Elisa2 schreef:Het wordt lijnenteelt genoemd als de betreffende hengst waar lijnenteelt op gepleegd wordt wat generaties verder weg zit.
Als het dichtbij zit wordt het inteelt genoemd.
Nou Germie, niet zo zeer Zeoliet..maar Abgar gaf ze heel apart en echt niet altijd op een leuke manier. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan allemaal lastig waren, ik zou er alleen niet zo snel op terug fokken.
Abgar was een zure hengst, vond het slepen/voor de wagen ook niets. Mijn paard vindt voor de wagen lopen prima. Gelukkig niet over genomen.
Maar het klopt, je zou het missichien niet met opzet zo fokken, echter, nu ik weet dat mijn merrie dus mogelijk toevallig van de Zeolietkant van beide kanten juist het sterke heeft overgenomen vind ik het best jammer dat er alleen een ruintje als nakomeling van haar rondloopt. Je zou dan bijna overwegen om te kijken of een veulentje toch nog kan.
Het enige wat mij tegenhoudt is dat ik het dier niet op de huidige stal kan stallen. Dus dan moet ik een opfok adres zoeken. En het liefst heb ik dan paarden gewoon bij elkaar.
Maar door bijvoorbeeld nu iets met Pele weer in een veulen bij mijn merrie te laten stromen zou weer lijnenteelt zijn en geen inteelt. Maar zelf zou ik dan eerder kijken naar een totaal andere lijn van een springpaard, of een Gelderse met goede cijfers voor springen.
Het veulen wat mijn merrie gehad heeft was van een 1.5 jarige hengst uit Ferrolan. (Ferrolan X Romanico X El Beauty ox X El Malaak ox), dus dan krijg je de kracht van het Arabische volbloed in je lijn terug en dat is ook gunstig. Zit ook wel weer wat Abgarxx in, maar dat is dan weer zo ver terug dat ik daar niet meer bang voor zou zijn.
Maar verder is in mijn ogen lijnenteelt het met opzet inbrengen van inteelt, dus je maakt een bewuste keuze.
Maar nu ineens zou je ook nog Zuidhorn op mijn merrie kunnen zetten.
Wat ik me nog wel afvraag is hoe de wisseling van vader heeft kunnen gebeuren. Want lopen er dan niet veel meer paarden rond waar per ongeluk Zeoliet geinsemineerd is en niet Zuidhorn? Maar dat dat toevallig merries geworden zijn of niet goedgekeurde hengsten? Moet je dan niet verder gaan kijken en alle veulens van dat jaar of rond die jaren onderzoeken? Het is vast niet 1 keer foutgegaan denk ik dan.
Die zullen dat ook 'lijnenteelt' en 'het verankeren van gewenste eigenschappen' genoemd hebben. Het is puur een semantisch spelletje, maar 'onder de motorkap' maakt het geen klap uit hoe je het noemt.