Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Verbod op diertransport boven 30 graden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:23

Dramatische regel.
Mijn auto is volledig gekoeld met airco en ik mag in de zomer dus niet meer met mijn honden reizen? Dus ze bv niet meer mee naar het water nemen als het boven de 30 graden is?
Niet naar de dierenarts?

Ik snap de regel op zich wel, maar de uitvoering wat wel en niet mag kan een ellende worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:31

cile205 schreef:
Is dit in Belgie niet al zo?

Niet dat ik weet.

Europees gezien geldt er een afspraak dat zo gedefinieerd "lang transport" (transportduur is 8 uur of langer) alleen mag worden uitgevoerd als het nergens op de route 30 graden of meer wordt.

Maar voor zo gedefinieerd "kort transport" (korter dan 8 uur) geldt deze afspraak niet.

Er zijn afgelopen zomer tijdens de hete dagen genoeg dieren naar België gegaan, als het daar ook zeker 30 graden of meer werd.

Dus ik kan me niet voorstellen dat België een dergelijke maatregel al heeft ingevoerd.

Ben wel benieuwd hoe dit verder uit gaat rollen.

Bij volledig geconditioneerd vervoer verwacht ik mogelijk wel een uitzondering, al heb ik persoonlijk nog geen veewagen gezien die ook echt actief koelt.
Alleen ventilatie is niet voldoende, wanneer het buiten warmer is dan 30 graden, want dan verplaats je warme lucht, maar koel je dus niet.
Maar tot nog toe heb ik zelf alleen vrachtwagens gezien die actief verwarmen (wat voor biggen op transport tijdens het weer van vorige week erg prettig is), maar die verder alleen ventileren, niet die actief koelen.

Paarden vrachtwagens zie ik dan weer zeer weinig, dus in hoeverre die al uitgerust zijn met actieve koeling, weet ik niet.

Daarnaast verwacht ik voor dieren in nood altijd de uitzondering dat ze wel naar een dierenarts vervoerd mogen worden voor acute diergeneeskundige zorg.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:36

Waar blijft het boerenverstand?

De ene 30 graden is de andere niet.
10 minuten of 3 uur transport.
Stilstaan of rijdend met raampjes open.
Hoe zit dat dan met internationaal transport (in Belgie mag je nog wel transporteren maar dan kun je dus niet naar NL).

Ik heb zelf ooit 1x meegemaakt dat we wedstrijd hadden in Ermelo, voor ons 1,5 uur rijden.
Werd best wel warm die dag maar alles ging door en wij moesten redelijk vroeg starten.
Komen we op de terugweg in een mega file, dan kan het natuurlijk heftig heet worden in die trailer.
Gestopt op parkeerplaats om te kijken of het nog te doen was en pony stond er super bij.
Passeren we even later een vrachtwagen met koeien op de vluchtstrook, onder een viaduct. Die haalde ons later weer in onder politiebegeleiding over de vluchtstrook en iedereen met trailers mocht volgen. Vrachtwagenchauffeur had super gehandeld door in de schaduw te gaan staan en om politiebegeleiding te vragen.
Niets mis mee en gehandeld vanuit een boerenverstand gedachte https://www.facebook.com/elly.cardinaal ... 8648180593

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:45

Zolang ik nog discussies heb met boeren, chauffeurs en handelaren over waarom een lang transport naar Polen niet plaats kan vinden als het boven de 30 graden is op de plaats van laden, waarbij de vrachtwagen ook nog eens in de volle zon moet staan tijdens het laden, vertrouw ik niet zo op dat boerenverstand, eerlijk gezegd...

Of bij een transport van net onder de 30 graden, die ik dus niet mag weigeren, ik nog discussies heb over de beladingsgraad, men wilde net zoveel dieren laden als wanneer het bijvoorbeeld 15 graden was.

Ja, dan vrees ik dat het boerenverstand niet van iedereen in de sector betrouwbaar genoeg is om het dierwelzijn te garanderen.
En dan zijn er dus regels nodig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:51

Machie schreef:
Dramatische regel.
Mijn auto is volledig gekoeld met airco en ik mag in de zomer dus niet meer met mijn honden reizen? Dus ze bv niet meer mee naar het water nemen als het boven de 30 graden is?
Niet naar de dierenarts?

Ik snap de regel op zich wel, maar de uitvoering wat wel en niet mag kan een ellende worden.

En waarom zou je ze überhaupt bij +30 graden willen blootstellen aan die zon? Ookal is het bij water.
Daarnaast werkt water als een spiegel, de zonnestralen weerkaatsen dan veel harder

Wist je trouwens dat een hond watervergiftiging kan oplopen als die teveel water binnen krijgt?

