Fysieke inspanningen minder erg dan stress voor lichaam van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:58

nek niet het hoogste punt was overbodig ik bedoelde de hals voorwaarts en het neusje er iets uit, bij een 3 , 4 jarige is het horizotale evenwicht al moeilijk genoeg.

verder verschillen we niet zoveel van mening van inzichten van wensen

Avalanche

Re: Fysieke inspanningen minder erg dan stress voor lichaam van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:07

Eens hoor :j

Maar ik rijd de mijne nu hooguit 2x in de week, en longeer 2x in de week :') voor nu is dat genoeg voor hem, en ik merk dat hij na die tijd ook altijd even moet nadenken over wat we gedaan hebben. Imo moet je ook gewoon goed kijken naar je paard, rijd ze vriendelijk en eerlijk, en dan pakken ze het prima op als ze eraan toe zijn :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:08

Elisa2 schreef:
Die uitdrukking ken ik ook wel..de L van Levenslang haha..M/L in ieder geval..daar ergens haha.

Ja veel topruiters besteden de jonge paarden liever uit aan stalruiters. Jonge paarden goed rijden en opleiden moet je ook kunnen denk ik. Niet iedereen heeft daar het geduld of talent voor.

dan is het wel nuttig dat topruiters ook goede stalruiters hebben, de opleiding moet dan wel hetzelfde zijn als de topruiter voorstaat, lijkt me o.a. bij Dinja ook prima voor elkaar,

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:24

Avalanche schreef:
Eens hoor :j

Maar ik rijd de mijne nu hooguit 2x in de week, en longeer 2x in de week :') voor nu is dat genoeg voor hem, en ik merk dat hij na die tijd ook altijd even moet nadenken over wat we gedaan hebben. Imo moet je ook gewoon goed kijken naar je paard, rijd ze vriendelijk en eerlijk, en dan pakken ze het prima op als ze eraan toe zijn :)

zo is het, zo moet het _/-\o_
uiteindelijk - weet ik uit ervaring - als je even meer tijd besteed in de opleiding je eigelijk nergens in
de stop geraakt om dat dan - meestal - simpelweg de basis goed in balans is als paard en ruiter goed communiceren

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:28

Ja, heerlijk is dat ook <3 en wat je dan ziet op zeker moment is dat ze dingen haast spelenderwijs oppakken, of zelf gaan aanbieden, omdat de basis zo fijn is, komen ze zichzelf ook niet tegen en kun je met heel lichte hulpen blijven rijden *\o/* en ik word daar zo intens gelukkig van.

Het longeren werkt ook zo fijn voor het sturen, omdat hij aan de longe al gewend is op de buitenteugel contact en stabiliteit te zoeken, doet hij het onder het zadel ook. Het was dan ook geen enkel probleem om de teugels op te pakken onder het zadel, want hij was al bekend met contact, en aan de longe bied je het natuurlijk redelijk vrijblijvend aan met de bijzet, die ik altijd lang genoeg zet, zodat ze in een natuurlijke houding kunnen blijven lopen.
Ze leren dan op een heel natuurlijke manier erin zakken en het bit aannemen, en dat doen ze ook onder het zadel.

Het fijne aan de longe is ook dat je al een begin kunt maken met rechtrichten, door ze op beide kanten goed te werken, en ook daar merk ik voordelen van onder het zadel :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:42

Avalanche schreef:
Ja, heerlijk is dat ook <3 en wat je dan ziet op zeker moment is dat ze dingen haast spelenderwijs oppakken, of zelf gaan aanbieden, omdat de basis zo fijn is, komen ze zichzelf ook niet tegen en kun je met heel lichte hulpen blijven rijden *\o/* en ik word daar zo intens gelukkig van.

Het longeren werkt ook zo fijn voor het sturen, omdat hij aan de longe al gewend is op de buitenteugel contact en stabiliteit te zoeken, doet hij het onder het zadel ook. Het was dan ook geen enkel probleem om de teugels op te pakken onder het zadel, want hij was al bekend met contact, en aan de longe bied je het natuurlijk redelijk vrijblijvend aan met de bijzet, die ik altijd lang genoeg zet, zodat ze in een natuurlijke houding kunnen blijven lopen.
Ze leren dan op een heel natuurlijke manier erin zakken en het bit aannemen, en dat doen ze ook onder het zadel.

Het fijne aan de longe is ook dat je al een begin kunt maken met rechtrichten, door ze op beide kanten goed te werken, en ook daar merk ik voordelen van onder het zadel :)

werk je hiervoor aan de longe met een koppelstukje??

ik gebruik dat altijd omdat ik dan het gevoel heb dat meer als buitenteugel voelt voor het paard meer zoals dat onder het zadel op de voelt m.n. op de volte en in wendingen als de binnen hand "luchtig" moet zijn

maar longeren kun je ook met respect naar je paard, ik bedenk altijd - en dat vraag ik ook altijd eerst aan mijn ruiters - waarom ga je longeren wat is je doel

je kunt het als verlengstuk zien van onder het zadel, maar dan moet je als ruiter wel enige kennis heb van het bewegings systeem om te kunnen zien wat je onder het zadel voelt

vaak doet men iets "na" vanuit boekjes/filmpjes maar als je niet ziet wat je zou moeten zien werkt het imo averechts

longeren zou een samenwerking moeten zijn tussen gymanstiseren rechtrichten en communicatie voor de ruiter onder het zadel, iets wat een paard onder het zadel moeilijk vind kun je prima oplossen door te longeren, en daarmee bedoel ik niet gewoon fff rond laten lopen,
maar dat moet je als ruiter wel aan kunnen voelen en om dan bereid te zijn het eerst met longeerwerk het te helpen het op te lossen

velen doen dat ook door grond werk, maar daar heb ik zelf te weinig "feeling" mee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:30

mce schreef:
Elisa2 schreef:
Die uitdrukking ken ik ook wel..de L van Levenslang haha..M/L in ieder geval..daar ergens haha.

Ja veel topruiters besteden de jonge paarden liever uit aan stalruiters. Jonge paarden goed rijden en opleiden moet je ook kunnen denk ik. Niet iedereen heeft daar het geduld of talent voor.

dan is het wel nuttig dat topruiters ook goede stalruiters hebben, de opleiding moet dan wel hetzelfde zijn als de topruiter voorstaat, lijkt me o.a. bij Dinja ook prima voor elkaar,

Ik ken Dinja's stalruiters niet hoor, maar zij zelf is een verfrissing. Zie helaas veel verschil, de stalruiters en stallen met slof en alles op druk en dwang en ook gewoon hele fijne ruiters die hun jonge paarden netjes voorwaarts/ neerwaarts naar de hand toe rijden.

Wat mij opvalt is dat het hele voorwaarts-neerwaarts rijden een vergeten iets lijkt te zijn, ik zie jonge paarden ook het liefst gewoon lekker voorwaarts-neerwaarts op hun eigen 4 benen over de rug lopen. Maar er wordt al heel snel oprichting van ze gevraagd waar ze nog helemaal de kracht niet voor hebben en wat dus altijd valse oprichting zal zijn met inderdaad ook regelmatig een valse knik er bij.

Goed longeren en grondwerk zijn hele waardevolle aanvullingen vind ik, met longeren krijg je mer visueel beeld van wat het paard doet, hoe het er uit ziet en wat de werkpunten zijn.