Tweede merrie overleden na wereldkampioenschappen Endurance

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:47

Is dat echt zo, dat er toen minder dode paarden waren? Of werd er daar toen al net zo met paarden omgegaan maar wisten we het niet?

Ik weet van mijn sport al jaren in welke landen je beter niet geboren kan worden als Draver, maar tegenwoordig is het nog zichtbaarder door de internationalisering van de sport.

De grens is denk ik in alle sporten opgeschoven en toch is de endurance de enige sport waarvan ik weet, dat er zo uitgebreid bericht word dat er paarden overlijden na een wedstrijd, inclusief alle veterinaire rapporten. Zag toevallig net een nieuwsbericht op horses over een springpaard met een blessure opgelopen na een wedstrijd. Maar laten we eerlijk zijn: in andere sporten verdwijnt dit nieuws toch via de achterdeur? Is de endurance echt een dodelijker sport?

Ik zeg overigens nergens dat het niet terecht is om hier aandacht aan te geven he, begrijp mij niet verkeerd. Ik stel ook heel veel vragen, ik heb niet zoveel verstand van endurance :o .

Ibbel

Re: Tweede merrie overleden na wereldkampioenschappen Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:54

Ik denk dat endurance over 100 mijl qua metabole ellende domweg de extreemste sport is. Springen, eventing, rennen - allemaal relatieve sprintexplosies waarbij de darmen 10 minuten, een kwartier hooguit even geen prioriteit krijgen van de bloedsomloop. Dat gebeurt in het wild ook, als een kudde ergens voor vlucht. Is een paard op gebouwd.

6 rondes endurance, per ronde anderhalf, twee uur niet eten én bloedsomloop naar de spieren ipv naar de darmen, ook al kan er dan tussendoor een half uurtje (op z'n hoogst, er gaat keuringstijd van af, en er moet ook gedronken worden) gegeten worden, is géén normale situatie voor een paard.

Dus ja, er wordt op een heel andere manier heel veel gevraagd, dat kan endurance best eens een stuk dodelijker maken. En meer sluipmoord dan acuut een beenblessure bv. Hoewel ook dat voorkomt, stressfracturen met name. En ook die zijn het gevolg van teveel, te snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:35

Ibbel schreef:
Ik denk dat endurance over 100 mijl qua metabole ellende domweg de extreemste sport is. Springen, eventing, rennen - allemaal relatieve sprintexplosies waarbij de darmen 10 minuten, een kwartier hooguit even geen prioriteit krijgen van de bloedsomloop. Dat gebeurt in het wild ook, als een kudde ergens voor vlucht. Is een paard op gebouwd.

6 rondes endurance, per ronde anderhalf, twee uur niet eten én bloedsomloop naar de spieren ipv naar de darmen, ook al kan er dan tussendoor een half uurtje (op z'n hoogst, er gaat keuringstijd van af, en er moet ook gedronken worden) gegeten worden, is géén normale situatie voor een paard.

Dus ja, er wordt op een heel andere manier heel veel gevraagd, dat kan endurance best eens een stuk dodelijker maken. En meer sluipmoord dan acuut een beenblessure bv. Hoewel ook dat voorkomt, stressfracturen met name. En ook die zijn het gevolg van teveel, te snel.
Er was ook iemand op FB die opperde dat de vier 160km wedstrijden die dit paard gelopen heeft sinds juni vorig jaar, een reden kunnen zijn dat het nu toch zo misgegaan is. (Een in juni, een in juli, een in december en dan deze.) Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn, dat er in die tijd toch wat interne schade ontstaan is en dat dit uiteindelijk de laatste druppel was?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:39

Ibbel schreef:

Nu noem je eventing, dat is inderdaad meer een "sprint", maar óók in de eventing lees ik regelmatig dat er een paard zo zwaar gewond raakt dat het ingeslapen moet worden. Niet vanwege metabole problemen, maar vaak ivm been problemen.

Ik heb zelf endurance gereden, klasse 1 en één klasse 2 40km, en in Nederland is het een van de meest paard vriendelijke takken van de sport.

Zonde om z'n mooie sport verkloot te zien worden door de Arabische landen.

Het liefst zou ik zien dat er stevige maatregelen genomen gaan worden en dat de 160km meer gereden gaat worden zoals de klasse 1.

