Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:15

Ingrid_92 schreef:
Ik werk zelf als hippotherapeut voor kinderen. Er is inderdaad helaas heel veel wildgroei van mensen die denken met een paard in de achtertuin coaching te kunnen geven (bij wijze van). Er zijn ook stromingen die alles heel zweverig interpreteren helaas. Wanneer het paard mest of gaapt, dan betekent het dat de cliënt iets los moet laten etc. Daar zouden ze wat mij betreft wel eens wat aan mogen doen :)

Deze heb ik hier eens gehad.
Ze waren nog in opleiding, dus misschien doen ze het nu anders.
Maar door corona mochten ze niet op een manege bij hun vaste oefen paarden of het bij mij buiten mocht.
Ja oke prima buiten waar we bij niets dicht bij elkaar moesten komen vond ik dat prima.

Ik had de paarden wel in stal gezet en die ze gebruikte in de bak.
Dus mijn ruin meteen weer in de bak gezet.
Normaal poept hij altijd meteen op stal, maar daar had hij nu geen tijd voor gekregen.
Dus idd hele conclusies werden er aan verbonden dat hij dat nu buiten deed....
Verder vond hij het dikke prima, deed gewoon zijn ding, maar ook dat betekende van alles

Mijn merrie daarna. Dat is een hele grote knuffel.
1 van die coaches stond in de bak en moest daar staan en niets doen.
En mijn merrie snapte daar niets van.
Die voelde zich duidelijk afgewezen oid. Zij voelde zich echt niet prettig met wat ze deden.
Daar staan maar geen kleine aai, niks.
Er van ondersteboven is een groot woord, maar duidelijk niet fijn voor haar.

Dus daarin heb ik de conclusie getrokken, niet elk paard is geschikt
En de interpretaties op deze manier onzin.

VidessaHTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:41

Het baart mij ook zorgen dat coaches zich als therapeut gedragen. Dat zijn we niet.
Wij werken wel samen met psychologen/therapeuten als aanvulling op een traject en wij nodigen ze ook altijd uit om te komen kijken: past het bij de therapie en wat kunnen we samen doen voor de cliënt.

Paarden die pijn hebben of zich niet goed voelen zijn niet geschikt als coachpaard. Je kan nl niet uitsluiten dat een bepaalde reactie een uiting is van ongemak of een reactie is op de coachee.
De paarden bepalen of ze ingezet kunnen worden.
Stel dat onze paarden zich er niet meer goed bij voelen, dan houdt het op. Voor ons is het welzijn belangrijker.

Mijn ervaring is dat paarden altijd reageren alleen de een wat luider/duidelijker dan de ander. Het hoeft niet altijd heel zichtbaar te zijn, afsluiten/negeren is ook een reactie.

@juniper: Klopt. Ik ben in de eerste plaats coach met een gedegen opleiding/ervaring en daarnaast zet ik paarden/honden in maar we werken ook met een werkboek en een plan.

Elisa2

Re: Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:56

Ik heb weleens meegekeken bij een open dag voor paardencoaching.

Ik moet zeggen dat hetzelfde paard bij 3 verschillende mensen wel echt 3 hele andere reacties gaf. Dat was heel interessant om te zien.
Zoals ik het begrepen heb is het niet de bedoeling dat een paardencoach de rol van therapeut op zich neemt maar is deze er vooral om bepaalde zaken te duiden en iemand naar de juiste mensen te verwijzen.

Ieder paard reageert op de mens waar hij/zij mee is, of dat nu de ruiter, verzorger of een client voor paardencoaching is. In die zin spiegelen paarden altijd, want het zit gewoon in hun natuur.

