Onderzoek laat zien: Paardenhouders kijken kritisch naar zichzelf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:08

996981 schreef:
Daphara schreef:

Eens, dat eeuwige gewijd naar anderen die het niet goed of goed genoeg doen. Hand in eigen boezem steken blijkt nog het moeilijkste te zijn.

Iedereen denk dat hij het juiste doet. Anders had hij het wel anders gedaan ;)

Ik denk dat heel veel mensen weten dat het beter kan en moet, maar dat men 200 excuses verzint waarom er niet beter gedaan kan worden. Geld de hoofdreden. Deflecteren naar anderen haalt de aandacht van onszelf weg.

Er is bijvoorbeeld een onderzoek uitgevoerd bij 200 combinaties naar het tuig en met name de ligging van het zadel, maar bij een kleine 30% bleek het zadel goed en passend te zijn voor zowel paard en ruiter. Dan kunnen we wel wat vinden over gebruik van bit, sporen en zweep, maar 70% van ons hobbelt vrolijk rond met niet passend tuig. Maar een nieuw zadel is duur, regelmatig de zadelmaker laten komen is duur.
Dan is het heel makkelijk om te zeggen “mijn paarden lopen 24/7 buiten”, maar er is zoveel meer aan paardenwelzijn dan alleen de hoeveelheid vrije beweging. Ja, maar die paarden komen niet vrij buiten en de mijne wel… Dus…? Dat betekend nog steeds niet dat een ieder een verantwoordelijkheid heeft het zelf beter te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Onderzoek laat zien: Paardenhouders kijken kritisch naar zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:14

Wow 70%
Maar hebben ze het dan ook niet laten passen of is de passer waardeloos?

Zie in diverse topics ook zadels liggen die bijvoorbeeld achterover kiepen maar volgens de bokker aangemeten is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:17

De huidige markt heeft een totaal ander beeld bij een passend zadel dan ikzelf. Veel te veel wrong, dieptepunt aan de achterkant waardoor er nogal in de lendenpartij gehangen wordt. Benen vooruit. Dus wat is welzijn.......
De hele top rijdt met die aparte houding die totaal niet volgens het skala is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:19

Daphara schreef:
996981 schreef:

Iedereen denk dat hij het juiste doet. Anders had hij het wel anders gedaan ;)

Ik denk dat heel veel mensen weten dat het beter kan en moet, maar dat men 200 excuses verzint waarom er niet beter gedaan kan worden. Geld de hoofdreden. Deflecteren naar anderen haalt de aandacht van onszelf weg.

Er is bijvoorbeeld een onderzoek uitgevoerd bij 200 combinaties naar het tuig en met name de ligging van het zadel, maar bij een kleine 30% bleek het zadel goed en passend te zijn voor zowel paard en ruiter. Dan kunnen we wel wat vinden over gebruik van bit, sporen en zweep, maar 70% van ons hobbelt vrolijk rond met niet passend tuig. Maar een nieuw zadel is duur, regelmatig de zadelmaker laten komen is duur.
Dan is het heel makkelijk om te zeggen “mijn paarden lopen 24/7 buiten”, maar er is zoveel meer aan paardenwelzijn dan alleen de hoeveelheid vrije beweging. Ja, maar die paarden komen niet vrij buiten en de mijne wel… Dus…? Dat betekend nog steeds niet dat een ieder een verantwoordelijkheid heeft het zelf beter te doen.

Deels eens. Aan de andere kant vinden we veelal dat de sport voor Jan met de pet beschikbaar moet zijn. Dat heeft automatisch ook gevolgen voor paardenwelzijn. Want inderdaad, niet iedereen kan zich een aantal keer per jaar een zadelmaker veroorloven of een nieuw zadel als dat nodig blijkt. Daarnaast loopt er een hele grote groep paarden rond met chronische problemen, aangekocht door mensen die niet meer te besteden hebben voor een gezond paard.

Paardenwelzijn hangt inderdaad aan meer vast dan de hoeveelheid uren die een paard al dan niet buiten staat.

