mee janken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:06

Misschien willen de eigenaren wel maar kunnen ze niet? het is niet bepaald gratis allemaal om hekken te plaatsen/ stallen aan te passen etc etc.

Hier dus ook geen oordeel over wat de eigenaar wel of niet had moeten doen. Ik vind het heel triest voor het beestje dat het zo aan het einde heeft moeten komen en hoop dat het niet geleden heeft.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:09

Schapenwol schreef:
Ik vind juist dat er gechargeerd wordt door de anti-Den Haag wijzers. Het beleid moet anders maar je bent altijd verantwoordelijk voor je dieren.

-ophokken? We hebben het over de kwetsbaarste dieren en enkel de nachten. 90% van de paardenhouders zet hun paarden sowieso 's nachts binnen. Maar mensen in wolvengebied zijn ineens massaal voor 24/7 buiten, zomer en winter. Come on..

-30 graden? Dat is het hier 7 dagen per jaar. En ook dan staan veel paarden gewoon 's nachts op stal en daar heeft nog nooit een haan naar gekraaid in paardenland maar nu is dat ineens onverteerbaar? Paarde overdag "ophokken" bij 30 graden is dan weer geen probleem, want dan hebben ze het koeler dan op de wei is het argument... veilig voor wolven is dan weer geen argument? Heel apart. Zorg voor schaduw op je wei en dan hoef je ze 's nachts niet perse buiten te zetten.

En nogmaals, dit is voor gezonde, grote paarden echt niet nodig. Maar als ik een shetlander van 33 zou hebben, in een gebied waar de wolven bij wijze van spreken lang je hek lopen, dan zou ik daar wel wat mee doen ja.

En ik ken helaas genoeg mensen die wel klagen en terwijl ze boze mailtjes naar Den Haag typen gewoon hun kwetsbaarste dieren in hun achtertuin laten opeten. Die NIKS willen doen om hun dieren iets veiliger te houden. Die gewoon bozig weigeren de realiteit van dit moment onder ogen te zien. Dan heb ik medelijden met het dier, maar niet met de eigenaar. Ik geef ze ook niet de schuld, want de wolf bijt, zij niet. Maar ik ga ook niet mee janken.

Onder welke steen leef jij? Ik ben die lange droge/warme zomers inmiddels zat :+

En wij zouden graag ons land willen aanpassen! Maar 18 hectare wolfwerend maken, is onbetaalbaar.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:12

Je kan zo'n discussie op 2 lagen voeren.

1. Theoretisch, principieel. Dat is: beleid. Hoe wil je omgaan met de wolf in NL.

2. Praktisch, de werkelijkheid van de dag. Van dit moment. Dat is: wat doe je met je oude shetlander als er wolven in je omgeving zitten (die al vee hebben aangevallen ook).

Het is totaal onzinnig en voegt niks toe om op iemand die op niveau 2 iets zegt, te reageren met niveau 1. Andersom net zo goed. In een algemeen wolventopic over beleid, is het onzin om met argumenten te komen van hoe je alledag je paard moet beschermen.

Die 2 niveaus bestaan naast elkaar en daarbinnen kun je discussies voeren. Je kan die twee invalshoeken niet tegen elkaar opvoeren.
Dat is wat sommigen hier (en ook in de media en politiek) steeds doen.

Je moet je pony op stal zetten want er loopt een wolf rond vanavond. "Nee, Den Haag moet zorgen dat er geen wolf is!!!&€)! " Okééééé... relax, dat is een ander onderwerp!

Den Haag moet een ander wolvenbeleid gaan voeren! "Nee! Je moet je pony gewoon op stal zetten/wolfwerend hek maken!!!?€&!"
Okéééé.... relaxed... dat is een ander onderwerp dan hier besproken wordt...

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:14

Dagahra schreef:
Onder welke steen leef jij? Ik ben die lange droge/warme zomers inmiddels zat :+

En wij zouden graag ons land willen aanpassen! Maar 18 hectare wolfwerend maken, is onbetaalbaar.

Het gaat niet over jou maar over 1 bejaarde shetlander. Als jij 1 bejaarde shetlander zou hebben dan zou je daar neem ik aan een oplossing voor zoeken als je weet dat er wolven in je buurt lopen? De meeste mensen met een kwetsbare pony hebben echt geen 18 hectare waar zo'n beestje op loopt en als je 18 hectare hebt, dan heb je meestal ook wel een stallingsmogelijkheid. Laten we niet de extreme situaties erbij halen. Natuurlijk zijn er situaties waarin je niks kan doen, zeker met schapen. Dat ontkent ook niemand.

En ik snap dat de zomers droog en warm zijn, maar er waren in 2022 maar 9 dagen dat het 30 graden of hoger was. https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... 2022/zomer
Laatst bijgewerkt door Schapenwol op 13-03-23 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:16

Muisbal schreef:
Ik heb me niet verdiept in de wolven en godzijdank woon ik niet in een gebied waar wolven waarschijnlijk ooit een probleem worden. Maar wat mij opvalt is dat de wolven de dieren doden, maar eigenlijk niet opeten.
Is dat niet gek? Zou een wolf niet alleen moeten jagen als hij honger heeft en dan dus ook het prooi opeten? Weet iemand hoe dat zit?

