Paardentandarts Paul Minnaar kijkt bekende paarden in de mond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paardentandarts Paul Minnaar kijkt bekende paarden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 01:35

We hebben het door zowel veeartsen als gebitsverzorgers laten doen en bij beiden goede en slechte ervaringen.
Natuurlijk een nadeel dat een gebitsverzorger vaak geen medische achtergrond heeft en niet mag sederen, maar er zijn echt hele fijne en goede die gewoon goed zijn in hun vak.

Bij veeartsen vaak een groot verschil of ze wel of niet een opleiding erbij hebben gedaan. Maar zelfs de veeartsen die wel ook tandarts zijn, vond ik nou niet geweldig of foutloos werken. Al paar keer meegedaan dan met een ronde van de stal dat er iemand met bekende en goede naam kwam, maar het werk niet zo geweldig was. Ze hadden vaak wel mooie interessante praatjes.

Er zijn gebitsverzorgers die pasta geven of een veearts laten komen om te sederen. Maar als iemand gedegen is opgeleid en echt elke dag, de hele dag in monden kijkt komt er ook wel een stuk ervaring bij. De meeste veeartsen doen het erbij, dus doen het ook gewoon minder.

Dat het vroeger niet werd gedaan is niet waar. Ik was 12 dat mijn pony's al gedaan werden en dat is bijna 37jr geleden.
Dat was wel met de hand door de veearts die gelijk kwam enten, maar het werd wel gedaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:13

Hier ook hele wisselende ervaringen.
Een tandarts die ook veearts was, maar eigenlijk alleen tanden nog deed en hooguit een keer enten brak de wolfstand van mijn paard. Dat zou geen kwaad kunnen, dus daar is nooit meer wat aan gedaan en mijn paard doet het er inderdaad al 16 jaar prima op en anderen hebben er nooit wat van gezegd verder.

Een veearts die ook een cursus voor tandarts gedaan had, de man was rustig, leverde prima werk, maar toen er een spoedje tussendoor kwam was ineens alles klaar. Het was telefoontje, ja, ik ben klaar en weg was hij. Dat klopt natuurlijk ook niet. Het kan wel een bijna klaar geweest zijn, maar niet een direct klaar na het telefoontje als je daarvoor nog bezig was.

Een veearts met een cursus tandarts die zo veel er af gehaald heeft dat mijn paard daarna 3 weken niet normaal kon kauwen. Ergens moet het ook pijn gedaan hebben, want daarna werd mijn merrie toch wel een flink stuk lastiger, hoewel het nu bij de tandartsen gewoon zonder sedatie lukt.

Een veearts met een cursus tandarts die ging sederen, maar mijn drachtige merrie zakte door de benen en die hebben we letterlijk overeind moeten slaan en schoppen. Dat was zeker geen goede ervaring.

Een bijrijder die een tandarts liet komen die het niet voor elkaar kreeg en toen lag dat aan het zadel? (ik heb dit niet betaald overigens, want ik vond de tandarts niet nodig omdat die nog geen jaar er voor geweest was, bijrijder zag bij elk rijkunstig probleem een fout in zadel, rug, tandarts, prima, dan betaal je het zelf maar, ik niet, want bij mij is het probleem er niet. En ik bleek ook gewoon gelijk te hebben).

Een gebitsverzorger die het in z'n uppie zonder sedatie deed. Prima resultaat, maar woont helaas te ver weg.

Een gebitsverzorger die het ook in z'n uppie kan en die komt af en toe.

Wat wel opvalt is dat elke tandarts of gebitsverzorger het werk van de voorganger afkraakt, behalve dus de laatste. Deze is ook eerlijk dat ik rustig 2 jaar mag wachten met een volgende behandeling, of dat het juist vaker zou moeten. Ook was hij eerlijk over de niet gewisselde tand van mijn ruin na een kaakbreuk.
Maar er is dus nogal wat wisselende kwaliteit. En sederen vind ik dus niet fijn, ik heb mijn merrie op de grond zien liggen toen ze hoogdrachtig was (maar wel gesedeerd nog mocht worden volgens de veearts). Ook is er dus wel eens het verkeerde middel gebruikt, geen halfwaardetijd van 60 minuten, maar van 4 uur. Zelfs als je van te voren aangegeven had dat je niet het 4 uurs middel wilde.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:38

