Samantha Steenwijk: "Als een paard jou vertrouwt, bereik je het samen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:31

StableHS schreef:
SnuitjeLove schreef:
Ik val meer over de zin dat hij elke dag "minimaal 2 uur buitenkomt" dan heb je niet echt hoge standaarden..

Nou inderdaad. Staat er net of het heel wat is. Jammer dat ze niet zo bezig is met dierenwelzijn.

Een nogal botte conclusie trek je gelijk. En gebaseerd op 1 zin, waarom kunnen we niet wat vriendelijker en minder afzeikerig zijn.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:41

CharleyT schreef:
Tazzey schreef:

Jij mag mij best een zeikerd vinden hoor omdat ik medelijden heb met een paard dat zeer onkundig met een enkele stang gecombineerd met sperriem wordt gereden. Dat zegt namelijk meer over jou dan over mij.

Je zeurt ook echt wel. Ik las de kop van het artikel en dacht al gelijk 'ohjee, arme Samantha. Niet verstandig van je , nu kan een aantal Bokt toppers los gaan.
En jawel, de allereerste reactie(van jou) bevestigd dit. Best jammer eigenlijk, gelijk weer zo'n narrig sfeertje van betweters.

Als dit niet Steenwijk was geweest maar Gal dan wa Bokt los gegaan. Sorry wat mevrouw doet is niet okay. Als jij dat narrig vindt, prima maar dan heb je het dierenwelzijn niet heel hoog in het vaandel. Ook voor een show hang je dit niet in.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:45

Elisa2 schreef:
superpony schreef:
Ik heb haar een paar keer zien rijden en ze is gewoon geen topruiter. Ze zou echt nog heel veel aan haar zit moeten verbeteren bijvoorbeeld.

Of het gezeik is.............Tja, ze is bekend en zoekt het ook echt wel zelf op. Zij weet zelf als geen ander hoe dat werkt als bekend persoon.

Ze heeft lol met haar paarden, maar kan nog veel leren. Net als iedereen natuurlijk, want niemand is uitgeleerd, maar zij komt zelf met haar verhalen, filmpjes en foto's naar buiten. Dan weet je dat er meer ervaren paardenmensen en betere ruiters zijn die daar weer iets van vinden.

Ik praat ook niet snel over mijn relatie, vind ik ook prive, maar dat doet ze zelf ook. Dat is het verschil met bekend zijn. Ze hoeven niet alles te vertellen. Dan hou je je eigen ding prive en laat je mensen verder maar banketstaaf.

Britt Dekker vind ik echt geen goed paardenmens en dat is nog erger, want zij is een voorbeeld voor jonge meisjes. Heb haar op wedstrijd gezien en door haar naam wordt ze ook wel een beetje geleefd.

Dit is iets wat ik juist betwijfel. Iedereen vindt zichzelf in de paardenwereld de betere ruiter lijkt wel. Vooral als het gaat om te zeggen wat een ander allemaal niet goed doet. :+

Ik heb haar niet zien rijden en het zal vast geen topruiter zijn maar op de foto,s zie ik in ieder geval niets schokkends.

De optoming is niet standaard maar hoort lijkt me bij het showhoofdstel.

Elisa2, ik ben bang dat je genuanceerde reactie ook niet gewaardeerd wordt. Bekende zangeres rijdt op verzoek een paar maal een shownummer al zingend, dat gaat best aardig, ze valt er niet af, slaat niet op hol etc. En dan barst de inquisitie van Bokt los. Even de grond in boren van een leuke zangeres die ook nog eens twee eigen paarden heeft en daar erg van geniet. Ze pretendeert ook niet dat ze een top amazone
is en rijdt geen wedstrijden. Wat is daar nou op tegen denk ik dan.
Als jurylid met ervaring denk ik dan: haar paarden hebben vast een goed leven, in tegenstelling tot wat ik helaas met enige regelmaat voor mijn neus krijg om te beoordelen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:53

@Tazzey jij zegt: Als dit niet Steenwijk was geweest maar Gal dan wa Bokt los gegaan. Sorry wat mevrouw doet is niet okay. Als jij dat narrig vindt, prima maar dan heb je het dierenwelzijn niet heel hoog in het vaandel. Ook voor een show hang je dit niet in.(einde citaat)

Volgens mij gaat Bokt ook nu weer los, al is Samantha geen Edward Gal. En je kwalificatie dat ik het dierenwelzijn niet heel hoog in het vaandel heb staan leg ik maar naast me neer, dat is geen discussie waard natuurlijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:55

Er staat minimaal 2 uur he. Niet maximaal...
Hier staan ze ook minimaal 2u buiten. Wat eigenlijk standaard 10u is... Maar als het vieze zeikregen is de hele dag, het ontzettend koud is, de paarden in de drek bij het hek staan te bibberen komen ze ook wel eens (zeldzaam) 2 uren buiten.

