Licor schreef:Wat ik denk dat de discussie eigenlijk is (correct me if I'm wrong).. is dat men vindt dat als je via een spuit middelen moet toedienen (aangezien ze t niet uit t voer meer kunnen halen) om medische problemen te voorkomen, je een te grote presentatie van je paard vraagt.. en dat enkel voor je eigen plezier..
Op zich denk ik dat dat een legitieme vraag is.. is 160 km een te grote prestatie?
Ik heb zelf niet zoveel moeite met het bijvoeren van elektrolyten, ook niet via een spuit.. en ik draag de endurance ook een warm hart toe.. maar ik snap het wrange gevoel omtrent de 160 km wel.. t is ook een hele grote presentatie
Overigens denk ik dat de vraag over TE grote prestaties in alle topsport met dieren relevant is..
Tja, daar heb je wel een punt, maar heel eerlijk gezegd verbaas ik me wel een beetje over deze discussie. Zo lang we door middel van fok ingrijpen op de normale ontwikkeling van een dier ten behoeve van onze doelen, dan staat het toedienen van elektrolyten met een spuit in de mond toch in geen enkele verhouding? En dan heb ik het niet eens over de aanpassing van de voeten middels (speciaal) beslag, het gebruik van bepaalde hulpmiddelen, etc?
Ik vind dit echt oprecht een heel vreemde discussie eigenlijk, die ook nogal afleidt van de terechte stellingname van de Duitse bond wat betreft wedstrijden in VAE in het algemeen.