Tevens kan ik uit ervaring zeggen dat een hond ook een hitteslag/zonnesteek kan oplopen. M'n vorige poedel heeft dit gehad terwijl het 27 graden was en we voornamelijk in het bos wandelden, dus voornamelijk schaduw. Toch was die ziek geworden van de hitte
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 22-12-22 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:51

Wel handig trouwens om de motie eens te lezen, voordat mensen commentaar gaan leveren:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de minister vorig jaar een verbod heeft ingesteld op het transport van dieren bij een temperatuur van 35 graden Celsius of hoger,

overwegende dat dieren in de veehouderij al bij 24°C last kunnen krijgen van de warmte en al ernstig kunnen lijden door hittestress tussen de 26°C en 29°C, waardoor de norm van 35 graden veel te hoog is,

constaterende dat de minister in Europa pleit voor een verbod op langeafstandstransporten als het ergens tijdens het transport 30 graden of warmer is, tenzij er gebruik wordt gemaakt van klimaatgestuurde transportwagens,

verzoekt de regering de maximale temperatuur voor diertransporten te verlagen naar 30 graden,

en gaat over tot de orde van de dag.

Vestering

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:27

Anastasia24 schreef:
Moet zeggen dat ik mij niet ontzettend zorgen zou maken om de paarden in een luxe vrachtwagen inderdaad met ventilatie, wel voor alle (slacht) dieren die hutje mutje zitten te verhitte. Is een duidelijk verschil natuurlijk.
Overigens vind ik het een prima ontwikkeling, snap niet waarom je met een voorspelling boven de 25 graden ergens naartoe zou willen.

Plus de internationale wedstrijd ruiters met de grote trucks snachts reizen als het warm is...tenminste dat is mijn ervaring (en doen we zelf ook)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:55

Art_Ificious schreef:
Machie schreef:
Dramatische regel.
Niet naar de dierenarts?

En waarom zou je ze überhaupt bij +30 graden willen blootstellen aan die zon? Ookal is het bij water.
Daarnaast werkt water als een spiegel, de zonnestralen weerkaatsen dan veel harder

Wist je trouwens dat een hond watervergiftiging kan oplopen als die teveel water binnen krijgt?

Tevens kan ik uit ervaring zeggen dat een hond ook een hitteslag/zonnesteek kan oplopen. M'n vorige poedel heeft dit gehad terwijl het 27 graden was en we voornamelijk in het bos wandelden, dus voornamelijk schaduw. Toch was die ziek geworden van de hitte

Omdat ik dat allemaal prima weet en mijn honden prima in de gaten houd. Waarom mogen ze in de zomer niet meer mee op vakantie omdt het toevallig die dag warm is als we gaan rijden? Terwijl mijn auto koel is. Koeler dan mijn huis bij +30.
Waarom denkt de overheid te moeten bepalen hoe ik mijn dieren vervoer?
btw, we hebben hier water onder bomen. Heerlijk voor ons om ff met elkaar te zwemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:00

Misschien moet jij beginnen met leren lezen. Sinds wanneer vallen honden onder de veehouderij?

Niet toch?

Dus honden hebben er niks mee te maken en de discussie over honden in dit topic is compleet niet relevant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:04

Geconditioneerd transport zal wel mogen.
Dus ook in je auto met airco.
Maar een ventilator zoals in veel paardenvrachtwagen zit telt niet.
Maar die dichte veetransportwagens met airco wel.
Naar wat ik ergens gelezen heb is 70% van lang veevervoer naar het buitenland al met deze klimaat gestuurde vrachtauto's.
Nu binnenland ook nog en dat zal wel snel gaan met deze aangescherpte regel. Mooi :j

@spenk, waar zie jij staan dat het alleen over veehouderij gaat?
Paarden zijn ook geen veehouderij.
Er staat diertransport, je hond is ook een dier. Ook daar gaan mensen mee naar shows, wedstrijden en trainingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:07

DuoPenotti schreef:
Geconditioneerd transport zal wel mogen.
Dus ook in je auto met airco.
Maar een ventilator zoals in veel paardenvrachtwagen zit telt niet.
Maar die dichte veetransportwagens met airco wel.
Naar wat ik ergens gelezen heb is 70% van lang veevervoer naar het buitenland al met deze klimaat gestuurde vrachtauto's.
Nu binnenland ook nog en dat zal wel snel gaan met deze aangescherpte regel. Mooi :j

@spenk, waar zie jij staan dat het alleen over veehouderij gaat?
Paarden zijn ook geen veehouderij.
Er staat diertransport, je hond is ook een dier. Ook daar gaan mensen mee naar shows, wedstrijden en trainingen.

Misschien handig om de motie te lezen? Die is hier gewoon gepost. Door bailey mix.

Deze regels zijn er namelijk al jaren en dit geldt voor dierentransport in niet airconditioning wagens alleen lag de grens op 35 graden en gaat naar 30. Dus honden in auto's ket airco gaat het helemaal niet over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:10

ja had ik al gelezen, maar die is net zo warrig
Diertransport en veetransport staat daar ook door elkaar heen.
Als er nu alleen maar veetransport zou staan gaf ik je gelijk.

