Endurance: Duitsers mogen alleen op het WK starten in de VAE

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:43

Ibbel schreef:
Horsepride schreef:
Wanneer een paard stopt met eten dan is dat echt niet goed. Als je op zo moment stopt en een medische handeling verricht om het paard beter te krijgen begrijp ik wel.
Maar wat ik niet begrijp is wanneer je zo handeling verricht met als doel om met het paard door te blijven rijden, ik snap ook niet dat dit ook gewoon is toegestaan tijdens deze wedstrijden.
Geeft wel weer aan hoe het gesteld is met het dierwelzijn.

Jij begrijpt preventie niet?
Elektrolyten moet je van te voren toedienen, niet als het te laat is.
En als het te laat is, mag je überhaupt niet doorrijden. := Wat verwacht je dan van de veterinaire checks, Horsepride? Want enerzijds zeg je dat je paard electrolyten toedienen schadelijk is voor het dierenwelzijn, maar een paar posts eerder klaag je nog dat "er totaal fingerspitsen gevoel" is bij het keuren omdat er paarden afgekeurd worden op regels die juist met het oog op dierenwelzijn opgesteld zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:44

Daarom is het dus ook geen "dwangvoederen"

Je doet het voor de eerste ronde (al dan niet thuis in een slobber), in de vetgate van de tweede ronde (preventief voor het volgende rondje dus), in de vetgate voor de derde ronde. Etc.

Echt, hoe moeilijk is dit nu te begrijpen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:54

Overigens, voor jouw begrip en eventuele meelezers die het ook niet snappen:

Bij endurance heb je max iedere 40 km (maar meestal wat vaker) een vetgate (controle/pauze) van 30-45 minuten waarbij als je binnenkomt een DA kijkt of je paard zuiver loopt, of hij niet uitgedroogd is en of z'n darmen het nog doen.

Als ruiter (of je groomteam) zorg je ervoor dat in de vetgate je paard goed eet (en zoute slobber voorzetten is meestal géén stimulans om goed te eten) om die darmwerking te stimuleren, en je zorgt ervoor dat je paard goed drinkt (ook onderweg tijdens groompunten). Om die uitdroging verder te voorkomen zorg je dat de elektrolytenbalans op peil blijft.

Je komt met een goed afgevulde elektrolytenbalans aan de start, dat doe je thuis.
Je kunt in een WK van 160 km het elektrolytenverlies door zweten niet opvangen met alleen die basis van thuis.

Om je inspanningen om je paard aan het eten te houden vanwege die darmfunctie niet dwars te zitten, dien je de verloren elektrolyten dus los van het eten toe.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:59

De hoeveelheid elektrolyten die ze binnen kunnen krijgen door het voer is veel te weinig om de tekorten aan te vullen. Ja in de week voorafgaand aan de wedstrijs meng je al elektrolyten door je voer. Tijdens de wedstrijd geef ik het in spuitvorm (pasta of vloeibaar samen met siroop) . En nee dit is niet ter vervanging van voer of net wat, want ook daar heeft hij emmers vol van staan. Stoppen ze met eten lig je er sowieso uit gezien de darmgeluiden daarvan stil komen te liggen. Zo eten die van mij iedere vetgate een halve emmer slobber. Uiteraard staan ook legio andere soorten voer uitgestald om te eten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:03

Ibbel schreef:
Boras schreef:
Wormkuren zijn medisch. Appels en peren....

Elektrolyten ook bij een endurancewedstrijd. Alternatief is een infuus. Nou als er íets medisch is wat je wilt voorkomen is het dat wel...

Kom op, Ibbel. Je begrijpt toch best wat ik bedoel he.

Het gaat om de aanleiding.

Een wedstrijd is geen medische noodzaak. Het is een uitputtend spelletje voor het paard van de mens. Zonder die wedstrijd was dat dwangvoeren niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Boras op 01-01-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:05

Nee, je slaat de plank gewoon mis met je appels en peren.

