Minimale leeftijd omhoog voor paarden op dressuurwedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:44

Ayasha schreef:
superpony schreef:
Mooi dat er regels komen, maar het is wel heel dubbel.

In de western zie ik vooral dat mensen hierom steeds vroeger fokken en de veulens niet zo een beste start krijgen. Ze komen in het begin echt (te) weinig buiten en worden vroeg afgespeend ipv dat ze dan langer bij moeders kunnen lopen.

De leeftijd dat je mag starten zegt ook nog steeds niks over de leeftijd waarop men dan gaat beleren. Paarden zijn dan "verder" als ze in de ring komen.

Maar je geeft een signaal af en wie weet zet het bij een grote groep wel tot denken en beter handelen aan.

Je kan natuurlijk ook niks doen en het laten doorgaan zoals het nu gaat, dan ben je zeker dat het niet fatsoenlijk verloopt.

Dat zeg ik toch helemaal niet?

Ik zeg alleen dat het dubbel is en mensen altijd weer andere dingen vinden.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:46

Kabayo schreef:
Yes eindelijk een streep door die 3 jarige competities die altijd in het najaar zijn, waarvan het paard al minimaal een halfjaar aan de bak moet om gereed te zijn voor die compitities. Of is dit wel toegestaan aangezien het niks met het KNHS te maken heeft?
Het is tenenkrommend en om te huilen als je bij de inrijbaan staat van die 3 jarigen.... Wit van het zweet, sporen er in te prikken en kin op de borst. Het niveau wat de winnaars laten zien is menig 5 jarig paard "jaloers" op...

@spenk zo te zien werd er afgelopen weekend geen B verreden..
Edit2. Op bepaalde protocollen staat de geboorte datum van een paard

Die competities staan los van de Knhs dus daar zal nu niets veranderen.

Elisa2

Re: Minimale leeftijd omhoog voor paarden op dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:54

Subli competitie staat idd los van de KNHS helaas..

Van mij mogen de jonge paarden competitities ook nog liever vandaag dan morgen afgeschaft worden.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:16

en net zoals de talentencup voor 3 jarige paarden bij het kfps..... >;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:34

Van mij mogen ze de leeftijd waarop paarden mogen promoveren ook wel omhoog trekken. Met 6 (effectief kan dat 5,5 zijn) 1,40m mogen springen of ZZ-Zwaar mogen lopen is totaal van de zotte in mijn ogen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:35

Maaike_Ma schreef:
en net zoals de talentencup voor 3 jarige paarden bij het kfps..... >;)

Wordt overigens niet vanuit het KFPS georganiseerd, had ik begrepen

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:13

Ik denk zelfs dat de jongen paarden competities nog schadelijker zijn dan een gewone wedstrijd voor 3 jarige. Bij de jonge paarden gaat het toch vaak om groot geld wat die beesten waard zijn of worden als ze zo iets winnen waardoor iedereen er echt hard voor traint. Terwijl als ik mijn 3 of 4 jarige meeneem naar 1 wedstrijdje is het puur voor de ervaring en is dat beest nog niet heel lang of veel getraind.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:44

Heel goed deze nieuwe regel. Maar de mensen die eerder willen starten weten de regels toch wel te omzeilen. Ik was afgelopen september met een 5 jarige op concours in de BB (springen) en toen liep er ook een rond in het parcours van een grotere stal, waarvan de eigenaar zonder schaamte vertelden dat het een 3 jarige was die voor het eerst mee was. Gewoon zonder startkaart gestart..

Alles draait toch om geld. 4 jarigen mogen al een 110cm parcours rondspringen, dat is al aardig wat. Je moet wel een erg goed management hebben als je ze dan heel wil houden op latere leeftijd.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:57

Starten gaat nog altijd via een startkaart van de KNHS.
Die kunnen dan weigeren als een paard nog geen 4 is.
Maar ja, zelfs al zouden ze dat doen, hoe zit het dan met de keuringen de ibob en dat soort dingen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:12

Change3x schreef:
Alles draait toch om geld. 4 jarigen mogen al een 110cm parcours rondspringen, dat is al aardig wat. Je moet wel een erg goed management hebben als je ze dan heel wil houden op latere leeftijd.

Vaak is het alleen wel zo, dat veel ruiters die 1.10 zelf heel hoog vinden en dan ook projecteren dat het daarom ook voor het paard heel moeilijk is.

Voor een goed springpaard is 1.10 appeltje eitje. Een goede ruiter neemt ze niet wekelijks mee en gaan in de barage ook niet plat erop. Maar ze moeten wel met regelmaat mee om het te leren. Als je als ruiter merkt dat het paard moe is, dan krijgt ie vakantie.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:19

Elisa2 schreef:
Goede ontwikkelingen, van mij mag de leeftijd nog wel iets verder omhoog voor deelname aan wedstrijden.

