[FOTO] 1e bezichtiging KWPN tuigpaardhengsten te Houten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: [FOTO] 1e bezichtiging KWPN tuigpaardhengsten te Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:07

Wat een mooie foto's en een gaaf topic, leuk om dit te zien op Bokt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:36

Boras schreef:
Patjakker is een oud, lelijk scheldwoord.

Het is een Indonesisch woord van origine en betekent eigenlijk piraat. En als-ie Piraat was genoemd had iedereen het een prima, zij het weinig originele, naam gevonden.

En van piraat is het schooier en schurk geworden in het Nederlands. Niet echt een héél zwaar scheldwoord volgens mij...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:38

Ik vind die zo gaaf!
Jan Jordans is een vriend van ons, daar heb ik ook mijn men lessen van gehad.
Daar ga ik ook veel kijken als die rijd. Prachtig!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:43

Ibbel schreef:
Boras schreef:
Patjakker is een oud, lelijk scheldwoord.

Het is een Indonesisch woord van origine en betekent eigenlijk piraat. En als-ie Piraat was genoemd had iedereen het een prima, zij het weinig originele, naam gevonden.

En van piraat is het schooier en schurk geworden in het Nederlands. Niet echt een héél zwaar scheldwoord volgens mij...

Dat is maar hoe een ander het gebruikt (in het Jordanees/Bargoens niet zelden voorafgegaan door vieze,vuile of bruine of een combinatie van deze woorden) en hoe je het als ontvanger vervolgens zelf interpreteert natuurlijk. Ik vind het niet grappig.

Maar het blijft hoe dan ook een scheldwoord in deze omgeving.

Een scheldwoord als naam is in mijn beleving onder alle omstandigheden een onschuldig en edel paard onwaardig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:31

Wat leuk dat er zoveel interesse is voor de tuigpaarden! Het zijn echt fantastische paarden om mee te werken. Ze zijn niet minder heet dan een dressuurpaard. Reken dus niet op een dooie diender, maar een temperamentvol sportpaard. Ik vind ze het fijnste type om mee te werken, want ondanks dat ze zo scherp en heet zijn, zijn ze ook super dapper en werkwillig :D

De foto's zijn wel wat matig vind ik.. sorry voor de fotograaf. De momenten zijn niet allemaal even gunstig voor de paarden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:25

Ik vind tuigers idd niet minder heet maar wel anders heet dan dressuur- of springpaarden, heel dapper en wat steviger in hun schoenen zeg maar. Mijn merrie was een springpaard x tuiger kruising, met tuigtypische draf maar wel wat betere rugom op te zitten, als iemand zoiets nog een keer wil fokken dan koop ik er meteen 3 :D

Vind het alleen erg jammer van de inteelt, er werd zoveel gesproken over bloedspreiding, dekkingen buiten eigen stamboek etc. en toch is alles op de keuring weer naar dezelfde 5 hengsten te herleiden die ook nog best nauw verwant zijn... het moet toch een keer flink misgaan als er geen nieuwe genen bij komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:39

Fly_high: daarom heb ik mijn tuigpaard merrie gedekt met een Friese hengst. Veulen is geheel vrij van inteelt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:53

Oh leuk! Ik hoop dat die straks ook op bokt verschijnt? :)
Krijgt die dan trouwens gewoon vol stamboekpapier in het kader van de anti-inteelt regeling?

Het blijft toch wel apart dat ze nu ondanks het inteeltprobleem alleen hoog verwante hengsten doorverwijzen, er zit geen enkele tussen met vrij bloed :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:22

Die komt zeker op Bokt! Ik krijg er een reg B papier bij. De inteelt problemen weerhielden mij er van om een tuigpaardhengst te gebruiken. Een dressuurhengst is echt fors duurder en dat zie je dan niet gauw terug in de prijs die je voor zo'n veulen krijgt.