Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:20

Ik heb er geen oordeel over of iets overdreven is of niet, dat weet je pas als je zelf in zo'n situatie zit denk ik.

Vind het wel alarmerend dat al die maatregelen nodig zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:24

Suzanne F. schreef:
Citaat:
Ik rijd niet meer met mijn paarden in het bos. Ook loop ik niet meer alleen met mijn hond in het bos; we lopen nu met zijn tweeën en ik neem een hooivork mee.

Is dit niet een beetje overdreven? Wolven vallen toch niet zomaar aan op klaarlichte dag?

Jij woont niet in wolvengebied zeker? Ik snap deze mensen maar al te goed. Je kan het risico niet meer nemen. Er zijn al meermaals wolven gezien en gesignaleerd op klaarlichte dag. Triest dat het allemaal zover moet komen. -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:34

Tegenwoordig is bijna alles wolvengebied geworden volgens mij. De wolf is hier in de buurt wel gezien en komt weleens in de weilanden. Maar geen meldingen gehoord van aanvallen in de buurt.
Het is inderdaad erg triest dat je zo bang moet zijn voor je vee en je eigen veiligheid. Ik ben zelf geen voorstander van de wolf in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:43

Maar in Drenthe (op verschillende plaatsen) veel aanvallen en daarmee dode en gewonde dieren. Vind het echt triest dat er niet serieuzere maatregelen getroffen worden (door de overheid).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:49

Schapenwol schreef:
Fitzroy schreef:
Misschien dat ze bang zijn dat wolven de hond aanvallen? Maar triest genoeg dat dit nodig is.

Wandelen met een hooivork, niet meer buiten rijden en bij een evenement jongens op wacht zetten lijkt me niet nodig. Deze mensen laten zich wel heel erg leiden door angst.

Ik snap het wel, ik loop zelf ook niet meer zo ontspannen door het bos bij de schemering, maar om te stellen dat dit soort dingen 'blijkbaar' nodig zijn is gewoon niet waar.

Over het niet alleen in het bos wandelen enz ga ik me niet uitspreken, maar ivm de ijslanderwedstrijden, dat zijn doorgaans een heleboel ijslanders bij elkaar in kleine vierkante prikweitjes, vaak zelfs met maar één stroomdraadje op 1 meter hoogte, met daartussen allemaal tentjes van de deelnemers. Als daar paniek uitbreekt en de boel aan het rennen gaat, heb je wel een kleine ramp.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:00

Mijn DA is een ferme vent. Die fiets na zijn werk door een stuk bos waar de wolf zit.
Hij fietst daar op zijn hoede zijnde doorheen met kippenvel op zn rug.
Ja zo erg is het en zo angstig zijn de mensen...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:11

Maar er zijn toch helemaal geen aanvallen op mensen bekend?
Ik weet echt van veel mensen dat ze wolven hebben gezien tijdens wandelen of iets dergelijks, ook heel dichtbij, maar heb niks over aanvallen gehoord tot op heden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:16

Sommige mensen gedragen zich een beetje alsof roodkapje en de grote boze wolf zich dagelijks afspeelt...

Er zijn helemaal geen aanvallen op mensen bekend.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:18

Joanne1987 schreef:
Ik weet echt van veel mensen dat ze wolven hebben gezien tijdens wandelen of iets dergelijks, ook heel dichtbij, maar heb niks over aanvallen gehoord tot op heden...

Hij is hier, plek waar dit hek is geplaatst, al tegen een trekker opgesprongen waar iemand in zat. En ook wel gehoord dat nensen zich erg bedreigd voelen door de wolf. Ik zou niet graag mijn (klein) kind in de tuin achter laten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:23

Joanne1987 schreef:

In het buitenland wel, maar mag je dan niet op je hoede zijn.
Denk dat niemand het eerste menselijke slachtoffer wil worden na 150 jaar.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:24

Spenk schreef:
Sommige mensen gedragen zich een beetje alsof roodkapje en de grote boze wolf zich dagelijks afspeelt...

Trol.

Wolven zijn 150 jaar geleden niet voor niets vermoord in ons land.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:28

Joanne1987 schreef:

Hier nóg niet… Buiten Nederland zeker wel.

Daarom vind ik de voorzichtigheid niet zo raar bedacht.
Deze mensen vinden vele overdreven. Totdat er wel iets gebeurd. Altijd “ Als het kalf verdronken is dempt men de put” Het spreekwoord is er niet voor niks.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:34

Onali schreef:
Joanne1987 schreef:

In het buitenland wel, maar mag je dan niet op je hoede zijn.
Denk dat niemand het eerste menselijke slachtoffer wil worden na 150 jaar.

