Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:10

Hier in de omgeving zijn ook wolven gesignaleerd, maar de meeste dieren worden nog altijd bejaagd en verwond door honden.

BarbaraNova schreef:
mooney schreef:
Wat mij betreft staat pro of anti wolf zijn compleet los van de bescherming die je je beesten biedt.

Je kan nog zo boos zijn om de wolf, je dieren onbeschermt buiten laten omdat je vindt dat hij er niet zou moeten zijn is gewoon nalatig. Ze zijn er nu eenmaal op dit moment, dan moet je soms voor het grotere goed maatregelen nemen die niet ideaal zijn.

Ik vind als mens de wolf een mooi dier, als dierhouder en bewoner van een dichtbevolkt land vind ik de wolf hier niet passend.
Ik zou mijn pony's graag 24/7 keuzevrijheid bieden, maar met wolven in de buurt gaan ze toch echt s nachts op stal en komt er een wolfwerende omheining om de centrale paddock.
Ben ik onder de illusie dat ze dan 100% veilig zijn? Nee.
Maar zie het als een cap dragen, je hebt nog steeds kans op letsel maar het is veiliger dan compleet zonder bescherming rijden.

Mee eens, wij in Zuid Holland hebben gelukkig nog geen last van wolven, t is hier waar wij staan veel en veel te druk (hoop ik ook beetje) maar je moet dealen met de feiten. Ze zijn er nu eenmaal, of we het leuk vinden of niet...

Eens.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:15

Steppe schreef:
Heel triest dat er een pony is overleden door wolven? aanval.

Maar de zin "
Maar hey dat zullen de wolvenwappies uit he verre westen een zalige zorg wezen" gaat mij echt te ver.
Dat soort opmerkingen ben ik zo klaar mee net alsof iedereen uit het westen hetzelfde denkt.
Hou dit soort opmerkingen voor je en dan zeker de term wappie daar ben ik echt allergisch voor geworden tijdens corona.

Helemaal mee eens.

Die hele tegenstelling "west" versus de rest is mega irritant. Nee, iemand in Hoofddorp zal niet wakker liggen van de wolf, net zo min als dat een Drenth wakker ligt van problemen in Hoofddorp. Dat lijkt me vrij normaal. Een Hoofddorper gaat dan toch ook niet roepen "al die stomme plattelanders die geen idee hebben van onze problemen!".
Alsof "het westen" bepaalt wat er met de wolf gebeurt. Totale onzin.

Er wonen bovendien heel veel mensen tussen de steden in het groen in "het westen" en er zijn heel veel mensen die nu in het "westen" wonen maar elders zijn opgegroeid (zoals ik zelf en praktisch al mijn vrienden hier, jongeren trekken nu eenmaal vaak weg van de dorpen waar ze in opgroeien, gaan studeren enz).

En er zijn heel veel mensen in de rest van het land die er anders over denken dan hun provinciegenoten met schapen. Mijn ouders en hun vrienden die nog in mijn dorp van herkomst wonen houden zich totaal niet met de wolf bezig en interesseert het niets, terwijl er 1000 m van hun huis een schaap doodgebeten is. Als je zelf geen dieren hebt en niet in het bos wil wandelen bij zonsopkomst, dan heb je blijkbaar geen probleem.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:32

Popstra schreef:
Ik vind dat ook wel schokkend ja dat als je al eerder een paardje verloren hebt door hond of wolf het een 2e keer weer heeft kunnen gebeuren. Snap wel dat men dan roept dat mensen het verdommen hun dieren beter te beschermen

Nou dat is heel simpel hoor zonder dat je iets kan voorkomen. 2x een aanval gehad door de husky honden (dat zijn ook net wolven) van onze ex buren. 1e keer meerdere schapen gewond. 2e keer onze geit doodgebeten die aan de ketting stond en geen kant op kon. En dat terwijl onze buurvrouw er bij stond en er naar keek. Beschermen wij onze dieren dan niet goed genoeg? Hond of wolf, al betwijfel ik alle DNA uitslagen. Knap als er in de regio van deze pony een dier doodgebeten wordt door een hond. Terwijl daar dagelijks wolven aanvallen zijn.
Bovendien kan je niet alle dieren gaan binnenhalen, die pony's worden ook niet gelukkiger van binnen staan.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:44

mooney schreef:
Wat mij betreft staat pro of anti wolf zijn compleet los van de bescherming die je je beesten biedt.

Je kan nog zo boos zijn om de wolf, je dieren onbeschermt buiten laten omdat je vindt dat hij er niet zou moeten zijn is gewoon nalatig. Ze zijn er nu eenmaal op dit moment, dan moet je soms voor het grotere goed maatregelen nemen die niet ideaal zijn.

