[COLUMN] Als het kind (paard) maar een naam heeft!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:48

anjali schreef:
Bij kwpn-ers moet volgens mij de naam van een veulen beginnen met de letter van dat jaar.En zo zijn er meer regels voor de diverse stamboeken volgens mij.

Klopt, dit jaar de T, volgend jaar U en zo alfabet af.
Q, X en Y doen niet mee.

Bij tuigpaarden en gelderse blijven de oerhollandse namen ook nog vaak favoriet zie ik.

NRPS heeft ook regels geloof ik maar zo zijn er genoeg grote stamboeken die geen regels hebben en waar je volledig vrije keus hebt.

Fries paard heeft voorkeur voor Friese namen en volgens mij ieder jaar wel wat beginletters als regel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:39

Babootje schreef:
Ibbel schreef:
Moeten we nu gaan terugzoeken in je berichten? :P :))

Hmmm....Ik heb hem 3 jaar geleden Polunin genoemd. Ik vond de associatie met een zeer getalenteerd danser wel mooi voor een dressuurgefokt paard. Een beetje een controversiële reputatie, die Sergei Polunin, maar dat hebben grote artiesten wel meer. Nu in het licht van de oorlog met Oekraine vind ik m wat minder leuk als aanhanger van Poetin; had zelfs het hoofd van Poetin op zn borst laten tatoeren. :roll: Las van de week in de krant dat hij daarom geweigerd werd voor een optreden in Milaan. Hij scheen overigens wel op het redelijk rechte pad te zijn de laatste tijd. Maar het is wel een vlek zeg maar...
https://hennieharinck.com/2022/04/07/de ... an-verzet/

Enfin, onze 3 jarige heet voor ons gewoon Pol, Polletje en dat past wel bij hem.

En ja, leuke colllumn. Je denkt toch altijd goed na over de naam van je eerste fokproduct. Maar niet goed genoeg helaas in mijn geval :+

Ik denk, zolang hij geen Putin laat tatoëren. Je safe zit. :j

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:47

Mijn eerste (en wellicht enige) zelf gefokte veulen heet Soleil D’Hiver. Winterzon. {:} Naar mijn achternaam, het Franse zit in veel van mijn paarden hun naam en zij was een lichtpunt, positiviteit, iedereen houdt van de zon.

Is verbasterd naar Sol of Pukkie nu. Maar geen dag spijt van, alleen jammer dat sommige mensen niet door hebben dat D’Hiver eigenlijk een verwijzing is naar mijn achternaam -O-

Ibbel

Re: [COLUMN] Als het kind (paard) maar een naam heeft!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:43

Jouw achternaam is de Winter, begrijp ik?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:57

Ibbel schreef:
Jouw achternaam is de Winter, begrijp ik?

Jup

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:59

Ik probeer wel altijd iets moois te bedenken voor onze veulens. Ons stamboek heeft een volledig vrije naamkeuze, de enige regel is dat een naam er niet dubbel in mag staan, maar dat is snel met initialen opgelost. Ik vind het leuk dat als het straks een dekhengst of fokmerrie is, dat dan de naam mooi staat in de pedigree. En als het nooit niks wordt, dan heeft het in ieder geval zelf een mooie naam :')

Zo had ik in 2022 Galaria di Yas, Altaïr Ibn Kahil, Liberté Apal, Valentius en Illyana. Soms gebruik ik de naam van de vader erbij (zoals in de eerste 2 gevallen), soms een deel van de naam van de moeder (Apal wordt in 1 van onze lijnen gebruikt) en soms staat de naam gewoon op zichzelf :) Namen bedenken voor de veulens vind ik in ieder geval 1 van de leukste dingen en ik ben dan door het hele jaar heen ook bezig met nieuwe dingen verzinnen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:59

Cayenne schreef:
Dit topic doet me denken aan de Roodnootstam. Daarbij kwamen ook de raarste namen voorbij :D

Ik vind Roodnoot als verwijzing naar de namen Toon en Door wel leuk gevonden :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:36

Een van de leukere namen die ik tegen gekomen ben is de naam van het springpaard Up and Go ( van Libero) :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:34

Echt een leuk artikel.
Deed me denken aan het overleden paard Nintendo, en zijn kloon Nintendo Switch.
Zo leuk gevonden, ook wel inkoppertje natuurlijk.

Trouwens met een merrie Ollie, kan je volgens mij zowat het hele alfabet rond! Qua medeklinkers dan :+

Ik geloof wel in Nomen est omen. Je spreekt de naam toch over iemand / over een dier uit telkens, en daarmee zeg je hetgeen de naam betekend. En vanuit bepaalde filosofie hebben woorden schepende kracht.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:32

Punz schreef:
Een van de leukere namen die ik tegen gekomen ben is de naam van het springpaard Up and Go ( van Libero) :D

Geniaal!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 02:44

anjali schreef:
@Ayasha, wat een interessante informatie!

