Strengere controle op naleving I&R-plicht in 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:59

rina schreef:
Nou heb ik geen paarden meer, maar er staat een mega fout in de openingspost. En het is iets waar ik me al jaren aan irriteer.

Nieuwsredactie schreef:
Veel eigenaren hebben inmiddels hun paard voorzien van een chip (als ze dat al niet hadden, want dat was al verplicht) met id-nummer en er is een paspoort bij het paard

En dit is dus NIET waar. Van de site van het RVO zelf.
Citaat:
Paardachtigen moeten een transponder (chip) hebben. Dit geldt voor alle paarden, pony’s, ezels en zebra's in de Europese Unie die na 1 juli 2009 zijn geboren. Een chip zit in de hals van het dier en koppelt het paard aan het paspoort.

Heeft het paard vóór 1 juli 2009 een paspoort gekregen, maar heeft het geen chip? Dan moet het een paspoort hebben met een ingevulde beschrijvende en ingetekende schets in het paspoort. Een chip is dan niet verplicht.

Bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... -en-regels

Er zijn nog steeds, al dan niet buitenlandse, paarden die geen chip hebben. En deze ook niet hoeven hebben. Mijn vos was van 2003, had NL paspoort, maar geen chip want die was toen niet verplicht. Dr is ook nooit een chip ingegaan, en ja in haar paspoort waren de aftekeningen beschreven en ook ingetekend (en ondertekend door een DA). En ik heb er meer gehad in dat rijtje van wel paspoort maar geen chip. Het IS nl nog steeds niet altijd en in elk geval verplicht.

Nou leeft ze niet meer, en heb ik daarom vorig jaar ook geen moeite meer gedaan haar te registreren. Maar het irriteert me dus mateloos dat er altijd maar gesteld wordt dat de paarden gechipt moeten zijn. En de mensen die nu nog een paard/pony hebben met correct paspoort zonder chip helemaal gek gemaakt worden dat ze een chip moeten zetten.

Klopt nog genoeg zonder chip. Ik heb er 3, en is maar 1 gechipt.
Die was al gechipt toen ik haar kocht.
En ben ook niet van plan om te chippen.
Die troep hoort niet in een lijf.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:59

Lavitabella schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Wat mij in het begin hielp, is eerst de chipnummer van een nieuw paard hier controleren:
https://webform.rvo.nl/formule1/formuli ... nIenRPaard

Als het chipnummer bekend is, dan kan je hem registreren op je UBN.

Is hij niet bekend:
- buitenlands paspoort/chip= aanvoer melding doen (mag paard niet meer voor de slacht)
- binnenlands paspoort= eigenaar moet contact opnemen met stamboek/paspoort instantie om de chip te laten registeren -> daarna kan jij invoeren op UBN

Het is dat ik al jaren schapen registreer, maar het blijft een onoverzichtelijk systeem!

Je link doet het helaas bij mij niet.
Paard is al 14 jaar oud dus ik neem aan dat haar chipnummer wel bekend is. En anders zullen ze toch echt eerst hun systeem op orde moeten hebben voor ze gaan controleren. :=

Hmm bokt maakt er een kapotte link van >;)

Hier is de link nogmaals, waar je chipnummer van paarden kan opzoeken in rvo database

Arnyek

Re: Strengere controle op naleving I&R-plicht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:36

Hebben anderen ervaring met paard met buitenlands paspoort? Chipnummer is geregistreerd op UBN, maar toont geen gegevens zoals naam etc?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:38

Arnyek schreef:
Hebben anderen ervaring met paard met buitenlands paspoort? Chipnummer is geregistreerd op UBN, maar toont geen gegevens zoals naam etc?

dan is de importmelding waarschijnlijk gedaan door een UBN houder zelf en dan kan er minder aan gegevens toegevoegd worden dan wanneer een PPI het doet.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:11

Echt een drama systeem. Ik wilde vorig jaar naar Duitsland met mijn paard en wilde het graag volgens het boekje doen. (dus dan moet je paard een medische verklaring krijgen) Ik ben maaaaaanden bezig geweest met het regelen. Meerdere keren gebeld en om hulp gevraagd. Het is me nu nog steeds niet duidelijk en had haar uiteindelijk maar in Nederland gelaten

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:16

Ik krijg het ook niet voor elkaar, en wat ik toen een keer gevonden had was dat je het via digid moest doen? maar de paarden staan niet bij mij op het woonadres, dus dat klopt imo dan ook niet.

Of ik heb heel verkeerd zitten zoeken!! Ben goed met een pc en weet alles wel voor elkaar te krijgen maar dat.........

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:05

Jintexx schreef:
Ik krijg het ook niet voor elkaar, en wat ik toen een keer gevonden had was dat je het via digid moest doen? maar de paarden staan niet bij mij op het woonadres, dus dat klopt imo dan ook niet.

Of ik heb heel verkeerd zitten zoeken!! Ben goed met een pc en weet alles wel voor elkaar te krijgen maar dat.........

staan ze bij iemand op stal/weide of wat dan ook? Dan moet die persoon de UBN registratie regelen.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:14

Poosje81 schreef:
Arnyek schreef:

dan is de importmelding waarschijnlijk gedaan door een UBN houder zelf en dan kan er minder aan gegevens toegevoegd worden dan wanneer een PPI het doet.