Ieder gezond 4 jarig paard kan heel goed een dressuur cq springparcours van een paar minuten lopen. Ze worden veruit het meest belast in de training thuis en dat ga je niet sturen met de leeftijd op wedstrijden te verhogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:22

Het gaat er om hoe ze die moeten lopen. De meesten worden geforceerd.. dus dan is het op die leeftijd nog een gezond paard maar over een paar jaar niet meer.

Bovendien vergeet je de mentale belasting van vervoer, andere omgeving en veel indrukken.

In theorie zou het allemaal kunnen zonder dat het schadelijk is voor het paard, met een goede ruiter, goede training, management en niet te vroeg beginnen en vooral niks forceren. Maar dat is vaak niet de praktijk.

Beter gewoon eerst een goede basis leggen en paard meenemen naar ander terrein oid zonder dat er prestatiedruk achter zit.

Ik denk wel dat dit een signaal is en een stap in de goede richting.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:27

Elisa2 schreef:
Beter gewoon eerst een goede basis leggen en paard meenemen naar ander terrein oid zonder dat er prestatiedruk achter zit.
.

Dat gebeurd al veel. Oefenspringen heet dat. Menig springruiter heeft uberhaupt de promotieregeling niet nodig. En die voelen bij een L parcourtje geen prestatiedruk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:39

Elisa2 schreef:
Subli competitie staat idd los van de KNHS helaas..
Van mij mogen de jonge paarden competitities ook nog liever vandaag dan morgen afgeschaft worden.

Subli is voor 4 en 5 jarigen. Ik ken helemaal geen competities voor 3-jarigen, bestaan die?
In de Hengstencompetitie KWPN is de L voor de paarden die bij de finale (dus in februari) 5 jaar zijn.

pillow schreef:
Ieder gezond 4 jarig paard kan heel goed een dressuur cq springparcours van een paar minuten lopen. Ze worden veruit het meest belast in de training thuis en dat ga je niet sturen met de leeftijd op wedstrijden te verhogen.

Of ze worden te vaak meegenomen. Als je echt wilt sturen zou je misschien beter het aantal keren dat een 4-jarige mee mag doen kunnen beperken. Ik kijk toch wel met kromme tenen naar de minder begaafde ruiters die hun winstpuntjes bij elkaar proberen te sprokkelen door maar heel veel op wedstrijd te gaan. Of misschien zo vaak gaan omdat ze het zo leuk vinden - ongeacht of het paard het aankan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:07

Benzz schreef:
Change3x schreef:

Vaak is het alleen wel zo, dat veel ruiters die 1.10 zelf heel hoog vinden en dan ook projecteren dat het daarom ook voor het paard heel moeilijk is.

Voor een goed springpaard is 1.10 appeltje eitje. Een goede ruiter neemt ze niet wekelijks mee en gaan in de barage ook niet plat erop. Maar ze moeten wel met regelmaat mee om het te leren. Als je als ruiter merkt dat het paard moe is, dan krijgt ie vakantie.

Dat het een appeltje eitje is voor veel paarden (mits de ruiter ze goed begeleidt), betekend natuurlijk niet dat het niet belastend is. Ze moeten ook thuis getraind worden ter voorbereiding, tenzij je ze zonder enige ervaring zo een parcours door wil jagen. Het zijn en blijven baby’s met 4 jaar oud. Los van of het paard vakantie krijgt of niet, op jonge leeftijd niet teveel en niet te hoog springen is áltijd beter voor het paard. Daarnaast kunnen ze ook leren in een laagdrempeliger parcours, als ze met 10 op het hogere niveau lopen in plaats van 6 of 7, kunnen ze ook nog lang genoeg mee; maar dat is niet commercieel natuurlijk. ;) Ze moeten hun hele leven nog klappen opvangen, dus waarom zou je dat jong hoog springen en alle klassen door vliegen overhaasten, vooral als het niet je werk is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:10

Kinderen van 4 jaar oud zijn peuters. Paarden van 4 zijn niet te vergelijken met babyś. Het zijn jonge dieren, maar ze kunnen echt wel 3 a 4 keer per week een half uurtje getraind worden. En dan is een parcours geen zware opgave voor een springpaard met kwaliteit.

Juist bij de kwalitatief goede paarden is het commercieel belang heel groot dat ze HEEL blijven!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:24

Natuurlijk kunnen ze een parcours lopen, ik ben juist voorstander van gedoseerd trainen. Maar
dat betekend niet dat je ze op jonge leeftijd hoog (of hoger) hoeft te laten springen.

Je hebt het telkens over kwalitatief goede paarden, maar ook de normale, fijne springpaarden, tellen hierin mee. Van beide zijn er genoeg die aan gort worden gereden omdat er geen goed management is. Als een 4 jarige beperkt zou mogen worden gestart zouden er veel meer beesten heel blijven op oudere leeftijd.

