Je moet zelf ook de hoeven van je paard bijhouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Je moet zelf ook de hoeven van je paard bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:43

Tja, niet iedere eigenaar weet al genoeg over hoeven en neemt alles klakkeloos aan van de hoefsmid en hoefsmeden heb je echt in alle soorten en maten. Als je zelf te weinig kennis hebt, zie je niet altijd wie goed werk levert en wie niet.

In de ideale omstandigheden slijten hoeven zelf voldoende en houden goede voeding en veel vrije beweging op diverse ondergronden de hoeven sterk en gezond. Maar dat is in Nederland nauwelijks tot niet haalbaar en dan moet je het bijhouden.

Ik ben niet 100% tegen ijzers, maar heel veel problemen waar ijzers voor worden gebruikt kunnen voorkomen worden, oa door meer regelmatig bijhouden.

Dat ijzers wekenlang goed blijven zitten zegt niks over of dat ook goed is. De hoef groeit door en het ijzer geeft niet mee. Maar te weinig mensen weten hoe een hoef werkt.

Wel ben ik er vanaf gestapt om te bekappen naar het ideaal plaatje. Mijn oude ruin en de ruin die ik nog heb liepen voorheen slecht als ze bekapt werden volgens het plaatje. Toen ook weer alles zelf gaan doen en respecteer de hoef meer zoals ze zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:53

lianne125 schreef:
Ik mag toch hopen dat je je paard niet 10 weken op zijn beslag laat staan. Ik ben werkelijk nog geen paard tegen gekomen die zolang met een setje ijzers doet en bovendien dan nog niet veel te lang is.

Mijn sportpaard had voor ook ijzers, kon niet anders vanwege afwijkende stand en dan scheef afslijten. Zeker wel dat die 10 weken op z’n beslag stond. Als de smid kwam stond ie er nog keurig op.
Was wel een verdomd goede smid trouwens. Moest van ver komen en was ontzettend duur (wat overigens wel meevalt als ie ruim 10 weken op z’n ijzers staat :+ )
Maar paard stond er altijd perfect op en liep als een trein sinds ik die smid had

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:17

Dorine92 schreef:
lianne125 schreef:
Ik mag toch hopen dat je je paard niet 10 weken op zijn beslag laat staan. Ik ben werkelijk nog geen paard tegen gekomen die zolang met een setje ijzers doet en bovendien dan nog niet veel te lang is.

Mijn sportpaard had voor ook ijzers, kon niet anders vanwege afwijkende stand en dan scheef afslijten. Zeker wel dat die 10 weken op z’n beslag stond. Als de smid kwam stond ie er nog keurig op.
Was wel een verdomd goede smid trouwens. Moest van ver komen en was ontzettend duur (wat overigens wel meevalt als ie ruim 10 weken op z’n ijzers staat :+ )
Maar paard stond er altijd perfect op en liep als een trein sinds ik die smid had

Maar groeide zijn hoeven dan helemaal niet? Mijn ervaring is dat het ijzer er nog prima onder zit en de slijtage wel meevalt, maar dat de hoef gewoon te lang wordt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:36

Ik heb jaren en jaren paarden gehad en gereden in allerlei disciplines en jaren en jaren hele goede hoefsmeden bij mijn dieren gehad. En ja, ik had paarden waarbij de ijzers er wel eens 10 weken onder zaten.

Niks geen dierenmishandeling hoor.

En is bij elk paard ook weer anders. Dat die bij jou zo snel groeien wil niet zeggen dat dat bij elk paard zo is :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:45

Mijn sjimpie had vroeger ijzers en ging om de 8 a 9 weken, tien was net te lang.
Ja ze groeide zeker maar netjes in de hoogte zonder een rare stand te creëren.

Mijn huidige 2 staan zonder ijzers. De ene gaat om de 5 weken de ander om de 10.
En die laatste zou dat met een ijzertje ook vast kunnen halen, daar gaat wel een heel stuk af, maar geen barstje scheurtje, andere stand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:50

Ik verschil daarin dan van mening. Mijn paard kreeg ook geen afwijkende stand, maar ik wilde gewoon geen lange hoeven en elke keer veel verschil in lente. Daarom nu ook al jaren ijzerloos zodat ik de hoeven zelf kan doen en dus kan zorgen voor gelijkmatige "slijtage" waardoor de lengte (en daarmee ook de stand) nagenoeg hetzelfde blijft.

En ik heb het ook nergens over dierenmishandeling. Niet zo kinderachtig doen, nergens voor nodig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:58

prompter schreef:
Koudgeperste lijnzaadolie is niet slecht voor de hoef en sluit ze niet af. Ik gebruik dat wel eens in hele droge perioden, maar liefst smeer ik er niets op. Hier wel ijzers helaas, mijn paard slijt met name zijn achtervoeten scheef af zonder ijzers. Elke 5 weken worden ze vernieuwd.