En laten we eerlijk zijn; we moeten (bijna) allemaal consessies doen. De meesten zouden wel iets willen veranderen aan het management van hun paard. Dat betekent echter niet automatisch dat hetgeen dat geboden wordt ineens ontoereikend of schadelijk is.

Had ik geld als water stonden onze paarden er ook anders bij (dan had is zelf ook een ander huis overigens en werkte minder ;) ) wil echter niet zeggen dat de paarden daardoor nu per definitie tekort komen. Ze zijn gezond (vrij van blessures, gebreken en aandoeningen) en blij. Mijn paarden weten niet dat een compleet gedraineerde paddock wellicht nog aangenamer is. Die leven gewoon in het hier en nu.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:26

Dat is denk ik ook het probleem. 24-7 buiten is vele malen goedkoper dan dagelijks buiten, stal dik in het stro enz enz. Dus omdat iedereen welk budget dan ook een paard wil hebben, is de groep die het goedkoopst uit is ook degene die het hardtse schreeuwen. Ik betaal 800 euro alleen al aan stalling. In de ochtend aan de molen, in de middag in de wei of paddock en in de avond met mij aan het werk. Is het perfect: Zou het nog wel iets anders willen zien, maar de kwaliteit ruwvoer, de enorme berg stro in haar stal. De ruime stal van 4 bij 4 en de kennis van de huidige eigenaar bevalt mij enorm.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:31

Doe mij maar wat middenmoot
800 en zo weinig buiten zou ik dan het geld weer niet waard vinden.
Ik begrijp dat ik hier in de regio makkelijker kan kiezen voor wel min. 8 uur op een wei. Binnenbaan, hoog in het stro en voldoende hooi.
Voor de helft wat jij noemt.
Ja de spottstallen bieden dat ook niet aan, maar ben ik dan ook altijd voorbij gegaan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:33

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp dat ik hier in de regio makkelijker kan kiezen voor wel min. 8 uur op een wei. Binnenbaan, hoog in het stro en voldoende hooi.
Ja de spottstallen bieden dat ook niet aan, maar ben ik dan ook altijd voorbij gegaan.

Sochtend uur in de molen, in de middag 3 a 4 uur in de wei of paddock en in de avond aan het werk. Hoezo weinig? Ik woon echter wel in de randstad. En bij ons staan ze in de winter bij goed weer ook op de wei.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:35

Ja weinig. Dat mag ik toch vinden?mijn paarden hebben altijd een 8 uur op een flinke weide gelopen.

Ik vind 3a4 uur vrije beweging te weinig.
Maar zeker heel wat beter dan een heleboel andere paarden. Dat zeker :j

Maar minder geld er aan uitgeven is dus niet automatisch slechtere omstandigheden.
Al zie ik dat zeker ook vaak genoeg wel.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-02-23 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:36

DuoPenotti schreef:

Dit paard beweegt waarschijnlijk meer dan het gemiddelde paard dat meer buiten staat :) of is dat niet het idee achter veel buiten? Dat ze veel bewegen? Dit paard heeft beweging, vrije tijd, mentale uitdaging, en aandacht. de tijd dat het niet beweegt of vrije tijd heeft kan het eten dan wel foerageren. Voor mij een heel prima manier van paarden houden :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:38

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit paard beweegt waarschijnlijk meer dan het gemiddelde paard dat meer buiten staat :) of is dat niet het idee achter veel buiten? Dat ze veel bewegen? Dit paard heeft beweging, vrije tijd, mentale uitdaging, en aandacht. de tijd dat het niet beweegt of vrije tijd heeft kan het eten dan wel foerageren. Voor mij een heel prima manier van paarden houden :)

Als het alleen paddock is vast.
Maar niet alle paarden on Nederland worden gehouden in een paddock of kleine pp :D

Ik weet het randstad en Brabant is vaak een verschil. Maar mag toch aangeven waar ik zelf mijn geld niet aan uit zou geven?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:41

Wat in ieder geval zéker de paardensector niet gaat helpen, is ieder commentaar en iedereen die het met je oneens is afdoen als 'extremistisch en onwetend'. Integendeel, zo versnel je de aversie alleen maar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:48

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Als het alleen paddock is vast.
Maar niet alle paarden on Nederland worden gehouden in een paddock of kleine pp :D

Ik weet het randstad en Brabant is vaak een verschil. Maar mag toch aangeven waar ik zelf mijn geld niet aan uit zou geven?