Wbt coachingspaarden, de een zal er geschikter voor zijn dan de ander..het fijne is dat paarden in het hier en nu leven in tegenstelling tot (veel) mensen en daarom ook niet alle "shit" met zich mee blijven dragen.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:31

Ook ik vind het gevaarlijk hoe makkelijk iemand zich paardencoach kan/mag noemen. Ik ken iemand die een cursus heeft gedaan en adverteert met dat het ook heel geschikt is voor mensen met bijvoorbeeld depressies. Dat vind ik echt niet kunnen, dat is echt een vakgebied apart!
Nog afgezien daarvan gebruikt(e) ze 2 paarden waarvan 1 met een hersenaandoening en de ander 30 was, hartstikke mager en die letterlijk regelmatig de balans verloor door ouderdom/spierafbraak. De laatste is inmiddels (zou bijna zeggen gelukkig) overleden maar echt, zo'n mensen moeten eigenlijk een verbod krijgen om dit werk te doen.
Ik geloof overigens echt wel dat er ook goede coaches zijn die weten wat wel maar zeker ook wat niet kan, voor zowel mens en dier. Maar die moet je zoeken helaas...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:42

Niobe schreef:
Shadow0 schreef:
Ik snap het 'over de grond rollen' niet helemaal. Ik vind de woordkeuze vreemd, alsof ze dat bij paarden niet kennen. En de meeste paarden die rollen voelen zich best ok, en doen dat meestal niet als ze zich onveilig voelen.

Ik heb het idee dat er eigenlijk bedoeld wordt schrapen over de grond, want dat zegt ze namelijk ook in een tv interview en daar heeft ze het niet over rollen :=

Ah, dat klinkt een stuk zinniger.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:44

Avalanche schreef:
Afanaisa91 schreef:
*knip quote*

Dat vond ik ook al vreemd, elders vond ik:

Dit vastleggen wordt gedaan in een speciaal hiervoor ontwikkelde app. Om dit op een uniforme wijze te kunnen doen, worden deelnemers gedurende één dag getraind bij Aeres in Dronten in het herkennen van stresssignalen bij paarden en deze vervolgens vast te leggen.

Alsnog zelfrapportage, maar hopelijk wel ietwat gestandaardiseerd.

Krijg je dan niet alsnog bevooroordeelde rapportage? Vaak zie je dat als mensen iets niet willen zien, ze het ook echt niet zien.
Plus dat sommige paarden ook echt heel subtiel zijn in die dingen: strakke mond, rimpel boven de ogen, net niet kunnen ontspannen....

Ja dat kan goed, daarom ben ik ook benieuwd naar de onderzoeksopzet. Het is maar net wat ze met de gegevens willen beantwoorden of de zelfrapportage een probleem is of niet. Het zegt bv. niets betrouwbaars over de blinde vlek van een paardencoach want inderdaad, wat je niet ziet (of wil zien) kun je niet rapporteren. Maar het kan best interessant zijn wat een grote groep coaches wél waarnemen en (durven te) rapporteren.

Ik kon helaas geen onderzoeksprotocol vinden, want ik ben erg benieuwd hoe ze bv. Signalen van stress hebben gestandaardiseerd, en wat daar dan weer op van invloed kan zijn. Exclusie van paarden met PPID (want hoog cortisol)? Maagzweren? Andere medische invloed? Is het humeur van de coach iets om rekening mee te houden? Positie van paard in eigen kudde? Verschillen per gecoachte? Het weer? Enz. :wow:
Superinteressant!

In een ander persbericht wordt een videoproject beschreven, waarin onderzoeksstudenten video’s van coaching sessies hebben beoordeeld. Ik ga nu enorm speculeren dat deze projecten samenhangen, maar ik vind het heel logisch (en methodisch) als met videoanalyses op kleine schaal objectieve basiskennis en voor de app en voorlichting van dit project is opgedaan.