Puur voortbreiend op die redenering zijn er natuurlijk ook gewoon tijden geweest waar bepaalde families in de hogere klassen zaten. Geboren worden onder een familie-naam/ op een landgoed met prestige nam macht mee. In die tijd hadden namen natuurlijk letterlijk macht. Koningen hun ‘bloedlijnen/familie namen ‘ hadden meer macht dan boeren, voor zover er toen al aan familie namen gedaan werd zoals wij die kennen (dat is napoleon zijn schuld toch?)

Ik denk wel net als Marigold dat een naam ook macht kan hebben door de onbewuste emotie die het op roept. Ik ken een ‘broken dreams’, een ‘little ripper’ En via iemand anders een ‘patty’s mistake’. Ik kan me niet voorstellen dat dergelijke namen nu echt positieve emoties triggeren. Ik vraag me ook af die naar dat wondertje van een veulen kijkt waar je bijna een jaar op wacht en veelal veel geld in gestoken hebt en dan denkt: ‘Jep. Tot zover mijn droom. Broken dreams it is!’ :+
Heb de huidige eigenaar nooit durven vragen hoe ie aan die naam gekomen is want zo slecht doet ie het niet, :+ vind dergelijke namen altijd wel sneu. Grappige namen oké maar van die ‘teleurstelling’-namen… heb een ‘gameboy’ gehad. Dat is veranderd naar Galant omdat ‘gameboy’ echt niet bij hem paste. Het was zo’n lief galant dier in zijn doen dat de naam snel gekozen was. :+ (papier moest nog aangevraagd maar daar op stal noemde ze hem gameboy)

En laten we ook ‘kaduuk’ niet vergeten die een naamsverandering onderging nadat ie zichzelf behoorlijk kaduuk gemaakt had. :+ weet niet meer van welke bokker hij was. Hier speel ik op safe en krijgen de paarden altijd positieve namen mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 03:15

Punz schreef:

Of de springpaarden For Sale en Not For Sale :+

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:50

Ayasha schreef:
En laten we ook ‘kaduuk’ niet vergeten die een naamsverandering onderging nadat ie zichzelf behoorlijk kaduuk gemaakt had. :+ weet niet meer van welke bokker hij was. Hier speel ik op safe en krijgen de paarden altijd positieve namen mee.

Deze was van Zooist en die maakte er een grap van om zoveel mogelijk letters te verdubbelen. Die had een Zoohee ipv Zoë, die Cheminee heette idd eerst Caaduuc geloof ik, en heeft ook nog een Leffe oid gefokt.

Ik wilde ook kost wat kost een positieve naam hoewel het misschien riskant is om je paard naar de grootste vuur/gasbol in het heelal te vernoemen…

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:30

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:27

SjonnieZ schreef:
De kracht van een naam komt mooi tot uiting in dit (oude maar goude filmpje) :=
https://youtube.com/watch?v=BVMY-VX7NyA ... IECMiOmarE

Dat vind ik geen namen waar je een paard mee kunt opzadelen. Een dier verdient een mooie of leuke naam, niet zomaar iets onzinnigs.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:28

Oakland1990 schreef:
Ayasha schreef:

Deze was van Zooist en die maakte er een grap van om zoveel mogelijk letters te verdubbelen. Die had een Zoohee ipv Zoë, die Cheminee heette idd eerst Caaduuc geloof ik, en heeft ook nog een Leffe oid gefokt.

Ik wilde ook kost wat kost een positieve naam hoewel het misschien riskant is om je paard naar de grootste vuur/gasbol in het heelal te vernoemen…

Wat is de grootste vuur\gasbol in het heelal? Niet de zon want die gaat alleen over ons zonnestelsel.

libert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:42

Punz schreef:

Er was in die tijd een reclame op tv voor luierbroekjes met die naam. Moest ik echt altijd aan denken bij dit paard, en nu dus weer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:22

Precies, daarom is deze naam zo leuk / dat is het grapje van deze naam

Edit..
Ik realiseer me nu dat je dan misschien wel een bepaalde leeftijd moet hebben om het grapje te snappen :')

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:52

Renpaarden hebben idd aparte namen. Mijn quarters kregen allemaal een tintje van mijn als voormalige aussie. Dundee een Sydney een slim dusty en een bindi icm een naam van beide ouders.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:48

Ik vind een roepnaam vaak meer over het paard zeggen dan de stamboek naam, of moet ik zeggen over de eigenaar..

Mijn opa had vroeger een paard dat un deux troi heette, hij heeft aan mij uitgelegd dat dat 123 in het Engels betekende _O- het was iig een gekkie waardoor opa hem meestal eend noemde

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:59

anjali schreef:
SjonnieZ schreef:
De kracht van een naam komt mooi tot uiting in dit (oude maar goude filmpje) :=
https://youtube.com/watch?v=BVMY-VX7NyA ... IECMiOmarE

Dat vind ik geen namen waar je een paard mee kunt opzadelen. Een dier verdient een mooie of leuke naam, niet zomaar iets onzinnigs.

Ze hebben uiteraard andere stalnamen. Ze merken er niks van dat er op papier iets staat waar mensen een beetje om moeten giechelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:55

borderjay schreef:
Geniaal!!

Ja, zo heet er ook eentje :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:58

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:02

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:08

ik vind/vond 'Sit this one out' ook altijd wel tot de voorbeelding spreken..