Niet Zuidhorn maar Zeoliet blijkt vader van de KWPN-hengst Lennard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:15

Elisa2 schreef:
Het wordt lijnenteelt genoemd als de betreffende hengst waar lijnenteelt op gepleegd wordt wat generaties verder weg zit.

Als het dichtbij zit wordt het inteelt genoemd.

Nou Germie, niet zo zeer Zeoliet..maar Abgar gaf ze heel apart en echt niet altijd op een leuke manier. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan allemaal lastig waren, ik zou er alleen niet zo snel op terug fokken.

Abgar was een zure hengst, vond het slepen/voor de wagen ook niets. Mijn paard vindt voor de wagen lopen prima. Gelukkig niet over genomen.
Maar het klopt, je zou het missichien niet met opzet zo fokken, echter, nu ik weet dat mijn merrie dus mogelijk toevallig van de Zeolietkant van beide kanten juist het sterke heeft overgenomen vind ik het best jammer dat er alleen een ruintje als nakomeling van haar rondloopt. Je zou dan bijna overwegen om te kijken of een veulentje toch nog kan.
Het enige wat mij tegenhoudt is dat ik het dier niet op de huidige stal kan stallen. Dus dan moet ik een opfok adres zoeken. En het liefst heb ik dan paarden gewoon bij elkaar.

Maar door bijvoorbeeld nu iets met Pele weer in een veulen bij mijn merrie te laten stromen zou weer lijnenteelt zijn en geen inteelt. Maar zelf zou ik dan eerder kijken naar een totaal andere lijn van een springpaard, of een Gelderse met goede cijfers voor springen.
Het veulen wat mijn merrie gehad heeft was van een 1.5 jarige hengst uit Ferrolan. (Ferrolan X Romanico X El Beauty ox X El Malaak ox), dus dan krijg je de kracht van het Arabische volbloed in je lijn terug en dat is ook gunstig. Zit ook wel weer wat Abgarxx in, maar dat is dan weer zo ver terug dat ik daar niet meer bang voor zou zijn.

Maar verder is in mijn ogen lijnenteelt het met opzet inbrengen van inteelt, dus je maakt een bewuste keuze.

Maar nu ineens zou je ook nog Zuidhorn op mijn merrie kunnen zetten. :D :P

Wat ik me nog wel afvraag is hoe de wisseling van vader heeft kunnen gebeuren. Want lopen er dan niet veel meer paarden rond waar per ongeluk Zeoliet geinsemineerd is en niet Zuidhorn? Maar dat dat toevallig merries geworden zijn of niet goedgekeurde hengsten? Moet je dan niet verder gaan kijken en alle veulens van dat jaar of rond die jaren onderzoeken? Het is vast niet 1 keer foutgegaan denk ik dan.

Elisa2

Re: Niet Zuidhorn maar Zeoliet blijkt vader van de KWPN-hengst Lennard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:31

Hier staat een leuke en leerzame discussie over het verschil tussen lijnenteelt en inteelt:
[F-AM] Lijnteelt of inteelt??

Uiteindelijk kun je het allemaal inteelt noemen maar het idee er achter werkt toch een stukje anders.

Germie,
Dat vraag ik me dus ook af..van Doruto was het al bekend destijds maar bij welke hengsten is dit nog meer mis gegaan en zijn die ook allemaal gecontroleerd met de nieuwe DNA technieken?

Tja als ik jou was en zou fokken met je merrie dan zou ik kijken naar lijnenteelt op Ramzes denk ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:36

Elisa2 schreef:
Uiteindelijk kun je het allemaal inteelt noemen maar het idee er achter werkt toch een stukje anders.

Grappige manier van interpreteren maar je draait de zaken om; Je kunt specifieke vormen van inteelt best lijnteelt noemen, maar dat neemt niet weg dat het inteelt is.
Fokkers houden er niet van het beestje bij zijn naam te noemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:37

Wat jij wilt ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:37

Genen hebben alleen echt geen notie van het 'idee' erachter. En we kunnen allemaal zien hoe goed die "lijnenteelt" gewerkt heeft bij de Friezen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-23 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:38

Dat was inteelt..lijnenteelt werkt anders, maar goed..ik hou er over op. Het topic wat ik plaatste is leerzaam voor de mensen die er echt interesse in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:40

Ik denk dat de fokkers van toen daar anders over dachten dan wij nu. :+ Die zullen dat ook 'lijnenteelt' en 'het verankeren van gewenste eigenschappen' genoemd hebben. Het is puur een semantisch spelletje, maar 'onder de motorkap' maakt het geen klap uit hoe je het noemt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-23 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:41

Elisa2 schreef:
Dat was inteelt..lijnenteelt werkt anders, maar goed..ik hou er over op. Het topic wat ik plaatste is leerzaam voor de mensen die er echt interesse in hebben.

