Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lianne125 schreef:Ik mag toch hopen dat je je paard niet 10 weken op zijn beslag laat staan. Ik ben werkelijk nog geen paard tegen gekomen die zolang met een setje ijzers doet en bovendien dan nog niet veel te lang is.
)Dorine92 schreef:lianne125 schreef:Ik mag toch hopen dat je je paard niet 10 weken op zijn beslag laat staan. Ik ben werkelijk nog geen paard tegen gekomen die zolang met een setje ijzers doet en bovendien dan nog niet veel te lang is.
Mijn sportpaard had voor ook ijzers, kon niet anders vanwege afwijkende stand en dan scheef afslijten. Zeker wel dat die 10 weken op z’n beslag stond. Als de smid kwam stond ie er nog keurig op.
Was wel een verdomd goede smid trouwens. Moest van ver komen en was ontzettend duur (wat overigens wel meevalt als ie ruim 10 weken op z’n ijzers staat)
Maar paard stond er altijd perfect op en liep als een trein sinds ik die smid had
prompter schreef:Koudgeperste lijnzaadolie is niet slecht voor de hoef en sluit ze niet af. Ik gebruik dat wel eens in hele droge perioden, maar liefst smeer ik er niets op. Hier wel ijzers helaas, mijn paard slijt met name zijn achtervoeten scheef af zonder ijzers. Elke 5 weken worden ze vernieuwd.
Dorine92 schreef:lianne125 schreef:Ik mag toch hopen dat je je paard niet 10 weken op zijn beslag laat staan. Ik ben werkelijk nog geen paard tegen gekomen die zolang met een setje ijzers doet en bovendien dan nog niet veel te lang is.
Mijn sportpaard had voor ook ijzers, kon niet anders vanwege afwijkende stand en dan scheef afslijten. Zeker wel dat die 10 weken op z’n beslag stond. Als de smid kwam stond ie er nog keurig op.
Was wel een verdomd goede smid trouwens. Moest van ver komen en was ontzettend duur (wat overigens wel meevalt als ie ruim 10 weken op z’n ijzers staat)
Maar paard stond er altijd perfect op en liep als een trein sinds ik die smid had
Jessix schreef:Ik verschil daarin dan van mening. Mijn paard kreeg ook geen afwijkende stand, maar ik wilde gewoon geen lange hoeven en elke keer veel verschil in lente. Daarom nu ook al jaren ijzerloos zodat ik de hoeven zelf kan doen en dus kan zorgen voor gelijkmatige "slijtage" waardoor de lengte (en daarmee ook de stand) nagenoeg hetzelfde blijft.
En ik heb het ook nergens over dierenmishandeling. Niet zo kinderachtig doen, nergens voor nodig.
DuoPenotti schreef:Maar dat is niet bij elk paard zo.
Sommige groeien zo mooi dat er geen stands verandering is.
Anders is zo lang wachten wel heel dom en de smid niet veel beter als die daar niets van zegt.
Everwind schreef:Vertel je hoefsmit wat je doet (qua werk). Een hoefsmit ziet toch aan de staat van de ijzers of het evt anders moet?
Jessix schreef:Everwind schreef:Vertel je hoefsmit wat je doet (qua werk). Een hoefsmit ziet toch aan de staat van de ijzers of het evt anders moet?
Ik ben zelf de hoefsmid na 4 jaar opleiding bij mijn hoefsmid, dus ja.![]()
Maar volgens mij heb ik het nergens over een foute hoefsmid en ook niet over een foute stand, enkel over groei.