Ik vind als mens de wolf een mooi dier, als dierhouder en bewoner van een dichtbevolkt land vind ik de wolf hier niet passend.
Ik zou mijn pony's graag 24/7 keuzevrijheid bieden, maar met wolven in de buurt gaan ze toch echt s nachts op stal en komt er een wolfwerende omheining om de centrale paddock.
Maar zie het als een cap dragen, je hebt nog steeds kans op letsel maar het is veiliger dan compleet zonder bescherming rijden.

Als je de paarden aan huis hebt is dat te doen. Schapen lopen in de winter op land van veelal rundvee boeren, op meerdere hectares en in meerdere koppels. Hierin kan je niet wolfwerverende omheiningen omheen plaatsten of even 's nachts binnen halen. Bovendien is een schaap gewend buiten te staan, is binnen met een dikke vacht vragen om problemen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:48

Vajramani schreef:
mooney schreef:

Als je de paarden aan huis hebt is dat te doen. Schapen lopen in de winter op land van veelal rundvee boeren, op meerdere hectares en in meerdere koppels. Hierin kan je niet wolfwerverende omheiningen omheen plaatsten of even 's nachts binnen halen. Bovendien is een schaap gewend buiten te staan, is binnen met een dikke vacht vragen om problemen.

Dit. Ik heb mijn paard niet in eigen beheer en ben dus afhankelijk van derden. En velen met mij.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:53

De niet 100% wolf waarvan DNA wordt geanalyseerd wordt als hybride en bestempeld als 'hond' opgenomen in het register van aanvallen. Reden; men wil geen kruisingen in het wolvenbestand; en hybriden zijn met ontheffing bejaagbaar.
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... enplan.pdf

De shetlander die dus door een 'hond' gedood werd...

Citaat:
Als je zelf geen dieren hebt en niet in het bos wil wandelen bij zonsopkomst, dan heb je blijkbaar geen probleem.

Laat het blijkbaar maar weg. Iets is pas een probleem zodra je er last van hebt, of op korte termijn van gaat krijgen.
In de hele EU hebben mensen die vee hebben, buitenaf wonen en/of werken inmiddels in meerdere of mindere mate last van de wolf. Er is wel EU beleid (mooi laten lopen) maar dat is te rigide, en het kalf gaat nog wel een aantal keren verdrinken voordat onze overheid zich achter de oren krabt en echt gaat luisteren naar diegenen die het aangaat, of landen die jarenlang ervaring hebben met grote roofdieren gaat raadplegen hoe te beheren. Want tot nu toe is het ja en amen, en blijven ze mooi op het Binnenhof verder polderen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:30

Je kan altijd 100 dingen bedenken waarom je in een slachtofferrol kan schuilen. Ik beperk me nu even tot de paardenhouderij, van andere veehouderij weet ik onvoldoende en ik snap dat je als schapenhouder met je handen in het haar zit.

Het is en blijft een risico-analyse die je maakt. Als je echt wil is er een (tijdelijke) oplossing mogelijk. Dan moet je alleen dus gaan kijken waar je prioriteiten liggen en hoe de risico's tegen elkaar wegen.
Staat je paard op de perfecte pensionstal en is het geen risico geval voor een aanval, dan kan je best daarvoor kiezen. Heb je een risicogeval voor een aanval (klein, oud, niet fit, medisch mankement etc) en biedt jouw pensionstal onvoldoende bescherming, dan is het aan jou om dat of aan te pakken met de huidige plek of om je biezen te pakken.
Dat is niet anders dan ze aan huis hebben en opeens noodboxen te moeten realiseren of je omheining overhoop te moeten halen. Daar gaat ook een behoorlijke investering in zitten als je het niet hebt namelijk.
Ik heb mijn pony's momenteel ook niet in eigen beheer en over een paar maanden wel maar op de nieuwe plek zullen we behoorlijk gaan investeren op dit gebied. Dus ik zit ook niet in de situatie dat er even makkelijk voorzorgsmaatregelen genomen kunnen worden. Dat maakt nog niet dat ik het niet ga proberen. Ik investeer nu liever met het risico dat ze toch wat aan de wolven gaan doen en het dus voor niets was, dan dat ik wacht tot ik een gewonde of dode pony heb omdat ik vind dat de regering wat moet doen aan dit probleem.

Een nachtblinde, kleine, drachtige pony buiten zonder extra omheining in een gebied met actieve aanvallen is bijvoorbeeld zeer riskant. Dan kan je de kaart trekken dat een wolfwerende omheining de kans op aanvallen niet nul maakt, maar dan heb je dus ook geen stappen gezet om de kans te verkleinen.