Ik kan er niks van vinden, vandaar
Maar op je hoede zijn ok, maar de griezelbus verhalen van hooivorken en kippenvel tien dubbel dik, beetje stemming makerij vind ik het
Maar iedereen moet doen wat ie zelf fijn vind uiteraard

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:37

Deze mensen zijn zo bang dat ze niet meer buiten durven te rijden en met een hooivork wandelen. Terecht of niet, ik vind het vooral heel erg sneu voor die mensen. Ik vind het echt schandalig dat de overheid niet ingrijpt. Dit wordt echt weer een gevalletje 'er gaat pas iets gebeuren op het moment dat er al serieuze slachtoffers zijn gevallen'. Feit is dat er steeds meer wolven in Nederland zijn, aanvallen door wolven steeds vaker voorkomen en dat ze steeds verder het land in trekken. Kwestie van tijd voordat het echt een keer mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:40

Onali schreef:
Spenk schreef:

Trol.

Wolven zijn 150 jaar geleden niet voor niets vermoord in ons land.

Heb jij artikelen dan van recent dat mensen zijn aangevallen/verwond door wolven? 150 jaar geleden kun je natuurlijk niet vergelijken met de hedendaagse.

Dus jij gaat de hele dag in angst zitten om een wolf? Kijk op je hoede zijn is heel wat anders dan met hooivorken gaan wandelen en doen of je geen stap meer verzetten kan zonder verscheurd te worden door een roedel wolven.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:50

Roodkapje syndroom? Hoe heftig is het als je je dieren vermoord ziet worden en die van de buurman etc. Dat er nog geen aanval op een mens is geweest is volgens mij een kwestie van tijd. Hoop dat er iets aan gedaan gaat worden voordat dat zover is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:51

Google maar eens in het Engels dan kom je wel e.e.a. tegen. De aantallen zijn laag, maar het is nog wel eens voorgekomen.

Daarbij denk ik dat we hier wel in een heel nieuwe situatie zitten. In landen als Amerika hebben de wolven een heel uitgestrekt gebied. Hier kom je de wolf al veel sneller tegen, dat blijkt wel het afgelopen jaar. Ik denk dat hierdoor wolven ook wel wennen aan drukte en mensen en daardoor minder schuw zijn/worden dan in andere landen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze hier steeds brutaler zullen worden.

In hoeverre iemand daar angst voor heeft, daar heb ik geen mening over. Dat is heel persoonlijk. Zelf heb ik enkel zorgen voor mijn dieren, niet zo zeer voor mezelf. Maar goed, hier lopen ze ook nog niet.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:57

Ja maar dat zal in verhouding misschien hetzelfde zijn, wolven per km2?

Die aanval die geplaatst was is van 12 jaar geleden, in een gebied waar wolven al veel langer voorkomen

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:58

Joanne, een meer recentere dan :

https://www.welingelichtekringen.nl/nat ... -wolf.html

Het belangrijkste is dat Nederland te weinig aaneengesloten natuur heeft, en buiten de Veluwe te weinig wild.
Hierdoor worden wolven vanzelf minder schuw, en rekken de grenzen op. Ze komen in tuinen op de oprit, en als het kan in je stal.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 03-03-23 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:59

Spenk schreef:
Heb jij artikelen dan van recent dat mensen zijn aangevallen/verwond door wolven? 150 jaar geleden kun je natuurlijk niet vergelijken met de hedendaagse.

Dus jij gaat de hele dag in angst zitten om een wolf? Kijk op je hoede zijn is heel wat anders dan met hooivorken gaan wandelen en doen of je geen stap meer verzetten kan zonder verscheurd te worden door een roedel wolven.

Feit dat wolven toen veel meer ruimte hadden en wij veel minder mensen in ons land maakt dus niks uit?

Toen de eerste wolven kwamen hoefden we niet bang te zijn. De wolf zou het overschot van konijnen, hazen, reeën ed wel opeten.
Maar toen kwamen er de eerste aanvallen op schapen.
Ja nee, was een foutje. Kan zijn dat ze sporadisch een schaap pakken.
Aanvallen gebeuren meer.

Toen kwamen er ook de aanvallen op alpaca's, ezels, kalveren, veulens, pony's.
Tsja euh lastig lastig. Slechte omheiningen, ophokken, de eigenaar doet het niet goed.
Maar nee paarden en runderen zijn veilig.

Maar ook die worden met regelmaat getest, sommige hebben alleen wonden, andere gaan wel dood.

Huisdieren zijn echt wel veilig!
Inmiddels zijn er al meerdere honden gedood, katten gegeten.