Weet je toevallig op welke wijze dat aangevuld kan worden? Of is dat niet nodig?
Duitse stamboek geeft aan niet te weten wat ze moeten doen.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:43

Poosje81 schreef:
Jintexx schreef:

staan ze bij iemand op stal/weide of wat dan ook? Dan moet die persoon de UBN registratie regelen.

De paarden staan bij mijn ouders aan huis.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:45

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:58

Poosje81 schreef:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet #rvo

Moeilijker wel :')

S1000XR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:07

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:54

De stal waar de mijne staat wilt het niet, dus ze staat daar niet geregistreerd.. kan ik toch ook niks aan doen

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:02

Toen ik mijn pony kreeg was ze niet gechipt dat hebben we later wel gedaan, deze is toen in het paspoort ingeplakt. Nu zoek ik op de rvo op het chipnummer maar deze is niet te vinden?

De pony is ook al op leeftijd dus heb ook niet veel zin meer in een hoop kosten alleen voor dit....

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:43

@ maaike: je kan het stamboek waar hij geregistreerd is en een paspoort van heeft vragen de gegevens door te zetten naar het rvo. Is kosteloos meen ik.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:28

Maaike_Ma schreef:
Toen ik mijn pony kreeg was ze niet gechipt dat hebben we later wel gedaan, deze is toen in het paspoort ingeplakt. Nu zoek ik op de rvo op het chipnummer maar deze is niet te vinden?

De pony is ook al op leeftijd dus heb ook niet veel zin meer in een hoop kosten alleen voor dit....

zoek eens op levensnummer?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:51

Het wordt gebracht als een logisch verhaal maar helaas ben ik daarin achterdochtig en denk altijd even verder (of misschien voel ik even verder = onderbuikgevoel).
We stevenen hard af op een CO2 budget, insecten eten, geen vlees en andere waanzin, dus het zou ze erg goed uitkomen te weten wie er exact waar paarden bezit.
Ik begin er dus niet aan, ze kijken maar :wave:

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:42

Mirranda schreef:
Het wordt gebracht als een logisch verhaal maar helaas ben ik daarin achterdochtig en denk altijd even verder (of misschien voel ik even verder = onderbuikgevoel).
We stevenen hard af op een CO2 budget, insecten eten, geen vlees en andere waanzin, dus het zou ze erg goed uitkomen te weten wie er exact waar paarden bezit.
Ik begin er dus niet aan, ze kijken maar :wave:

Daar zit wel iets in. Er deugt in elk geval niets van.
Paarden bestaan al duizenden jaren en nu verzint men opeens dit soort dingen.
Het klopt gewoon niet, het is ook nergens voor nodig.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:56

Poosje81 schreef:
Maaike_Ma schreef:

zoek eens op levensnummer?

Op levensnummer zoeken krijg ik ook de melding niet vind baar

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:57

dioni schreef:
@ maaike: je kan het stamboek waar hij geregistreerd is en een paspoort van heeft vragen de gegevens door te zetten naar het rvo. Is kosteloos meen ik.

Ik had even op de site van het stamboek gekeken maar daar vragen ze dus wel weer kosten voor...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:06

Maaike_Ma schreef:
dioni schreef:

Ik had even op de site van het stamboek gekeken maar daar vragen ze dus wel weer kosten voor...

Van welk stamboek is t?

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:18

Ik had even op de site van het stamboek gekeken maar daar vragen ze dus wel weer kosten voor...[/quote]

Van welk stamboek is t?[/quote]

shetlander stamboek

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:42

Maaike_Ma schreef:
shetlander stamboek

Mailen naar ze met foto paspoort, het correct registeren in rvo systeem hoort gewoon gratis te zijn.

Had vorig jaar ook zo iets, mijn hengst was, keurig met traces etc, naar Nederland gegaan voor dekdienst. Houder wil hem aanmelden op UBN, niet bekend in rvo systeem.
Dus ik gemaild naar PPI om te vragen hoe dat zat (desbetreffende PPI had paspoort uitgegeven voor paard in UK geboren wat toen nog mocht maar wel met NL UELN dus), krijg ik antwoord dat ik een eigendomsregistratie moest doen, want paarden in buitenland registreren ze niet in RVO systeem a 36,5]
Euhm.... maar ik woon in buitenland en gaat puur om UBN registratie voor de houder. Paard staat al officieel op mijn naam maar niet via hun.
Uiteindelijk via RVO geregeld kosteloos. Werd me niet in dank afgenomen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:43

Is het chippen wrl geregistreerd bij het stamboek? Daarvoor moeten paspoort met het bewijs van chippen opgestuurd worden naar het stamboek en passen zij het paspoort aan en registreren het chipnummer in hun database.

Zelf een sticker plakken net chipnummer is niet de juiste manier.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 07:19

Arabesk schreef:
Ik wacht wel op die schriftelijke waarschuwing :+

Same :Y)