Al met al blijft het mega ruk zo'n situatie met de wolf en is het voor ons allen makkelijker als de wolven per direct verdwenen waren.
Maar momenteel is dat niet de situatie en is het wat mij betreft actie ondernemen om de risico's te verkleinen of je verlies nemen als het mis gaat zonder preventiemiddelen.
En ja, dan is het prettig om de "schade" goed te documenteren in de hoop dat er beleid komt waardoor de situatie weer beter leefbaar wordt.
Maar geen aanpassingen doen en dan wel jammeren bij een aanval omdat er niets is wat je kan doen, dat vind ik niet ok.

Nu was mijn eerste post voornamelijk bedoeld om mensen bewust te maken dat die homozygote appaloosa's dus nachtblind zijn. Veel eigenaren zijn zich daar niet van bewust en ik kan me voorstellen dat je andere overwegingen maakt in wolvengebied als je daar wel van bewust bent.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:11

Villanelle schreef:
De mensen die beginnen over wappies in t westen mogen schijnbaar wél bekrompen zijn (anders noem je de mensen niet zo), maar de mensen uit t westen mogen dat niet en o wee als ze een beetje richting sympathie voor de wolf denken. Wordt ook schijtziek van dat gegeneraliseer.

Groetjes van iemand uit het westen met veel sympathie voor de mensen van t ' platteland' die met de wolven te maken hebben, lijkt me vreselijk je eigen dieren niet veilig buiten te kunnen zetten.

Het is niet zo dat alle mensen uit het westen pro wolf zijn. Het is wel zo dat nagenoeg alle pro wolfers mensen uit het westen zijn.

prompter

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:17

Deze westerling vindt de wolf een prachtig dier, maar niet voor het dichtbevolkte Nederland. Ik moet er niet aan denken dat er een dier van mij aangevallen wordt door een roofdier. En een oplossing is nog lang niet in zicht :n

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:17

mooney schreef:
Het is en blijft een risico-analyse die je maakt. Als je echt wil is er een (tijdelijke) oplossing mogelijk. Dan moet je alleen dus gaan kijken waar je prioriteiten liggen en hoe de risico's tegen elkaar wegen.
Staat je paard op de perfecte pensionstal

Maar we kunnen ons als paardenhouder ook inleven in andere paardenhouders als het gaat om de perfecte pensionstal te vinden. Locatie, hooi, mestbeurten, buitenstaan, kosten enz.

Ik heb verschillende prioriteiten, ik wil niet dat ze opgegeten worden, maar mede door hun medische geschiedenis is binnenstaan ook geen optie.

Het is niet zwart - wit zoals een hoop van jullie steeds zeggen.
Alleen al een goede pensionstalling hebben is een naald in een hooiberg nu komt die klote wolf daar ook nog eens bij.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:24

mvdende schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

In de nacht van donderdag op vrijdag is een grote Shetlandpony doodgebeten in een weiland Friesland, tussen Boijl en Elsloo. Vermoedelijk is dit gedaan door een wolf, hier wordt nog onderzoek naar gedaan. Het gaat om een drachtige merrie van vijf jaar oud. Een tweede pony, die in dezelfde wei stond, raakte gewond. Dat dier liep bijtwonden op. De pony’s behoorden tot een kudde van acht dieren.Zij liepen ook ’s nachts buiten, vlakbij het Drents-Friese Wold. De eigenaar van de dieren, die eerder al een Shetlandpony verloor door een wolvenaanval vlakbij Dwingeloo, wil graag anoniem blijven.

Eind oktober 2022 werd in de omgeving van Elsloo ook al een pony doodgebeten, maar dit was niet het werk van een wolf. Uit DNA-onderzoek is gebleken dat die pony werd gedood door een hond.

Volgens mij leest 3/4 over de laatste alinea heen!

Het kan net zo goed een dood-normale huishond zijn geweest die deze pony doodgebeten heeft, dat gebeurt nu nog vaker dan dat daadwerkelijk een wolf een gedoode pony op z'n geweten heeft.

Natuurlijk hoort een hond dit niet te doen! Maar sommige honden hebben een steekje los en krijgen zelfs een kleine pony dood gebeten.

Om dan iedere keer direct de wolf de schuld te geven.....

En die eigenaar is trouwens óók niet al te slim bezig: als je al eens een dier bent verloren aan de wolf, dan zou je toch denken dat zo'n iemand maatregelen gaat treffen om een herhaling te voorkomen. Maar deze pony's liepen alsnog zonder toezicht ver van de bewoonde wereld in een slecht afgezette wei. Hopelijk gaat de eigenaar nu wél actie ondernemen en z'n kudde pony's beschermen tegen òf de wolf òf een gestoorde hond.

