Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
EVL schreef:Mariljo schreef:Ik ga toch voor een tandarts die ook echt dierenarts is en die niks anders doet dan tanden. Mijn vorige paard heeft zonder dat ik het zelf wist, toen nog geen verstand van, een slechte gebitsverzorger gehad. Dus uiteindelijk een slecht gebit wat niet nodig was geweest. Dat bleek toen we een paardentandarts hadden. Er ging toen uiteindelijk elk jaar bijna een losse kies uit. En dan is het zeker fijn als je tandarts ook dierenarts is want die mag sederen en kiezen trekken. hij kreeg ook altijd gewoon een plaatselijke verdoving, toch ook fijn voor het paard. Ik denk daarom ook dat veel gebitsverzorgers zeggen dat sederen niet nodig is omdat ze het gewoon niet mogen. Het is anders alleen al fijn voor degene die het paard vast houdt, wat minder kans dat je ineens een mondklem tegen je hoofd gegooid krijgt. En geen zicht nodig vind ik ook al zoiets, je moet toch zien wat je aan het doen bent? Met goed licht en zelf mee kijken.
Is het nog redelijk goed gekomen met het gebit van jou paard?
Wij hebben helaas hetzelfde aan de hand. Wij lieten de tanden van onze pony elke 8 maanden behandelen en dachten dat het goed was.
Nu zijn ze recent door iemand anders behandeld, en blijkt haar gebit er slecht aan toe te zijn. Haar eerste kiezen boven waren week te lang, en de rechtste staat los en gaat ze verliezen of moet ze laten trekken als die nog losser komt en ze er last van heeft.
Citaat:En ik vraag me ook altijd af waarom je een prooi- en vluchtdier bij volledig bewustzijn in een positie van hulpeloosheid brengt. Hoeveel paarden laten dit willoos over zich heen komen. Mijn paard zal zich nooit zonder sedatie laten behandelen.
Janneke2 schreef:Citaat:En ik vraag me ook altijd af waarom je een prooi- en vluchtdier bij volledig bewustzijn in een positie van hulpeloosheid brengt. Hoeveel paarden laten dit willoos over zich heen komen. Mijn paard zal zich nooit zonder sedatie laten behandelen.
... bij hoeven krabben geldt dit binnen bepaalde grenzen ook.
Neemt niet weg dat ik mijn dier ook een licht spulletje gun bij behandeling.
Onderzoek met mondspreider kan gewoon bij vol bewustzijn.
Tancreda4 schreef:Heet beslaan is een kwestie van 2 tellen en een TA behandeling toch even wat langer. Dat vind ik niet vergelijkbaar.
Elektrisch tanden doen en geen verdoving zou ik echt niet durven. 1x gehoord en dat ging direct fout met een gat in 't verhemelte en alle ellende als gevolg, omdat 't paard plots schrok en z'n hoofd verschoot. Iets dat met sedatie niet snel kan gebeuren.
EVL schreef:Ik ga toch voor een tandarts die ook echt dierenarts is en die niks anders doet dan tanden. Mijn vorige paard heeft zonder dat ik het zelf wist, toen nog geen verstand van, een slechte gebitsverzorger gehad. Dus uiteindelijk een slecht gebit wat niet nodig was geweest. Dat bleek toen we een paardentandarts hadden. Er ging toen uiteindelijk elk jaar bijna een losse kies uit. En dan is het zeker fijn als je tandarts ook dierenarts is want die mag sederen en kiezen trekken. hij kreeg ook altijd gewoon een plaatselijke verdoving, toch ook fijn voor het paard. Ik denk daarom ook dat veel gebitsverzorgers zeggen dat sederen niet nodig is omdat ze het gewoon niet mogen. Het is anders alleen al fijn voor degene die het paard vast houdt, wat minder kans dat je ineens een mondklem tegen je hoofd gegooid krijgt. En geen zicht nodig vind ik ook al zoiets, je moet toch zien wat je aan het doen bent? Met goed licht en zelf mee kijken.
Ingrid_92 schreef:Paul is ook bij ons geweest. Hele rustige man. Hiervoor had ik een tandarts die ook paardenarts is. Ook een topper. Rustig en altijd mee mogen voelen. Beiden sederen niet als het paard zich makkelijk laat behandelen. Mijn paard doet nog net zijn mond zelf niet open, maar hij vindt het allemaal een dikke prima. Staat er altijd heel relaxt en nieuwsgierig bij. Super makkelijk paard voor eentje die tot 3,5 jaar in een natuurgebied gelopen heeft zonder in handen van mensen te komen.
germie schreef:Ik heb dus slechte ervaringen met sedatie.
Ook valt me op dat diverse paarden in mijn omgeving nooit een tandarts of gebitsverzorger zien en er ook geen last van hebben. En dat zijn soms paarden op hogere leeftijd die nog gewoon alles eten. Geluk?
Zou er verschil zijn tussen meer natuurlijk gehouden paarden en stalpaarden?
Mijn paard gaat eens in de 2 jaar, dat is vaak genoeg volgens de gebitsverzorger. En dus zonder sedatie wegens eerdere ervaringen.
Als een dierenarts Sedivet gaat spuiten met een halfwaardetijd van 4 uur i.p.v. Domosedan van 30 minuten wat eventueel bijgespoten kan worden, dan word je als eigenaar niet blij. Die Sedivet werd gespoten omdat de dierenarts daar een proefverpakking van had. Maar er is niet overlegd met de eigenaar van het paard. Het door de benen zaken van mijn paard na sedatie was zeker niet leuk.
Dus dan hou ik het op tandartsen, die sederen in ieder geval niet. Hooguit zo'n mondgel, maar zelfs dat meestal niet.
Citaat:Ik ken geen enkele gebitsverzorger of veearts die zegt dat eens in de 2jr controleren voldoende is
DuoPenotti schreef:Citaat:Ik ken geen enkele gebitsverzorger of veearts die zegt dat eens in de 2jr controleren voldoende is
die ken ik dus wel.
Voor 1 van mijn paarden met een gebit uit het boekje volgens hem.
De andere wel elk jaar, maar voor hem niet nodig.
Ik liet hem wel kijken als hij er toch was voor de andere, rekende hij dan ook niets voor.
Maar hij gaf echt aan, 1 keer in de 2 jaar is controle voldoende. Bij dit paard dan.
Er werd ook zeker niet elke keer wat bij hem gedaan. Ook niet om die 2 jaar.
pluisbeer schreef:Het is wel lastig om aan een goede (echte)paardentandarts te komen vind ik.
Hoe zoeken jullie?
pluisbeer schreef:Het is wel lastig om aan een goede (echte)paardentandarts te komen vind ik.
Hoe zoeken jullie?