Vooral door die videostudie denk ik, zover ik het kan volgen, dat er veel aandacht geschonken wordt om de betrouwbaarheid van de rapportages te vergroten. Als ze de beperkingen en implicaties daarvan helder benoemen en meenemen in de interpretatie, dan kan dit denk ik erg in het voordeel zijn van paardencoachpaarden en de vermoedelijke belasting voor hen.
Mooi dat de brancheorganisatie zelf met dit soort vragen komt :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:49

Wat moet ik nou eigenlijk verstaan onder dat paarden zouden ,spiegelen,?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:05

Mijn paard is er wel eens voor gebruikt, en ze vond het volgens mij ook heel leuk.

De therapeut heeft gewoon de behandeling gedaan en daarnaast kon degene die therapie kreeg omgaan met mel. Bijzonder was bijvoorbeeld dat, toen een man zich groot en dapper wilde voordoen mel zich niet door hem liet aaien, maar wel lief en met open houding bij hem in de buurt bleef. Zodra hij zei dat hij het best een beetje spannend vond en zich geneerde, liet ze zich aaien.
Ook toen hij later steeds dichter over zijn issues vertelde, kwam op een gegeven moment mel heel bewust tussen de therapeut en de cliënt in staan. Zo zag ze dat het genoeg was omdat de cliënt zich helemaal niet meer prettig voelde, terwijl er ogenschijnlijk niet veel te zien was.

Dat vond ik allemaal wel heel interessant om te zien :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:14

Popstra schreef:

2 rechtstreekse voorbeelden: dat ik ooit de stal inliep van een paard dat nogal moeilijk te zadelen was (maar wisselend) en dat ik uitriep "waarom ben je nou altijd zo lastig als ik al zo'n lange dag achter de rug heb!"
Toen viel het kwartje dat zijn irritatie deels mijn spanning was. Heb daarna nooit meer problemen gehad met dat paard, want als er gedoe begon te ontstaan was de oplossing simpel: even een stapje terug doen.

En afgelopen maandag toen ik aan het werken was in de paddock bij een paard, en dat paard scharrelde ook rond, en ik besloot even pauze te nemen en ook echt te letten om mijn hartslag omlaag te laten gaan, rustige ademhaling. Paard komt bij me staan en gaat meteen staan doezelen.

Dat ging niet over diepere structuren en het was niet in de context van een coaching sessie, maar het paard liet in elk geval meteen zien dat er spanning of ontspanning is.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:23

Popstra schreef:

Een paard is een vluchtdier en daardoor enorm alert op zowel spanning als ontspanning. Het is eigenlijk een functie vanuit de kudde gezien. Als één paard in de kudde iets opmerkt, ontstaat er in het dier spanning, de fijngevoeligheid van de kuddegenoten pakken dit op en spiegelen het door dezelfde spanning te uiten. Wanneer het paard dat iets opmerkte beseft dat het slechts een vogeltje was, ontspant hij en deze ontspanning beweegt als een golf door de kudde heen. Samengaand met gedragssignalen als gapen, schudden, briesen, etc.
Als je het zo bekijkt is het dus puur hoe een paard communiceert over wat er in de omgeving gebeurt. Deze fijngevoeligheid uit zich ook bij mensen, waardoor ze reageren op onbewuste spanningen en angsten en dit als het ware overnemen of reflecteren naar de ander toe. Daarom is het als mens zo belangrijk om congruent te zijn (te laten zien hoe je je voelt) als je wilt dat je paard je vertrouwd en waardoor (onbewuste) angst/onzekerheid zo’n grote impact kan hebben op de samenwerking met een dier.

In die zin kan een paard een prachtige terugkoppeling geven in een therapie setting. Met de kanttekening dat het totaal niet aan de mens is om specifieke gedragingen te interpreteren of te vermenselijken, maar alleen te benoemen wat er gebeurt en te vragen wat dit met cliënt doet of oproept.

