Ludger Beerbaum: "De federaties worden geleid door de publieke opinie"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:06

Sunnda schreef:
En dat is precies waar Ludger denk op doelt. Nu stelt alweer iemand in dit topic twijfels te hebben dat een paard prima een 1.60 parcours kan springen zonder wrede training.

Dat is totale onzin en dan heb je echt geen kennis van de hogere springsport.
Maar het zaait wel twijfel bij meer mensen die er weinig tot geen verstand van hebben en voor je het weet is er een publieke opinie gebaseerd op niets.

Emotie lijkt steeds vaker kennis te vervangen in onze maatschappij en dat vind ik zorgelijk.

Staat buiten kuif dat Ludger gewoon fout zit in deze. (Moet nog wel even het hele artikel lezen)

Correctie: dat IS zo. En ja, dat is iets waar je je heel erg druk om moet maken want het speelt overal, niet alleen in de paardensport.
Precies zoals het elkaar opjutten over meer, hoger, beter, duurder. Ook dat gebeurt op allerlei vlakken en ook dat heeft bijgedragen aan de excessen wat hier de springsport als onderwerp heeft maar wat je zo ongeveer op alles los kunt laten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:11

Ludger is onder meer de persoon die voor die twijfels zorgt. Hij was een ruiter die ik jarenlang in het oké-hokje had zitten. Dat juist hij dus toch af en toe voor toucheren kiest, was een schok.
Kennis verdrong hier dus juist wel de emotie. Want emotioneel was ik totaal verslingerd aan hem en zijn paarden, totdat een rationele blik achter de schermen kwam. Zelfs hij?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:41

Juist hij. Van hem verwacht je dit niet, op welke grond dan ook. Maar voor mij, is hij door het putje gegaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:26

ikke schreef:
Sunnda schreef:
[knip]

Emotie lijkt steeds vaker kennis te vervangen in onze maatschappij en dat vind ik zorgelijk.

[knip]

Correctie: dat IS zo. En ja, dat is iets waar je je heel erg druk om moet maken want het speelt overal, niet alleen in de paardensport.
Precies zoals het elkaar opjutten over meer, hoger, beter, duurder. Ook dat gebeurt op allerlei vlakken en ook dat heeft bijgedragen aan de excessen wat hier de springsport als onderwerp heeft maar wat je zo ongeveer op alles los kunt laten.

Dubbel. Empathie is ook emotie. Maar die emotie komt door kennis. Doordat we weten wat dit met een paard doet, en dat het dierenleed veroorzaakt (ratio)

En we zelf niet willen lijden en dat ook niet willen voor een ander, we een paard zien als huisdier en die dus hoort bij de in-groep (en dat zijn een hoop instincten die te maken hebben met onze evolutie als soort). Door die evolutionaire instincten voelen we idd een heleboel emotie, maar die emotie komt niet uit het niets.

Gini schreef:
Ludger is onder meer de persoon die voor die twijfels zorgt. Hij was een ruiter die ik jarenlang in het oké-hokje had zitten. Dat juist hij dus toch af en toe voor toucheren kiest, was een schok.
Kennis verdrong hier dus juist wel de emotie. Want emotioneel was ik totaal verslingerd aan hem en zijn paarden, totdat een rationele blik achter de schermen kwam. Zelfs hij?

En bij jou zorgt diezelfde empathie (die wel degelijk ook rationeel is) idd voor de beslissing: dit wil ik niet, en ik wil niet dat iemand die paarden leed toebrengt.

Loretta

Re: Ludger Beerbaum: "De federaties worden geleid door de publieke opinie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:38

Hij heeft makkelijk praten. Misschien moet hij eens onder zijn steen vandaan komen.
De FEI en ook alle andere federaties zitten tussen 2 vuren. Aan de ene kant buitenstaanders die de hele paardensport het liefst verboden zien worden en daarvoor alles uit de kast halen wat er in zit. Aan de andere kant hebben ze te maken met toptrainers en topruiters die denken dat we nog in de jaren 80 leven. Niet zien dat verandering broodnodig is en het uiteraard veel makkelijker vinden op de oude manier door te gaan.

We leven nu eenmaal niet meer in de jaren 70, 80 of 90 waarin niemand zich druk maakte over pijnlijke trainingsmethoden. Ik zou zeggen kom eens onder je steen vandaan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:14

Het is gewoon wachten op een nieuw filmpje op you tube, or where ever. Wat onthullingen en de rapen zijn weer gaar voor een tijdje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:21

nikkel schreef:
Het is gewoon wachten op een nieuw filmpje op you tube, or where ever. Wat onthullingen en de rapen zijn weer gaar voor een tijdje.

Dat is zeker waar. Dit filmpje is ook op een hele stiekeme manier verkregen.
Ik vraag me trouwens af of dit in Duitsland niet verboden is met de strengere privacywetgeving daar.