Hilarisch, dus mensen die het niet met je eens zijn "hebben er niet echt interesse in". laat me raden die mensen hebben er natuurllijk óók geen verstand van _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:48

Elisa2 schreef:

Lijnenteelt kan eigenschappen versterken. Inteelt kan eigenschappen versterken.

Wat aan het een, werkt anders dan het ander?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:06

Lijnenteelt is in mijn ogen verder weg. Dus bepaalde hengsten terug laten komen. Onder inteelt versta ik Renovo x Renovo of Ferro x Ulft of in dit geval Lennard x Zeoliet.
Lijnenteelt kan mits overwogen toegepast niet zoveel kwaad en zelfs positieve eigenschappen versterken. Inteelt maakt het ras zwakker over het algemeen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:40

Ik ken een fokker die had een Romantico merrie en heeft daar toen Romantic Popcorn opgezet. Dat is feitelijk puur 'inteelt', maar hij vond het lijnenteelt.
Als ik nu op mijn merrie iets met Ramzes uitzoek, dan noem ik het ook lijnenteelt, maar er blijft toch beslist ook inteelt bestaan.

Dat mijn merrie nu een inteelt produkt blijkt te zijn verandert geen fokwaarde, geen verkoopwaarde, geen sportwaarde, niets. En als ik geen facebook had gehad, dan had ik het niet geweten, want het kwpn heeft mij niet ingelicht.
Ik denk ook niet dat ik het papier en het paspoort laat aanpassen. Ik denk echt niet dat er ook maar iemand wakker ligt van ineens een andere afstamming van zijn of haar paard. Het dier voldoet of het voldoet niet immers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:01

Suzanne F. schreef:
Lijnenteelt is in mijn ogen verder weg. Dus bepaalde hengsten terug laten komen. Onder inteelt versta ik Renovo x Renovo of Ferro x Ulft of in dit geval Lennard x Zeoliet.
Lijnenteelt kan mits overwogen toegepast niet zoveel kwaad en zelfs positieve eigenschappen versterken. Inteelt maakt het ras zwakker over het algemeen.

Het kan ook negatieve eigenschappen versterken.

Of je het nu inteelt of lijnenteelt noemt, het resultaat is hetzelfde.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:50

Elisa2 schreef:
Germie,
Dat vraag ik me dus ook af..van Doruto was het al bekend destijds maar bij welke hengsten is dit nog meer mis gegaan en zijn die ook allemaal gecontroleerd met de nieuwe DNA technieken?

Die vraag stelde ik eerder ook, waarom hier gecontroleerd is en of alle hengsten met de nieuwe technieken gedaan worden.
Lucky boy was destijds wel het grootste schandaal. Dat kwam aan het licht doordat er vossen van kwamen. Dat werd destijds wel expres gedaan evenals met Doruto. Vergissingen gebeuren altijd, nu ook nog wel. Ik kreeg ook al eens een schimmel terwijl dat niet kon. Bleek van een andere hengst op het station. Met Edmundo is het vorig jaar ook per ongeluk gebeurd. Dat is het nadeel of voordeel van kleurvererving.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:11

Ik ben ook benieuwd wat nu precies de directe aanleiding was om dit door te testen en dan ook met die specifieke hengsten. Wellicht naar boven komen drijven in regulier verwantschap onderzoek bij hengsten dat er ergens iets niet kon kloppen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:18

Vroeger werd er natuurlijk wel eens met opzet gesmokkeld en ging dat ook makkelijker dan vandaag. Ik reed vroeger bij een new forest en nrps fokker. Die man had een new forest hengst gefokt en heeft die toen op 1 van zijn merries gezet. 3 dagen later maakte hij een afspraak met de hengstenboer voor een dekking. En uiteraard was de merrie dan niet meer hengstig, maar er kwam wel netjes een papier bij van dekking. Maar ja, toen werd er nog niet aan dna onderzoek gedaan. Was nog in de tijd dat insemineren amper gedaan werd, er werd nog geadverteerd met 'dekt natuurlijk'.

Later werd er wel dna onderzoek gedaan bij hengsten, maar nog niet bij merries. Dat kwam weer later.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:38

Kuggur schreef:
Elisa2 schreef:

Hilarisch, dus mensen die het niet met je eens zijn "hebben er niet echt interesse in". laat me raden die mensen hebben er natuurllijk óók geen verstand van _O-

Voel je je beter over jezelf door zo te reageren? Want het komt nogal kleinzielig over.

In de link wordt het goed uitgelegd, dus te lezen voor de mensen die er interesse in hebben ipv degene die graag hun gelijk willen halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:40

pillow schreef:
Elisa2 schreef:
Germie,

Die vraag stelde ik eerder ook, waarom hier gecontroleerd is en of alle hengsten met de nieuwe technieken gedaan worden.
Lucky boy was destijds wel het grootste schandaal. Dat kwam aan het licht doordat er vossen van kwamen. Dat werd destijds wel expres gedaan evenals met Doruto. Vergissingen gebeuren altijd, nu ook nog wel. Ik kreeg ook al eens een schimmel terwijl dat niet kon. Bleek van een andere hengst op het station. Met Edmundo is het vorig jaar ook per ongeluk gebeurd. Dat is het nadeel of voordeel van kleurvererving.

