Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:41

De beschrijving is al erg genoeg, ik ga dit niet kijken. Onvoorstelbaar wat sommige mensen bedenken. Ik schraap mijn kin maar weer eens van de grond. Arme, arme paarden.

Er is ook echt geen discipline van gevrijwaard. Zelfs in de natural horsemanship - gezien de uitgangspunten de laatste tak van sport waar je het zou verwachten - heb je legio misstanden. Alles om een shortcut te maken naar iets wat er aan de buitenkant goed uitziet.

Mensen, een onverbeterlijke soort.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:52

Ik heb best bijzondere dingen gezien maar dit nog nooit. Hoe verzin je het?
Bijzetten in de stapmolen werd vroeger veel gedaan en zelfs bijzetten op stal heb ik weleens gezien. Ook belachelijk trouwens. Alsof dat werkt….
Maar dit is wel heel bijzonder. Of eigenlijk schokkend. Dit gaat je ook nooit geven wat je wilt.

Elisa2

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:59

Bijzetten in de stapmolen heb ik ook weleens gezien maar dat is volgens mij inmiddels gelukkig al aardig achterhaald.

Bijzetten op stal heb ik nooit gezien maar dat riekt imo ook naar dierenmishandeling..heeft inderdaad echt totaal geen nut. Maar zolang er mensen zijn die denken dat je een paard zo kan breken..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:06

Tot een paar jaar terug heeft het hulpmiddel hier voor "gewoon" nog op een paarden internet winkel gestaan. Ik heb het hier toen een keer op Bokt geplaatst en toen bleek dat het in bepaalde kringen veel gebruikt werd.
Nog steeds dus na al die tijd. Triest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:11

Natascha schreef:
Tot een paar jaar terug heeft het hulpmiddel hier voor "gewoon" nog op een paarden internet winkel gestaan. Ik heb het hier toen een keer op Bokt geplaatst en toen bleek dat het in bepaalde kringen veel gebruikt werd.

?

Hoezo in de internet winkel?
Ja heb ook een halstertouw en kan ik mee vlechten, maar zoiets bestaat toch niet als echt hulpmiddel?

Of bedoel je nu iets anders dan uit de OP?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:17

Je spoort toch niet als je dit verzint? :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:30

Natascha schreef:

Welk hulpmiddel?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:44

Elisa2 schreef:
Bijzetten in de stapmolen heb ik ook weleens gezien maar dat is volgens mij inmiddels gelukkig al aardig achterhaald.

Bijzetten op stal heb ik nooit gezien maar dat riekt imo ook naar dierenmishandeling..heeft inderdaad echt totaal geen nut. Maar zolang er mensen zijn die denken dat je een paard zo kan breken..

Vroeger had je van die stripboeken van Tina oid met paardenverhalen, daar zag ik bijzetten in de stal voorbij komen. Met idd de uileg dat ze zo aan het bit wennen en gaan nageven.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:52

Dit zie je met name in Amerika bij de wat ouderwetse (Western) trainers nog wel eens voorbij komen. Volgens mij ook al een paar keer op TikTok voorbij zien komen (en een hoop mensen die het goed praten). Als ik het me goed herinner wordt het gebruikt bij paarden die moeilijk druk accepteren en laten ze ze dan zo een paar uur in de roundpen staan.

Maar je ziet hier ook vaak genoeg mensen met extreem korte bijzet/touwtje/slof/etc longeren en of dat dan zo veel beter is? Omdat het dan niet aan zijn staart zit?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:58

manic schreef:
Dit zie je met name in Amerika bij de wat ouderwetse (Western) trainers nog wel eens voorbij komen. Volgens mij ook al een paar keer op TikTok voorbij zien komen (en een hoop mensen die het goed praten). Als ik het me goed herinner wordt het gebruikt bij paarden die moeilijk druk accepteren en laten ze ze dan zo een paar uur in de roundpen staan.

Maar je ziet hier ook vaak genoeg mensen met extreem korte bijzet/touwtje/slof/etc longeren en of dat dan zo veel beter is? Omdat het dan niet aan zijn staart zit?

Wie zegt dat kort bijzetten beter is :=? Probeer je dit nu recht te praten omdat andere methoden ook krom kunnen zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:01

mce schreef:
wat gebeurd er hier achter gesloten deuren en hebben medewerkers zwijgplicht!!!

Die medewerkers zijn even goed medeplichtig, hier en in het buitenland, waarom trekken die niet eerder aan de bel.

Krijg steeds meer respect voor dier & recht,

Omdat de medewerkers vaak jong zijn en bang zijn voor consequenties....

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:22

_San87_ schreef:
Wie zegt dat kort bijzetten beter is :=? Probeer je dit nu recht te praten omdat andere methoden ook krom kunnen zijn?