Nee, niet alle. Maar veel wel. Nederland is nu eenmaal te klein en de grond te rijk om écht richting de natuurlijke omstandigheden te gaan.

“Paarden in het wild hebben een leefgebied van 0.9 tot 48 km². De nodige beweging krijgt het paard tijdens het grazen. Uit onderzoek is gebleken dat paarden tussen 11 – 12% van de tijd besteden aan beweging. Een paard in de natuur legt ongeveer vijf tot tien kilometer per dag af tijdens het grazen.”

Ik ken weinig mensen die paarden houden op minimaal 90 hectare, laat staan dat het gras dat er groeit een soort heidegrassen zijn, zoals op de steppen. De kans dat je paard uit zichzelf voldoende beweegt op de kleine stukjes land die we in Nederland hebben is nihil.

Natuurlijk mag dat. Ik mag toch ook aangeven waarom ik het wel een prima manier van paarden houden vindt? :D

Het zou leuk zijn eens inzicht te krijgen hoeveel paarden die op verschillende manieren gehouden worden daadwerkelijk bewegen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:52

Ja dat zou ik ook wel eens willen weten :j
Mijn merrie meer dan mijn ruin.
Want die rent diverse keren op een dag rond.
Voor de rest staan ze de hele dag hapje stapje te doen.

Maar toen ik nog meedere ruinen had bewogen ze echt veel meer. Dat was elk uur 10 minuten klieren met elkaar.

Dus dan hou je ze gelijk en nog veel verschil.

In de bak alleen doen ze hier weinig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:08

Bewegen, rust, regelmaat en ritme. Dat zijn mijn kernwoorden. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen binnen mijn mogelijkheden. Dat kost veel geld, maar dat heb ik er voor over. Er is een stal in de buurt waar ze van ochtend vroeg tot avond buiten staan voor de helft van het geld. Echter wel in paddocks van 3 bij 4.............

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:12

Nee dat is een veredelde stal.

Als ik verkeerd overkom, ik zeg niet dat jij het slecht doet. Want ik weet dat dat in de randstad heel fijn is.

Maar er werd wel gezegd goedkoop is om de prijs te drukken en paarden staan dan slecht.
En ja dat kan... Maar hoeft dus niet.
Niet iedereen woont op de klei

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:15

DuoPenotti schreef:
Nee dat is een veredelde stal.

Als ik verkeerd overkom, ik zeg niet dat jij het slecht doet. Want ik weet dat dat in de randstad heel fijn is.

Maar er werd wel gezegd goedkoop is om de prijs te drukken en paarden staan dan slecht.
En ja dat kan... Maar hoeft dus niet.
Niet iedereen woont op de klei

Dat zeg ik ook niet, maar het is wel zo dat veel mensen, in de randstad het 24 7 zo romantiseren dat die paarden er echt beroerd bij staan. Het is in deze regio heel duur om paarden te houden, en vanuit emotie wordt er dan vaak gereageerd dat 24 - 7 het allerbeste is, terwijl ik denk: Ga wat met die paarden doen, 24 -7 ruwvoer hebben ze in de natuur ook niet, ze zijn 16 uur per dag op zoek naar voedsel.

Net als het woke gebeuren ben ik ook het overdreven natural gebeuren goed zat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:24

24/7 buiten is ook alleen maar mooi met genoeg ruimte, genoeg veilige schuilplaats voor allemaal.
En nee dat is vaak ook niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:26

DuoPenotti schreef:
24/7 buiten is ook alleen maar mooi met genoeg ruimte, genoeg veilige schuilplaats voor allemaal.

