Eigenaren starten zaak tegen misstanden bij opfokstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:26

Wat een nachtmerrie…
Naar mijn mening betaal je ervoor om er goed voor te zorgen en dus ook goed op te letten. Niet al te best voor je reputatie als je dat niet doet.

Ik heb afgelopen zomer mijn toen 2-jarige hengst uit de opfok gehaald, hij had een ongeluk gehad in de wei en wij waren wel ingelicht, alleen véél te laat. We waren zelf 2-3 maand ervoor nog geweest en vertrouwden er echt op dat ze er goed op zouden passen. Hij kon niet tot amper meer lopen dus was echt een zak botten want niemand had hem opgemerkt dus heeft een tijd zonder water en eten gestaan, daarna heeft hij daar nog 10 dagen op stal gestaan met pijnstillers omdat de DA van de desbetreffende opfok dacht dat het een zweepslag was en rust goed zou doen, in die 10 dagen werd hij ook nog eens slecht gevoerd dus je kunt je voorstellen hoe kwaad wij waren en hebben hem toen ook meteen weggehaald en meteen naar eigen DA gereden met hem, hij bleek zijn bekken gebroken te hebben. Hij ziet er nu weer goed uit maar je kunt je voorstellen dat op die manier je vertrouwen in anderen echt verdwijnt…

Ik snap dus het verdriet en woede van deze mensen echt compleet.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 21-01-23 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:26

Gitana schreef:
Het ligt er toch maar net aan wat voor afspraken er zijn gemaakt?
Ik ken ook wel opfokstallen waar nooit een eigenaar komt, en dat is bij beide partijen bekend en daar gebeurd echt niets raars. Ik vind het vooral vreemd dat de verzorging slecht bleek te zijn en er ook nog eens niet gecommuniceerd is.

Afspraken kunnen inderdaad verschillen en goede afspraken maken goede vrienden. Toch worden die helaas niet altijd nagekomen. Inmiddels al op 3 pensioenstallen meegemaakt dat de eigenaar (al dan niet na verloop van tijd) zijn afspraken niet nakwam (gaande van pony niet buiten zetten met de rest hoewel er geen reden voor was (en afspraak was dat staleigenaar alle paarden buitenzette) tot niet melden dat pony ziek is (wat zelfs contractueel afgesproken was dat wel zou gebeuren) tot niet voederen wat ook afgesproken was dat staleigenaar dat zou doen)).

Wat bedoel je met dat er niet over gecommuniceerd werd? Of liever van wie vind je het vreemd dat er niet over gecommuniceerd werd?
Lijkt me dat een staleigenaar die de paarden niet goed verzorgt dat niet aan de grote klok gaat hangen...

Gitana

Re: Eigenaren starten zaak tegen misstanden bij opfokstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:33

Ik bedoel dat de opfokstal o.a. niet gecommuniceerd heeft naar de eigenaar dat hun paard overleden was, waar ze bij toeval achter zijn gekomen

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:33

Flubberboot schreef:
nikkel schreef:
De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaren. De eigenaren schuiven deze af, als men hun dier bij een opfokbedrijf brengt. Ik begrijp heel goed dat er allerlei beweegredenen zijn om je jonge paard weg te brengen, maar principieel ben ik van mening dat je dan zeer regelmatig moet gaan kijken hoe het met het dier is.

Wat vind jij dan onder regelmatig vallen? Elke dag? Week? Maand? 2 maanden? Ik vind elke 2 maanden ook al onder regelmatig vallen maar binnen 2 maanden tijd kan zon beestje toch echt overlijden hoor. Is het dan ook mijn fout? Nee.

De eigenaar moet het paard vol vertrouwen weg kunnen brengen en zou zelf niet perse de verantwoordelijkheid moeten dragen. Zelf ga ik elke twee weken heen, maar dit is niet om te checken of ze er goed voor staat maar omdat ik haar graag wil zien. Wanneer de paarden het land op gaan checkt de eigenaar de paarden twee keer per dag (als ze net de wei op gaan zelfs drie keer) en telt ze allemaal. Als er een vermist, gewond of overleden is hoor je het dezelfde dag gewoon te weten. Voor de normale gang van zaken en de standaard verzorging is de eigenaar van het opfokbedrijf verantwoordelijk, overmacht daar gelaten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:35

Dat is inderdaad niet oké, al ken ik nog stallen waarvan ik me kan voorstellen dat zoiets niet gecommuniceerd wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:58

Sorry hoor, maar je hebt de zorg voor andermans paarden, daar krijg je voor betaald. Lijkt me niet meer dan normaal dat je de eigenaar informeert als er iets aan de hand is met een van hun paarden.. en een stukje basisverzorging zoals goede weidegang, voer en ontwormen lijkt me ook het minste wat je doet, maar dat zijn sowieso gemaakte afspraken lijkt me.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:09

Gitana schreef:
Ik bedoel dat de opfokstal o.a. niet gecommuniceerd heeft naar de eigenaar dat hun paard overleden was, waar ze bij toeval achter zijn gekomen

O ja, en dan zeker laten doorgaan met de maandelijkse pensionprijs voor het overleden paard te betalen? :(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:29

nikkel schreef:
De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaren. De eigenaren schuiven deze af, als men hun dier bij een opfokbedrijf brengt. Ik begrijp heel goed dat er allerlei beweegredenen zijn om je jonge paard weg te brengen, maar principieel ben ik van mening dat je dan zeer regelmatig moet gaan kijken hoe het met het dier is.