Ik probeer helemaal niks recht te praten. Ik zeg ook niet of het beter of slechter is. Ik zeg alleen dat je dat hier enorm vaak ziet en dat dat over het algemeen als “normaal” gevonden wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:27

manic schreef:
_San87_ schreef:

Ik probeer helemaal niks recht te praten. Ik zeg ook niet of het beter of slechter is. Ik zeg alleen dat je dat hier enorm vaak ziet en dat dat over het algemeen als “normaal” gevonden wordt.

Poeh, ik weet niet op welke Bokt jij post, ik zie het nooit en zie ook niet dat het normaal gevonden wordt je paard strak vast te knopen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:28

Er is een hele hoop paarden leven buiten bokt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:43

Verschrikkelijk. Hoe verzint iemand het. Ziek in het hoofd ben je dan. Ga het filmpje zeker niet kijken. De woorden zijn beeldend genoeg en misselijkmakend.
En dat allemaal voor de ‘sport’.

Goed dat het gemeld is!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:57

manic schreef:
Er is een hele hoop paarden leven buiten bokt

Klopt, en die vinden Bokt erg "woke".

De paardenwereld is vreselijk conservatief.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:59

Bijzetten of vastzetten links of rechts en dan op stal zetten op los in de bak is iets wat ik vroeger ook wel hoorde. En dat vond ik toen al niet kunnen. Met de kennis van nu is het eigenlijk helemaal verschrikkelijk. Bah!

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:10

OMG. Loeders. Hoe kunnen ze. Die mensen die dat deden mogen wel :+
_-:(
Laatst bijgewerkt door hannelot op 11-02-23 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:12

Kabayo schreef:
mce schreef:
wat gebeurd er hier achter gesloten deuren en hebben medewerkers zwijgplicht!!!

Die medewerkers zijn even goed medeplichtig, hier en in het buitenland, waarom trekken die niet eerder aan de bel.

Krijg steeds meer respect voor dier & recht,

Omdat de medewerkers vaak jong zijn en bang zijn voor consequenties....

Als medewerker vlieg je er natuurlijk uit als je kritiek hebt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:22

Oww getsiebahh.

"Vroeger" was inderdaad zoveel "normaal"
Maar ben blij dat steeds meer mensen zien, dat het niet zo hoort en kan.

Het ergste wat ik ooit gezien heb, was een pony, die in een zware bak, een trekkerband moest trekken, en door zn hoeven ging omdat hij het letterlijk niet trok. Er werd geroepen, "mooi zwaar, kan ie ook niet gek doen."

Ben er bij weggelopen, zeker omdat er ook nog best wat omstanders waren die het toe deden juichen.
En als je als enige jong meisje, je mond open trekt... Ik durfde het niet toen.

Bahbahbah

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:25

Met dergelijke "trainingen" kunnen paarden lichamelijk en geestelijk beschadigd raken. Het lijkt mij aan te raden om, als het praktisch mogelijk is, zelf aanwezig te zijn erbij als je je paard laat trainen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:05

Natascha schreef:

Welk hulpmiddel dan? Om een bit aan een staart te binden heb je geen speciaal hulpmiddel nodig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:11

Ik ken iemand, in Nederland,
Die rustig paarden op stal strak ingebogen aangebonden zet.

Touwtje van bit naar longeersingel, en een uurtje of wat laten staan.

Of niet gebogen met stelling, maar met kin bijna op borst.

Als je daar wat van zegt is het commentaar 'ja, dan trainen ze zichzelf'.

Heb daar heel kort op stal gestaan (week of twee). Het mag duidelijk zijn waarom ik daar weg wou...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:14

manic schreef:

Natuurlijk gebeurd(e) dat ook, en ik zeg daar altijd wel wat van omdat dat niet de goede manier van longeren is.

Van voor naar achter ipv achter naar voor..helaas is er ook nog onkunde over goed longeren.

In Amerika heb ik dit soort beelden ook weleens gezien, volgens mij gebruikten ze vroeger ook soortgelijke methoden om paarden te breken in de roundpen.

Maar gelukkig is dit Nederland en is het hier niet de norm.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:15

Femke_Tweety schreef:
Ik ken iemand, in Nederland,
Die rustig paarden op stal strak ingebogen aangebonden zet.

Touwtje van bit naar longeersingel, en een uurtje of wat laten staan.

Of niet gebogen met stelling, maar met kin bijna op borst.

Als je daar wat van zegt is het commentaar 'ja, dan trainen ze zichzelf'.

Heb daar heel kort op stal gestaan (week of twee). Het mag duidelijk zijn waarom ik daar weg wou...

Ik zou bij zoiets gerust melding maken bij de dierenpolitie, beelden maken en aan de kaak stellen. Want alleen als we allemaal actief ingrijpen kunnen we zulk leed de wereld uit krijgen hopelijk.