Per ongeluk sperma verwisselen kan altijd gebeuren denk ik. Maar in het geval van Doruto was het omdat hij zelf zo slecht bevruchtte en ik vraag me ook wel af nu of dat bij meerdere oudere hengsten zo was. In de tijd van natuurlijk dekken inderdaad. Want waarom is Zeoliet gebruikt ipv Zuidhoorn bijvoorbeeld?

Bij Sezuan was er toch ook zoiets aan de hand nog niet al te lang geleden?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:51

Foutjes kunnen gebeuren… al geloof ik best dat er ook eens bewust gesjoemeld is toen het nog (makkelijker) kon. Risico voor iedereen die nu met een hogere verwantschap zit (zeker als het een fokmerrie betreft).
Overigens zelf andere ervaringen met Abgar nakomelingen. Zeker bijzondere karakters maar ik kon dat zelfstandige en eigengereide wel waarderen. Al was werkwilligheid niet het sterkste punt en ik kan me ook wel voorstellen dat het in combi met het weinig vergevende karakter (lange hoeven met een kort staartje?) niet perse ideaal was als sportpaard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:52

Meende dat dit bij de Friezen ook eens gebeurd was. Maar kan het even niet meer terug vinden

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:53

Maar hoe heeft dit nou gebeurd kunnen zijn? Iemand op fb opperde dat er rietjes per ongeluk verwisseld zijn, maar ik maak uit dit artikel op dat de fout destijds in Wageningen gemaakt is. Hoezo werden hengsten dan op basis van dat DNA geregistreerd? Want toen kreeg je toch ook al gewoon een dekbon immers?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:01

Sezuan zou eigenlijk een Romanov zijn inderdaad. Maar bleek achteraf een Zack te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:35

Oja dat was het ja!

Everwind, volgens mij werd het DNA van de hengsten getest in Wageningen maar waren de technieken nog niet zo goed waardoor ze er niet achter zijn gekomen.

En ja, er kunnen rietjes verwisseld zijn of er zijn meer Zuidhoorns die eigenlijk Zeolietjes zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:39

Kabayo schreef:
Meende dat dit bij de Friezen ook eens gebeurd was. Maar kan het even niet meer terug vinden

daar was onlangs een rechtszaak over maar daar werd niet in genoemd om welke hengst het ging.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:40

Elisa2 schreef:

Pssst het is echt hetzelfde!
Hier een antwoord van een grote hengstenhouderij:
Citaat:
IS ER VERSCHIL TUSSEN INTEELT EN LIJNENTEELT?
Antwoord:
In de theorie kan geen strakke scheidslijn getrokken worden tussen inteelt en lijnenteelt. Van inteelt is sprake als twee dieren met elkaar worden gepaard die familie van elkaar zijn. Bij lijnenteelt wordt hetzelfde gedaan.

In de (fokkers) praktijk lijkt wel vaak een iets verschillende betekenis te worden gegeven aan de twee begrippen. Onder fokkers wordt de kreet ‘lijnenteelt’ vaak gebruikt als het gaat om:
Een bewuste keuze van inteelt.
Een of meerdere gemeenschappelijke voorouder(s) die ver terug in de afstamming zitten.
De kreet ‘inteelt’ wordt door fokkers vaak gereserveerd voor paringen van twee familieleden die:
Nauwer aan elkaar verwant zijn
Niet of moeilijk te vermijden waren

Of het bewust toepassen van inteelt opweegt tegen de risico’s ervan, daarop wordt elders in gegaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:42

Binnen het new forest stamboek had je Golden Wonder. Je kreeg op een gegeven moment alleen nog vol papier als er minder dan 6.25% Golden Wonder in zat.
Maar die hengst was echt een super hengst. Het enige probleem was dat de uit Engeland geexporteerde goedgekeurde Golden Wonder niet dezelfde Golden Wonder was die in Nederland dekte. Golden Wonder komt uit 1966. Dus pas veel later werd het een probleem en na 2013 mocht je maar maximaal 6.255 GW meer hebben om nog stamboekpapier te krijgen.
Golden Wonder heeft dat ras in 1 generatie verbeterd. En ineens moest hij er weer uit. Ik heb nog een 25% Golden Wonder gereden. Kon ook super springen.
Die kreeg een hengstveulen wat dan 12.5% GW was en tja, dan kun je er niet mee naar de hengstenkeuring. Dus heeft die man toen de hengst 3 was meerdere merries gedekt met zijn eigen hengst en daarna een hengst van een hengstenboer laten komen die dan niet meer hoefde te springen, maar wel voor het dekbewijs. En ja, de veulens van deze hengst haalden ook gewoon eerste premies. :P