De pony die door een hond gebeten was had nauwelijks verwondingen en was aan de andere kant van Elsloo.

De aanval (wolf) waar deze eigenaar een pony bij verloren heeft was in Geeuwenbrug dus heel andere locatie.

De pony in dit artikel is duidelijk door wolven gepakt gezien de verwondingen. Een kilometer vanaf dit weiland heeft iemand een wildcamera waar soms dagelijks 4 wolven op te zien zijn. 4 week geleden zijn er in het weiland naast deze pony's 16 schapen doodgebeten. Ik vindt het ook heel dom van deze eigenaar om ze daar zo achter 1 draadje te laten lopen. Je kon er op wachten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:27

Vajramani schreef:
Popstra schreef:
Ik vind dat ook wel schokkend ja dat als je al eerder een paardje verloren hebt door hond of wolf het een 2e keer weer heeft kunnen gebeuren. Snap wel dat men dan roept dat mensen het verdommen hun dieren beter te beschermen

Nou dat is heel simpel hoor zonder dat je iets kan voorkomen. 2x een aanval gehad door de husky honden (dat zijn ook net wolven) van onze ex buren. 1e keer meerdere schapen gewond. 2e keer onze geit doodgebeten die aan de ketting stond en geen kant op kon. En dat terwijl onze buurvrouw er bij stond en er naar keek. Beschermen wij onze dieren dan niet goed genoeg? Hond of wolf, al betwijfel ik alle DNA uitslagen. Knap als er in de regio van deze pony een dier doodgebeten wordt door een hond. Terwijl daar dagelijks wolven aanvallen zijn.
Bovendien kan je niet alle dieren gaan binnenhalen, die pony's worden ook niet gelukkiger van binnen staan.

Vind de honden van je buren nu niet bepaald een vergelijking met wilde wolven. Die honden kon je buuf binnen houden. Dat deed zij niet.

En als mijn paarden het k*t vinden om binnen te staan snachts dan hebben ze maar pech. Alles went. Ook binnen staan.
En gelukkig zijn zij dit gewend want dit word ze al geleerd in de opfok. Paar uurtjes per dag op stal als ze 2 zijn.
Echt, vind dat zo een kul dat paarden niet binnen zouden kunnen staan!!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:31

Het is helaas echt niet zo zwart wit. Ik heb in de afgelopen 7 jaar maar liefst 9 stallen gehad, stuk voor stuk beloofde ze van alles en was uiteindelijk simpwelweg niet paardwaardig imo.
Nu staan ze op een eigen weiland, in het bos, gehuurd, agraisch, gelukkig in het zuiden dus geen last van de wolven, ik mag en kan niets neerzetten, geen groot hekwerk, geen stalgebouw. Ik heb een klein schuurtje waar de shetlander in kan als die beesten hier ook komen, maargoed, staat die shetlander 12 uur in een afgesloten donkere schuur, ook niet wat ik wil. En een raampje is weer gevaarlijk.
Het is zo makkelijk nog niet om 'bescherming' te bieden aan je paarden. En de discussie van het westen snap ik net zo min, ik lig er soms zeker wakker van, het zal echt geen jaren meer duren voor de wolven roedels zo groot zijn dat ze ook deze bossen inwandelen.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:33

pillow schreef:
Villanelle schreef:
De mensen die beginnen over wappies in t westen mogen schijnbaar wél bekrompen zijn (anders noem je de mensen niet zo), maar de mensen uit t westen mogen dat niet en o wee als ze een beetje richting sympathie voor de wolf denken. Wordt ook schijtziek van dat gegeneraliseer.

Groetjes van iemand uit het westen met veel sympathie voor de mensen van t ' platteland' die met de wolven te maken hebben, lijkt me vreselijk je eigen dieren niet veilig buiten te kunnen zetten.

Het is niet zo dat alle mensen uit het westen pro wolf zijn. Het is wel zo dat nagenoeg alle pro wolfers mensen uit het westen zijn.

Zeker, maar wel verklaarbaar toch? Immers, waar de mensen t minst ermee te maken hebben speelt t ook veel minder. Die maken zich weer drukker om de problematieken die zich dáár afspelen. Helemaal logisch vind ik.
Maar steeds dat 'verdelen' en generaliseren hangt me de keel uit. En dat mag. Niet naar jou toe maar de mensen die maar bezig blijven. Zo kweek je iig géén begrip.

Ik houd me als iemand uit t 'westen' (nouja, niet helemaal) wel bezig met de wolven problematiek, ik volg het op de voet omdat ik het en interessant / heftig vind hoe dit zich ontwikkelt en mee leef met iedereen die ermee te maken heeft.
Ik ga me dus ook niet in een hokje laten duwen.

