Latinnnn schreef:Als instructeur erger ik mij al jaren aan alle zogenaamde keurmerken, maatstaven en regelgeving mbt veiligheid.
Oa de Casco caps (met veiligheidskeurmerk) hadden bijvoorbeeld zo'n slechte pasvorm en vastzetsysteem dat de ruiter door zn eigen cap van zn paard kon worden afgeslagen. Standaard klapte hij naar achter van t hoofd, draaide in 1 slag rond de nek om daarna de ruiter vervolgens een mep in het gezicht te verkopen, waarna de riempjes telkens opnieuw moesten worden afgesteld.
Een klep die niet los kan, kan zorgen voor een dodenval( gezicht naar de grond en lichaam gestrekt eroverheen)
Het zachtste deel van je hoofd zit bij je slaap. Waarom loopt daar nu juist net dan de harde rand van je cap overheen???
Hoe kan het zijn dat het vastzetsysteem bij diverse merken niet correct op de plaats blijft zitten??
Waarom wordt winkelpersoneel niet goed opgeleid om caps perfect passend aan te meten, zodat kids bij de eerste tuimeling niet hun neusbot breken door de voorrand die naar beneden komt schuiven
Vlak de zogenaamde body"protectors" niet uit die juist meer schade kunnen aanrichten dan bescherming bieden. Schijnveiligheid noem ik het maar. Ruiters die stijf als een plank vallen omdat ze geen bewegingsvrijheid hebben tijdens hun landing. Daarbij vaak een te lange bodyprotector hebben. (Op de groei gekocht,das lekker goedkoop) Om daarna met een dubbelgeklapt onderste stootkussenflapje, een zeer ferme smak op de grond te maken waarbij de rug zo'n harde klap krijgt dat t breekt net onder of rond die superkussens.
Vlak de Thermolaarzen niet uit waarbij ruiters na hun val nog in de beugels blijven vasthangen.
Waarom is er zo weinig goede voorlichting in de winkels....
Ik vind die moderne caps inderdaad ondingen, ik heb zelf altijd de ouderwetse harde cap, met vulling, het veiligst gevonden, zolang de klep maar niet te vast zat. Waren wel warm, maar beschermden wel de slaap bijvoorbeeld.
Mijn latere casco en dergelijken voelden niet veilig, zaten eerder op, dan om mijn hoofd, en ik kan me niet voorstellen dat je er goed mee kunt doorrollen bij een valpartij.