Maar wat vind jij regelmatig?
Want als jouw als eigenaar opvalt dat je jaarling wat schraler word en 24/7 buiten staan in de opfok en hierover een gesprek aangaat met de opfokeigenaar, afspraken gemaakt worden.
Waren ontwormd toen ze de weide opgingen, maar hij zou extra ontwormd worden en bijgevoerd.
En als blijkt dat het allemaal niet is gebeurt en je treft vlak erna een doodziek paard aan.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:35

Dat mensen vinden dat eigenaren beter moeten oppassen is een manier van victim blaming.
En mensen doen dat om zichzelf te beschermen. Om maar het idee te hebben dat het hun nooit zou overkomen.

De angst dat dingen nou eenmaal kunnen gebeuren, zonder dat je er iets aan kan doen, is zo groot, dat je niets anders kan dan de slachtoffers een deel van de schuld te geven.
Dat is heel menselijk, doen we bijna allemaal. Maar schrijf dat gewoon niet op .... besef dat het je eigen beschermingsmechanisme is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:49

Ik vind ook dat een opfok heel goed op de aan hen toevertrouwde dieren moet passen, en bij onregelmatigheden direct contact opnemen met de eigenaar. Anders kun je je paard net zo goed in de Oostvaarder Plassen loslaten!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:00

Dat mensen vinden dat eigenaren beter moeten oppassen is een manier van victim blaming.
En mensen doen dat om zichzelf te beschermen. Om maar het idee te hebben dat het hun nooit zou overkomen.

Ik heb zelf een paard in de opfok gehad, weliswaar zo,n 25 jaar geleden in Normandië. Met de eigenaar van het opfokbedrijf was er gewoon goed contact. Toen er wat gebeurd was, met mijn jonge merrie werden wij meteen ingelicht. Hetzelfde weekend ben ik gaan kijken, wat er aan de hand was.
Schouder blessure, wat met acupressuur weer goed gekomen is.

Ongelukjes kunnen nu eenmaal gebeuren, maar communicatie is wel zo ongeveer het belangrijkste. Als het opfokbedrijf nergens naar kijkt, dan wordt het een heel ander verhaal.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:10

Ongelukken en ziekte en zelfs dood kunnen gebeuren, zeker in de opfok. Jonge paarden hebben nog wel eens een flinke onhandigheid die lijkt op een soort death wish.

Maar je mag toch zeker wel verwachten dat de eigenaar van de opfok dat ten eerste op merkt en ten tweede zo snel mogelijk de eigenaar op de hoogte stelt. Ook al als het paard sterk Vera magere of gewoon niet lekker mee komt.

Daarin tegen hoef ik echt niet over iedere snottertje of ontstoken oogje gebeld te worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:05

fransje23 schreef:
Vreselijk! Wat een nare situatie voor die paarden!

Ik heb toch altijd een dosis wantrouwen, ook toen die van mij in de opfok stond ben ik zeer regelmatig langs gegaan.
Uiteindelijk blijven je eigen dieren je eigen verantwoordelijkheid.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Een dier dat doodvalt of verkocht wordt, dat je dat kan "missen" als je eens per week gaat oke, als ie de dag nadat jij geweest bent zo ziek wordt dat ie in geslapen moet worden of een ongeluk krijgt is dat geheel de opfok zijn schuld dat ie geen contact opgenomen heeft. Sowieso moet een opfok de beesten voeren máár inmiddels heb ik helaas al een paar keer gemerkt dat er veel beloftes gemaakt worden die niet nagekomen worden.

Verhongeren en bloedwormen duren langer dan een week. Dat is een teken dat je gewoon de gehele tijd niet bent gaan kijken. IMO deel je dan in de verantwoordelijkheid. En ja, ik heb mijn hengst weg gehaald uit een opfok waar dit soort zeik speelde. Dus nee, ik denk niet dat het mij niet kan overkomen. Ik denk juist dat het mij kan overkomen waardoor ik hem ergens wilde waar ik regelmatig kon gaan kijken. Je dier blijft je eigen verantwoordelijkheid. Hem drie jaar ergens dumpen waar je eens in de maand of 6 weken gaat kijken is niet je verantwoordelijkheid nemen.

In een ideale wereld zou je inderdaad je paard in volle vertrouwen moeten kunnen weg brengen maar we leven niet in een ideale wereld.