Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:26

geen paniek, dit was maar gemeten in 4 duitse rijhallen van de honderdduizenden wereldwijd die er zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:00

Lekker buiten rijden dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:04

juniper schreef:
Het komt op mij over alsof ze wilden onderzoeken of luchtkwaliteit in binnenbakken een mogelijke factor was in luchtweg problemen bij paarden. Daarbij werd inderdaad een bacterie gevonden, maar een andere bacterie dan (denk ik) verwacht was.

ik sta echt te kijken van de weerstand tegenover wetenschappelijk onderzoek in dit topic. Hoe denken jullie dat kennis tot stand komt?
Facebook; wetenschap is allemaal doorgestoken kaart die door big pharma of de petrochemische industrie gesponsord wordt. :j

Ik heb echter nog zoveel meer vragen bij dit artikel. Ik vind het een vrij summier onderzoek met maar vier rijbanen en waarin andere parameters, zoals de manier waarop de dieren gehouden worden, niet worden meegenomen in de vraag waardoor longproblemen worden veroorzaakt. De enige echte conclusie die ze hieruit kunnen trekken, is die toename van bacteriën, maar er wordt ook een hoop gesuggereerd.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:06

juniper schreef:
Het komt op mij over alsof ze wilden onderzoeken of luchtkwaliteit in binnenbakken een mogelijke factor was in luchtweg problemen bij paarden. Daarbij werd inderdaad een bacterie gevonden, maar een andere bacterie dan (denk ik) verwacht was.

ik sta echt te kijken van de weerstand tegenover wetenschappelijk onderzoek in dit topic. Hoe denken jullie dat kennis tot stand komt?

Inderdaad.

Daarnaast schreef iemand ook al over het omwoelen van de bodem wat een negatief effect had. Zal dan het laten liggen of opruimen van de mest in de bak ook nog meespelen?
Bij ons op stal moet de mest nogal secuur worden opgeruimd en ik heb echt wel het idee dat dit invloed heeft op het zand en de lucht die daar vanaf komt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:17

Sunnda schreef:
Met de kennis die we nu hebben denk ik altijd: je moet ergens aan dood gaan. :+
Ik rij vrolijk verder.

Nou, inderdaad. Om de smetvrees nog een stukje op te schroeven.
Nieuwsfact: zonder bacteriën kunnen we niet eens leven.

kitobeer

Re: Studie toont verhoogd aantal bacteriën in binnenbak, al bij één paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:53

Vorig jaar heeft mijn paard precies 1j gestaan op een pensionstal waarbij de stallen opgebouwd zijn naast de binnenrijbaan. Onder hetzelfde dak. Mijn paard heeft hier problemen met zijn luchtwegen gekregen. En mede ook door een gans seizoen in lang gras te staan.
Afgelopen jaar hebben wij op een kleine pensionstal gestaan met een buitenrijbaan en niet zo heel lang gras. Het heeft meer dan een half j geduurd maar de gevoeligheid voor stof is nu goed te managen. Dus ik kan mij er iets bij voorstellen ja.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 01:21

(quote weer eens mislukt)

Daarnaast schreef iemand ook al over het omwoelen van de bodem wat een negatief effect had. Zal dan het laten liggen of opruimen van de mest in de bak ook nog meespelen?
Bij ons op stal moet de mest nogal secuur worden opgeruimd en ik heb echt wel het idee dat dit invloed heeft op het zand en de lucht die daar vanaf komt.[/quote]

wat denk je dat er omgewoeld wordt bij de western? Spins, stops en rollbacks doet toch aardig wat stof opwaaien en dat plaatje wordt niet meegenomen in dat onderzoekje, dus voor mij is het een leuk fabeltje maar geen wetenschap

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 01:28

Aaah, we hebben het virus onder controle en vervelen ons.
Op zoek naar doodsoorzaak nummer 3, episode 8.

Lijkt mij een mooie realityserie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 02:30

Tja, niet alle rijbanen zijn hetzelfde en die verschillen moet je toch wel echt meerekenen.

Wij stonden ergens waar de stallen echt onder het stof van de bak zaten en mensen daar niet hun paard wilden hebben staan.

Maar ook wel rijen naast de bak meegemaakt waar je er veel minder last van had of althans zichtbaar en merkbaar. Wanneer het zichtbaar is, zal het ook echt wel niet goed zijn.

Maar hoe zit het met de rest? Hoe vaak sleep en sproei je? Zijn de hoeven uitgekrabt en wordt alle mest netjes verwijdert?

Hoe is de ventilatie?

We hadden een mooie binnenbak met aan weerzijde stallen met open luiken en aan alle gangen voor en achter open deuren. Daar was 1 dominante dame die alles wilde dicht doen, paarden onder 3 dekens had en de condens echt van de muren droop. Als dat niet genoeg zegt......