Maar ik wil best afleiden uit je post (dat is iets anders dan begrijpen) dat je endurance in een kwaad daglicht wilt stellen door te stellen dat elektrolyten toedienen iets kwalijks is, in plaats van het voorkomen van uitdrogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:10

Boras schreef:
Kom op, Ibbel. Je begrijpt toch best wat ik bedoel he.

Het gaat om de aanleiding.

Een wedstrijd is geen medische noodzaak. Het is een uitputtend spelletje voor het paard van de mens. Zonder die wedstrijd was dat dwangvoeren niet nodig.
Zonder paarden te houden waren wormspuiten ook niet nodig, but here we are. Voor een paard maakt het echt geen klap uit wat er in die spuit zit en de een vindt het geen probleem, de ander vindt er niks aan. Als electrolyten toedienen het ergste is wat er misgaat aan dierenwelzijn in een tak van sport, dan valt er weinig te klagen over dierenwelzijn binnen die tak. :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:19

Horsepride schreef:
Vooraf kan je dat prima doen in een slobber. Dwangvoeren is iets voor wanneer het te laat is.

Voor de wedstrijd wordt het ook door het voer gegeven.
Maar tijdens een wedstrijd verliest een paard electrolyten door het zweten. Bij grote afstanden is dat meer dan het lichaam als reserve kan hebben.
De opslag van electrolyten in een paardenlichaam is niet onbeperkt..
Die krijg je niet voldoende aangevuld met een slobber in de vetgate waarvan je bovendien niet weet of die helemaal naar binnen gaat.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:28

Ibbel schreef:
Overigens, voor jouw begrip en eventuele meelezers die het ook niet snappen:
.

Het is niet een kwestie van wel of niet snappen. Het is is meer een kwestie vind je het normaal. Voor de endurance ruiters zijn veel dingen “normaal” waar anderen de wenkbrauwen van optrekken. In plaats van het weg te zetten als jij begrijpt onze sport niet, kan je ook eens kritisch naar je eigen handelen kijken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:35

Precies, Jennyj01. Wijze woorden.

Anoniem

Re: Endurance: Duitsers mogen alleen op het WK starten in de VAE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:37

Maar wat is er in jullie ogen dan precies zo schadelijk aan?

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:47

Dat de wedstrijd prestaties voor gaat op het welzijn en gezondheid van het paard. Er gebeuren dingen tijdens de wedstrijden waar de honden geen brood van lusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:58

Horsepride schreef:
Dat de wedstrijd prestaties voor gaat op het welzijn en gezondheid van het paard. Er gebeuren dingen tijdens de wedstrijden waar de honden geen brood van lusten.
Dat is geen antwoord op de vraag wat er zo schadelijk is aan het toedienen van electrolyten middels een spuit in de mond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:58

Waar baseer je die uitspraak op (even de UAE wedstrijden buiten beschouwing gelaten)?
Als er één sport is die echt nauwgezet door DA's wordt begeleid en gecontroleerd is het wel endurance...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:29

Muurp schreef:
Was te verwachten... De vraag is alleen hoeveel impact het heeft op het moment dat één land besluit niet te gaan... De rest heeft het er namelijk niet eens over als mogelijkheid.
Respect dat ze het hebben uitgesproken als optie, dat moet gezegd worden.

In Zweden hebben we nu 1 ( :+ ) ruiter gekwalificeerd voor het WK. Zij gaat niet. Ze mág wel van de bond (na een gesprek hierover), maar het wordt hier sociaal niet echt (echt niet?) geaccepteerd om in de UAE te starten, zo hebben wij dus ook eigenlijk geen enkele ruiter die daar start of dat gedaan heeft in de laatste jaren. De ruiter in kwestie focussed zich dus ook voor het EK in Ermelo :j Maargoed, het zweedse endurance team stelt echt helemaal niks voor dus het zal inderdaad wel niet zo veel doen. Ik heb zelfs een keer gehoord dat als je daar wilt starten, je dan uit het nationale team gezet word, maar of dat een fabel is of niet weet ik niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:47

Nederlandse endurance ruiters gaan vast wel.. Die ziin al jaren bezig het goede voorbeeld te geven :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:50

Horsepride schreef:

Ik denk dat je mij niet hoeft uit te leggen wat er verkeerd kan gaan bij wedstrijden. Geloof mij, I know en misschien nog wel meer dan jij kan bedenken.