Dat is dus precies waar ik mee zit. Waarom zien we allemaal verminkte dieren en die niet opgegeten zijn.
Waarom doden ze ze als ze ze niet opeten? Is dat dan voor de fun ofzo?
(Zoals katten soms ook alleen spelen met muizen en ze doden maar niet opeten daarna)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:19

Heel, heel zielig voor die arme pony en ja, reken maar dat die geleden heeft en hard ook!

Nu gaan mijn
haren ook recht overeind staan...

Geloof mij maar dat mijn 33 jarige shetlander geen andere keus had dan binnen staan als er een paar van die tyfus wolven in de buurt zouden huis houden!!
Dan maak je het maar zo comfortabel mogelijk voor ze. Zoek bijv een maatje die dat wel kan. Desnoods in je schuur.
Er zijn zat mogelijkheden en heb je die thuis niet, dan breng je ze elders onder. Die wolven lopen er ook niet sinds gister dus zat tijd je beestje hoe dan ook veilig te zetten!

Er lopen nog veel kwetsbare dieren onvoldoende beschermd buiten in wolven gebied gewoon omdat de eigenaren er geen zin in hebben meer zorg te moeten dragen! Met eigen ogen al vaak zat gezien.

Zo snap ik dus niet goed dat je daar maar niks over mag zeggen en je gelijk aan victim blaming doet volgens velen hier.
Je hebt je dieren te beschermen. Punt!!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:21

Schapenwol, maar in de werkelijkheid van alledag zijn er dieren waar geen stal voor is. Hetzij door gebrek aan geld, aan het niet krijgen van de passende vergunning etc.
En zelfs als je alles elke nacht op stal zet, is het probleem niet opgelost.
Wolven worden niet ineens vegetarisch. Ze komen dan later, of graven onder de stal in. Is ook al gebeurd.
Omdat het praktisch niet voldoende of volledig op te lossen is, hebben mensen het dan ook over het te voeren beleid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:34

En als dat diertje zo dampig als iets is popstra?
Inslapen dan maar?

Ik vind dat je moet je dieren beschermen veel te kort door de bocht.
Tot een paar jaar terug stonden ze beschermd. Puur omdat de regering hier zo laks is moeten mensen rare sprongen gaan maken.

En voor de PvdD en aanhang
24/7 buiten dat is pas goed!
Ieder die dat niet doet houd niet van zijn dier hoor.
Dieren in de nacht buiten, schandalig, ieder die dat doet houd niet van zijn dier hoor.

Wetende dat er ook al op klaarlichte dag schapen zijn gepakt....

dierliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:47

Schapenwol schreef:
Ik ben helemaal niet pro-wolf, maar ik vraag me wel af wat zo'n oude shetlander in bekend wolvengebied 's nachts buiten doet?

Ik zal wel een hoop mensen over me heen krijgen maar met zo'n kwetsbaar dier is het wel een beetje kat op het spek binden.

Van mij mogen ze allemaal weg, want het is natuurlijk kut als je zo voorzichtig moet doen en je niet onbevangen je dieren kan houden, maar op dit moment is het wel de realiteit en dan moet je wel je verantwoordelijkheid nemen.

In dit gebied worden niet alleen 's nachts dieren aangevallen, maar ook overdag. Het is dus geen kwestie van alleen 's nachts binnenzetten, maar eigenlijk 24/7 opstallen. En ook dat geeft geen garanties, aangezien er in dezelfde plaats ook al eens een wolf een koeienstal binnen is gegaan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:16

In de buurt van Arnhem is van het weekeind ook een veulen doodgebeten en opgegeten, op een paar lichaamsdelen na. Nog geen 24 uur oud :(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:45

Ik woon in wolvengebied en zet mijn paarden ‘s nachts binnen maar er gebeuren ook aanvallen overdag. Ik vind het nogal makkelijk om meteen ”’s nachts ophokken “ aan te halen als dé oplossing.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:55

Als ik mijn paarden 's nachts binnen wil hebben dan moet ik gaan verhuizen en dat doe ik liever niet.
We zijn wel aan het kijken naar verbetering voor omheining om de paddock, maar je bent dan alsnog gelimiteerd omdat je het geld er voor moet hebben en de regels van de gemeente laten niet alles zo maar toe.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:57

Vanwege de onvermijdelijke discussies op dit soort nieuwsberichten heb ik een topic gemaakt: [FZ] "Het zoveelste wolventopic"
Voel je vrij om je mening te geven ;) misschien ook iets voor de mods van Bokt om over na te denken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:46

Molfre schreef:
In de buurt van Arnhem is van het weekeind ook een veulen doodgebeten en opgegeten, op een paar lichaamsdelen na. Nog geen 24 uur oud :(

Verschrikkelijk toch!
Aan de foto (ander topic) te zien is het geen shetlander veulentje geweest.
Gezien de leeftijd van het veulen en de weersomstandigheden/jaargetijde vul ik zelf in dat de aanval overdag is geweest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:47

Dat was een tinker veulen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:07

Maakt iemand zich echt druk in deze wolvenplaag om eventuele regels van gemeenten die hoogtes van omheiningen vaststellen? Een draadje daarboven zou toch geen enkel probleem zijn? Ik kan me niet voorstellen dat iemand zich daardoor zou laten weerhouden.