Daarnaast denk ik dat zeker niet elk paard hier geschikt voor is. Vooral paarden die er niet aan gewend zijn dat je ook gewoon kan ‘zijn’ met een mens. Als een paard een mens altijd associeert met we gaan iets doen, er wordt beweging of reactie van mij verwacht, dan wordt een paard alleen maar onrustig als het in een paddock wordt gezet met een cliënt die er enkel staat en niets vraagt. Dan ontstaat er algauw foute informatie over de setting. De onrust komt dan van het paard, niet van de cliënt. Daarom kan het bijvoorbeeld effectiever zijn om zo’n sessie te doen te midden van de kudde, daar is de rust en het patroon van gewoon zijn al aanwezig. Ik denk dat mensen onderschatten hoe gauw er ruis is, juist doordat paarden zo fijngevoelig zijn en nooit alleen op de cliënt zelf reageren maar op tal van geluiden, omstandigheden, gewenningspatronen in het contact met mensen en de coach zelf, etc. Daarom is het zo belangrijk om de focus bij de cliënt te houden, wat voelt zij, wat gaat er in haar om, wat doet het met haar als het paard zus of zo doet.

Verder volledig eens met voorgaande reacties over het risico van alle coaches die geen gedegen opleiding hebben in het überhaupt begeleiden van mensen, los van het met of zonder paard. Je kan van alles losmaken en oproepen waar de cliënt vervolgens thuis mee zit.
Het komt vaak vanuit een goede intentie, door eigen mooie en helende ervaringen met paarden die je ook andere mensen gunt. Maar mensen en al helemaal mensen met trauma zijn zo complex.
En ik denk dat de kwestie hoe meer je ergens over leert, hoe voorzichter je wordt hier ook geldt. Mensen doen nog geen 1 jarige opleiding tot coach en beweren mensen te kunnen helen van jaren lang opgebouwde pijn en trauma, terwijl ik zelf nu 5 jaar lang non stop aan het studeren ben en alleen maar denk ‘jemig, ik betwijfel of je als mens ooit helemaal geheeld en vrij bent van trauma, pijn en patronen, en wie ben ik dan om daar uitspraken over te doen en te beweren dat ik je daar wel even mee help?’ :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:33

Prachtig omschreven Suliko.

En ik denk ook..hoe meer je leert hoe voorzichtiger je wordt en ieder heeft zijn/ haar eigen proces. Probleem is ook vaak dat mensen hun eigen dingen op andere mensen projecteren. Paarden laten heel mooi zien wat er is, in het hier en nu.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:12

Ik vind het heel dubbel.

Aan de ene kant denk ik echt dat met paarden werken en bezig zijn goed kan zijn voor mensen.

Maar er wordt te licht over gedacht. Het is te makkelijk om coach te worden en er worden ontzettend veel paarden gratis of voor weinig aangeboden als coachpaard.

Er zit vast en zeker verschil in kwaliteit van het coachen en ook het effect. Maar zonder goede achtergrond of gedegen opleiding kan je ook kwaad doen ipv goed.
Er komen mensen met ernstig trauma op af en dat vind ik een serieuze zaak.

Het effect op paarden is best moeilijk te meten. Alle paarden zijn anders en alle mensen ook. Maar elke combinatie is ook anders.
Mijn merrie is gevoelig en best een goede spiegel. Maar ik denk dat als ik in haar buurt blijf als ze ingezet wordt als coachpaard, ze dit heel anders zal doen, dan als mijn man of een vreemde dat zou doen.

En mensen zoeken vaak uiterste. Mijn oude ruin was heel braaf en op eerste oog ook vrij makkelijk. Maar als andere mensen met hem wilde werken, kon hij toch flink blokkeren.

Dan kan je verschillende redenen zoeken, maar het kan van alles zijn; Reageert hij zo op die mensen? Of was hij teveel aan mij "gewend" en reageerde op alles wat anders was?
Als je leven afhangt van mensen en het dagelijks ritme vaak hetzelfde is en mijn handelingen veel hetzelfde zijn, het gevoel dat ik meebreng etc, is alles wat anders is, heel anders. Dan kunnen onze paarden daar op reageren, zonder dat het andere of andere mensen per se iets slechts dragen of iets verkeerd doen.