Wat genoeg ruimte is, is afhankelijk van wie je het vraagt :) de een vindt blijkbaar 3x4 zat. De ander is met meerdere hectares nog niet tevreden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:41

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Wat genoeg ruimte is, is afhankelijk van wie je het vraagt :) de een vindt blijkbaar 3x4 zat. De ander is met meerdere hectares nog niet tevreden.

Precies dit, ik heb ze liever 4 uur buiten op een ruime: 100 bij 100 dan de hele dag op 3 bij 4.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:13

Benzz schreef:
Precies dit, ik heb ze liever 4 uur buiten op een ruime: 100 bij 100 dan de hele dag op 3 bij 4.

Daartussen zijn natuurlijk nog heel veel opties het is niet of het één of het ander.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 02:26

Wat een vooroordelen over 24/7 buiten. Dat is elke keer met dit soort topics en vraag me serieus af waarom Bokt het toch steeds weer wil uitlokken met dit soort onderwerpen.

Mensen die hun paarden 24/7 buiten houden zijn tegenwoordig allang niet meer alleen recreatie ruiters. Er zijn steeds meer en meer mensen die investeren in goede, droge omstandigheden en ook nog serieus trainen. Dat het niet altijd GP niveau is, wil niet zeggen dat er niet getraind wordt.

Er zijn al mensen die met gps trackers hebben gemeten hoeveel paarden bewegen op bijv een pp en dat was meer dan op een wei. Maar dat is nog te weinig gemeten en vergeleken. Elke paard is anders, elke groep paarden is anders en elke wei is anders en elke pp ook.

Op een paddock kan je er wel vanuit gaan dat ze doorgaans veel minder bewegen dan op een wei of een pp.

Op pp's bieden mensen op meerdere plekken ruwvoer aan, maar ook steeds meer eetbare planten, struiken, bomen etc. Daarmee stimuleer je bewegen, maar ook onderzoeken en biedt je iets anders aan dan alleen hooi/gras wat sowieso niet een volledig dieet is.

Bewegen, rust, regelmaat en ritme kunnen paarden zelf ook vinden als ze kunnen kiezen. Maar dan moeten ze wel in een stabiele groep staan en ook keuzes krijgen. Juist als je iets nieuws aanbiedt of iets verandert gaan ze op onderzoek. Dat is niet alleen voor fysieke gezondheid.

Als ik naar onze veulens kijk, zie ik hoe ze ontwikkelen met de heuvels, poelen, bochten etc.

Roepen dat iets woke is, terwijl het 24/7 buiten al langer bestaat dan de hype om dat stomme stopwoord te gebruiken, is gewoon kortzichtig.
Net als mensen dan maar in een hokje plaatsen dat ze naturals zijn. Die tijd zijn we allang voorbij.

Vroeger kon je nergens terecht als je dekens op wilde, met bit en of sporen wilde rijden etc, maar dat is allang niet meer zo.
Ontzettend veel mensen hebben gezien dat er heel veel voordelen zitten aan meer beweginsvrijheid en sociaal contact. Al is dat een schuilstal met uitloop bijv, zien veel mensen al de voordelen bij hun paard.

De smoesjes van paarden die aan het hek staan en daarom graag naar stal gaan, hebben we ook al jaren gehad. Hier staan ze ook naar binnen te kijken als ze weten dat ze zo ongeveer eten krijgen.

Het aantal obesitas gevallen komt vooral door het type paard dat men houdt, het hooi/kuil dat men voert en veel te weinig beweging, maar dat is vrijwel altijd te weinig.
En beweging heeft een paard ook nodig voor de algehele gezondheid en oa de darmwerking. Met 20 uur op stal staan is dat nooit optimaal voor de darmen.