EVL schreef:
Mariljo schreef:
Ik ga toch voor een tandarts die ook echt dierenarts is en die niks anders doet dan tanden. Mijn vorige paard heeft zonder dat ik het zelf wist, toen nog geen verstand van, een slechte gebitsverzorger gehad. Dus uiteindelijk een slecht gebit wat niet nodig was geweest. Dat bleek toen we een paardentandarts hadden. Er ging toen uiteindelijk elk jaar bijna een losse kies uit. En dan is het zeker fijn als je tandarts ook dierenarts is want die mag sederen en kiezen trekken. hij kreeg ook altijd gewoon een plaatselijke verdoving, toch ook fijn voor het paard. Ik denk daarom ook dat veel gebitsverzorgers zeggen dat sederen niet nodig is omdat ze het gewoon niet mogen. Het is anders alleen al fijn voor degene die het paard vast houdt, wat minder kans dat je ineens een mondklem tegen je hoofd gegooid krijgt. En geen zicht nodig vind ik ook al zoiets, je moet toch zien wat je aan het doen bent? Met goed licht en zelf mee kijken.

Is het nog redelijk goed gekomen met het gebit van jou paard?
Wij hebben helaas hetzelfde aan de hand. Wij lieten de tanden van onze pony elke 8 maanden behandelen en dachten dat het goed was.
Nu zijn ze recent door iemand anders behandeld, en blijkt haar gebit er slecht aan toe te zijn. Haar eerste kiezen boven waren week te lang, en de rechtste staat los en gaat ze verliezen of moet ze laten trekken als die nog losser komt en ze er last van heeft.

Het was mijn vorige paard dus even geleden. Ondanks dat er uiteindelijk denk ik 6 kiezen uit waren kon hij nog redelijk eten. En hij kreeg vooral ook pulp en andere makkelijk te eten dingen bij. Belangrijk is denk ik dat je een goede tandarts hebt die het gebit goed uitbalanceerd. Als je er 1 trekt heb je misschien wel kans dat er meeŕ los gaan staan. Maar toch is het denk ik als hij los staat wel belangrijk dat de kies eruit gaat. Maar daar kan een goede tandarts je beter in adviseren. Ik heb van mijn vorige paard een kies waarvan de wortel zo'n scherp puntje had dat dat zeker niet fijn kan zijn als dat in het tandvlees op en neer beweegt. Het zure is dat het niet nodig geweest was. Ook wel is een paard op stal gezien met haken op de voorste kiezen waarbij de tanden zo op elkaar duwde dat ze uiteindelijk de rest uit elkaar zouden duwen. Dus daarom is iemand die niet zomaar wat doet belangrijk. Waar woon je? Als het in de buurt is heb ik nog wel wat tandarts advies.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:43

Citaat:
En ik vraag me ook altijd af waarom je een prooi- en vluchtdier bij volledig bewustzijn in een positie van hulpeloosheid brengt. Hoeveel paarden laten dit willoos over zich heen komen. Mijn paard zal zich nooit zonder sedatie laten behandelen.

... bij hoeven krabben geldt dit binnen bepaalde grenzen ook.

Neemt niet weg dat ik mijn dier ook een licht spulletje gun bij behandeling.
Onderzoek met mondspreider kan gewoon bij vol bewustzijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:42

Ik leer de veulens nu al van jongs af aan om in de mond te mogen kijken. In principe leren we ze allerlei niet natuurlijke dingen, maar het is goed te trainen om die dingen op een prettige manier te doen.

Een gebits behandeling zelf vraagt natuurlijk meer, maar het moet toch echt gebeuren. Mijn mini was blijkbaar nooit gedaan, kon echt niet kauwen en dat zag er niet uit van binnen.

Heet beslaan is dan ook iets wat je niet zou moeten doen, maar paarden leren nou eenmaal en wij maken keuzes wat beter voor ze is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:45

Heet beslaan is een kwestie van 2 tellen en een TA behandeling toch even wat langer. Dat vind ik niet vergelijkbaar.

Elektrisch tanden doen en geen verdoving zou ik echt niet durven. 1x gehoord en dat ging direct fout met een gat in 't verhemelte en alle ellende als gevolg, omdat 't paard plots schrok en z'n hoofd verschoot. Iets dat met sedatie niet snel kan gebeuren.