Dan vind ik het bijv belangrijk wat het verleden van een coachpaard is. Was hij van 1 iemand? Werkte veel verschillende mensen met het paard? Hoe zag het leven er verder uit?
Dat is voor mij wel bepalend hoe paarden met anderen en nieuwe situaties om kunnen gaan.

En dan nog; een manege paard is gewend aan wisselend publiek en drukte, Verhuis je die naar een plek waar het rustig is en als coach paard mag werken, is dat dan niet een enorme overgang? Hoeveel tijd krijgt een paard om te wennen en het coachen te doen?

De eerste reacties kunnen ook voortkomen aan een compleet ander leven, een andere plek etc.
Bij coaching gaan mensen een beetje uit van het natuurlijke gedrag, maar dat is soms ver weggestopt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:32

Ik vraag mij idd ook af of alle coaches wel in staat zijn hun paard 'te lezen' op ongemak etc... als ik al lees dat het mesten (wat een paard elke 1.5 uur doet, en in een sessie van 2 uur dus echt een keer gebeurd) al wordt toegeschreven aan de emoties van de cliënt...

Paarden zijn spiegels en als ik merk hoe van de leg mijn dame kan zijn als ik echt niet lekker in m'n hum zit, kan ik mij ergens wel voorstellen dat teveel en langdurige blootstelling aan emotionele personen best een impact kan hebben op een paard. Goed dat er iig over na wordt gedacht en aandacht voor komt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:47

Ik ben docent bij een post HBO paardencoach opleiding en lees hier heel veel verschillende meningen en aannames. Allereerst spiegelt een paard natuurlijk niet echt, maar wat hij wel doet is zijn gedrag aanpassen aan de persoon die voor hem staat. Als kudde dier zijn ze gevoelig voor spanning/ontspanning en non verbale communicatie en dat is waar je mee werkt. Vwb het wel of niet kunnen lezen van een paard: wij werken oa met het boek van rachael draaisma kalmerende signalen waar duidelijk uitgelegd wordt welke signalen een paard kan laten zien. Vervolgens is het niet aan de coach om een verklaring voor die signalen te geven, maar benoem je wat je ziet en bespreek je dat met de coachee. Nog een groot vooroordeel: wij zijn coaches, geen therapeuten, dus we geven geen therapie. Wel werken wij met methodes als motiverende gespreksvoering, ACT en oplossingsgericht coachen, allemaal wetenschappelijk onderbouwde methoden. En dat is ook waar dit onderzoek om draait: het beantwoorden van onderzoeksvragen op een wetenschappelijk onderbouwde manier. Mocht er echt interesse zijn dan wil ik best een langer stuk schrijven over wat het werk van een paardencoach inhoudt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:50

De naam is fout. Het is mensen coach. De paarden zijn een middel, niet de cliënt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:58

Mijn honden hebben als huishond, controle groep, meegedraaid in het onderzoek van de Universiteit van Utrecht naar de stress impact van het werk als hulphond voor veteranen met PTSS.
https://www.uu.nl/nieuws/hulphond-veran ... -ten-goede

Uit het onderzoek kwam naar voren dat deze hulphonden niet meer stress ervaren dan huishonden, zonder deze mooie taak.

Ik denk dat voor paarden het veel minder ingrijpend is op hun stress niveau dan dat dit werk invloed heeft op het leven van een hulphond, en dan veel mensen denken.

