Man mishandelt paard: "Mijn cliënt heeft de dieren gewoon geaaid"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:24

superpony schreef:
Mkango schreef:
Even los van het feit dat ik dit verwerpelijk vind, als we dit mishandeling noemen, hoe kunnen we procedures als KI en ICSI dan nog steeds verdedigen? :+

Je hebt een punt, maar........

Ik vond het ook vervelend om een paar keer te moeten laten scannen en zo te moeten insemineren. Had het jaar daarvoor nog een natuurlijke sprong geprobeerd, maar was niet gepakt.

Ik vind de achterliggende gedachte en manier waarop dan wel bepalend. Ik heb bijv de baarmoeder laten checken omdat je narigheid wil voorkomen.
Die veearts vond ik te onrustig en is ook niet meer geweest.

Daarna alle scans laten doen door een rustige, ervaren dame die het ook netjes voor elkaar kreeg.

Als je bewust wilt voortplanten zonder teveel risico's werken we tegenwoordig vooral met KI en dan is het een kleine, vervelende handeling tegenover veel voordelen. Niet alleen voor de merrie, maar ook voor de hengst.

Deze man was dronken en had geen enkele reden om deze handeling uit te voeren. Ik zou dan denken; wat waren zijn gedachten of gevoelens hierbij? Is deze man sexueel gefrustreerd bijv? Is hij een gevaar voor vrouwen of bijv kleine kinderen?
Dat hoeft allemaal niet, maar even je hand in de vulva omdat het kan, is niet helemaal normaal gedrag.

Daarbij kan hij het te ruw hebben gedaan, had waarschijnlijk geen glijmiddel en had waarschijnlijk ook geen schone handen en kan zo ook de merrie onnodig in gevaar brengen.
KI en alles wat erbij komt kijken heeft vooral financiële voordelen. Als het financieel niet zo gunstig zou zijn, zou het echt niet zoveel worden toegepast, want dat het zuiver gebeurt ter bescherming van merrie en hengst, daar geloof ik totaal niet in. := Dat is een bijkomstigheid, niet de hoofdzaak.

Britt_xxx schreef:
Dus we moeten dit maar normaal vinden dan? Fijn dat er juist een straf op is gezet, moet je na gaan wat zo iemand doet als er niemand bij is.

Een gynaecoloog doet ook vaginaal touches tijdens zijn werk. Maar dat ligt in het openbaar toch ook anders O:). (Oke oke, een paard is geen mens, I know. Maar ik snap niet zo goed waarom dit niet onder mishandeling geschaard zou mogen worden. Kon het niet helpen dat deze vergelijking bij mij naar boven kwam)
Dat zegt exact... niemand. :')

Een gynaecoloog die aan een mens, die altijd nog 'nee' kan zeggen, uitlegt waarom er in en rond de vagina aangeraakt moet worden, is ook echt te vergelijken met een paard dat het maar moet ondergaan, ja. En is je merrie "te lastig," dan mag ze het als beloning ook nog eens ondergaan in een opvoelbox.

Overigens ben ik absoluut niet tegen KI - zoals Babootje zegt is het de intentie erachter die hier niet zuiver is -, maar ik moet wel grinniken om de term 'mishandeling,' terwijl er dagelijks tig merries worden opgevoeld, gescand en geïnsemineerd. De daad an sich is imo geen mishandeling; de intentie is echter wat er zo zorgwekkend aan is en waarom deze man heel terecht gestraft wordt (en hopelijk ook verplicht in behandeling gaat).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:31

superpony schreef:
Heel eerlijk? Als iemand mijn merrie zo zou aanraken, kon hij zijn alleen hand gaan zoeken.........
Het is gewoon abnormaal en het komt ergens vandaan. Drank kan maar deels een reden zijn voor zulk gedrag.

Ook heel eerlijk: ik ben bereid omwille van ‘fact finding’ om de advocaat in kwestie op dezelfde manier te ‘aaien’. Kijken of er dan een aangifte van de advocaat komt. Gewoon om vast te stellen of de advocaat het verschil kent tussen theorie en praktijk :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:35

Mkango schreef:
KI en alles wat erbij komt kijken heeft vooral financiële voordelen. Als het financieel niet zo gunstig zou zijn, zou het echt niet zoveel worden toegepast, want dat het zuiver gebeurt ter bescherming van merrie en hengst, daar geloof ik totaal niet in. := Dat is een bijkomstigheid, niet de hoofdzaak.