Wordt wel heel overtrokken gereageerd hoor..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:57

CharleyT schreef:
Elisa2, ik ben bang dat je genuanceerde reactie ook niet gewaardeerd wordt. Bekende zangeres rijdt op verzoek een paar maal een shownummer al zingend, dat gaat best aardig, ze valt er niet af, slaat niet op hol etc. En dan barst de inquisitie van Bokt los. Even de grond in boren van een leuke zangeres die ook nog eens twee eigen paarden heeft en daar erg van geniet. Ze pretendeert ook niet dat ze een top amazone
is en rijdt geen wedstrijden. Wat is daar nou op tegen denk ik dan.
Als jurylid met ervaring denk ik dan: haar paarden hebben vast een goed leven, in tegenstelling tot wat ik helaas met enige regelmaat voor mijn neus krijg om te beoordelen.

Sommige mensen leven helemaal op van anderen de grond in boren.
:o

Even zonder gekheid, bij Gal lopen de paarden dubbelgevouwen in hun hals. Dat is wel een verschilletje.

En ik vraag me af of Samantha er geen pelhalm in heeft hangen. Dat zou namelijk ook goed kunnen maar dat kan ik niet helemaal goed zien vanaf de foto,s.

Kabayo

Re: Samantha Steenwijk: "Als een paard jou vertrouwt, bereik je het samen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:02

Elisa
Samantha rijdt met dressuurstang. Roos met pelham

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:27

CharleyT schreef:
StableHS schreef:

Nou inderdaad. Staat er net of het heel wat is. Jammer dat ze niet zo bezig is met dierenwelzijn.

Een nogal botte conclusie trek je gelijk. En gebaseerd op 1 zin, waarom kunnen we niet wat vriendelijker en minder afzeikerig zijn.

Gelukkig is Samantha zelf wel heel vriendelijk. Denk dat ze wel een stootje kan hebben.
Het is uiteindelijk iets wat ze zelf zegt. Als een paard veel buiten staat zeg je eerder staat minimaal 6 uur buiten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:49

Leuk verhaal van Samantha en ik gun haar al het geluk met haar paarden. Fijn dat ze hobby en werk zo kan combineren!

Een hefboom bit (welke dan ook) met een sperriem combineren is niet heel erg slim. Ik heb die fout ooit eens ook gemaakt en werd flink op de fingers getikt door mijn instructeur, ik wist het echt niet dat zoiets niet kon en veel schade kon opleveren, omdat een paard niet de mond open kan doen om eventuele druk van de hefboomwerking te ontsnappen. Bit had ik ter leen gekregen van een stalgenootje die best hoog in de sport reed en zij had me niet verteld dat een dergelijk bit alleen met hoge neusriem gebruikt mocht worden. Het bit is meteen retour gegaan.

Daarna heb ik me heel goed ingelezen over bitten en de verschillende werking van de verschillende zij- en mondstukken.

Ik denk niet dat Samantha weet/wist dat dit mogelijk schade kan toebrengen en dat niemand haar dit vooraf verteld heeft. Ik denk ook niet dat ze opzettelijk haar paard zou willen pijnigen. Op de laatste foto in het artikel zie ik geen sperriem meer, dus hopelijk is het probleem inmiddels al opgelost.

Voor de rest, prachtig paard en prachtige combinatie!
Top ruiter of niet, ik vind ze er samen erg mooi uit zien en duidelijk plezier uitstralen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:53

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet aan de Bokt regels voldoet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:11

Kabayo schreef:
Elisa
Samantha rijdt met dressuurstang. Roos met pelham

Oke, ja dat is niet zo handig inderdaad. Gelukkig ziet het er op de meeste beelden niet uit of ze er aan zit te trekken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:16

Het is prima dat de combinatie van het type bit en gebruik van sperriem genoemd wordt, ik denk dat er veel mensen zijn die dit helemaal niet weten. Bewustwording creëer je alleen door er over te praten als je ziet dat er dingen als dit mis gaan.

Maar ik denk dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn. De manier waarop sommige dingen gezegd worden is imo ook niet oké, ondanks dat het waarschijnlijk komt uit een frustratie en de wens om geen enkel paard te zien lijden.