Maar genoeg daarover

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:38

Je wilt toch echt niet weten wat stedelingen over de domme plattelanders schrijven hoor.
Dat gaat echt wel 2 kanten op dat katten over en weer.
Maar dat zal weer niet zo opvallen als je niet de groep bent die zich aangesproken voelt. :o

En ja, 4 hoog zal er nu door de leugens in de media in de meest gevallen, lees dus niet altijd, vaker er een andere mening over hebben.
Ja heb ik ook als het over Schiphol gaat vermoed ik.

Maar waar de mensen ook vandaan komen, het is te simpel om te zeggen ze hadden maar dit of dat.
Je zit met vergunningen, paarden die door ziekte niet binnen kunnen staan. Kosten.

Plus niets werkt, ja 1 meter diep en 3 meter hoog, maar dat mag niet.
En nee het is ook al bewezen dat het zelfs niets hindert die 120.
Want al op diverse plekken zijn er schapen dood gebeten in BIj12 goedgekeurd wolven raster. Terwijl een kilometer verderop de schapen achter een draadje staan, dus ze echt ook keuze hadden om een simpelere omheining te kiezen.
Die huppel gaat een Chihuahua nog overheen dus maak niet de illusie dat er 1 wolf voor tegengehouden word.
Maar het kost wel dik geld, voor jan met de korte achternaam. Dus ja ik begrijp dat mensen zeggen ik zie wel wat er gebeurt. Want als je het geld niet hebt liggen, het werkt toch niet, je pony is dampig oid, wat moet je dan?
Ja je voor stommeling uit laten maken...dat is wat er gebeurt.
IPV dat we zeggen, wolven die niet in de natuur blijven maar in de weilanden beheren we.
Dát is de oplossing, niets anders
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 21-02-23 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:45

karrij schreef:
Steppe schreef:
Heel triest dat er een pony is overleden door wolven? aanval.

Maar de zin "
Maar hey dat zullen de wolvenwappies uit he verre westen een zalige zorg wezen" gaat mij echt te ver.
Dat soort opmerkingen ben ik zo klaar mee net alsof iedereen uit het westen hetzelfde denkt.
Hou dit soort opmerkingen voor je en dan zeker de term wappie daar ben ik echt allergisch voor geworden tijdens corona.

Dat is mijn mening en als jij daar niet tegen kan dan kun je verder scrollen, dat mag!

Nou ik vind dit wel beetje onzin hoor. En het zijn echt niet enkel westerlingen die pro-wolf zijn, noch is iedereen hier in de stad pro-wolf. Ik woon zelf wellicht nu in het westen ivm werk en mijn partner (en ik woon hier ook prima. Overal zijn goede en minder goede mensen te vinden), maar ben opgegroeid in een dorp Drenthe en mijn familie (welk op verscheidene plaatsen in Drenthe wonen) zijn net zo goed pro-wolf. "Wolvenwappies uit het verre westen" is ook niet de plattelandse gastvrijheid die ik gewend ben. Je doet de mensen daar geen eer aan. En dat is dan maar lekker mijn mening.

Geen plek in Nederland vind ik ook beetje onzin redenatie. Daadwerkelijk op dit gebied gefocusde geleerden hebben onderzoeken gedaan en hebben berekend dat er ruimte is voor een bepaald aantal roedels (en daarbij grote van natuurgebieden, natuurlijk voedsel, etc hebben meegenomen), maar dat velen vinden dat ze blijkbaar meer weten dan de professionals. Wanneer we deze instelling bij proffesionals omrent paarden hebben is het mis, maar bij andere dieren blijkbaar prima. Dat vind ik jammer.

Nederland heeft geen enkele grote jager in de natuur. Dit omdat mensen deze, veelal uit onverdiende angst, uit heeft geroeid. Het gevolg is dat we elk jaar wild afschieten omdat er door gebrek aan een natuurlijke vijand een overschot ontstaat.

Als dieren slecht beveiligd zijn pakken wolven deze idd. Het is makkelijke prooi. Maar wanneer deze degelijk beschermd staan is wild pakken makkelijker en zal de wolf dat doen. Die wolf heeft echt geen hekel aan je persoonlijk, dat hij liever moeite doet om binnen te komen. En wanneer een paar ergens settled zorgen ze dat daar a) eten is, en dat ze b) de weg kennen, en dus weten waar te zoeken. Deze wolven zie je ook niet veel. Het zijn meestal de jonge wolven die te oud zijn voor de roedel en nog zoekende zijn naar een nieuwe plek die je ziet. Die zijn vooral op doortocht en gaan weer door. Wolven blijven immers het liefst uit de buurt van mensen.

