Caps uitgebreid getest op veiligheid – duurder niet altijd beter!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 06:42

Latinnnn schreef:
Als instructeur erger ik mij al jaren aan alle zogenaamde keurmerken, maatstaven en regelgeving mbt veiligheid.
Oa de Casco caps (met veiligheidskeurmerk) hadden bijvoorbeeld zo'n slechte pasvorm en vastzetsysteem dat de ruiter door zn eigen cap van zn paard kon worden afgeslagen. Standaard klapte hij naar achter van t hoofd, draaide in 1 slag rond de nek om daarna de ruiter vervolgens een mep in het gezicht te verkopen, waarna de riempjes telkens opnieuw moesten worden afgesteld.
Een klep die niet los kan, kan zorgen voor een dodenval( gezicht naar de grond en lichaam gestrekt eroverheen)
Het zachtste deel van je hoofd zit bij je slaap. Waarom loopt daar nu juist net dan de harde rand van je cap overheen???
Hoe kan het zijn dat het vastzetsysteem bij diverse merken niet correct op de plaats blijft zitten??
Waarom wordt winkelpersoneel niet goed opgeleid om caps perfect passend aan te meten, zodat kids bij de eerste tuimeling niet hun neusbot breken door de voorrand die naar beneden komt schuiven
Vlak de zogenaamde body"protectors" niet uit die juist meer schade kunnen aanrichten dan bescherming bieden. Schijnveiligheid noem ik het maar. Ruiters die stijf als een plank vallen omdat ze geen bewegingsvrijheid hebben tijdens hun landing. Daarbij vaak een te lange bodyprotector hebben. (Op de groei gekocht,das lekker goedkoop) Om daarna met een dubbelgeklapt onderste stootkussenflapje, een zeer ferme smak op de grond te maken waarbij de rug zo'n harde klap krijgt dat t breekt net onder of rond die superkussens.
Vlak de Thermolaarzen niet uit waarbij ruiters na hun val nog in de beugels blijven vasthangen.

Waarom is er zo weinig goede voorlichting in de winkels....

Ik vind die moderne caps inderdaad ondingen, ik heb zelf altijd de ouderwetse harde cap, met vulling, het veiligst gevonden, zolang de klep maar niet te vast zat. Waren wel warm, maar beschermden wel de slaap bijvoorbeeld.
Mijn latere casco en dergelijken voelden niet veilig, zaten eerder op, dan om mijn hoofd, en ik kan me niet voorstellen dat je er goed mee kunt doorrollen bij een valpartij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:12

Toen ik nog les gaf op de manege, checkte ik zeker bij nieuwe kinderen, of wanneer ze met een nieuwe cap kwamen, voor het opstappen of die cap wel goed zat.
Die casco caps zaten prima, mits de bandjes goed waren afgesteld. Wat idd zelden het geval was als ze nieuw uit de winkel kwamen, maar als ik hem dan in handen had gehad, zat die daarna gewoon goed, zonder door te slaan of te verschuiven.
Ik vind het een verantwoordelijkheid van de instructeur om te checken of je leerlingen met veilig materiaal in jouw les verschijnen. Zéker op een manege.

Ik zie dat mijn Uvex met MIPS nog best aardig uit de test komt.
4 sterren uit 5.

Heb die ervaring zelf ook, ben vorig jaar nogal hard gevallen, cap was stuk, hoofd was heel.
Toen dus maar dezelfde weer nieuw gekocht.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 27-12-22 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:29

Latinnnn schreef:
Als instructeur erger ik mij al jaren aan alle zogenaamde keurmerken, maatstaven en regelgeving mbt veiligheid.
Oa de Casco caps (met veiligheidskeurmerk) hadden bijvoorbeeld zo'n slechte pasvorm en vastzetsysteem dat de ruiter door zn eigen cap van zn paard kon worden afgeslagen. Standaard klapte hij naar achter van t hoofd, draaide in 1 slag rond de nek om daarna de ruiter vervolgens een mep in het gezicht te verkopen, waarna de riempjes telkens opnieuw moesten worden afgesteld.

Omdat veel ruiters het draai systeem zelf kapot trekken, door het verkeerd te gebruiken. Dat is een fout in de voorlichting, niet een fout van het merk.

Latinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:16

Lithya schreef:
Latinnnn schreef:

Omdat veel ruiters het draai systeem zelf kapot trekken, door het verkeerd te gebruiken. Dat is een fout in de voorlichting, niet een fout van het merk.

Er zat toen geheel nog geen draaisysteem op...

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:31

Ibbel schreef:
Jammer dat zo in de gauwigheid te zien minimaal de helft van de geteste caps/merken/modellen niet hier verkocht worden. Daar heb je dan niet veel aan, met je Casco of Harry's Horse cap :+

Idd heb zelf een casco en ik ken eigenlijk de merken die daar genoemd worden niet. De meeste mensen op de manege (bij mij) hebben een casco. Werkt wel super!

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:03

Marije_jiplover schreef:
Toen ik nog les gaf op de manege, checkte ik zeker bij nieuwe kinderen, of wanneer ze met een nieuwe cap kwamen, voor het opstappen of die cap wel goed zat.
Die casco caps zaten prima, mits de bandjes goed waren afgesteld. Wat idd zelden het geval was als ze nieuw uit de winkel kwamen, maar als ik hem dan in handen had gehad, zat die daarna gewoon goed, zonder door te slaan of te verschuiven.
Ik vind het een verantwoordelijkheid van de instructeur om te checken of je leerlingen met veilig materiaal in jouw les verschijnen. Zéker op een manege.

Ik zie dat mijn Uvex met MIPS nog best aardig uit de test komt.
4 sterren uit 5.

Heb die ervaring zelf ook, ben vorig jaar nogal hard gevallen, cap was stuk, hoofd was heel.
Toen dus maar dezelfde weer nieuw gekocht.

Bij de manege waar ik rij hebben we dan ook een soort mini winkeltje waar dan je instructrice en de oudbaas van de manege kunnen kijken wat het beste bij je past en wat het veiligst is.

Marije_jiplover

Re: Caps uitgebreid getest op veiligheid – duurder niet altijd beter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:43

Ik vind dat best verstandig.

Je bent als manege nu eenmaal aansprakelijk voor als er tijdens de lessen wat gebeurt.
Moet je er dus voor zorgen dat je de risico's van verkeerd gebruik of verkeerd aangemeten caps en/of bodyprotectors vermijd.

Coco4life

Re: Caps uitgebreid getest op veiligheid – duurder niet altijd beter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:33

Ja het is inderdaad handig, dan kan je voor of na je les daar iets kopen (als je wil).