Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
voor nu is dat genoeg voor hem, en ik merk dat hij na die tijd ook altijd even moet nadenken over wat we gedaan hebben. Imo moet je ook gewoon goed kijken naar je paard, rijd ze vriendelijk en eerlijk, en dan pakken ze het prima op als ze eraan toe zijn
Elisa2 schreef:Die uitdrukking ken ik ook wel..de L van Levenslang haha..M/L in ieder geval..daar ergens haha.
Ja veel topruiters besteden de jonge paarden liever uit aan stalruiters. Jonge paarden goed rijden en opleiden moet je ook kunnen denk ik. Niet iedereen heeft daar het geduld of talent voor.
Avalanche schreef:Eens hoor![]()
Maar ik rijd de mijne nu hooguit 2x in de week, en longeer 2x in de weekvoor nu is dat genoeg voor hem, en ik merk dat hij na die tijd ook altijd even moet nadenken over wat we gedaan hebben. Imo moet je ook gewoon goed kijken naar je paard, rijd ze vriendelijk en eerlijk, en dan pakken ze het prima op als ze eraan toe zijn
en wat je dan ziet op zeker moment is dat ze dingen haast spelenderwijs oppakken, of zelf gaan aanbieden, omdat de basis zo fijn is, komen ze zichzelf ook niet tegen en kun je met heel lichte hulpen blijven rijden
en ik word daar zo intens gelukkig van.
Avalanche schreef:Ja, heerlijk is dat ooken wat je dan ziet op zeker moment is dat ze dingen haast spelenderwijs oppakken, of zelf gaan aanbieden, omdat de basis zo fijn is, komen ze zichzelf ook niet tegen en kun je met heel lichte hulpen blijven rijden
en ik word daar zo intens gelukkig van.
Het longeren werkt ook zo fijn voor het sturen, omdat hij aan de longe al gewend is op de buitenteugel contact en stabiliteit te zoeken, doet hij het onder het zadel ook. Het was dan ook geen enkel probleem om de teugels op te pakken onder het zadel, want hij was al bekend met contact, en aan de longe bied je het natuurlijk redelijk vrijblijvend aan met de bijzet, die ik altijd lang genoeg zet, zodat ze in een natuurlijke houding kunnen blijven lopen.
Ze leren dan op een heel natuurlijke manier erin zakken en het bit aannemen, en dat doen ze ook onder het zadel.
Het fijne aan de longe is ook dat je al een begin kunt maken met rechtrichten, door ze op beide kanten goed te werken, en ook daar merk ik voordelen van onder het zadel
mce schreef:Elisa2 schreef:Die uitdrukking ken ik ook wel..de L van Levenslang haha..M/L in ieder geval..daar ergens haha.
Ja veel topruiters besteden de jonge paarden liever uit aan stalruiters. Jonge paarden goed rijden en opleiden moet je ook kunnen denk ik. Niet iedereen heeft daar het geduld of talent voor.
dan is het wel nuttig dat topruiters ook goede stalruiters hebben, de opleiding moet dan wel hetzelfde zijn als de topruiter voorstaat, lijkt me o.a. bij Dinja ook prima voor elkaar,