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:13

Ik ga toch voor een tandarts die ook echt dierenarts is en die niks anders doet dan tanden. Mijn vorige paard heeft zonder dat ik het zelf wist, toen nog geen verstand van, een slechte gebitsverzorger gehad. Dus uiteindelijk een slecht gebit wat niet nodig was geweest. Dat bleek toen we een paardentandarts hadden. Er ging toen uiteindelijk elk jaar bijna een losse kies uit. En dan is het zeker fijn als je tandarts ook dierenarts is want die mag sederen en kiezen trekken. hij kreeg ook altijd gewoon een plaatselijke verdoving, toch ook fijn voor het paard. Ik denk daarom ook dat veel gebitsverzorgers zeggen dat sederen niet nodig is omdat ze het gewoon niet mogen. Het is anders alleen al fijn voor degene die het paard vast houdt, wat minder kans dat je ineens een mondklem tegen je hoofd gegooid krijgt. En geen zicht nodig vind ik ook al zoiets, je moet toch zien wat je aan het doen bent? Met goed licht en zelf mee kijken.
[/quote]

Wij hebben helaas hetzelfde aan de hand. Wij lieten de tanden van onze pony elke 8 maanden behandelen en dachten dat het goed was.
Nu zijn ze recent door iemand anders behandeld, en blijkt haar gebit er slecht aan toe te zijn. Haar eerste kiezen boven waren week te lang, en de rechtste staat los en gaat ze verliezen of moet ze laten trekken als die nog losser komt en ze er last van heeft.[/quote]

Het was mijn vorige paard dus even geleden. Ondanks dat er uiteindelijk denk ik 6 kiezen uit waren kon hij nog redelijk eten. En hij kreeg vooral ook pulp en andere makkelijk te eten dingen bij. Belangrijk is denk ik dat je een goede tandarts hebt die het gebit goed uitbalanceerd. Als je er 1 trekt heb je misschien wel kans dat er meeŕ los gaan staan. Maar toch is het denk ik als hij los staat wel belangrijk dat de kies eruit gaat. Maar daar kan een goede tandarts je beter in adviseren. Ik heb van mijn vorige paard een kies waarvan de wortel zo'n scherp puntje had dat dat zeker niet fijn kan zijn als dat in het tandvlees op en neer beweegt. Het zure is dat het niet nodig geweest was. Ook wel is een paard op stal gezien met haken op de voorste kiezen waarbij de tanden zo op elkaar duwde dat ze uiteindelijk de rest uit elkaar zouden duwen. Dus daarom is iemand die niet zomaar wat doet belangrijk. Waar woon je? Als het in de buurt is heb ik nog wel wat tandarts advies.[/quote]

Onze pony staat gestald in Geel. Ze is nu behandeld door Chris Hannes, waar ik al veel goed van gehoord heb.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:59

Janneke2 schreef:
Citaat:
En ik vraag me ook altijd af waarom je een prooi- en vluchtdier bij volledig bewustzijn in een positie van hulpeloosheid brengt. Hoeveel paarden laten dit willoos over zich heen komen. Mijn paard zal zich nooit zonder sedatie laten behandelen.

... bij hoeven krabben geldt dit binnen bepaalde grenzen ook.

Neemt niet weg dat ik mijn dier ook een licht spulletje gun bij behandeling.
Onderzoek met mondspreider kan gewoon bij vol bewustzijn.

Ik weet niet van wie het citaat komt, maar dat is dus de grote misvatting. Ze zijn niet bij volledig bewustzijn.
Goede sedatie = spierverslapper + mentaal blok (ze krijgen het dus allemaal niet zo mee) + pijnstiller tegen kramp.

Daarom is het belangrijk dat iemand weet wat ie doet en een gedegen opleiding heeft.
Ik ben sowieso voor sedatie, maar zeker angstige paarden hebben er echt baat bij. Die staan anders helemaal strak en zijn over hun toeter. Dat is niet nodig.
Ik merk, als ik vaker terugkom, dat ik vaak zo’n 10% minder sedatie kan gebruiken de tweede keer. Omdat ze minder gespannen zijn.
Helemaal tot 0 lukt niet, want ik wil gewoon die kaakkramp voorkomen bij de dieren. Ze moeten de kaak spieren goed ontspannen om goed te behandelen en te balanceren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 01:01

Tancreda4 schreef:
Heet beslaan is een kwestie van 2 tellen en een TA behandeling toch even wat langer. Dat vind ik niet vergelijkbaar.