Ja, de terugkomst van een grote jager betekend aanpassingen in onze levenswijze. Dat is inclusief hoe we dieren houden. Maar voor de natuur beter, zodat deze zichzelf weer in balans kan houden.

De overgang daarin is wel lastig, dat geef ik toe. We zijn een bepaalde manier gewend. De wolf komt snel, en de benodigde beveiliging is duur en ligt nou niet overal klaar in Nederland. Daarbij is het voor dieren, waaronder de paarden, die je niet kan uitleggen waarom de boel veranderd extra lastig dat dit zo snel gaat. Wij mensen moeten al wennen, en wij kunnen de situatie gebrijpen. Voor de dieren is dat nog erger. Voor hem is het niet anders dan andere veranderingen, dus dat opeens snel moeten doen is niet niks. Maar het zal, op de 1 of andere manier, toch moeten. Zou willen dat men meer focussed op hoe dat het beste te doen op een manier die vriendelijk is voor alle dieren, zowel paard als wolf, ipv bezig te zijn met de vraag op of we een beschermde diersoort moeten afschieten voor ons gemak en omdat we onszelf niet voor een dier aan te willen passen.

Om nog niet te spreken over idd hondenschade, wat vaak ik het nieuws ook nog eens eerst als wolven schade wordt gebracht omdat het DNA onderzoek nog niet klaar was. Zorgt vaak ook voor extra slechte naam van de wolf. Vraag me af wat de echte statistieken omtrent wolven zijn, zowel aantal aanvallen als het aantal aanvallen vergeleken met mate van getroffen Anton wolfmaatregelen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:14

Cambionn schreef:
Geen plek in Nederland vind ik ook beetje onzin redenatie. Daadwerkelijk op dit gebied gefocusde geleerden hebben onderzoeken gedaan en hebben berekend dat er ruimte is voor een bepaald aantal roedels (en daarbij grote van natuurgebieden, natuurlijk voedsel, etc hebben meegenomen), maar dat velen vinden dat ze blijkbaar meer weten dan de professionals. Wanneer we deze instelling bij proffesionals omrent paarden hebben is het mis, maar bij andere dieren blijkbaar prima. Dat vind ik jammer.

Nederland heeft geen enkele grote jager in de natuur. Dit omdat mensen deze, veelal uit onverdiende angst, uit heeft geroeid. Het gevolg is dat we elk jaar wild afschieten omdat er door gebrek aan een natuurlijke vijand een overschot ontstaat.

Je hoeft geen bioloog te zijn om onderstaande te snappen. Btw je zegt het zelf namelijk ook al.

Bij gebrek aan een natuurlijke vijand krijg je vermeerdering van een diersoort.
Of dat nou hert, vos, das, konijn of wolf is.
De wolf is al een behoorlijk aantal jaar beschermd en kon dus lekker doorfokken en massaal Europa doortrekken.
Waar ga je de komende jaren de wolf laten? De zee is straks bereikt hè.
Teruggaan heeft geen zin, daar zitten andere roedels.

Ik heb op zich geen bezwaar tegen 1 of 2 roedels wolven in Nederland, maar verder moet het ook onder wildbeheer vallen.
Ik las laatst ook dat een wolvenroedel tussen 250 en 2000 km² als basis heeft. Hoe zien ze dat in Nederland dan? Dat redden wij echt niet kwa natuur, zelfs niet kwa land.
Tenzij je alle boeren en bewoners weghaalt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:31

Wintu schreef:
Ik snap überhaupt niet waarom je ze zo kwetsbaar buiten laat lopen daar, met zoveel wolvenaanvallen.Ze hebben grote schuren aan huis, ponies lopen vrij ver van de boerderij. Reed er vandaag langs, de wolf heeft vrij spel daar, gehinderd door niets.
In dit soort gevallen en in dit soort gebieden snap ik niet dat men ze dan niet in de nacht onder dak zet of iig dicht aan huis.
Weer kaf op het koren van prowolf, want er was niets gedaan aan bescherming en dat is helaas vaak zo met de gevallen die in het nieuws komen. Ik baal er van.
Arm dier

Ik hoorde dat de schapen die daar pas vlakbij ook aangevallen zijn, van dezelfde eigenaar zijn. Klopt dat?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:46

Rivendell schreef:
Wintu schreef:
Ik snap überhaupt niet waarom je ze zo kwetsbaar buiten laat lopen daar, met zoveel wolvenaanvallen.Ze hebben grote schuren aan huis, ponies lopen vrij ver van de boerderij. Reed er vandaag langs, de wolf heeft vrij spel daar, gehinderd door niets.
In dit soort gevallen en in dit soort gebieden snap ik niet dat men ze dan niet in de nacht onder dak zet of iig dicht aan huis.
Weer kaf op het koren van prowolf, want er was niets gedaan aan bescherming en dat is helaas vaak zo met de gevallen die in het nieuws komen. Ik baal er van.
Arm dier

Ik hoorde dat de schapen die daar pas vlakbij ook aangevallen zijn, van dezelfde eigenaar zijn. Klopt dat?

