Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juniper schreef:Facebook; wetenschap is allemaal doorgestoken kaart die door big pharma of de petrochemische industrie gesponsord wordt.Het komt op mij over alsof ze wilden onderzoeken of luchtkwaliteit in binnenbakken een mogelijke factor was in luchtweg problemen bij paarden. Daarbij werd inderdaad een bacterie gevonden, maar een andere bacterie dan (denk ik) verwacht was.
ik sta echt te kijken van de weerstand tegenover wetenschappelijk onderzoek in dit topic. Hoe denken jullie dat kennis tot stand komt?
juniper schreef:Het komt op mij over alsof ze wilden onderzoeken of luchtkwaliteit in binnenbakken een mogelijke factor was in luchtweg problemen bij paarden. Daarbij werd inderdaad een bacterie gevonden, maar een andere bacterie dan (denk ik) verwacht was.
ik sta echt te kijken van de weerstand tegenover wetenschappelijk onderzoek in dit topic. Hoe denken jullie dat kennis tot stand komt?
kitobeer schreef:Vorig jaar heeft mijn paard precies 1j gestaan op een pensionstal waarbij de stallen opgebouwd zijn naast de binnenrijbaan. Onder hetzelfde dak. Mijn paard heeft hier problemen met zijn luchtwegen gekregen. En mede ook door een gans seizoen in lang gras te staan.
Afgelopen jaar hebben wij op een kleine pensionstal gestaan met een buitenrijbaan en niet zo heel lang gras. Het heeft meer dan een half j geduurd maar de gevoeligheid voor stof is nu goed te managen. Dus ik kan mij er iets bij voorstellen ja.
Art_Ificious schreef:Ik vind het grappig...
Volgens de onderzoekers brengen paarden, ruiters en trainers een aanzienlijke hoeveelheid tijd door in overdekte rijhallen.
Volgens mij zijn er nog te veel paarden die juist veel meer tijd doorbrengen in een stal van 3x3m (denk aan de stallen waar ze 's winters misschien een 2 tal uurtjes op een paddock staan en verder niet buiten mogen)
met amoniakdampen van de urine. Dat lijkt me veel schadelijker.
superpony schreef:Een droge, stoffige bak is nogal duidelijk niet heel goed. Maar verder is het een totaal pakket en heb je overal bacteriën.
Dus of willen ze hiermee laten zien dat de paardensport ook een milieu probleem is, of komt er nu reclame voor ene luchtreiniger voor in de binnenbak?
Ibbel schreef:Maar het bijzondere aan dit onderzoek is, dat de meest gevonden bacterie een niet-pathogene, commensaal levende huidbacterie is.
Dat is de enige die met naam wordt genoemd, en er wordt totaal niet gezegd dat die bacterie absoluut niet de meest voor de hand liggende is om de luchtwegproblemen te verklaren.
Dus ze zijn op zoek naar een verklaring voor luchtwegontsteking, vinden een overmaat aan S. xylosus, en zeggen - heel kort door de bocht - hé, zie je wel, de luchtkwaliteit verslechtert, want er zitten meer bacterien in.
Dat is een oorzaak voor een gevolg benoemen zonder dat dat causale verband zelfs maar aannemelijk is, laat staan aangetoond.
En als bioloog die jarenlang tussen de onderzoekers heeft gelopen, vind ik daar wel wat van. Dat is geen weerstand tegen onderzoek, verre van dat, dat is kritisch kijken naar wat hebben ze nou eigenlijk gedaan en wat voor conclusies lijken ze daar uit te trekken. En kritisch kijken en onderzoek 'onderuit halen' is nu net de lol en opdracht van wetenschappelijk onderzoek
Ibbel schreef:Ik kan daar alleen helemaal geen literatuur over vinden. Omdat ik xylosus niet goed ken, ben ik gisteren even gaan zoeken, ik zie zo snel niets dat zegt dat xylosus een veel voorkomende veroorzaker is van longinfectie.