Dat een paard van oorsprong meer beweegt en anders en minder eet is waar, maar dat geeft ook problemen. Dan krijgen ze dus maagzweren, ook in het wild en paarden die niet goed of eenzijdig eten, zouden nooit kunnen doen wat wij ze vragen.
Dus ja, je komt ze tegemoet in hun behoefte, maar kan en wil niet de natuur nabootsen. Dat is de weerstand van mensen met een vooroordeel, want niemand zegt dat ze de natuur nadoen. Ze leggen uit dat ze tegemoet willen komen aan de natuurlijke behoefte.

Het is ook een vooroordeel dat paarden dan in de modder staan of er slecht uitzien. Zo kan ik ook wel een lijstje maken over stalpaarden. Die hebben vrijwel nooit beschutting buiten en moeten x aantal uren buiten lopen in zon, regen en wind of dan naar binnen.
Ze liggen op stal in hun eigen mest.
Die van ons staan nu vanwege 2 wolven in de buurt 's nachts op stal, maar als ze 24/7 buiten lopen, zijn ze nooit smerig of onder de mest.
En zelfs met 7/8 uurtjes op stal valt het nog mee.

Ik zie ze echt de hele dag bewegen en ondanks buiten, hebben ze nog steeds soms hun gekke buien en race partijen. Wilde per se een track buitenom en heb een lang zandpad laten aanleggen om te racen en eigenlijk is die het minst favoriet. Nu met de 2 veulens wordt hij pas goed gebruikt. Daarvoor kozen ze juist vaak voor de binnendoor route.
Ze staan ook vaak te schuilen of rustig te eten, maar het wisselt elkaar echt enorm af en ik weet zeker dat ze buiten niet non stop eten.
Nu ze 's nachts op stal staan, staan ze daar meer alleen maar te eten, dan buiten, waar ze ook andere dingen doen, vooral samen.

Zomers op de wei zijn ze veel saaier. Maar ook daar komen ze zelf weer vanaf na het opbouwen, maar zie het bij andere paarden ook in de buurt.

Kijken mensen kritisch naar zichzelf? Een deel wel en een groot deel echt niet. Ik ben zelf niet snel tevreden en pas vaak iets aan of verander iets.
Maar om me heen en ook op Bokt lees je teveel smoesjes en mensen die alles wel best vinden zoals het is. Prima als mensen vinden dat ze het goed doen, maar als je dan iets anders moet afzeiken of vindt dat iets duurs beter is, is dat wel triest.

Ik ben op hele dure stallen geweest waar ik never nooit mijn paarden zou neerzetten. Ik heb gestaan met een trainingsmolen en wil ze daar niet eens in hebben.
Dat 24/7 buiten goedkoper is, ligt er maar net aan hoe mensen het doen, maar denken dat je het zoveel beter voor elkaar hebt omdat je 800 euro betaald en dan opscheppen, terwijl de dieren vrijwel niks hebben, is echt heel erg en zegt genoeg over de paardenwereld nog steeds.
Ik zou me eerder schamen, dan het hardop zeggen.

Dus eigenlijk; nee, paarden mensen of liever; mensen met paarden kijken niet kritisch naar zichzelf. Ze kijken inderdaad vooral kritisch naar anderen. En ja, dan krijg je weer een bak ellende over je heen, want dat doe ik ook.
Maar als mensen zich niet eerst hoeven te verdedigen door het anderen hier af te zeiken, was het niet nodig geweest.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 03:40

Achterom schreef:
Ik vind de uitslagen van de enquete vooral een heel triest beeld geven van de sector. Een derde laat de paarden minimaal 4 uur per dag buiten. Om te janken.

Dit vooral, is toch werkelijk waar niets om trots op te zijn? Mag toch hopen dat honden, katten etc ook meer uit de bench komen dan 4 uurtjes. Helaas nog niet gesproken over het vee dat geluk moet hebben in de zomermaanden.