Nee is niet dezelfde eigenaar. Het land is wel van dezelfde boer, die niet de eigenaar van beide is.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:53

Onali schreef:
Cambionn schreef:

Je hoeft geen bioloog te zijn om onderstaande te snappen. Btw je zegt het zelf namelijk ook al.

Bij gebrek aan een natuurlijke vijand krijg je vermeerdering van een diersoort.
Of dat nou hert, vos, das, konijn of wolf is.
De wolf is al een behoorlijk aantal jaar beschermd en kon dus lekker doorfokken en massaal Europa doortrekken.
Waar ga je de komende jaren de wolf laten? De zee is straks bereikt hè.
Teruggaan heeft geen zin, daar zitten andere roedels.

Ik heb op zich geen bezwaar tegen 1 of 2 roedels wolven in Nederland, maar verder moet het ook onder wildbeheer vallen.
Ik las laatst ook dat een wolvenroedel tussen 250 en 2000 km² als basis heeft. Hoe zien ze dat in Nederland dan? Dat redden wij echt niet kwa natuur, zelfs niet kwa land.
Tenzij je alle boeren en bewoners weghaalt.

De natuur balanceert dit over het algemeen prima zelf. Als er geen voedsel is gaan ze elders zoeken. Wolven die teruggaan Duitsland in hebben we al meerdere malen gezien, dus dat gebeurd wel degelijk. Die gaan of elders in Duitsland zoeken of daar via weer naar andere landen. Ze kunnen via Nederland ook naar beneden België in.

Ooit houd het idd op. Maar bij gebrek aan eten gaan dieren dood. Dat is hoe de top jager niet overgroeid. Te veel jachtdieren en ze gaan of dood van de honger, of vechten mekaar voor de weinige plek waarbij de verliezer sterft, zei het direct of indirect. Te veel prooidieren en er komen meer jagers. Ze balanceren elkaar uit.

Wij mensen zijn degene die onbelans hierin hebben gebracht. Nu, 100 jaar later begint de natuur met dank aan natuurbescherming terug te kruipen en komt de wolf terug. Imho moeten wij nu meer met de natuur (incl alle dieren die daar onder vallen) leren samenleven ipv hetzelfde weer te doen en de boel uit te moorden.

Ben het wel eens dat dit onder wildbeheer moet vallen, en dat mochten er te veel roedels komen dat wildbeheer daar wel wat aan moet doen. Echter zitten we nog lang niet op het aantal roedels dat door specialisten is aangegeven als passend. De wolf is bezig met een terugkomst, en die is nu nog verre van stabiel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:09

Ja wij hebben die onbalans er in gebracht :j
En met 17 miljoen en groeiende moeten we niet denken dat de wolf ons cultuur landschap wel in evenwicht komt brengen.
Of dat het de geweldige mooie natuur is in Nederland waarom hij terug is.
Nee hij is met teveel in Duitsland en daarom van ellende hier. Niet voor die 3 bomen bij elkaar dat sommige natuur vinden.
Alles is hier cultuurlandschap

En honger heeft hij nooit want hij gaat de weides in.
Springt over deuren schuren in

En als het moet vreet hij flappie of fikkie ook wel op.

Misschien dat sommige mensen dan pas beseffen dat hij hier niet meer past

Onali

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:49

Mar DP jij bent geen expert, hoe weet je dat nou :+

En wat jij zegt bedoel ik dus ook. Eten genoeg, dus dat remt niet af. Maar teruggaan is over een jaar of 2 ook geen sprake meer, want ook die roedels breiden zich uit -> nog meer wolven.
We moeten nu wel ingrijpen, nu kan het nog.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 01:10

Eleeke schreef:
Hier 35 jaar platteland en 10 jaar Westen ( Amsterdam).
Wat vooral opvalt dat "platteland"altijd commentaar heeft en afzeikerig doet als je in het Westen woont, maar dat dat andersom niet gebeurd. Andere verschillen heb ik nog niet gevonden, en al helemaal niet met een mening over de wolf.