Een mix van Sla Olie en Zonnebloem olie werkt ook heel goed en droogt ook niet uit/ sluit niet af.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:20

Dorine92 schreef:
lianne125 schreef:

Dan had jij misschien die uitzondering die de regel bevestigd, maar ik zie ook zat eigenaren die gewoon echt niet zien dat de hoeven te lang zijn of de ijzers versleten. Hier op stal zijn er echt maar enkele die het 8 weken redden maar de rest gaat allemaal om de 5 tot 6 weken. Ik houd de interval ook zo kort om de impact op de pezen zo laag mogelijk te houden. En ja dat kost klauwen met geld, maar dat kost een paard sowieso wel -O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:23

Het ligt echt aan het paard. Heb er een paar gehad die om de 5 weken moesten. En nu een die rustig 9 weken er prima opstaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:39

De een z'n hoeven zal harder groeien dan de ander. Maar als je paard goed op zijn hoeven staat zou deze niet bekapt hoeven worden en dat is meestal niet het geval als je na 10 weken de hoefsmid laat komen. Vaak gaat er met het wisselen van ijzers toch al gauw een centimeter hoef af. Hoe langer de ijzers zitten, hoe langer de teen wordt en hoe verder de hielen er onder gaan schuiven.

Dat is prima te corrigeren elke keer. Maar voor mij moet er dan steeds te veel aan de hoef gebeuren. Maar ijzers zijn wat dat betreft natuurlijk sowieso niet ideaal. Te kort op elkaar naar de hoefsmid zal weer problemen geven aan de hoefwand door het nagelen.

Allemaal afwegingen die iedere paardeneigenaar voor zichzelf moet uitmaken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:03

In de winter periode redden wij soms wel 10 weken met de ijzers. Maar in de zomer over het algemeen niet.

Maar uh, ik had wel andere inhoud van dit stuk schrijven verwacht?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:11

Jessix schreef:
Ik verschil daarin dan van mening. Mijn paard kreeg ook geen afwijkende stand, maar ik wilde gewoon geen lange hoeven en elke keer veel verschil in lente. Daarom nu ook al jaren ijzerloos zodat ik de hoeven zelf kan doen en dus kan zorgen voor gelijkmatige "slijtage" waardoor de lengte (en daarmee ook de stand) nagenoeg hetzelfde blijft.

En ik heb het ook nergens over dierenmishandeling. Niet zo kinderachtig doen, nergens voor nodig.

Ik denk dat dit nog weleens onderschat wordt, dat veel bekappen in een keer toch best wel een impact op de stand kan hebben de weke delen.

Vaak zie je dan dat paarden ook even een paar dagen tot een week niet lekker lopen nadat de smid is geweest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:41

Maar dat is niet bij elk paard zo.
Sommige groeien zo mooi dat er geen stands verandering is.

Anders is zo lang wachten wel heel dom en de smid niet veel beter als die daar niets van zegt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:42

DuoPenotti schreef:
Maar dat is niet bij elk paard zo.
Sommige groeien zo mooi dat er geen stands verandering is.

Anders is zo lang wachten wel heel dom en de smid niet veel beter als die daar niets van zegt.

Maar je krijgt toch altijd stand verandering? Hoe zie je dat dan? Als je er een centimeter af moet halen dan verander je de stand van de hoef toch? Je krijgt toch altijd een andere hiel hoogte en lengte van teen namate de hoef groeit?

En ik bedoel niet dat de stand slechter wordt, enkel dat het verschilt doordat je de hoef bekapt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:48

Maar als die centimeter er overal gelijk van de hoef afgaat, bij alle 4 de hoefjes veranderd er niet zoveel.
Zou anders zijn bij scheef gegroeide hoefjes waar aan 1 kant 1 cm af zou gaan en de andere kant een halve.

Bij mijn merrie kan ik ook niet lang wachten, die is niet gezegend met prachtige voeten, mijn ruin wel.
Dus merrie gaat elke 5 weken en ruin elke 10.
En die loopt er geen pas anders door.
Zou dat wel zijn dan zou de smid voor hem vaker komen, zou simpel is gewoon :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:51

Maar dan ga je toch als nog een centimeter in hiel hoogte naar beneden? Nou ja laat maar. Is ook niet belangrijk. :)

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 15:00

Vertel je hoefsmit wat je doet (qua werk). Een hoefsmit ziet toch aan de staat van de ijzers of het evt anders moet? :o?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 15:32

Everwind schreef:
Vertel je hoefsmit wat je doet (qua werk). Een hoefsmit ziet toch aan de staat van de ijzers of het evt anders moet? :o?

Ik ben zelf de hoefsmid na 4 jaar opleiding bij mijn hoefsmid, dus ja. _O-
Maar volgens mij heb ik het nergens over een foute hoefsmid en ook niet over een foute stand, enkel over groei.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:33

Ja het gaat over groei..stand veranderd altijd iets door het bekappen maar door en 1 keer vrij veel er af te halen veranderd de stand wat meer. Dat heeft invloed op de pezen, banden en gewrichten.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:56

Jessix schreef:
Everwind schreef:

Ik ben zelf de hoefsmid na 4 jaar opleiding bij mijn hoefsmid, dus ja. _O-
Maar volgens mij heb ik het nergens over een foute hoefsmid en ook niet over een foute stand, enkel over groei.

Mijn opmerking ging ook over die opmerking in het artikel :D
Maar bedankt voor de bevestiging ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:08

TurdusMerula schreef:
Sorry maar wat een flutstuk...

Dit :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:29

Elisa2 schreef:
Ja het gaat over groei..stand veranderd altijd iets door het bekappen maar door en 1 keer vrij veel er af te halen veranderd de stand wat meer. Dat heeft invloed op de pezen, banden en gewrichten.

Precies. :j