Daarnaast zijn er heel veel paarden die voor de handel onder ruiters lopen, daar zitten hele goede paarden tussen en gewoon de economisch springende paarden, die moeten worden verkocht dus dan wordt echt geen rekening gehouden met zuinig op ze zijn, als ze maar geld opleveren. Daarvoor moeten ze meestal op niveau lopen en dan thuis het liefst nog iets hoger. Het is dus niet zo zwart wit als jij het bekijkt, er zit heel veel grijs gebied tussen waar een boel fout gaat, zowel bij (semi) profs als amateurs.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:43

Precies dat dus..

In theorie kan het allemaal heel goed gaan, maar de praktijk laat vaak anders zien als er geld mee gemoeid is.

En ja Kendra die bestaan helaas..vroeger waren dat de Subli en VSN..zo te zien zijn daar de leeftijden nu aangepast. Als ik google dan zie ik momenteel de Pluvinel competitie..opengesteld voor 3.5 jarige "talenten".

Als ik zie hoe sommige 3 en 4 jarige dressuurpaarden voorgesteld worden dan springen de tranen in mijn ogen. Op druk gereden, geforceerd in oprichting wat het lijf nog helemaal niet aan kan. :(

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:10

Wat te denken van ibop met een paard van 32 maanden oud? 8)7

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:05

Duvals Dressage Cup (september) en VWF Prinsenstad (oktober) hebben rubrieken voor 3 jarige paarden.
Dan zijn de meesten nog geen 3.5. De paarden die beide competities lopen zitten er ook tussen.

Natuurlijk zit er een stevig verschil in fysieke en mentale belasting tussen een gemicromanaged, getalenteerd paard onder een ervaren geroutineerde ruiter op zo'n wedstrijd in vergelijking met een minder handige/ervaren amateur op een matig gemanaged 3 jarig paard ergens in de B op een lokaal concours.
En het begint al bij de eerste bezichtiging voor de hengsten in het najaar als de meesten nog geen 2.5 zijn.
Die staan dan al een aantal maanden in training, met de winter voor de deur dus ze 'moeten' op stal: dan maar gelijk zadelmak maken en voordat ze 3 zijn zijn ze al zo bevestigd dat ze best mee op concours kunnen.
Het één houdt het ander ook in stand.

3 maanden later B starten is zeker wel 'iets' en je moet ergens beginnen, maar we zijn er nog lang niet. Zeker niet als Z1 t/m ZZ Zwaar met 6 gewoon mag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:49

Dan zouden ze beter (ook) een limiet kunnen instellen hoe vaak je in 1 seizoen mag starten met paarden tot hun 5e bijv. Dan verdelen mensen de wedstrijden misschien over het seizoen voor de jonge paarden.

Meenemen en laten wennen is goed, maar kan op vele manieren. Wij reden met jonge paarden in het bos en ook naar het wedstrijd terrein waar ze al van alles meekregen.
Je gaat een keer op les of in een vreemde bak trainen, pakt wat oefenspringen mee en ze wennen al aardig.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:46

superpony schreef:
Dan zouden ze beter (ook) een limiet kunnen instellen hoe vaak je in 1 seizoen mag starten met paarden tot hun 5e bijv. Dan verdelen mensen de wedstrijden misschien over het seizoen voor de jonge paarden.

Meenemen en laten wennen is goed, maar kan op vele manieren. Wij reden met jonge paarden in het bos en ook naar het wedstrijd terrein waar ze al van alles meekregen.
Je gaat een keer op les of in een vreemde bak trainen, pakt wat oefenspringen mee en ze wennen al aardig.

Vind ik nog zo’n gek idee niet!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:01

Vind het heel goed dat de leeftijd omhoog getrokken word. Hopelijk overtuigd dit meer mensen de paarden wat later zadelmak te maken. De subli competitie en dergelijke mogen wat dat betreft wel gelijk getrokken worden. Ze hebben in januari een finale met "4 jarige", maar dat is gewoon slimme branding :7 . Die competitie begint in mei van het jaar dat ze 3 worden, als de meeste net 3 zijn of nog meoten worden. Zou mooi zijn als de competities ook pas echt beginnen bij 4 jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:54

Ja dat dacht ik al dat het zoiets was..maar wist het niet, weet alleen dat ik een keer in December ben gaan kijken toen waren het echt 3 jarigen die er liepen.

Vind dat echt veel te vroeg..een 3 jarige moet gewoon rustig bezig zijn met rustig beleerd worden en op een goede manier gewicht leren dragen.

Zo'n limiet vind ik ook geen slecht idee.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:38

In december zijn ze 3,5 tot 3 jaar en 10 maand. Welliswaar 3 maar wel bijna 4.