Elektrisch tanden doen en geen verdoving zou ik echt niet durven. 1x gehoord en dat ging direct fout met een gat in 't verhemelte en alle ellende als gevolg, omdat 't paard plots schrok en z'n hoofd verschoot. Iets dat met sedatie niet snel kan gebeuren.

Beslaan is 2 tellen? Dan heb je wel een super snelle smid.

Het maakt voor een paard geen donder uit hoe lang het duurt. Dat weten ze ook niet bij aanvang. Het ging erom dat mensen het tegen natuurlijk vinden en dat is alles wat we doen. En een paard weet niet bij hoeven optillen dat het maar even duurt en voor zijn eigen bestwil is.
En een paard weet ook niet bij werken in de mond dat het een uur doet.

Je moet vooral mensen hebben die met rust werken en het netjes/respectvol naar het paard doen. Ik ken zat grote eikels van hoefsmeden die er zelf wel voor zorgen dat paarden het niet meer fijn vinden om bekapt en of beslagen te worden.

En zo had ik hier ook een bekende veearts die tanden doet en ontzettend onrustig werkt en weinig geduld heeft. Zelfs mijn liefste, braafste en makkelijkste was hij totaal niet fijn mee. En ik kan honderden beelden laten zien en mensen die echt wel willen bevestigen dat juist die echt veel te braaf en lief was voor deze wereld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:07

Ik heb dus slechte ervaringen met sedatie.

Ook valt me op dat diverse paarden in mijn omgeving nooit een tandarts of gebitsverzorger zien en er ook geen last van hebben. En dat zijn soms paarden op hogere leeftijd die nog gewoon alles eten. Geluk?
Zou er verschil zijn tussen meer natuurlijk gehouden paarden en stalpaarden?
Mijn paard gaat eens in de 2 jaar, dat is vaak genoeg volgens de gebitsverzorger. En dus zonder sedatie wegens eerdere ervaringen.
Als een dierenarts Sedivet gaat spuiten met een halfwaardetijd van 4 uur i.p.v. Domosedan van 30 minuten wat eventueel bijgespoten kan worden, dan word je als eigenaar niet blij. Die Sedivet werd gespoten omdat de dierenarts daar een proefverpakking van had. Maar er is niet overlegd met de eigenaar van het paard. Het door de benen zaken van mijn paard na sedatie was zeker niet leuk.
Dus dan hou ik het op tandartsen, die sederen in ieder geval niet. Hooguit zo'n mondgel, maar zelfs dat meestal niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:10

Paarden stoppen pas heel laat met eten. Maar ze kunnen voor die tijd al zeker ongemak hebben.

Super vervelend dat je een en are ervaring had met de dierenarts. Maar dat is wel een persoonlijk iets, en heeft niets met het gebit te maken. Die dierenarts heeft toen niet goed overlegd. En dat hoor je wel te doen. Of het nou gaan om sedatie of iets anders, je hoort de eigenaar te betrekken bij het proces.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:46

Hier een gebitsverzorger die ook 2x per maand in de paardenkliniek werkzaam is.
In de kliniek werkt hij uitsluitend onder sedatie, vaak omdat paarden daar toch anders zijn dan thuis.

Op stal werkt hij handmatig en elektrisch, net wat nodig is. Hij zelf komt uit Friesland maar komt ook bovenin Noord Holland.
Vanuit de eerder genoemde kliniek is er dan altijd een gepensioneerde da mee, welke indien nodig kan/mag sederen in het bloed.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:52

Voor mijn paard wil ik ook een tandarts die ook veearts is. Ik wil sedatie én pijnstilling als er behandeld moet worden. Als het paard niet wegkan door vastzetten en sedatie, mogen we hem ook geen pijn doen, vind ik.

Of je dan garantie hebt op een goede tandarts? Nee, dat is met mensenartsen ook niet zo. Je hebt er hele goed, je hebt slagers, je hebt idioten en zelfs oplichters. Soms dus even zoeken en kritisch (leren) kijken.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:31

EVL schreef:

Nu zijn ze recent door iemand anders behandeld, en blijkt haar gebit er slecht aan toe te zijn. Haar eerste kiezen boven waren week te lang, en de rechtste staat los en gaat ze verliezen of moet ze laten trekken als die nog losser komt en ze er last van heeft.[/quote]