Maar ik ben wel benieuwd wat er zo mis is met electrolyten? Juist door de electrolyten krijgt het paard geen gezondheidsproblemen!

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:27

Fransje,
Ik vindt erg bijzonder dat je elke keer van onderwerp zit te veranderen met idee om men op een dwaal spoor te zetten.
Waar ik problemen mee heb is dat het bij deze wedstrijden het normaal is om paarden dwang te voeren. Of er nou wel of geen electrolyten in dat voer zitten zal mij en het paard een worst wezen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:05

Horsepride schreef:
Fransje,
Ik vindt erg bijzonder dat je elke keer van onderwerp zit te veranderen met idee om men op een dwaal spoor te zetten.
Waar ik problemen mee heb is dat het bij deze wedstrijden het normaal is om paarden dwang te voeren. Of er nou wel of geen electrolyten in dat voer zitten zal mij en het paard een worst wezen.

Ik probeer je niet op een dwaalspoor te brengen! Ik stel gewoon een vraag!

Het "dwangvoeren" is het toedienen van electrolyten die voor het paard noodzakelijk zijn omdat die bij veel zweten verloren gaan.
En aangezien het paard daardoor fitter blijft en sneller herstelt zal het paard daar zeker wel blij mee zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:36

Horsepride: wat versta jij nou eigenlijk onder dwangvoederen? Er wordt een spuit (of misschien 2, van meestal 50 mL) elektrolyten gegeven.

Er zit geen appelmoes in zo'n spuit met de bedoeling dat het paard daar z'n 'brandstof' uit moet halen. Laat staan dat er met een sondes oid wordt gewerkt en "giet er een paar kilo slobber door" (hoe lang denk je dat zoiets duurt, trouwens?) laat staan dat je een paard uberhaupt hooi zou kunnen 'dwangvoederen'. Denk je dat een trechter op de bek zetten à la de paté de foie-ganzen in Frankrijk gebeurt? En dat dat dan zou werken?

Endurancepaarden krijgen in de vetgates over het algemeen een compleet buffet aan bakken met slobber, muesli, brok, wortelen, appels - the works, om ze goed aan het eten te houden. En bergen hooi, luzerne en voordroog. Ze staan daar (en zeker de geroutineerde paarden, die weten dat ze nu rust hebben) massaal te bunkeren. Helemaal zelf, helemaal vrijwillig.

En als ze niet (goed) eten en die darmen stil komen te liggen dan is het exit. Geen (of duidelijk verminderde) darmgeluiden = DQ.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:47

Horsepride schreef:
Tja, in Nederland zag ik tijdens een internationale wedstrijd dat een paard wat onder dwang in zijn mond gespoten kreeg. En paarden die bij de nakeuring eigenlijk niet meer worden draven omdat ze zo op waren maar geen keus hadden.
Vooral wanneer men fanatieker wordt kan ik er eigenijk niet meer naar kijken.

Ik heb 10 jaar op het hoogste niveau gegroomd en weet dat er soms supplementen zijn die ervoor zorgen dat het paard minder spierpijn krijgt na een dikke proef, gewoon legaal zonder zooi (de paarden kunnen ten alle tijde getest worden en de ruiters zijn niet geheel achterlijk).
Sommige paarden lusten deze supplementen niet graag en gaat die dus idd soms in een spuit met appelmoes of water.
Niks heftigs aan, zo krijgen ze ook de wormkuur.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:37

Ik snap werkelijk niet waar je dat zogenaamde dwangvoederen vandaan haalt.
Hoeveel spuiten moet je dan wel niet geven om de juiste hoeveelheid binnen te krijgen?
Ze aan het eten houden is 1 van de grootste uitdagingen bij met name beginnende paarden omdat die nog moeten leren dat het rustmoment daarvoor is. Als je ze dan simpelweg zou kunnen dwangvoederen snap ik niet waarom dat überhaupt geleerd zou moeten worden.
Ik vind dat de focus van dit artikel nu op geheel iets anders komt te liggen waarbij ik mij werkelijk afvraag hoe het geven van elektrolyten en-of vitamine gelijk getrokken kan worden aan dwangvoederen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:35

Wat ik denk dat de discussie eigenlijk is (correct me if I'm wrong).. is dat men vindt dat als je via een spuit middelen moet toedienen (aangezien ze t niet uit t voer meer kunnen halen) om medische problemen te voorkomen, je een te grote presentatie van je paard vraagt.. en dat enkel voor je eigen plezier..