Een minimum snelheid maar óók een maximum snelheid! In de klasse 1 is het véél meer tactisch rijden om precies op de max snelheid uit te komen. Tis niet jakker je paard door het parkoers, maar echt op de gps en klok rijden, want rijdt je per ongeluk 13,001kmh ipv 13kmh dan wordt je gediskwalificeerd/ uit de uitslag gehaald en krijg je geen winstpunt.

Als ze dat zouden invoeren in de 160km, dan wordt er véél behoedzamer gereden, immers te hard= uitsluiting. En je houdt toch een component van "spanning/ uitdaging" want zie maar eens over 160km precies op de max snelheid uit te komen, het liefst de max snelheid per ronde, zodat niet de 1e 5 rondes het paard alsnog afgejakkerd wordt en de laatste ronde uitsluitend gestapt wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:56

Ik had al hier en in het topic over dat andere paard geschreven wat er evt veranderd zou kunnen worden. Een minimale snelheid is er al (12 km/u), voer idd een optimale snelheid in (16 km/u) en een maximale snelheid (20 km/u - ook per lus, dus niet gemiddeld). En dan een puntensysteem waarbij te snel in een ronde puntenaftrek geeft, wat weer gecompenseerd kan worden met bv aanbiedtijd, perfecte optimale snelheid gereden in een andere ronde, etc.

Stel daarnaast de regel in dat bij een recoverytijd van >10 minuten (max is meen ik 20 min) alle andere factoren (turgor, darmgeluiden, locomotie etc) allemaal normaal moeten zijn (of desnoods maximaal 1 licht verhoogd/afwijkend) voor een paard de volgende ronde in mag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:14

Dat de UAE de sport verkloot heeft is iets wat niet iedereen zal vinden..

Er is jarenlang geroepen dat hun inbreng (lees:geld) de sport naar een hoger niveau zou hebben getild.
Mensen hebben oogkleppen opgezet en nu is het, denk ik,te laat om het nog ten goede te keren.

Kritiek vanuit de eigen gelederen is trouwens ook stelselmatig genegeerd en weggezet met non-argumenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:15

fransje23 schreef:
Dat de UAE de sport verkloot heeft is iets wat niet iedereen zal vinden..

Er is jarenlang geroepen dat hun inbreng (lees:geld) de sport naar een hoger niveau zou hebben getild.
Mensen hebben oogkleppen opgezet en nu is het, denk ik,te laat om het nog ten goede te keren.

Kritiek vanuit de eigen gelederen is trouwens ook stelselmatig genegeerd en weggezet met non-argumenten.
Ik denk niet dat het te laat is, maar dan moet de FEI wel de hand in eigen boezem durven steken en een ferme 'nee' durven verkopen aan de UAE. En dat zie ik zo gauw niet gebeuren, helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:35

De FEI heeft de nationale federatie van de UAE al eens, als enige natie ooit, voor een periode geschorst.

Dat is best een ferme maatregel.

Overigens was daar weer veel kritiek uit de endurancewereld op..
Veel paarden werden vervolgens overgeschreven bij een andere nationale federatie waaronder de KNHS.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:39

Ik vind dat er nogal makkelijk verbanden worden gelegd in dit topic die er niet zijn.
Ja dit kampioenschap was in de UAE, maar als 1 vd weinige wedstrijden aldaar onder de FEI vlag.
Beide paarden die overleden zijn hebben geen hoge snelheden gereden, sterker nog heel behouden.
Over de gehele linie zijn de snelheden die aldaar nationaal gereden worden (gelukkig) niet gehaald.
De paar die de laatste ronde wel als idioten gereden hebben zijn ook meedogenloos afgestraft met een metabole afkeuring. Je Omdat het nu in de UAE heeft plaatsgevonden lag de hele wedstrijd wel onder een vergrootglas, dit terwijl er in de afgelopen maanden meer paarden overleden zijn ook op andere fei wedstrijden. (Dit overigens ook in de dressuur, eventing, springen etc, maar daar hebben we het in dit topic niet over. Want ja een dressuurpaard die dagen na een wedstrijd koliek krijgt en overlijd is op dezelfde manier te koppelen aan de wedstrijd).