Ik zie hier echt niemand de combinatie van stang met sperriem goed praten. Maar ik denk oprecht dat heel veel ruiters niet weten waarom je nooit een hefboombit met sperriem mag gebruiken. Is het niet slimmer om mensen algemeen te informeren waarom het echt af te raden is deze combinatie te gebruiken, dan om personen (beroemd of niet) door het slijk te halen omdat ze een fout maken?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:17

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:42

Daphara schreef:
Leuk verhaal van Samantha en ik gun haar al het geluk met haar paarden. Fijn dat ze hobby en werk zo kan combineren!

Een hefboom bit (welke dan ook) met een sperriem combineren is niet heel erg slim. Ik heb die fout ooit eens ook gemaakt en werd flink op de fingers getikt door mijn instructeur, ik wist het echt niet dat zoiets niet kon en veel schade kon opleveren, omdat een paard niet de mond open kan doen om eventuele druk van de hefboomwerking te ontsnappen. Bit had ik ter leen gekregen van een stalgenootje die best hoog in de sport reed en zij had me niet verteld dat een dergelijk bit alleen met hoge neusriem gebruikt mocht worden. Het bit is meteen retour gegaan.

Daarna heb ik me heel goed ingelezen over bitten en de verschillende werking van de verschillende zij- en mondstukken.

Ik denk niet dat Samantha weet/wist dat dit mogelijk schade kan toebrengen en dat niemand haar dit vooraf verteld heeft. Ik denk ook niet dat ze opzettelijk haar paard zou willen pijnigen. Op de laatste foto in het artikel zie ik geen sperriem meer, dus hopelijk is het probleem inmiddels al opgelost.

Top ruiter of niet, ik vind ze er samen erg mooi uit zien en duidelijk plezier uitstralen.

Maar haar instructrice rijdt naast haar toch? Die zou dan toch beter moeten weten. Lijkt mij dan dat dit bewust is gedaan met welke reden dan ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:45

Daphara schreef:
Het is prima dat de combinatie van het type bit en gebruik van sperriem genoemd wordt, ik denk dat er veel mensen zijn die dit helemaal niet weten. Bewustwording creëer je alleen door er over te praten als je ziet dat er dingen als dit mis gaan.

Maar ik denk dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn. De manier waarop sommige dingen gezegd worden is imo ook niet oké, ondanks dat het waarschijnlijk komt uit een frustratie en de wens om geen enkel paard te zien lijden.

Ik zie hier echt niemand de combinatie van stang met sperriem goed praten. Maar ik denk oprecht dat heel veel ruiters niet weten waarom je nooit een hefboombit met sperriem mag gebruiken. Is het niet slimmer om mensen algemeen te informeren waarom het echt af te raden is deze combinatie te gebruiken, dan om personen (beroemd of niet) door het slijk te halen omdat ze een fout maken?

Dit vind ik heel mooi geschreven. _/-\o_

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:58

Dreamboy schreef:
Daphara schreef:

Maar haar instructrice rijdt naast haar toch? Die zou dan toch beter moeten weten. Lijkt mij dan dat dit bewust is gedaan met welke reden dan ook.

Ik ken die dame die er naast rijdt niet, ik weet niet hoe haar kennis is en weet ook niet of de sperriem bewust is toegevoegd zodat het paard de mond niet kan openen, of dat (bijvoorbeeld) dit hoofdstel/tuig ter leen was en Samantha haar eigen bit er in gehangen heeft en verder niemand bewust met die sperriem bezig is geweest.

Ik weet het niet, ik ga van het beste van een mens uit en wil liever niet geloven dat men bewust een sperriem gebruikt bij een hefboombit zodat de mond niet open kan bij druk in de mond, wetende dat dit onwijs veel pijn kan doen bij een paard.

Ik denk dat heel veel slecht passend tuig gewoon komt vanwege onvoldoende kennis van de ruiter en de mensen er omheen. Ik zie zo veel mensen rijden met te smalle zadels die knijpen op de schoft. veel van die mensen weten ook niet beter, weten niet hoe ze kunnen zien en voelen of de schoft voldoende vrij ligt. Al die mensen pijnigen hun paard ook niet bewust, maar hun paard heeft er wel pijn van. Al die instructeurs zien het ook niet als het tuig niet passend is.

Diegene die wel bepaalde kennis hebben kunnen dat delen, maar de manier waarop je het deelt kan een heel groot verschil maken of mensen willen luisteren.