Waarom zouden we de 'experts' dan wel geloven dat de mens ook niet op het menu staat?
Tot nu toe hebben ze het continue fout!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:02

Op de Veluwe achtervolgde een wolf een fietser en benaderden wolven mensen die daar waren.
Er lopen wolven door tuinen. Een wolf die tegen een trekker opspringt.
En dan mag je niet bezorgd of bang worden als je weet dat er bij jou in de omgeving wolven zitten?

Hier in de regio zijn ook al diverse dieren gedood door wolven. Tussen ons dorp en een dorp verderop schapen, paar dorpen de andere kant op diverse schapen, pinken en zelfs een pony.
Onze paarden gaan dus op stal als het schemerig wordt. En toen mijn vriend vorig jaar op het land aan het oogsten was en in het donker de trekker moest ophalen heb ik hem met de auto bij de trekker gebracht. Normaal loopt hij dat stuk, maar nu neemt hij liever geen risico. En hij is niet een bang uitgevallen type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:18

BrankaZ schreef:
Op de Veluwe achtervolgde een wolf een fietser en benaderden wolven mensen die daar waren.
Er lopen wolven door tuinen. Een wolf die tegen een trekker opspringt.
En dan mag je niet bezorgd of bang worden als je weet dat er bij jou in de omgeving wolven zitten?

Hier in de regio zijn ook al diverse dieren gedood door wolven. Tussen ons dorp en een dorp verderop schapen, paar dorpen de andere kant op diverse schapen, pinken en zelfs een pony.
Onze paarden gaan dus op stal als het schemerig wordt. En toen mijn vriend vorig jaar op het land aan het oogsten was en in het donker de trekker moest ophalen heb ik hem met de auto bij de trekker gebracht. Normaal loopt hij dat stuk, maar nu neemt hij liever geen risico. En hij is niet een bang uitgevallen type.

Exact! Het is makkelijk oordelen als wolvenaanvallen niet regelmatige kost zijn. Ik snap de angst wel. Persoonlijk denk ik echt dat het een kwestie van tijd is voordat er een kind/mens gepakt wordt. Hoop dat ze wakker worden daar in Den-Haag.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:23

Naar mijn mening is de voornaamste reden dat de wolf steeds minder schuw wordt, omdat het dier niet meer bejaagd wordt.
De wolf leert dat hij/zij niet veel meer te vrezen heeft van mensen in tegenstelling tot 150 jaar terug. Nu sta ik er dubbel in; ik vind het een prachtig dier en stiekem ook geweldig dat hij terug is....that said; ik zit wel genoeg in de realiteit om te beseffen dat anno 2023 het land veel te dichtbevolkt is geraakt en volgebouwd om de wolf maar ongereguleerd zijn gang te laten gaan.
En persoonlijk is mijn mening dat het tijd wordt om de wolf weer angst voor mensen te geven door ze te verjagen en niet alleen met geluid; ze leren snel genoeg dat het alleen geluid is en ze dus weinig te vrezen hebben, maar met maatregelen die niet dood of zwaar verwond ( zoals ik al zei; ik vind het een prachtig dier en ben dus geen voorstander van afschot tenzij nodig vanwege een te groot overschot), maar wel fysieke pijn veroorzaakt; bvb beschieten met bvb die rubberen kogels die politie ook wel bij rellen gebruikt...of iets in die trant.
Het dier moet weer bang worden voor de mens.

En daarnaast aantallen gaan beheren; bvb door levend vangen en uitzetten in andere landen waar genoeg overlevingskansen zijn; bvb wildernis in Canada of Alaska of 1 van de vele nature reserves in the VS ( en ja; ik weet dat Alaska ook VS is, maar is toch anders dan de rest).
En anders gereguleerde afschot.

Wat er nu gaande is; gewoon helemaal niks doen en de wolf met rust laten zodat die steeds minder schuw wordt gaat straks alleen maar meer problemen opleveren met straks als gevolg dat alles gewoon afgeschoten en uitgemoord wordt....precies zoals de mens 150 jaar geleden ook al deed; past het niet in ons straatje, klabam; uitmoorden die hap.
Ik zou het heel triest vinden als we weer voor die 'oplossing' gaan kiezen, terwijl er genoeg andere opties zijn....maar die kosten wel inspanning en geld; 2 dingen waar de overheid een broertje dood aan heeft.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:27

Spenk schreef:

Jawel, kijk maar. En die lijst is niet volledig. Ik las ook in buitenlandse media over aanvallen die hier niet opstaan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

In Rusland is een paar jaar geleden zelfs een militaire eenheid gestationeerd in een dorp dat werd geterroriseerd door wolven. (Russische krant)