We accepteren nu eenmaal allerlei gevaarlijke zaken.
Zo accepteren we dat er zowel veel mensen ( 600 per jaar ) als veel dieren ( 10 miljoen) worden doodgereden door auto's. We gaan niet opeens auto's verbieden en alleen OV toestaan. Want we vinden die doden en gewonden acceptabel.

Zo zijn er ook mensen die de doden door de Wolf acceptabel vinden. Dat is een nieuwe bedreiging, dus even wennen en zeker niet leuk.

Dat heb je mooi verwoord. Ik deel dezelfde mening, maar ik heb moeite met de juiste taal vinden omdat ik het zo'n gevoelig (en genuanceerd) onderwerp vind. Dat wilde ik je meegeven!

Verder als persoonlijke toevoeging vraag ik me af of het inderdaad een wolf is geweest, gaan ze nog dna onderzoek doen in dit geval?

Nog een nieuwsgierige vraag aan mensen die een sterke mening hebben over de wolf: hoe bepalen jullie voor jezelf welk wezen voorrang heeft in Nederland? Ik zou daar zelf namelijk echt niet uitkomen. Heeft dat te maken met economie? Of met gevoel?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:28

karrij schreef:
Ik woon ook in wolvengebied en ik heb mijn pony ook een aantal nachten op stal gezet, met als gevolg dat mijn tinker last kreeg van opgezette benen! Plus dat hij de hele nacht zo onrustig was (hij kan 24/7/365) zelf in en uit zij box lopen, zo de wei in! Ik vond het zo zielig dat hij hele nachten binnen stond dat ik hem toch weer helemaal buiten heb staan, net als het paard van mijn man trouwens, allebei dikke stal benen en badend van het zweet sochends weer naar buiten.

Er is simpelweg geen ruimte voor zo'n groot roofdier in dit dichtbevolkte land, dat is het hele eieren eten, geen ruimte!
En tja de wolf is slim, die denkt, waarom zou ik achter een hert of ree aan gaan die alle kanten op kunnen , terwijl er vele dieren , vooral schapen achter een hek zitten en uiteindelijk geen kant meer op kunnen. Het is vreselijk! En dan nog het feit, dat ik zo meteen ook weer, ik mijn honden uit moet laten, het is nu 6.45 en nog aarde donker en ik moet er toch met mijn honden door! Linksom of rechtsom moet ik door het bos en landerijen , neem van mij aan dat ik weer met samengeknepen billen loop met in de ene hand een zaklamp die bekans het hele bos en dorp verlicht en in mijn andere hand een flinke greep waarmee ik eventuele wolven (jazeker hier in meervoud inmiddels) op afstand probeer te houden!

Maar hey dat zullen de wolvenwappies uit he verre westen een zalige zorg wezen

Er is ook geen ruimte voor zo een groot roofdier, zijn de meesten het wel over eens, het probleem echter is dat hij er wel is. Linksom of rechtsom kan je daar niet om heen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:41

Schapenwol schreef:
Helemaal mee eens.

Die hele tegenstelling "west" versus de rest is mega irritant. Nee, iemand in Hoofddorp zal niet wakker liggen van de wolf, net zo min als dat een Drenth wakker ligt van problemen in Hoofddorp. Dat lijkt me vrij normaal. Een Hoofddorper gaat dan toch ook niet roepen "al die stomme plattelanders die geen idee hebben van onze problemen!".
Alsof "het westen" bepaalt wat er met de wolf gebeurt. Totale onzin.

Er wonen bovendien heel veel mensen tussen de steden in het groen in "het westen" en er zijn heel veel mensen die nu in het "westen" wonen maar elders zijn opgegroeid (zoals ik zelf en praktisch al mijn vrienden hier, jongeren trekken nu eenmaal vaak weg van de dorpen waar ze in opgroeien, gaan studeren enz).

En er zijn heel veel mensen in de rest van het land die er anders over denken dan hun provinciegenoten met schapen. Mijn ouders en hun vrienden die nog in mijn dorp van herkomst wonen houden zich totaal niet met de wolf bezig en interesseert het niets, terwijl er 1000 m van hun huis een schaap doodgebeten is. Als je zelf geen dieren hebt en niet in het bos wil wandelen bij zonsopkomst, dan heb je blijkbaar geen probleem.

Het probleem vooral op de socials is, dat de gemiddelde westerling daar wel een mening heeft over de wolf en deze ook behoorlijk ventileert. Mensen uit wolvengebied worden afgezeken en moeten niet zo zeuren. Ik snap prima dat mensen dat irritant vinden. Natuur met een wolf er in, is een stuk mooier en romantischer als je er niet woont schijnbaar. Mensen uit wolvengebied worden tegenwoordig mensen met een roodkapjeyndroom genoemd.
Plaats een hek en alle problemen zijn opgelost :')