Paarden en honden zijn veel meer gewend in kuddes/groepen te functioneren dan wij mensen. Terwijl mensen ook gewoon een diersoort is en zoveel anders zijn we niet.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door janouk op 02-03-23 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:58

Paardencoaching is een brede term. Ben je al een coach en ga je ook met paarden werken? Ben je dat niet en/of heb je ook nog onvoldoende kennis en ervaring met paarden, dan wordt het veel lastiger. Hierboven wordt ook een aantal keer gezegd dat de coach alleen benoemd wat hij ziet zonder betekenis te geven. Dat is al heel moeilijk, want wat je ziet, is al betekenis geven omdat je daarmee veel ook niet ziet en niet benoemd. Daarnaast heb je hulpverleners die met paarden samenwerken. Zij beheersen meer methodes dan alleen de coachingsmethode en kunnen dus op verschillende wijzes werken. Dat hoeft dus niet altijd te blijven bij het benoemen wat je ziet, je kunt ook heel andere opmerkingen maken of vragen stellen over de onderlinge interactie. Of dit werk belastend voor de paarden is, is inderdaad een vraag. Maar ook is het heel moeilijk te vergelijken met b.v een pensionpaard of een manegepaard. Die hebben namelijk te maken met dezelfde doelgroep: mensen. Er zijn zoveel mensen met problemen/issues en ook die paarden moeten daarmee omgaan. Ik denk zelf dat het voor de paarden meer uitmaakt hoe de begeleider/ eigenaar/hulpverlener omgaat met paard en client dan hoe de client zich gedraagt. Ik baseer dat op 15 jaar als hulpverlener werken met de paarden. Hoe beter ikzelf bij mijn nulpunt, oordeelvrij en in het moment ben, hoe kalmer de paarden zijn. Terwijl ze wel erg goed en verschillend kunnen reageren op alle voorbijkomende emoties of intenties van de clienten. Ik heb nooit het idee dat ze achteraf iets kwijt moeten aan spanningen of zo. Ik doe trouwens mee aan dat welzijnsonderzoek en ben benieuwd wat dat op gaat leveren. Ik werk ook met mijn dieren in vrijheid in de kudde. De keus is aan de paarden, hoewel ik denk dat een paard niet echt kan kiezen niet mee te doen, juist door zijn constante verbinding met de kudde. Hij kiest dan een andere, passievere rol misschien, maar voelt en doet mee. Coaches moeten zich in mijn ogen beperken tot coachen dat is: mensen die nog prima functioneren maar wel ergens mee zitten. Dus geen trauma's of ander zware hulpvragen... Die mensen mogen naar een hulpverlener, therapeut of psycholoog die ook met paarden kan werken natuurlijk. Ik heb er al veel in de opleiding gehad.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:31

josien_m_ schreef:
Paardencoaching is een brede term. Ben je al een coach en ga je ook met paarden werken? Ben je dat niet en/of heb je ook nog onvoldoende kennis en ervaring met paarden, dan wordt het veel lastiger. Hierboven wordt ook een aantal keer gezegd dat de coach alleen benoemd wat hij ziet zonder betekenis te geven. Dat is al heel moeilijk, want wat je ziet, is al betekenis geven omdat je daarmee veel ook niet ziet en niet benoemd. Daarnaast heb je hulpverleners die met paarden samenwerken. Zij beheersen meer methodes dan alleen de coachingsmethode en kunnen dus op verschillende wijzes werken. Dat hoeft dus niet altijd te blijven bij het benoemen wat je ziet, je kunt ook heel andere opmerkingen maken of vragen stellen over de onderlinge interactie. Of dit werk belastend voor de paarden is, is inderdaad een vraag. Maar ook is het heel moeilijk te vergelijken met b.v een pensionpaard of een manegepaard. Die hebben namelijk te maken met dezelfde doelgroep: mensen. Er zijn zoveel mensen met problemen/issues en ook die paarden moeten daarmee omgaan. Ik denk zelf dat het voor de paarden meer uitmaakt hoe de begeleider/ eigenaar/hulpverlener omgaat met paard en client dan hoe de client zich gedraagt. Ik baseer dat op 15 jaar als hulpverlener werken met de paarden. Hoe beter ikzelf bij mijn nulpunt, oordeelvrij en in het moment ben, hoe kalmer de paarden zijn. Terwijl ze wel erg goed en verschillend kunnen reageren op alle voorbijkomende emoties of intenties van de clienten. Ik heb nooit het idee dat ze achteraf iets kwijt moeten aan spanningen of zo. Ik doe trouwens mee aan dat welzijnsonderzoek en ben benieuwd wat dat op gaat leveren. Ik werk ook met mijn dieren in vrijheid in de kudde. De keus is aan de paarden, hoewel ik denk dat een paard niet echt kan kiezen niet mee te doen, juist door zijn constante verbinding met de kudde. Hij kiest dan een andere, passievere rol misschien, maar voelt en doet mee. Coaches moeten zich in mijn ogen beperken tot coachen dat is: mensen die nog prima functioneren maar wel ergens mee zitten. Dus geen trauma's of ander zware hulpvragen... Die mensen mogen naar een hulpverlener, therapeut of psycholoog die ook met paarden kan werken natuurlijk. Ik heb er al veel in de opleiding gehad.