Het was mijn vorige paard dus even geleden. Ondanks dat er uiteindelijk denk ik 6 kiezen uit waren kon hij nog redelijk eten. En hij kreeg vooral ook pulp en andere makkelijk te eten dingen bij. Belangrijk is denk ik dat je een goede tandarts hebt die het gebit goed uitbalanceerd. Als je er 1 trekt heb je misschien wel kans dat er meeŕ los gaan staan. Maar toch is het denk ik als hij los staat wel belangrijk dat de kies eruit gaat. Maar daar kan een goede tandarts je beter in adviseren. Ik heb van mijn vorige paard een kies waarvan de wortel zo'n scherp puntje had dat dat zeker niet fijn kan zijn als dat in het tandvlees op en neer beweegt. Het zure is dat het niet nodig geweest was. Ook wel is een paard op stal gezien met haken op de voorste kiezen waarbij de tanden zo op elkaar duwde dat ze uiteindelijk de rest uit elkaar zouden duwen. Dus daarom is iemand die niet zomaar wat doet belangrijk. Waar woon je? Als het in de buurt is heb ik nog wel wat tandarts advies.[/quote]

Onze pony staat gestald in Geel. Ze is nu behandeld door Chris Hannes, waar ik al veel goed van gehoord heb.[/quote]

Dan komt het helemaal goed dat is toevallig ook mijn tandarts en die wilde ik ook aanraden mocht je advies nodig hebben. Grappig! Een top tandarts, ik heb al veel geleerd in de 15 jaar dat hij bij ons elk jaar 25 paarden doet. Vooral ook hoe het wel en niet moet. Hij kletst graag en legt graag uit als je echt geïnteresseerd bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:36

Ik heb jaren een gebitsverzorger gehad. En zo ver ik weet deed die zijn werk goed.
Maar nu er ook een tandarts in de buurt zit daar naar over gestapt. Met sederen toch stuk gemakkelijker dan met pasta

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:40

Paul doet ook al jaren mijn paarden, ben zo blij met die man. Mijn paarden staan echt wel relaxt er bij als hij ze behandelt, gewoon zonder sedatie, alle vier...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:52

Paul is ook bij ons geweest. Hele rustige man. Hiervoor had ik een tandarts die ook paardenarts is. Ook een topper. Rustig en altijd mee mogen voelen. Beiden sederen niet als het paard zich makkelijk laat behandelen. Mijn paard doet nog net zijn mond zelf niet open, maar hij vindt het allemaal een dikke prima. Staat er altijd heel relaxt en nieuwsgierig bij. Super makkelijk paard voor eentje die tot 3,5 jaar in een natuurgebied gelopen heeft zonder in handen van mensen te komen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:17

Ingrid_92 schreef:
Paul is ook bij ons geweest. Hele rustige man. Hiervoor had ik een tandarts die ook paardenarts is. Ook een topper. Rustig en altijd mee mogen voelen. Beiden sederen niet als het paard zich makkelijk laat behandelen. Mijn paard doet nog net zijn mond zelf niet open, maar hij vindt het allemaal een dikke prima. Staat er altijd heel relaxt en nieuwsgierig bij. Super makkelijk paard voor eentje die tot 3,5 jaar in een natuurgebied gelopen heeft zonder in handen van mensen te komen.

Ik heb er 2 tussen zitten die echt wel heel heftig kunnen zijn, de welsh cob helemaal, die staat al spontaan achterste voren in stal als ik een andere jas aan heb als normaal of een nieuwe borstel heb, bij Paul vindt hij het wel spannend altijd maar laat het gewoon gebeuren, die man heeft gouden handjes...de rust zelve...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:22

germie schreef:
Ik heb dus slechte ervaringen met sedatie.

Ook valt me op dat diverse paarden in mijn omgeving nooit een tandarts of gebitsverzorger zien en er ook geen last van hebben. En dat zijn soms paarden op hogere leeftijd die nog gewoon alles eten. Geluk?
Zou er verschil zijn tussen meer natuurlijk gehouden paarden en stalpaarden?
Mijn paard gaat eens in de 2 jaar, dat is vaak genoeg volgens de gebitsverzorger. En dus zonder sedatie wegens eerdere ervaringen.
Als een dierenarts Sedivet gaat spuiten met een halfwaardetijd van 4 uur i.p.v. Domosedan van 30 minuten wat eventueel bijgespoten kan worden, dan word je als eigenaar niet blij. Die Sedivet werd gespoten omdat de dierenarts daar een proefverpakking van had. Maar er is niet overlegd met de eigenaar van het paard. Het door de benen zaken van mijn paard na sedatie was zeker niet leuk.
Dus dan hou ik het op tandartsen, die sederen in ieder geval niet. Hooguit zo'n mondgel, maar zelfs dat meestal niet.

