superpony schreef:Wat een vooroordelen over 24/7 buiten. Dat is elke keer met dit soort topics en vraag me serieus af waarom Bokt het toch steeds weer wil uitlokken met dit soort onderwerpen.
Mensen die hun paarden 24/7 buiten houden zijn tegenwoordig allang niet meer alleen recreatie ruiters. Er zijn steeds meer en meer mensen die investeren in goede, droge omstandigheden en ook nog serieus trainen. Dat het niet altijd GP niveau is, wil niet zeggen dat er niet getraind wordt.
Er zijn al mensen die met gps trackers hebben gemeten hoeveel paarden bewegen op bijv een pp en dat was meer dan op een wei. Maar dat is nog te weinig gemeten en vergeleken. Elke paard is anders, elke groep paarden is anders en elke wei is anders en elke pp ook.
Op een paddock kan je er wel vanuit gaan dat ze doorgaans veel minder bewegen dan op een wei of een pp.
Op pp's bieden mensen op meerdere plekken ruwvoer aan, maar ook steeds meer eetbare planten, struiken, bomen etc. Daarmee stimuleer je bewegen, maar ook onderzoeken en biedt je iets anders aan dan alleen hooi/gras wat sowieso niet een volledig dieet is.
Bewegen, rust, regelmaat en ritme kunnen paarden zelf ook vinden als ze kunnen kiezen. Maar dan moeten ze wel in een stabiele groep staan en ook keuzes krijgen. Juist als je iets nieuws aanbiedt of iets verandert gaan ze op onderzoek. Dat is niet alleen voor fysieke gezondheid.
Als ik naar onze veulens kijk, zie ik hoe ze ontwikkelen met de heuvels, poelen, bochten etc.
Roepen dat iets woke is, terwijl het 24/7 buiten al langer bestaat dan de hype om dat stomme stopwoord te gebruiken, is gewoon kortzichtig.
Net als mensen dan maar in een hokje plaatsen dat ze naturals zijn. Die tijd zijn we allang voorbij.
Vroeger kon je nergens terecht als je dekens op wilde, met bit en of sporen wilde rijden etc, maar dat is allang niet meer zo.
Ontzettend veel mensen hebben gezien dat er heel veel voordelen zitten aan meer beweginsvrijheid en sociaal contact. Al is dat een schuilstal met uitloop bijv, zien veel mensen al de voordelen bij hun paard.
De smoesjes van paarden die aan het hek staan en daarom graag naar stal gaan, hebben we ook al jaren gehad. Hier staan ze ook naar binnen te kijken als ze weten dat ze zo ongeveer eten krijgen.
Het aantal obesitas gevallen komt vooral door het type paard dat men houdt, het hooi/kuil dat men voert en veel te weinig beweging, maar dat is vrijwel altijd te weinig.
En beweging heeft een paard ook nodig voor de algehele gezondheid en oa de darmwerking. Met 20 uur op stal staan is dat nooit optimaal voor de darmen.
Dat een paard van oorsprong meer beweegt en anders en minder eet is waar, maar dat geeft ook problemen. Dan krijgen ze dus maagzweren, ook in het wild en paarden die niet goed of eenzijdig eten, zouden nooit kunnen doen wat wij ze vragen.
Dus ja, je komt ze tegemoet in hun behoefte, maar kan en wil niet de natuur nabootsen. Dat is de weerstand van mensen met een vooroordeel, want niemand zegt dat ze de natuur nadoen. Ze leggen uit dat ze tegemoet willen komen aan de natuurlijke behoefte.
Het is ook een vooroordeel dat paarden dan in de modder staan of er slecht uitzien. Zo kan ik ook wel een lijstje maken over stalpaarden. Die hebben vrijwel nooit beschutting buiten en moeten x aantal uren buiten lopen in zon, regen en wind of dan naar binnen.
Ze liggen op stal in hun eigen mest.
