John Erb aan het woord: schriktrainingen geven, volgen en organiseren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:42

KootMiraDrum schreef:
Dat klopt niet, hij was 7 jaar geleden 18 jaar. Hij heeft de laatste 5 jaar van zijn leven bij Eva Roemaat gewoond. https://www.youtube.com/watch?v=M2PZwA11GDs
Que Habil was een stressgevoelige hengst. Heb hem regelmatig gezien op 't Balingehof.

Dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde Que Habil gevonden qua geboortedatum, namen bij Lusitano's komen meestal vaker voor en daardoor is verwarring mogelijk ( vond hem ook al erg oud ;-) ). Que Habil was van Chiron, Lusitano fokker, die hem op verschillende plekken heeft ondergebracht. Ik ken hem nog uit de tijd dat hij in Lunteren stond bij een klassieke dressuur stal, toen vond ik hem overigens juist heel cool qua karakter.........dat zal in 2007/ 2008 zijn geweest en dus al op leeftijd.

Citaat:
Het gaat niet om de exacte leeftijd, het gaat er (mij in ieder geval) om dat hij een paard aan zo veel stress blootstelt als show
Inderdaad.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:27

Ik denk dat schriktrainingen juist zeer waardevol kunnen zijn voor eigenaar en paard en er echt niet alleen maar zijn tot 'vermaak' van de eigenaar.
Genoeg gekke dingen waar de paarden tegenwoordig mee moeten dealen waar ze van nature niet bekend mee zijn en ook genoeg paarden die ontzettend veel baat hebben bij een goede schriktraining waarbij zowel eigenaar als paard goed gelezen worden en begeleid worden.

Snap niet dat op basis van 1 filmpje en het totaal niet kennen van een werkwijze van iemand, iemand weer zo negatief beoordeeld moet worden. Ga je gewoon eens verdiepen in de daadwerkelijke mens en trainer, in plaats van direct te oordelen.

En zover ik weet is er geen '1 manier' van omgaan met, het verschilt per paard, per eigenaar en per situatie. Ook trainers als bijvoorbeeld Featherlight horsemanship, Tristan tucker, etc. werken niet voor elk paard, ook al lijkt dat misschien wel zo vanaf de romantische filmpjes die gedeeld worden.

edit : mooi interview :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:14

Jetta schreef:
Heeft één van jullie wel eens met John Erb gewerkt? Ik wel. Mijn paard was zeer moeilijk te “bewerken”. Alles rustig, alsof het gewoon is, met veel oog voor het paard en het welbevinden van het paard, met veel coaching voor de ruiter, goede opdrachten om haalbare stukjes van een groter einddoel te bereiken en altijd bereikbaar voor vragen en opmerkingen.
Paarden laten wennen aan allerlei situaties, leren om te gaan met prikkels die ze spannend vinden. Om samen met de ruiter veilig te kunnen zijn. Nee, mijn paard is niet afgestompt, het afsluiten voor bepaalde dingen zat altijd al in hem, van jongs af aan.Maar nu kan ik en ook mijn paard, er mee omgaan. Hij ontplofte na afsluiten, om zijn stress ergens te uiten. Nu kunnen we samen zoeken naar ontspanning in een moeilijke situatie.
Ik heb enorm veel geleerd van John, samen met mijn paard.

Precies dit , ook ik heb al vele malen les mogen krijgen van John , John was degene die mijn zwarte geweldige Gelderse weer op 4 benen heeft gekregen met de juiste training in hand en aan de lange teugel en dubbel longe .

Ik herinner me nog dat ik een ponykamp voor volwassenen mee ging doen op Balingehof , was een vriendengroepje van het forum toen . Mijn zinti kon niet mee want ze was kreupel ( zie profiel ) ik mocht een super leuke merens merrie gebruiken die woonde op Balingehof en dit paard had ongetwijfeld al diverse schrik en obstakeltrainingen mee gemaakt en toch lukte het ons niet . Waarom niet, ik was met mijn hoofd bij het feit dat ik dit traject wilde doen met mijn paard !
Enkele jaren later kreeg ik de kans om alsnog een schrik en obstakel training te doen en moet zeggen de hele opbouw van zo een dag is fantastisch voor paard en mens .
John is een trainer / coach voor mens en paard.
En met de obstakel training leert het paard vertrouwen op de begeleider en niks afsluiten voor blauwe zeiltjes en later stik bang voor bv oranje