Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:BaileyMix schreef:Deze reacties geven wel aan waarom - hopelijk - de paardensport op zijn einde loopt.
Welke reacties?
ElCid schreef:Elisa2 schreef:..maar ze vermoorden elkaar ook zonder blikken of blozen. Imo is dat gevoel dus wel wat beperkt.
Het zijn dus net mensen.....................
Sunnda schreef:Bij rechten komen plichten.
Het is gewoon de zoveelste poging vanuit links extremistische hoek dieren houden te verbieden.
Via een sluiproute die minder opvalt.
oomens schreef:Elisa2 schreef:Ik vind kippen bijvoorbeeld hele geinige beesten maar vind ze niet bepaald intelligent oid..hebben ze gevoel? vast wel..maar ze vermoorden elkaar ook zonder blikken of blozen. Imo is dat gevoel dus wel wat beperkt.
Dat doen mensen (soms) ook, en daarvan vinden we dat ze gevoel hebben.
Mkango schreef:Kuggur schreef:Nogal.Er zitten nogal wat haken en ogen aan.
De ethiek van het omgaan mer dieren of ze nu wild of gedomesticeerd zijn is erg interessant.
En persoonlijk denk ik dat proberen dieren zoals ze schijnt te beogen "volwaardig lid van te rechtsstaat" te maken niet de aangewezen weg is.![]()
Maar hoewel het in dit artikel lijkt alsof ze alleen op een heel abstract en filosofisch niveau debatteert (ze is immers ook rechtsfilosofe), zegt ze daarbuiten ook dingen die wel stof zijn om over na te denken. Een interessant punt vind ik bijvoorbeeld welke wetgeving er van toepassing is op productiedieren, proefdieren en wilde dieren. De mate van leed die we mogen toebrengen aan die dieren, hangt af van welke ze functie ze voor ons dienen. Zij pleit ervoor om een dier te zien als dier; een proefkonijn is net zo konijn als Snuffie en als we het niet oké vinden om Snuffie een of andere ziekte in te spuiten, gevolgd door een vaccin, om te zien of ons vaccin werkt, waarom dan wel konijn 235 in een lab?
Ik vind het toch best interessant om over na te denken en het is ook een stuk genuanceerder en beter onderbouwd dan wat activistische clubs als PETA en Dier&Recht roepen. Die zouden inderdaad liever gisteren dan vandaag willen dat we nooit meer op een paard stappen, maar ik lees in wat Vink zegt vooral dat we na moeten denken over hoe we de rechten van een dier als dier kunnen beschermen en niet slechts die van een dier als 'dienaar' van de mens. En daar heeft ze mijns inziens wel een punt.
oomens schreef:8nnemiek schreef:Nou ik kan je vertellen dat onze tamme kip vroeger een aardig stuk intelligenter was dan onze kat![]()
Terwijl onze kat al een half uur bij de tuindeur zat te zeuren om naar binnen te mogen kwam Elmo de kip even kijken bij de tuindeur om vervolgens vrolijk door te lopen naar de achterdeur die op een kier stond, naar binnen te wandelen en languit op de bank te gaan liggen en tegen ons terug te kletsen als we tegen haar begonnen te praten
Is dat intelligentie of vindt die kat dat hij boven zoiets simpels als omlopen staat. Het personeel moet maar gewoon de deur openen en vlug wat!
Horsepride schreef:Én hoe wilt mijn paard dan straks een rechtszaak beginnen terwijl die niet kan praten of stemmen op zijn politieke partij?
Elisa2 schreef:Baileymix, waarom zit je op dit forum als je zo hoopt dat de paardensport op zijn einde loopt?