superpony schreef:KI en alles wat erbij komt kijken heeft vooral financiële voordelen. Als het financieel niet zo gunstig zou zijn, zou het echt niet zoveel worden toegepast, want dat het zuiver gebeurt ter bescherming van merrie en hengst, daar geloof ik totaal niet in.Mkango schreef:Even los van het feit dat ik dit verwerpelijk vind, als we dit mishandeling noemen, hoe kunnen we procedures als KI en ICSI dan nog steeds verdedigen?
Je hebt een punt, maar........
Ik vond het ook vervelend om een paar keer te moeten laten scannen en zo te moeten insemineren. Had het jaar daarvoor nog een natuurlijke sprong geprobeerd, maar was niet gepakt.
Ik vind de achterliggende gedachte en manier waarop dan wel bepalend. Ik heb bijv de baarmoeder laten checken omdat je narigheid wil voorkomen.
Die veearts vond ik te onrustig en is ook niet meer geweest.
Daarna alle scans laten doen door een rustige, ervaren dame die het ook netjes voor elkaar kreeg.
Als je bewust wilt voortplanten zonder teveel risico's werken we tegenwoordig vooral met KI en dan is het een kleine, vervelende handeling tegenover veel voordelen. Niet alleen voor de merrie, maar ook voor de hengst.
Deze man was dronken en had geen enkele reden om deze handeling uit te voeren. Ik zou dan denken; wat waren zijn gedachten of gevoelens hierbij? Is deze man sexueel gefrustreerd bijv? Is hij een gevaar voor vrouwen of bijv kleine kinderen?
Dat hoeft allemaal niet, maar even je hand in de vulva omdat het kan, is niet helemaal normaal gedrag.
Daarbij kan hij het te ruw hebben gedaan, had waarschijnlijk geen glijmiddel en had waarschijnlijk ook geen schone handen en kan zo ook de merrie onnodig in gevaar brengen.

Britt_xxx schreef:Dat zegt exact... niemand.Dus we moeten dit maar normaal vinden dan? Fijn dat er juist een straf op is gezet, moet je na gaan wat zo iemand doet als er niemand bij is.
Een gynaecoloog doet ook vaginaal touches tijdens zijn werk. Maar dat ligt in het openbaar toch ook anders. (Oke oke, een paard is geen mens, I know. Maar ik snap niet zo goed waarom dit niet onder mishandeling geschaard zou mogen worden. Kon het niet helpen dat deze vergelijking bij mij naar boven kwam)

Een gynaecoloog die aan een mens, die altijd nog 'nee' kan zeggen, uitlegt waarom er in en rond de vagina aangeraakt moet worden, is ook echt te vergelijken met een paard dat het maar moet ondergaan, ja. En is je merrie "te lastig," dan mag ze het als beloning ook nog eens ondergaan in een opvoelbox.
Overigens ben ik absoluut niet tegen KI - zoals Babootje zegt is het de intentie erachter die hier niet zuiver is -, maar ik moet wel grinniken om de term 'mishandeling,' terwijl er dagelijks tig merries worden opgevoeld, gescand en geïnsemineerd. De daad an sich is imo geen mishandeling; de intentie is echter wat er zo zorgwekkend aan is en waarom deze man heel terecht gestraft wordt (en hopelijk ook verplicht in behandeling gaat).