24 uur buiten is imo normaal, of zou moeten zijn, een dier opsluiten in 3x3 ruimtes niet. Ook niet in een stal zonder dak(paddock van 10x10).
Niets tegen 's nachts op stal, na minimaal 8-12 uur vrij beweging, sommige paarden hebben dat zelfs nodig voor de mentale rust.
De excuses van uurtje stapmolen en ik rijd 1-2 uurtjes vind ik zo achterhaalt inmiddels. Fysiek tja, dan loopt ie, maar mentaal nog steeds beperkt. Kan geen sprintje trekken, niet grazen, niet paard zijn.
Dus dat zou er niet bij gerekend moeten worden.

Ik ben zelf één keer op een stal geweest in de randstad, 24 uur buiten, dan gun je paarden wel een warme schone(!) stal, maar ook na 8 uur buiten. Als de keuze is 4 uurtjes buiten en 20 uur op stal óf 8-12 uur buiten in een blubberbende zonder droge voeten is het niet verantwoordelijk een dier te houden. Maar dat mag niet gezegt worden want mensen doen daar zo hun best voor hun paard.. Daarmee krijg je mijn mening niet omgepraat.
Ik ben ook verhuisd van 10x10 paddocks in de brandende zon en 's nachts stal die 1x per week werd uitgemest kon het niet meer aanzien maar heb ook verzorgpony's gehad met 24u buiten met 8 paarden op nog geen 80are. Beter? Nee. Er is een (imo) normale tussenweg met gezond verstand.

Zie ook nog vaak het excuus ''beter dan andere paarden'' maargoed, dan ben je snel uitgepraat. Als je kijkt naar de basis, dieren willen niet veel, vrijheid en genoeg te eten. Als je daar niet aan kunt voldoen moet er na worden gegaan of het wel zo verstandig is een dier te houden, 20 uur in stal, op z'n eigen wc. Ik zou dat niet kunnen. En ja, heel veel paarden hebben het slechter dan dat, komen de stal zelfs niet uit, maar dan zeggen dat een paard het goed heeft met een dagdeel buiten? Nee, dat vind ik niet.

Die ''woke'' uitdrukking erbij halen is ook echt vreselijk, geen Persoonlijke aanval hier in het topic want zie het overal, dat mensen die op PaddockParadise's staan ''woke'' zouden zijn, geven om paard zijn welzijn, mag toch hopen dat dat het nieuwe normaal word. Kreeg pasgeleden nog de opmerking dat al die paarden in de pp naast haar 20 uur stalling zielig staan te staan in de regen met hun kont in de windrichting. Dus ik vroeg of ze een schuilstal hadden, ja, dat hadden ze. De discussie is geëindigd toen ik aangaf dat de paarden dus liever buiten stonden ipv binnen 3 muren weg van de regen.
huisvesting is de básis en daarin gaat al zoveel fout, om er vaak vervolgens een scherper bit in te hangen want paard is wild, dan maar hulpteugels etc. Dus kritisch kijken? Nee, dat doen er zo weinig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 06:54

superpony schreef:
Wat een vooroordelen over 24/7 buiten. Dat is elke keer met dit soort topics en vraag me serieus af waarom Bokt het toch steeds weer wil uitlokken met dit soort onderwerpen.

Mensen die hun paarden 24/7 buiten houden zijn tegenwoordig allang niet meer alleen recreatie ruiters. Er zijn steeds meer en meer mensen die investeren in goede, droge omstandigheden en ook nog serieus trainen. Dat het niet altijd GP niveau is, wil niet zeggen dat er niet getraind wordt.

Er zijn al mensen die met gps trackers hebben gemeten hoeveel paarden bewegen op bijv een pp en dat was meer dan op een wei. Maar dat is nog te weinig gemeten en vergeleken. Elke paard is anders, elke groep paarden is anders en elke wei is anders en elke pp ook.

Op een paddock kan je er wel vanuit gaan dat ze doorgaans veel minder bewegen dan op een wei of een pp.