Die van ons staan nu vanwege 2 wolven in de buurt 's nachts op stal, maar als ze 24/7 buiten lopen, zijn ze nooit smerig of onder de mest.
En zelfs met 7/8 uurtjes op stal valt het nog mee.
Ik zie ze echt de hele dag bewegen en ondanks buiten, hebben ze nog steeds soms hun gekke buien en race partijen. Wilde per se een track buitenom en heb een lang zandpad laten aanleggen om te racen en eigenlijk is die het minst favoriet. Nu met de 2 veulens wordt hij pas goed gebruikt. Daarvoor kozen ze juist vaak voor de binnendoor route.
Ze staan ook vaak te schuilen of rustig te eten, maar het wisselt elkaar echt enorm af en ik weet zeker dat ze buiten niet non stop eten.
Nu ze 's nachts op stal staan, staan ze daar meer alleen maar te eten, dan buiten, waar ze ook andere dingen doen, vooral samen.
Zomers op de wei zijn ze veel saaier. Maar ook daar komen ze zelf weer vanaf na het opbouwen, maar zie het bij andere paarden ook in de buurt.
Kijken mensen kritisch naar zichzelf? Een deel wel en een groot deel echt niet. Ik ben zelf niet snel tevreden en pas vaak iets aan of verander iets.
Maar om me heen en ook op Bokt lees je teveel smoesjes en mensen die alles wel best vinden zoals het is. Prima als mensen vinden dat ze het goed doen, maar als je dan iets anders moet afzeiken of vindt dat iets duurs beter is, is dat wel triest.
Ik ben op hele dure stallen geweest waar ik never nooit mijn paarden zou neerzetten. Ik heb gestaan met een trainingsmolen en wil ze daar niet eens in hebben.
Dat 24/7 buiten goedkoper is, ligt er maar net aan hoe mensen het doen, maar denken dat je het zoveel beter voor elkaar hebt omdat je 800 euro betaald en dan opscheppen, terwijl de dieren vrijwel niks hebben, is echt heel erg en zegt genoeg over de paardenwereld nog steeds.
Ik zou me eerder schamen, dan het hardop zeggen.
Dus eigenlijk; nee, paarden mensen of liever; mensen met paarden kijken niet kritisch naar zichzelf. Ze kijken inderdaad vooral kritisch naar anderen. En ja, dan krijg je weer een bak ellende over je heen, want dat doe ik ook.
Maar als mensen zich niet eerst hoeven te verdedigen door het anderen hier af te zeiken, was het niet nodig geweest.
Joh. Calm your tits. Niemand zeikt je af. We hebben gewoon een normale discussie. Niemand heeft je er aan de haren bijgesleept en gezegd dat je het niet goed doet. Die drang om je te verdedigen is nogal bijzonder.
Je hele epistel gaat over vooroordelen, om aan het einde zelf nog even gruwelijk te gaan veroordelen.
Als een paard vier uur buiten komt, daarnaast in de molen én gewerkt wordt in de avond zijn de darmen aan het werk. Dat een paard dat “maar” vier uit buitenkomt te weinig (darm)beweging zou hebben is jouw vooroordeel. Je wéét het namelijk niet. Om het te weten zou je het moeten meten
Daarnaast; je dénkt dat je paarden veel bewegen, maar precies weten doe je het dus niet. Zoals ik zei; het zou leuk zijn eens te meten hoeveel paarden die op verschillende manieren gehouden worden echt bewegen.
Of het paard baad heeft bij de manier van houden ligt aan meer feiten dan 24/7 buiten of niet. Juist die nuance mist vaak compleet. Aan beide kanten.
En nee, honden zitten veelal niet maar vier uren buiten de kennel, maar ze lopen ook niet lekker heel de dag buiten met een roedel achter prooien aan te rennen. Bij alle dieren de we houden doen we consessies op natuurlijk gedrag. De meeste honden moeten het nog steeds doen met 3/4 keer per dag een rondje door de woonwijk en los in de tuin met mooi weer