rina schreef:Nou heb ik geen paarden meer, maar er staat een mega fout in de openingspost. En het is iets waar ik me al jaren aan irriteer.Nieuwsredactie schreef:Veel eigenaren hebben inmiddels hun paard voorzien van een chip (als ze dat al niet hadden, want dat was al verplicht) met id-nummer en er is een paspoort bij het paard
En dit is dus NIET waar. Van de site van het RVO zelf.Citaat:Paardachtigen moeten een transponder (chip) hebben. Dit geldt voor alle paarden, pony’s, ezels en zebra's in de Europese Unie die na 1 juli 2009 zijn geboren. Een chip zit in de hals van het dier en koppelt het paard aan het paspoort.
Heeft het paard vóór 1 juli 2009 een paspoort gekregen, maar heeft het geen chip? Dan moet het een paspoort hebben met een ingevulde beschrijvende en ingetekende schets in het paspoort. Een chip is dan niet verplicht.
Bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... -en-regels
Er zijn nog steeds, al dan niet buitenlandse, paarden die geen chip hebben. En deze ook niet hoeven hebben. Mijn vos was van 2003, had NL paspoort, maar geen chip want die was toen niet verplicht. Dr is ook nooit een chip ingegaan, en ja in haar paspoort waren de aftekeningen beschreven en ook ingetekend (en ondertekend door een DA). En ik heb er meer gehad in dat rijtje van wel paspoort maar geen chip. Het IS nl nog steeds niet altijd en in elk geval verplicht.
Nou leeft ze niet meer, en heb ik daarom vorig jaar ook geen moeite meer gedaan haar te registreren. Maar het irriteert me dus mateloos dat er altijd maar gesteld wordt dat de paarden gechipt moeten zijn. En de mensen die nu nog een paard/pony hebben met correct paspoort zonder chip helemaal gek gemaakt worden dat ze een chip moeten zetten.
Klopt nog genoeg zonder chip. Ik heb er 3, en is maar 1 gechipt.
Die was al gechipt toen ik haar kocht.
En ben ook niet van plan om te chippen.
Die troep hoort niet in een lijf.