Op pp's bieden mensen op meerdere plekken ruwvoer aan, maar ook steeds meer eetbare planten, struiken, bomen etc. Daarmee stimuleer je bewegen, maar ook onderzoeken en biedt je iets anders aan dan alleen hooi/gras wat sowieso niet een volledig dieet is.

Bewegen, rust, regelmaat en ritme kunnen paarden zelf ook vinden als ze kunnen kiezen. Maar dan moeten ze wel in een stabiele groep staan en ook keuzes krijgen. Juist als je iets nieuws aanbiedt of iets verandert gaan ze op onderzoek. Dat is niet alleen voor fysieke gezondheid.

Als ik naar onze veulens kijk, zie ik hoe ze ontwikkelen met de heuvels, poelen, bochten etc.

Roepen dat iets woke is, terwijl het 24/7 buiten al langer bestaat dan de hype om dat stomme stopwoord te gebruiken, is gewoon kortzichtig.
Net als mensen dan maar in een hokje plaatsen dat ze naturals zijn. Die tijd zijn we allang voorbij.

Vroeger kon je nergens terecht als je dekens op wilde, met bit en of sporen wilde rijden etc, maar dat is allang niet meer zo.
Ontzettend veel mensen hebben gezien dat er heel veel voordelen zitten aan meer beweginsvrijheid en sociaal contact. Al is dat een schuilstal met uitloop bijv, zien veel mensen al de voordelen bij hun paard.

De smoesjes van paarden die aan het hek staan en daarom graag naar stal gaan, hebben we ook al jaren gehad. Hier staan ze ook naar binnen te kijken als ze weten dat ze zo ongeveer eten krijgen.

Het aantal obesitas gevallen komt vooral door het type paard dat men houdt, het hooi/kuil dat men voert en veel te weinig beweging, maar dat is vrijwel altijd te weinig.
En beweging heeft een paard ook nodig voor de algehele gezondheid en oa de darmwerking. Met 20 uur op stal staan is dat nooit optimaal voor de darmen.

Dat een paard van oorsprong meer beweegt en anders en minder eet is waar, maar dat geeft ook problemen. Dan krijgen ze dus maagzweren, ook in het wild en paarden die niet goed of eenzijdig eten, zouden nooit kunnen doen wat wij ze vragen.
Dus ja, je komt ze tegemoet in hun behoefte, maar kan en wil niet de natuur nabootsen. Dat is de weerstand van mensen met een vooroordeel, want niemand zegt dat ze de natuur nadoen. Ze leggen uit dat ze tegemoet willen komen aan de natuurlijke behoefte.

Het is ook een vooroordeel dat paarden dan in de modder staan of er slecht uitzien. Zo kan ik ook wel een lijstje maken over stalpaarden. Die hebben vrijwel nooit beschutting buiten en moeten x aantal uren buiten lopen in zon, regen en wind of dan naar binnen.
Ze liggen op stal in hun eigen mest.
Die van ons staan nu vanwege 2 wolven in de buurt 's nachts op stal, maar als ze 24/7 buiten lopen, zijn ze nooit smerig of onder de mest.
En zelfs met 7/8 uurtjes op stal valt het nog mee.

Ik zie ze echt de hele dag bewegen en ondanks buiten, hebben ze nog steeds soms hun gekke buien en race partijen. Wilde per se een track buitenom en heb een lang zandpad laten aanleggen om te racen en eigenlijk is die het minst favoriet. Nu met de 2 veulens wordt hij pas goed gebruikt. Daarvoor kozen ze juist vaak voor de binnendoor route.
Ze staan ook vaak te schuilen of rustig te eten, maar het wisselt elkaar echt enorm af en ik weet zeker dat ze buiten niet non stop eten.
Nu ze 's nachts op stal staan, staan ze daar meer alleen maar te eten, dan buiten, waar ze ook andere dingen doen, vooral samen.

Zomers op de wei zijn ze veel saaier. Maar ook daar komen ze zelf weer vanaf na het opbouwen, maar zie het bij andere paarden ook in de buurt.

