Jetta schreef:Heeft één van jullie wel eens met John Erb gewerkt? Ik wel. Mijn paard was zeer moeilijk te “bewerken”. Alles rustig, alsof het gewoon is, met veel oog voor het paard en het welbevinden van het paard, met veel coaching voor de ruiter, goede opdrachten om haalbare stukjes van een groter einddoel te bereiken en altijd bereikbaar voor vragen en opmerkingen.
Paarden laten wennen aan allerlei situaties, leren om te gaan met prikkels die ze spannend vinden. Om samen met de ruiter veilig te kunnen zijn. Nee, mijn paard is niet afgestompt, het afsluiten voor bepaalde dingen zat altijd al in hem, van jongs af aan.Maar nu kan ik en ook mijn paard, er mee omgaan. Hij ontplofte na afsluiten, om zijn stress ergens te uiten. Nu kunnen we samen zoeken naar ontspanning in een moeilijke situatie.
Ik heb enorm veel geleerd van John, samen met mijn paard.
Precies dit , ook ik heb al vele malen les mogen krijgen van John , John was degene die mijn zwarte geweldige Gelderse weer op 4 benen heeft gekregen met de juiste training in hand en aan de lange teugel en dubbel longe .
Ik herinner me nog dat ik een ponykamp voor volwassenen mee ging doen op Balingehof , was een vriendengroepje van het forum toen . Mijn zinti kon niet mee want ze was kreupel ( zie profiel ) ik mocht een super leuke merens merrie gebruiken die woonde op Balingehof en dit paard had ongetwijfeld al diverse schrik en obstakeltrainingen mee gemaakt en toch lukte het ons niet . Waarom niet, ik was met mijn hoofd bij het feit dat ik dit traject wilde doen met mijn paard !
Enkele jaren later kreeg ik de kans om alsnog een schrik en obstakel training te doen en moet zeggen de hele opbouw van zo een dag is fantastisch voor paard en mens .
John is een trainer / coach voor mens en paard.
En met de obstakel training leert het paard vertrouwen op de begeleider en niks afsluiten voor blauwe zeiltjes en later stik bang voor bv oranje