Dan komen er nog allerlei voorstellen voorbij waar al lang regels voor zijn. Thank god ook enkele weer terug gedraaid, want bij het aanscherpen van de regels werden met name de kleinere stallen/amateurs afgestraft, terwijl de grote Emiraten stallen er om lachte.
Zo zijn er al sancties als je harder dan 20km/h rijdt en afgekeurd wordt. De keuringen zijn daarnaast al aardig streng en ik durf te zeggen dat als men op een gemiddelde wedstrijd ook zo streng zou keuren men in veel disciplines een giga probleem zou hebben.
Een maximale snelheid werkt eigenlijk ook niet, want dan heeft het niets meer met endurance te maken en wordt het eerder een wedstrijdje klok kijken zoals in onze nationale klasse I.
Tja veel goeds heb ik daar nog niet van gezien.
Wat ik eigenlijk veel meer vermoed is dat het nogal eens onderschat wordt wat voor impact oa het reizen op het gestel heeft van een paard. Een probleem wat je veel vaker voor ziet komen en veel meer zou passen.

Nu is het natuurlijk heel ernstig dat deze 2 paarden overleden zijn en de verplichte autopie is dan ook noodzakelijk om te kijken of dit soort zaken in de toekomst voorkomen kunnen worden.
Wel vind ik het jammer dat er hierdoor helemaal geen aandacht meer is over paarden zoals Echo Falls en Spirit de Crouz die met hun 17!!! jaar wederom een succesvolle 160km uitlopen.
Een leeftijd die vele boktpaarden niet eens succesvol en gezond behalen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:44

Kyrkelover, dank je. Laten we alsjeblieft niet de hele sport hier afmaken op basis van theorieën en aannames. Kritisch zijn is goed, maar stel dan kritische vragen en maak gebruik van feiten om ze te beantwoorden.

Ik ben echt zwaar onder de indruk van Echo Falls. Wat een knap paard. Die blijft maar lopen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:51

mvdende schreef:
Ibbel schreef:

Nu noem je eventing, dat is inderdaad meer een "sprint", maar óók in de eventing lees ik regelmatig dat er een paard zo zwaar gewond raakt dat het ingeslapen moet worden. Niet vanwege metabole problemen, maar vaak ivm been problemen.

Ik heb zelf endurance gereden, klasse 1 en één klasse 2 40km, en in Nederland is het een van de meest paard vriendelijke takken van de sport.

Zonde om z'n mooie sport verkloot te zien worden door de Arabische landen.
.

Ja zeg. Vergelijk je nu klasse 1 endurance in Nederland met de hele internationale eventing (top?) #) .
En ook eventing houdt dit soort statistieken bij hoor: [VN] Minder valpartijen in de eventing dan ooit tevoren
Slechts 1,17% van alle startende combinaties kwam ten val. maar liefst 86,8 % van alle valpartijen levert geen letsels op.

Daarom zijn dit soort statistieken zo super waardevol. Is er echt iets aan de hand? of gaat het om incidenten? Kunnen we achterhalen welke factoren een rol spelen (en ingrijpen).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:19

Bij alle vormen van sport, zijn het de extremen in de topsport die het probleem zijn.
De Grand National heeft een beroerde naam als het om steeple chase racing gaat, Boekelo heeft een slechte naam (gehad), puissance springen wordt vrijwel niet meer gedaan, en laten we de kin-op-de-borst / zwaaiende voorbenen / doorgeslagen stangen-dressuur ook niet vergeten.

Op basisniveau zijn al die sporten leuk en best paard-aardig, maar zodra er (veel) geld mee te verdienen is, gaat het knopje om.
Ik heb jaren endurance gereden, tot en met klasse 3, hartstikke gaaf om te doen, kijken hoe ver je samen met je paard kunt komen. Maar de UAE heeft écht de boel verpest. Juist ook in de ogen van de toeschouwer die de sport niet kent. En de FEI heeft boter op z'n hoofd door juist dáár zo'n WK te organiseren. Ook al werd die onder FEI regels verreden, 160 km in de woestijn is niet paardvriendelijk, ook niet onder FEI-regels.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:23

Gezien de "wapenfeiten" van de UAE zeker geen geschikte locatie.
Maar misschien niet zo schandalig als de WEG in Kentucky in 2018.
Wat een tranendal was dat

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:27

Of Tryon? Verdiende ook de schoonheidsprijs niet...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:16

Ibbel schreef:
Of Tryon? Verdiende ook de schoonheidsprijs niet...

Die bedoel ik haar nu dingen door elkaar!

:oo :o