Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Natascha schreef:Tot een paar jaar terug heeft het hulpmiddel hier voor "gewoon" nog op een paarden internet winkel gestaan. Ik heb het hier toen een keer op Bokt geplaatst en toen bleek dat het in bepaalde kringen veel gebruikt werd.
Nog steeds dus na al die tijd. Triest.
Elisa2 schreef:Bijzetten in de stapmolen heb ik ook weleens gezien maar dat is volgens mij inmiddels gelukkig al aardig achterhaald.
Bijzetten op stal heb ik nooit gezien maar dat riekt imo ook naar dierenmishandeling..heeft inderdaad echt totaal geen nut. Maar zolang er mensen zijn die denken dat je een paard zo kan breken..
manic schreef:Dit zie je met name in Amerika bij de wat ouderwetse (Western) trainers nog wel eens voorbij komen. Volgens mij ook al een paar keer op TikTok voorbij zien komen (en een hoop mensen die het goed praten). Als ik het me goed herinner wordt het gebruikt bij paarden die moeilijk druk accepteren en laten ze ze dan zo een paar uur in de roundpen staan.
Maar je ziet hier ook vaak genoeg mensen met extreem korte bijzet/touwtje/slof/etc longeren en of dat dan zo veel beter is? Omdat het dan niet aan zijn staart zit?
mce schreef:wat gebeurd er hier achter gesloten deuren en hebben medewerkers zwijgplicht!!!
Die medewerkers zijn even goed medeplichtig, hier en in het buitenland, waarom trekken die niet eerder aan de bel.
Krijg steeds meer respect voor dier & recht,
_San87_ schreef:Wie zegt dat kort bijzetten beter is? Probeer je dit nu recht te praten omdat andere methoden ook krom kunnen zijn?
manic schreef:_San87_ schreef:Wie zegt dat kort bijzetten beter is? Probeer je dit nu recht te praten omdat andere methoden ook krom kunnen zijn?
Ik probeer helemaal niks recht te praten. Ik zeg ook niet of het beter of slechter is. Ik zeg alleen dat je dat hier enorm vaak ziet en dat dat over het algemeen als “normaal” gevonden wordt.
Kabayo schreef:mce schreef:wat gebeurd er hier achter gesloten deuren en hebben medewerkers zwijgplicht!!!
Die medewerkers zijn even goed medeplichtig, hier en in het buitenland, waarom trekken die niet eerder aan de bel.
Krijg steeds meer respect voor dier & recht,
Omdat de medewerkers vaak jong zijn en bang zijn voor consequenties....
Natascha schreef:Tot een paar jaar terug heeft het hulpmiddel hier voor "gewoon" nog op een paarden internet winkel gestaan. Ik heb het hier toen een keer op Bokt geplaatst en toen bleek dat het in bepaalde kringen veel gebruikt werd.
Nog steeds dus na al die tijd. Triest.
manic schreef:Dit zie je met name in Amerika bij de wat ouderwetse (Western) trainers nog wel eens voorbij komen. Volgens mij ook al een paar keer op TikTok voorbij zien komen (en een hoop mensen die het goed praten). Als ik het me goed herinner wordt het gebruikt bij paarden die moeilijk druk accepteren en laten ze ze dan zo een paar uur in de roundpen staan.
Maar je ziet hier ook vaak genoeg mensen met extreem korte bijzet/touwtje/slof/etc longeren en of dat dan zo veel beter is? Omdat het dan niet aan zijn staart zit?
Femke_Tweety schreef:Ik ken iemand, in Nederland,
Die rustig paarden op stal strak ingebogen aangebonden zet.
Touwtje van bit naar longeersingel, en een uurtje of wat laten staan.
Of niet gebogen met stelling, maar met kin bijna op borst.
Als je daar wat van zegt is het commentaar 'ja, dan trainen ze zichzelf'.
Heb daar heel kort op stal gestaan (week of twee). Het mag duidelijk zijn waarom ik daar weg wou...