Sederen moet gewoon kunnen en ook goed gaan. Niet elk paard reageert hetzelfde of goed, dat hebben we ook meegemaakt, maar waar nodig, moet het wel kunnen en ook gebeuren. Een paard met pijn of ongemak rond laten lopen is echt erger.

Onze shet was 22 dat ze bij ons kwam en had haar zoveelste veulen aan de voet. Ze had een scherpe ruggegraat en at duidelijk niet goed haar hooi, als je daar op lette. Denk dat het bij die broodfokker niet eens is opgevallen.

Dit was haar gebit;

Afbeelding

Ja, ze leefde nog en dit had nog jaren door kunnen gaan. Ze was moeilijk te benaderen, maar sindsdien zijn we al veel verder gekomen en is ze ook zacht en vriendelijk.

Ik ken geen enkele gebitsverzorger of veearts die zegt dat eens in de 2jr controleren voldoende is en we hebben er inmiddels echt wel veel bij gehad ( ook vanwege verhuizingen, maar ook onvrede over het werk bijv )
Je kijkt altijd minimaal eens per jaar of er iets nodig is. Controle betekent nog niet altijd ook behandelen. Heb ook weleens een paard gehad die niet nodig was, maar dan was er wel even gekeken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:26

Citaat:
Ik ken geen enkele gebitsverzorger of veearts die zegt dat eens in de 2jr controleren voldoende is

die ken ik dus wel.
Voor 1 van mijn paarden met een gebit uit het boekje volgens hem.
De andere wel elk jaar, maar voor hem niet nodig.
Ik liet hem wel kijken als hij er toch was voor de andere, rekende hij dan ook niets voor.
Maar hij gaf echt aan, 1 keer in de 2 jaar is controle voldoende. Bij dit paard dan.
Er werd ook zeker niet elke keer wat bij hem gedaan. Ook niet om die 2 jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:34

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Ik ken geen enkele gebitsverzorger of veearts die zegt dat eens in de 2jr controleren voldoende is

die ken ik dus wel.
Voor 1 van mijn paarden met een gebit uit het boekje volgens hem.
De andere wel elk jaar, maar voor hem niet nodig.
Ik liet hem wel kijken als hij er toch was voor de andere, rekende hij dan ook niets voor.
Maar hij gaf echt aan, 1 keer in de 2 jaar is controle voldoende. Bij dit paard dan.
Er werd ook zeker niet elke keer wat bij hem gedaan. Ook niet om die 2 jaar.

Je hoeft ook niet altijd iets te doen. Maar in 2jr kan er veel gebeuren of veranderen en kijken is het minste wat ze kunnen doen om dingen te voorkomen.
Al vanaf mijn 12e komt de tandarts of voorheen dan veearts die het zo deed 1x pj. Het werd vroeger gelijk met enten gedaan. Een beetje de jaarlijkse apk.

Maar goed, dan zijn er dus enkelen die adviseren dat een jaarlijkse controle niet nodig is. Ik ken ze niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:36

Dat jij ze niet kent staat niet gelijk aan dat ze niet bestaan :D
Of je hebt paarden waar dat niet bij kan. Bij mij kan het dus ook maar bij 1, alle andere die ik heb of heb gehad was dat ook niet het advies.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:14

Het is wel lastig om aan een goede (echte)paardentandarts te komen vind ik.
Hoe zoeken jullie?

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:30

pluisbeer schreef:
Hoe zoeken jullie?

Dat was bij ons 15 jaar geleden wel grappig. We dachten we kunnen nu op internet kijken en zeggen doe die maar. Maar we hadden ook gehoord dat de dierenarts die we altijd erg goed vonden zich omgeschoold had tot volledig paardentandarts. Dus ik heb hem gebeld of die roddel waar was, hij woont niet echt in de buurt. En dat bleek zo te zijn en is heel goed uitgepakt gelukkig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:37

pluisbeer schreef:
Hoe zoeken jullie?

Op www.nvvgp.nl kan je een hele lijst vinden waarvan de meeste ook fanatiek nascholing volgen. Zitten dierenartsen en gebitsverzorgers tussen.