CEM of Contagious Equine Metritis (= besmettelijke baarmoederontsteking). Je wil echt niet dat je dekhengst dat oploopt.
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... is-cem.htm

De ziekte komt in Nederland voor en is meldingsplichtig. Dat betekent dat positieve uitslagen van het CEM-onderzoek worden doorgegeven aan de NVWA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:53

tamary schreef:
Mkango schreef:

CEM of Contagious Equine Metritis (= besmettelijke baarmoederontsteking). Je wil echt niet dat je dekhengst dat oploopt.
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... is-cem.htm

De ziekte komt in Nederland voor en is meldingsplichtig. Dat betekent dat positieve uitslagen van het CEM-onderzoek worden doorgegeven aan de NVWA.
Wat wil je daarmee zeggen?

tamary

Re: Man mishandelt paard: "Mijn cliënt heeft de dieren gewoon geaaid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:06

KI is zeker een groot deel bescherming hengst en merrie, niet enkel een stuk financieel. SOA wil je ook niet in je dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:26

tamary schreef:
KI is zeker een groot deel bescherming hengst en merrie, niet enkel een stuk financieel. SOA wil je ook niet in je dieren.
Dat ontken ik ook nergens, maar ik heb niet genoeg vertrouwen in de mensheid om te geloven dat dat de hoofdzaak is om KI te gebruiken. Op CEM is immers ook gewoon te testen. De volbloedfokkerij doet niet anders, want daar is KI niet toegestaan, maar daar liggen traditioneel de dekprijzen ook zoveel hoger dat men daar juist bang is voor de financiële gevolgen van het toestaan van KI. Wie is er immers nog bereid om £350.000 te betalen als sperma van Dubawi opeens met tientallen rietjes tegelijk op de markt komt en er geen selectie meer is op welke merries het gebruikt wordt? :=

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:41

Terug on topic…

Iedereen heeft imo gewoon met z’n tengels van een paard af te blijven als de eigenaar daar niet duidelijk toestemming voor gegeven heeft. Ook al die mensen die het nodig vinden “vreemde” paarden in de wei te aaien. Ik wordt daar echt niet vrolijk van, vreemden hebben gewoon van mijn paarden af te blijven, ook geen aai over de bol of zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:43

Verkoper bepaald nog altijd aan wie hij sperma verkoopt en dus welke merrie(s) veulens van die hengst krijgen. Dat er zo veel met bepaalde hengsten gedekt wordt is net zo goed een fout van de stamboeken die geen standaard dekbeperkingen opleggen ter voorkoming van inteelt/bevordering van bloedspreiding. Dat is bv ook een gevolg van geen KI toestaan, en daar valt daarom wat voor te zeggen, maar het is niet de enige oplossing om te voorkomen dat een gesloten stamboek zichzelf genetisch in een dode hoek fokt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 05:43

Mkango schreef:
Even los van het feit dat ik dit verwerpelijk vind, als we dit mishandeling noemen, hoe kunnen we procedures als KI en ICSI dan nog steeds verdedigen? :+

Strikt genomen bleef dit paard ook nog zelf staan :+

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 07:47

Mkango schreef:

Das wel een hele vreemde benadering... Als ik me laat betasten door mijn gynaecoloog voor onderzoek, is het dan geen verkrachting als een ander ongevraagd binnendringt?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 08:52

zimbabwe schreef:
Mkango schreef:

Das wel een hele vreemde benadering... Als ik me laat betasten door mijn gynaecoloog voor onderzoek, is het dan geen verkrachting als een ander ongevraagd binnendringt?

Dit is ook een vreemde benadering want een mens kiest voor een gynaecoloog en niet voor een verkrachting. Ik zie een paard niet gauw consent geven (misschien ik lichaamstaal dreigen, maar dan is de vraag in hoeverre een mens daar naar luistert, juist met ki en opvoelen), die heeft simpelweg geen keus in welke menselijke handeling dan ook. Dan is ongemak altijd onvrijwillig.

Ik vind het goed dat er bij deze meneer en zijn bedenkelijke acties een duidelijke grens wordt getrokken. Vraag me wel af, als ik zijn zo gedrag zo lees, hoe oké hij is in de bovenkamer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:15

Mkango schreef:
Dat ontken ik ook nergens, maar ik heb niet genoeg vertrouwen in de mensheid om te geloven dat dat de hoofdzaak is om KI te gebruiken. Op CEM is immers ook gewoon te testen. De volbloedfokkerij doet niet anders, want daar is KI niet toegestaan, maar daar liggen traditioneel de dekprijzen ook zoveel hoger dat men daar juist bang is voor de financiële gevolgen van het toestaan van KI. Wie is er immers nog bereid om £350.000 te betalen als sperma van Dubawi opeens met tientallen rietjes tegelijk op de markt komt en er geen selectie meer is op welke merries het gebruikt wordt? :=

En dat is geen financieel argument en voor KI zijn opeens wel?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:10

Hij stak zijn hand in de WHATwhat?! Aaaaah.... smeeeeeerig! :wow: #) :r

Smérig ventje! :oo

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:15

Bescherming van de hengst en merrie gaat overigens ook verder dan SOAs.
Maar goed... Ik ben ook niet zo'n fan van natuurlijke dekkingen dus, *shrug*