Kijken mensen kritisch naar zichzelf? Een deel wel en een groot deel echt niet. Ik ben zelf niet snel tevreden en pas vaak iets aan of verander iets.
Maar om me heen en ook op Bokt lees je teveel smoesjes en mensen die alles wel best vinden zoals het is. Prima als mensen vinden dat ze het goed doen, maar als je dan iets anders moet afzeiken of vindt dat iets duurs beter is, is dat wel triest.

Ik ben op hele dure stallen geweest waar ik never nooit mijn paarden zou neerzetten. Ik heb gestaan met een trainingsmolen en wil ze daar niet eens in hebben.
Dat 24/7 buiten goedkoper is, ligt er maar net aan hoe mensen het doen, maar denken dat je het zoveel beter voor elkaar hebt omdat je 800 euro betaald en dan opscheppen, terwijl de dieren vrijwel niks hebben, is echt heel erg en zegt genoeg over de paardenwereld nog steeds.
Ik zou me eerder schamen, dan het hardop zeggen.

Dus eigenlijk; nee, paarden mensen of liever; mensen met paarden kijken niet kritisch naar zichzelf. Ze kijken inderdaad vooral kritisch naar anderen. En ja, dan krijg je weer een bak ellende over je heen, want dat doe ik ook.
Maar als mensen zich niet eerst hoeven te verdedigen door het anderen hier af te zeiken, was het niet nodig geweest.

Joh. Calm your tits. Niemand zeikt je af. We hebben gewoon een normale discussie. Niemand heeft je er aan de haren bijgesleept en gezegd dat je het niet goed doet. Die drang om je te verdedigen is nogal bijzonder.

Je hele epistel gaat over vooroordelen, om aan het einde zelf nog even gruwelijk te gaan veroordelen.

Als een paard vier uur buiten komt, daarnaast in de molen én gewerkt wordt in de avond zijn de darmen aan het werk. Dat een paard dat “maar” vier uit buitenkomt te weinig (darm)beweging zou hebben is jouw vooroordeel. Je wéét het namelijk niet. Om het te weten zou je het moeten meten

Daarnaast; je dénkt dat je paarden veel bewegen, maar precies weten doe je het dus niet. Zoals ik zei; het zou leuk zijn eens te meten hoeveel paarden die op verschillende manieren gehouden worden echt bewegen.

Of het paard baad heeft bij de manier van houden ligt aan meer feiten dan 24/7 buiten of niet. Juist die nuance mist vaak compleet. Aan beide kanten.

En nee, honden zitten veelal niet maar vier uren buiten de kennel, maar ze lopen ook niet lekker heel de dag buiten met een roedel achter prooien aan te rennen. Bij alle dieren de we houden doen we consessies op natuurlijk gedrag. De meeste honden moeten het nog steeds doen met 3/4 keer per dag een rondje door de woonwijk en los in de tuin met mooi weer

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 07:49

Daphara schreef:
Benzz schreef:

Daartussen zijn natuurlijk nog heel veel opties het is niet of het één of het ander.

Precies.
Ik geloof dat de aanbeveling min 20 meter is zodat ze een paar galop sprongen kunnen maken.
Een sprintje is het dan nog niet maar wel iets beweging.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:17

Ik geef superpony helemaal gelijk. Uiteindelijk vallen mensen met paarden elkaar aan en vooral die mensen die inzien dat een paard buiten hoort te zijn in een kudde. Je kan er van alles bij halen, en zeggen dat 4 uur buiten wellicht ok is, maar laten we eerlijk zijn, een kudde paarden hoort niet in een stal opgesloten maar gewoon buiten mtet enige bescherming. Een stapmolen zou mi verboden moeten worden, waar zijn we bezig?! Wie sluit zijn dier op in een ruimte waar ze net kunnen draaien en met moeite liggen? Laten we bewust worden wat we dieren aandoen, kijk alleen maar terug naar de corona periode. Rep en roer omdat we niet konden doen en gaan wat we wilden, en dat was maar tijdelijk