En hoe wordt een paar gereden? maakt het nog uit of een paard vooraf goed gepoetst is? Een dikke vacht heeft of geschoren is? Of een paard bijv een schoon zadel, dekje, beenbeschermers om heeft, of dat dit al weken gebruikt is?
En komen er bijv meer bacteriën vrij als er veel met sporen geprikt wordt? Kan ik me iets bij voorstellen.

Een droge, stoffige bak is nogal duidelijk niet heel goed. Maar verder is het een totaal pakket en heb je overal bacteriën.
Dus of willen ze hiermee laten zien dat de paardensport ook een milieu probleem is, of komt er nu reclame voor ene luchtreiniger voor in de binnenbak?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 07:25

Ik vind het grappig...

Volgens de onderzoekers brengen paarden, ruiters en trainers een aanzienlijke hoeveelheid tijd door in overdekte rijhallen.

Volgens mij zijn er nog te veel paarden die juist veel meer tijd doorbrengen in een stal van 3x3m (denk aan de stallen waar ze 's winters misschien een 2 tal uurtjes op een paddock staan en verder niet buiten mogen)
met amoniakdampen van de urine. Dat lijkt me veel schadelijker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:49

kitobeer schreef:
Vorig jaar heeft mijn paard precies 1j gestaan op een pensionstal waarbij de stallen opgebouwd zijn naast de binnenrijbaan. Onder hetzelfde dak. Mijn paard heeft hier problemen met zijn luchtwegen gekregen. En mede ook door een gans seizoen in lang gras te staan.
Afgelopen jaar hebben wij op een kleine pensionstal gestaan met een buitenrijbaan en niet zo heel lang gras. Het heeft meer dan een half j geduurd maar de gevoeligheid voor stof is nu goed te managen. Dus ik kan mij er iets bij voorstellen ja.

Denk je dat het door de binnenbak kwam?

Ik snap de weerstand tegen dit onderzoek eigenlijk ook niet zo, als instructeur kreeg ik zelf ook last van luchtwegproblemen bij bepaalde binnenbakken/ bodems/ stof. Bacterieen zijn niet erg, mits de schadelijke bacterieen niet de overhand krijgen anders kunnen ze helaas wel voor een heel skala aan problemen zorgen. Lijkt mij dus alleen maar goed dat hier onderzoek naar gedaan wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:54

Art_Ificious schreef:
Ik vind het grappig...

Volgens de onderzoekers brengen paarden, ruiters en trainers een aanzienlijke hoeveelheid tijd door in overdekte rijhallen.

Volgens mij zijn er nog te veel paarden die juist veel meer tijd doorbrengen in een stal van 3x3m (denk aan de stallen waar ze 's winters misschien een 2 tal uurtjes op een paddock staan en verder niet buiten mogen)
met amoniakdampen van de urine. Dat lijkt me veel schadelijker.

superpony schreef:
Een droge, stoffige bak is nogal duidelijk niet heel goed. Maar verder is het een totaal pakket en heb je overal bacteriën.
Dus of willen ze hiermee laten zien dat de paardensport ook een milieu probleem is, of komt er nu reclame voor ene luchtreiniger voor in de binnenbak?

Er zijn zat dingen die schadelijker zijn maar daar gaat dit onderzoek niet over. En ook niet over milieu of luchtreiniger. Het is een klein stapje in een groot geheel.

Het is misschien een beetje summier beschreven in dit topic, maar het lijkt erop dat de onderzoekers een hypothetisch verband wilden onderzoeken tussen veelvoorkomend en ondergediagnosticeerd astma bij paarden en de luchtkwaliteit van de binnenbak.

Dat heeft niks met milieu, afschaffen van paardrijden of co2 te maken.
Wat een weerstand tegen wetenschappelijk onderzoek. Je moet ergens beginnen met kennis krijgen en elk onderzoek bouwt voort op een ander. Je krijgt uit een onderzoek dan ook maar een klein puzzelstukje en geen hele conclusie. Dit onderzoek is misschien voor de individuele ruiter niet zo interessant maar in het grote geheel wel, want nu kan men weer verder met onderzoek doen naar het ontstaan en diagnosticeren van astma bij paarden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:11

Precies Verootje, dat is wat er staat.

Bewonderingswaardig dat je de moeite neemt om het, nogmaals, uit te leggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:18

Maar het bijzondere aan dit onderzoek is, dat de meest gevonden bacterie een niet-pathogene, commensaal levende huidbacterie is.
Dat is de enige die met naam wordt genoemd, en er wordt totaal niet gezegd dat die bacterie absoluut niet de meest voor de hand liggende is om de luchtwegproblemen te verklaren.
Dus ze zijn op zoek naar een verklaring voor luchtwegontsteking, vinden een overmaat aan S. xylosus, en zeggen - heel kort door de bocht - hé, zie je wel, de luchtkwaliteit verslechtert, want er zitten meer bacterien in.

Dat is een oorzaak voor een gevolg benoemen zonder dat dat causale verband zelfs maar aannemelijk is, laat staan aangetoond.