Het probleem ligt echter niet (alleen) bij de paardencoaching, maar op een ander vlak: de complete verstopping van de GGZ. Ik ben al jaren bezig om goede therapie te vinden, maar als je niet in bepaalde hokjes past kom je gewoon nergens binnen. Dubbele diagnoses hetzelfde. Het is een drama. Dus ook ik heb me maar aangemeld voor coaching (met honden, wel bij een ggz organisatie), waarbij ik wel duidelijk voor ogen heb wat ik wel en niet kan behandelen in coaching maar ik alsnog toch echt op hun deur klop. Het is gewoon niet meer te doen om goede therapie te krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:44

Suliko schreef:
Popstra schreef:

Een paard is een vluchtdier en daardoor enorm alert op zowel spanning als ontspanning. Het is eigenlijk een functie vanuit de kudde gezien. Als één paard in de kudde iets opmerkt, ontstaat er in het dier spanning, de fijngevoeligheid van de kuddegenoten pakken dit op en spiegelen het door dezelfde spanning te uiten. Wanneer het paard dat iets opmerkte beseft dat het slechts een vogeltje was, ontspant hij en deze ontspanning beweegt als een golf door de kudde heen. Samengaand met gedragssignalen als gapen, schudden, briesen, etc.
Als je het zo bekijkt is het dus puur hoe een paard communiceert over wat er in de omgeving gebeurt. Deze fijngevoeligheid uit zich ook bij mensen, waardoor ze reageren op onbewuste spanningen en angsten en dit als het ware overnemen of reflecteren naar de ander toe. Daarom is het als mens zo belangrijk om congruent te zijn (te laten zien hoe je je voelt) als je wilt dat je paard je vertrouwd en waardoor (onbewuste) angst/onzekerheid zo’n grote impact kan hebben op de samenwerking met een dier.

In die zin kan een paard een prachtige terugkoppeling geven in een therapie setting. Met de kanttekening dat het totaal niet aan de mens is om specifieke gedragingen te interpreteren of te vermenselijken, maar alleen te benoemen wat er gebeurt en te vragen wat dit met cliënt doet of oproept.

Daarnaast denk ik dat zeker niet elk paard hier geschikt voor is. Vooral paarden die er niet aan gewend zijn dat je ook gewoon kan ‘zijn’ met een mens. Als een paard een mens altijd associeert met we gaan iets doen, er wordt beweging of reactie van mij verwacht, dan wordt een paard alleen maar onrustig als het in een paddock wordt gezet met een cliënt die er enkel staat en niets vraagt. Dan ontstaat er algauw foute informatie over de setting. De onrust komt dan van het paard, niet van de cliënt. Daarom kan het bijvoorbeeld effectiever zijn om zo’n sessie te doen te midden van de kudde, daar is de rust en het patroon van gewoon zijn al aanwezig. Ik denk dat mensen onderschatten hoe gauw er ruis is, juist doordat paarden zo fijngevoelig zijn en nooit alleen op de cliënt zelf reageren maar op tal van geluiden, omstandigheden, gewenningspatronen in het contact met mensen en de coach zelf, etc. Daarom is het zo belangrijk om de focus bij de cliënt te houden, wat voelt zij, wat gaat er in haar om, wat doet het met haar als het paard zus of zo doet.