Op zich denk ik dat dat een legitieme vraag is.. is 160 km een te grote prestatie?

Ik heb zelf niet zoveel moeite met het bijvoeren van elektrolyten, ook niet via een spuit.. en ik draag de endurance ook een warm hart toe.. maar ik snap het wrange gevoel omtrent de 160 km wel.. t is ook een hele grote presentatie

Overigens denk ik dat de vraag over TE grote prestaties in alle topsport met dieren relevant is..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:40

Licor schreef:
Wat ik denk dat de discussie eigenlijk is (correct me if I'm wrong).. is dat men vindt dat als je via een spuit middelen moet toedienen (aangezien ze t niet uit t voer meer kunnen halen) om medische problemen te voorkomen, je een te grote presentatie van je paard vraagt.. en dat enkel voor je eigen plezier..

Op zich denk ik dat dat een legitieme vraag is.. is 160 km een te grote prestatie?

Ik heb zelf niet zoveel moeite met het bijvoeren van elektrolyten, ook niet via een spuit.. en ik draag de endurance ook een warm hart toe.. maar ik snap het wrange gevoel omtrent de 160 km wel.. t is ook een hele grote presentatie

Overigens denk ik dat de vraag over TE grote prestaties in alle topsport met dieren relevant is..

Tja, daar heb je wel een punt, maar heel eerlijk gezegd verbaas ik me wel een beetje over deze discussie. Zo lang we door middel van fok ingrijpen op de normale ontwikkeling van een dier ten behoeve van onze doelen, dan staat het toedienen van elektrolyten met een spuit in de mond toch in geen enkele verhouding? En dan heb ik het niet eens over de aanpassing van de voeten middels (speciaal) beslag, het gebruik van bepaalde hulpmiddelen, etc?
Ik vind dit echt oprecht een heel vreemde discussie eigenlijk, die ook nogal afleidt van de terechte stellingname van de Duitse bond wat betreft wedstrijden in VAE in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:48

Licor schreef:

De vragen die jij stelt zijn inderdaad heel legitiem, maar dat is niet de vraag van Horsepride. Die komt binnen met een framing die vooral gebaseerd is op onderbuikgevoel, want echte argumenten of antwoorden op de vraag waarom het zo slecht zou zijn voor dierenwelzijn, komen er niet. Het blijft bij 'het is dwangvoeren en ik vind het niet oké, paarden hebben ook gevoelens' zonder in te gaan op de argumenten die hier gegeven worden over waarom dwangvoeren iets heel anders is dan even het halster vastpakken en een spuit appelmoes leegspuiten in hun mond. Er is dus sprake van een reactie die puur gebaseerd is op emotie, zonder zich echt af te vragen of het dierenwelzijn nou echt in het gedrang komt, het vermenselijken van paarden en een framing die nergens op gebaseerd is, maar continu herhaald wordt, ongeacht wat de rest zegt.

Hoe ik erin sta is dat je een paard nou eenmaal niet kunt uitleggen dat hij even een flesje Aquarius moet leegdrinken om alles op peil te houden. Kon je dat wel, dan was die spuit ook niet nodig. De meeste paarden hebben er ook helemaal niks van; het ziet er vaak alleen wat dramatisch uit vanwege de reflexen in de mond - je kunt ze immers ook niet uitleggen dat ze hun mond even open moeten houden. Schaadt het het paard? Nee, op geen enkele manier. Je doet ze geen pijn en je schaadt noch hun lichaam noch hun geest ermee.