En als bioloog die jarenlang tussen de onderzoekers heeft gelopen, vind ik daar wel wat van. Dat is geen weerstand tegen onderzoek, verre van dat, dat is kritisch kijken naar wat hebben ze nou eigenlijk gedaan en wat voor conclusies lijken ze daar uit te trekken. En kritisch kijken en onderzoek 'onderuit halen' is nu net de lol en opdracht van wetenschappelijk onderzoek :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:24

Maar ibbel, een commensaal, zoals de aureaus bij de mens kan op een plek waar hij niet hoort (bijvoorbeeld in de longen) wél een fikse infectie veroorzaken

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:25

Ibbel schreef:
Maar het bijzondere aan dit onderzoek is, dat de meest gevonden bacterie een niet-pathogene, commensaal levende huidbacterie is.
Dat is de enige die met naam wordt genoemd, en er wordt totaal niet gezegd dat die bacterie absoluut niet de meest voor de hand liggende is om de luchtwegproblemen te verklaren.
Dus ze zijn op zoek naar een verklaring voor luchtwegontsteking, vinden een overmaat aan S. xylosus, en zeggen - heel kort door de bocht - hé, zie je wel, de luchtkwaliteit verslechtert, want er zitten meer bacterien in.

Dat is een oorzaak voor een gevolg benoemen zonder dat dat causale verband zelfs maar aannemelijk is, laat staan aangetoond.

En als bioloog die jarenlang tussen de onderzoekers heeft gelopen, vind ik daar wel wat van. Dat is geen weerstand tegen onderzoek, verre van dat, dat is kritisch kijken naar wat hebben ze nou eigenlijk gedaan en wat voor conclusies lijken ze daar uit te trekken. En kritisch kijken en onderzoek 'onderuit halen' is nu net de lol en opdracht van wetenschappelijk onderzoek :D

Helemaal goed deze inhoudelijke kritiek op het onderzoek!

Maar natuurlijk niet te vergelijken met de andere reacties, Ibbel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:26

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:28

Ik kan daar alleen helemaal geen literatuur over vinden. Omdat ik xylosus niet goed ken, ben ik gisteren even gaan zoeken, ik zie zo snel niets dat zegt dat xylosus een veel voorkomende veroorzaker is van longinfectie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:49

Ibbel schreef:
Ik kan daar alleen helemaal geen literatuur over vinden. Omdat ik xylosus niet goed ken, ben ik gisteren even gaan zoeken, ik zie zo snel niets dat zegt dat xylosus een veel voorkomende veroorzaker is van longinfectie.

Is daar dan wel onderzoek naar gedaan? Als longproblemen blijkbaar ondergediagnosticeerd zijn bij paarden, is dan eigenlijk wel bekend welke bacteriën verantwoordelijk zijn voor longinfecties?
Je zou het natuurlijk wel hopen, ook ivm antibiotica voorschrijven, maar is dat eigenlijk wel zo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:52

Op zich komt het wel vaker voor toch, dat redelijk onschuldige / veel bij mensen voorkomende bacteriën die normaal geen problemen geven, ineens wèl vervelende huidklachten kunnen geven en ook op de longen kunnen slaan?

Zoals dat smerige krentenbaard bij kinderen, als je pech hebt kan dat een longontsteking opleveren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:56

Als leek....

Heeft dit Europese onderzoek ermee te maken?
Ik stuit er direct op als ik google op "stafylokokken luchtwegen".

https://zorgkrant.nl/ziekenhuizen/12435 ... an-gedacht

Ik kan niet beoordelen of het relevant is.

Ik lees trouwens ook over andere ellende dan alleen huid- of luchtwegproblemen door deze bacterie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:12

We lachen er om maar toch...
Elke keer als ik op wedstrijd ben geweest in de Ostbayernhalle, Kreuth Duitsland (3 binnenbakken) dan kom ik snotverkouden thuis! En dat begint al daar na een paar dagen.
En zo velen met mij.
Net of daar eeuwig een virus heerst. Of het nu zomer of herfst is.
Kan natuurlijk toeval zijn maar vind dat toch frapant

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:25

Wat een extreem rare reacties hierop? Waar slaat die weerstand in godsnaam op, en waarom worden er allemaal zaken bijgehaald die er niks mee te maken hebben?

Echt hoor, als je dit onderzoek in jouw hoofd om één of andere kan linken aan "die eikels in de randstad!!" is het tijd om je internet af te sluiten en in therapie te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:38

Ik heb een iets andere gedachtegang.
Er zijn mensen met smetvrees en alle bedrijvigheid op aarde en dan in de meest brede zin van het woord.
krijg ik het gevoel dat dit een opstapje is naar weer een ander regeltje om zaken te gaan verbieden.
Misschien is het beter om de oorzaak eens aan te gaan pakken, maar dat is een gevaarlijk onderwerp.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:17

Dat dit soort onderzoeken een opmaat kunnen worden, voor verdere regulering is wel duidelijk. Het ligt er alleen maar aan, wanneer een belangengroep achter dit soort onderzoeken komt.