Er zullen vast mensen zijn die het niet uit maakt of het pijn doet of niet, maar Samantha lijkt me daar echt niet het type voor.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:05

Daphara ik kan niet anders dan je gelijk geven. Ikzelf ben "vroeger" ook meer dan eens onbedoelt paard onvriendelijk bezig geweest, puur uit onwetendheid. Maar als je optreed op zo'n grote show, samen met iemand die dit vaker doet, dan mag je toch aannemen dat er daar wel iemand rond loopt die haar erop wijst dat dit echt niet kan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:18

Geen enkel hefboom bit rij je met een sperriem.
Maar goed Hoe heette zo ook alweer, Jolanda adelaar deed dat ook... 20 jaar terug en toen kwam er al commentaar op, dus zo onbekend is het niet.
Voor mij zijn dat afknappers voor ruiters die dan wel beweren samen te werken met het paard.

Daarnaast de weinige vrije beweging voor het paard bevestigen inderdaad dat er wel het een en ander mag veranderen in paardenland.
En jammer dat een bekend persoon dat dat niet doet en dat de wereld in kan brengen.

Maar dat is zeiken volgens bokt, ik noem het eindelijk eens blij dat meer mensen dit benoemen, want dan gaan we misschien, heel misschien naar beter welzijn voor onze grote vriendjes waar we zo van houden :?

Wel jammer voor het mooie bokt artikel, dat wel

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:23

Dreamboy schreef:
Daphara ik kan niet anders dan je gelijk geven. Ikzelf ben "vroeger" ook meer dan eens onbedoelt paard onvriendelijk bezig geweest, puur uit onwetendheid. Maar als je optreed op zo'n grote show, samen met iemand die dit vaker doet, dan mag je toch aannemen dat er daar wel iemand rond loopt die haar erop wijst dat dit echt niet kan?

Zeker ook bij Jumping Amsterdam wat gewoon een evenement is waar op tuig gecontroleerd hoort te worden bij deelnemers, dan zou je verwachten dat er wel iemand loopt met kennis van zaken.
De Friese paarden show… dat weet ik niet.

Maar goed, mocht Samantha dit topic al lezen, laten we hopen dat de super negatieve reacties hier niet afschrikt en dat ze het tuig aanpast als ze dat niet al gedaan heeft en dat anderen die dit ook niet wisten nu ietsjes wijzer geworden zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:28

Op bokt is het al gauw afzeiken als het om paardenwelzijn gaat. Het staat voor velen gewoon niet op 1 lijkt wel. Niet echt. Dan worden er allerlei niet ter zake doende argumenten en dingen bijgehaald en waar het eigenlijk om ging, het paard, wordt daarbij helemaal vergeten. Zie ook in verschillende berichten hierboven.

Top van Tazzey dat zij zich daar niets van aantrekt. En top van Daphara die het vaak mooi weet uit te leggen. Alleen met bewustwording veranderen er zaken ten goede van de paarden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:30

Frisian proms is best een groot evenement waar, volgens mij, ook hoge dressuur wordt gereden. Experts genoeg dus. Het lijkt mij dat je met zo'n optoming normaal de dressuurring niet eens in komt? Of de jury moet zitten slapen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:35

Boras schreef:
Op bokt is het al gauw afzeiken als het om paardenwelzijn gaat. Het staat voor velen gewoon niet op 1 lijkt wel. Niet echt. Dan worden er allerlei niet ter zake doende argumenten en dingen bijgehaald en waar het eigenlijk om ging, het paard, wordt daarbij helemaal vergeten. Zie ook in verschillende berichten hierboven.

100% dit.

Ik vind bewustzijn een belangrijk ding, en ik denk dat misschien deze dingen 10 jaar geleden nog geaccepteerd werden, nu niet meer. Ik ben daar blij om. Het is imo simpelweg niet acceptabel.

Ik vind het echt zo bizar dat dit weer goedgepraat wordt door sommigen. Gelukkig heel veel mensen niet, en daar ben ik echt blij om. Hefboombitten horen niet gecombineerd te worden met een sperriem, nooit.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:51

Maar inmiddels is toch wel duidelijk dat dit geen handige keuze is geweest van haar en dat iemand haar daar het beste over had kunnen informeren? Waarom dan nog door zeuren op elkaar en haar dat dit niet goed is?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:56

Wat ik dan weer bijzonder vind is dat iedereen ervan uit gaat dat de sperriem strak zit. De mijne krijgt een appel weg met een sperriem om :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:45

Oh ja, dat hoeft helemaal niet natuurlijk.