Verder volledig eens met voorgaande reacties over het risico van alle coaches die geen gedegen opleiding hebben in het überhaupt begeleiden van mensen, los van het met of zonder paard. Je kan van alles losmaken en oproepen waar de cliënt vervolgens thuis mee zit.
Het komt vaak vanuit een goede intentie, door eigen mooie en helende ervaringen met paarden die je ook andere mensen gunt. Maar mensen en al helemaal mensen met trauma zijn zo complex.
En ik denk dat de kwestie hoe meer je ergens over leert, hoe voorzichter je wordt hier ook geldt. Mensen doen nog geen 1 jarige opleiding tot coach en beweren mensen te kunnen helen van jaren lang opgebouwde pijn en trauma, terwijl ik zelf nu 5 jaar lang non stop aan het studeren ben en alleen maar denk ‘jemig, ik betwijfel of je als mens ooit helemaal geheeld en vrij bent van trauma, pijn en patronen, en wie ben ik dan om daar uitspraken over te doen en te beweren dat ik je daar wel even mee help?’ :')

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:31

Ik heb een rapport binnen gehad v een kliniek (vorig paard dat naar ander persoon gegaan is). Paard werd goed bevonden als coachpaard, lichte recreatie of weidemaatje, stond erbij onderaan. Paard was v kop tot staart stuk. Zulke adviezen mag een arts niet geven vind ik en daar maak ik mij idd zorgen over.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:23

Evamarie schreef:
Ik heb een rapport binnen gehad v een kliniek (vorig paard dat naar ander persoon gegaan is). Paard werd goed bevonden als coachpaard, lichte recreatie of weidemaatje, stond erbij onderaan. Paard was v kop tot staart stuk. Zulke adviezen mag een arts niet geven vind ik en daar maak ik mij idd zorgen over.

Elke zichzelf respecterende coach opleiding heeft ook een checklist voor het paard. Geen idee waarom mensen altijd denken dat ieder paard geschikt is, maar dat is zeker niet zo.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:55

Of een paard geschikt is, hangt vooral af van de vorm waarin gewerkt zal worden. Voor sommige methodes moet het paard iets kennen. Dat kan gaan van aan een halster meelopen tot bereden worden of als voltigepaard. Wanneer je in de kudde werkt, is er geen opleiding nodig. De enige paarden die ik dan zou uitsluiten zijn paarden die niet van mensen houden. (of gevaarlijk zijn, maar zulke paarden heb ik gelukkig niet)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:09

Maar een kapot paard, heeft al pijn. Hoe kan die dan geschikt zijn voor coaching? Dan krijg je toch ook geen goede feedback van dat paard?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:18

Als minimale voorwaarde lijkt me wel dat een paard onbelemmerd en pijnvrij kan bewegen. Maar dit gesprek zou dus ook gevoerd moeten worden met de keurende dierenartsen, niet alleen met de coaches lijkt me?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:21

Toch kan dat in uitzoderingsgevallen wel! Ik had een keer een Haflinger die altijd meewerkte als hulpverleningspaard. Toen werd hij ziek, is uiteindelijk geopereerd en stond bij te komen in een buitenstalletje naast zijn kudde. Mijn client trok naar hem en hij ook naar die persoon. Daar kwam het verhaal van ziekte en hoe hij het op wilde geven! Mijn paard gaf hem een voorbeeld: doodziek maar zeker niet op willen geven en zijn hoofd hoog houden om zijn kudde te overzien. Het was een wonderbaarlijke klik tussen mens en paard die beiden zichtbaar erg veel goed heeft gedaan. Heel bijzonder! Maar ik beveel het uiteraard niet aan om met een ziek dier te werken..