Ook de OP kan dan de prullenbak in, want mijn paard is geen vee.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:47

Hoe kun je hier nu in godsnaam tegen zijn. Christus te paard.

Nee, dan kun je dus niet met 30 graden op concours. Des te fijner voor je paard. En niet te vergeten het andere vee waarvan sprake.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:53

Je kunt nog steeds op parcours hoor, gewoon vroeger starten en daarna snel naar huis. Doen veel mensen al jaren.

Ik ben zelf nooit zo huiverig voor warmte, ene paard is het ander niet en in mijn ervaring is er niet zoveel aan de hand als je normaal doet, maar je ziet af en toe beunhazen waar het helaas voor nodig is deze regels.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:55

Vjestagirl schreef:
pillow schreef:
Ga je 's ochtends naar concours en blijkt het in de middag over de 30 graden te zijn Kun je niet meer naar huis. Lekker dan.

Nou gebeurt het natuurlijk maar héél zelden dat ze 15 graden voorspellen en het totaal onverwachts toch 30 graden wordt, dus daar zou je natuurlijk best wel een beetje rekening mee kunnen houden...

Zo onozel ben ik niet dat ik denk aan een verschil van 15 graden. Flauwe opmerking van jou.
Het komt er in mijn gedachte op neer dat je met 28 wel mag rijden en met 32. niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:13

Machie schreef:
Dramatische regel.
Niet naar de dierenarts?

Als er geen rekening gehouden wordt met airco dan is het een belachelijke regel.

Zo of zo is Nederland regelgeil. Je kunt het zo gek niet bedenken en er komen regels voor. Alhoewel transport van dieren met hoge temperaturen is natuurlijk bijzonder asociaal. Het probleem is dat meer regels eerder zorgen voor meer problemen dan dat het oplossingen biedt.

Als ze mensen gaan bekeuren die hun hond mee nemen in een auto met airco dan is dat gewoon idioot.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:23

pillow schreef:
Ga je 's ochtends naar concours en blijkt het in de middag over de 30 graden te zijn Kun je niet meer naar huis. Lekker dan.

Dan kun je gewoon wachten tot het is afgekoeld. Wij hebben dat eens gehad na een meer(4) daagse wedstrijd. Toen werd het op de laatste dag een heel stuk warmer dan in de week ervoor voorspeld. Pas tegen een uur of 10 in de avond was het genoeg afgekoeld en de trailer genoeg doorgewaaid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:39

Loretta schreef:
Als ze mensen gaan bekeuren die hun hond mee nemen in een auto met airco dan is dat gewoon idioot.

Alles is relatief.

Waar ik woon is het de halve zomer rond de 40 graden in de schaduw. Afgelopen zomer 50 graden gezien hier.*
Vervoeren ménsen zichzelf ook met de auto. Ook zonder airco.
Sterker nog, nog wat verder zuidelijk lopen mensen door de woestijn onder de zon bij dergelijke temperaturen.

Is nú 24 december hier 21 graden in de schaduw. Straks lunch op het terras voor het huis. In hemdsmouwen. Honden gaan in de schaduw liggen want het is boven de 35 graden op de leistenen in de zon.

Nog even en we mogen alleen nog ´s nachts de weg op of op een terras zitten _O-

* stond in de file (ongeluk) op een stuk zesbaans asfalt op een zuidhelling onder de middagzon bij 48 graden in de schaduw, zonder airco in mijn cabriootje.
Motorkap van de motor achterin open gezet. verwarming aan en ventilator op max.
Mijn vest aangetrokken, pet op en verder genoeg water mee. Geen probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:41

pillow schreef:
Zo onozel ben ik niet dat ik denk aan een verschil van 15 graden. Flauwe opmerking van jou.
Het komt er in mijn gedachte op neer dat je met 28 wel mag rijden en met 32. niet.

Als je met 28 graden wedstrijd gaat rijden verdien je het imo om vast te komen zitten. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:48

Ayasha schreef:
pillow schreef:

Als je met 28 graden wedstrijd gaat rijden verdien je het imo om vast te komen zitten. :+

Imo geneuzel.
32 graden is ook geen probleem om ´wedstrijd´te rijden.
Allemaal gewauwel van mensen die niet weten waar een paard geëvoleerd is. Dat is hier in het zuiden schreing en inslag met britten die denken dat ze paardenexperts zijn omdat ze briitten zijn en mauwen over die arme mishandelde paarden die in de zon staan.... Het enige probleem is stress, niet de temperatuur.
Nederland is de wereld niet :)*
Paarden leven/werken in heel wat warmere werelddelen.
Paarden maar verbieden in de warme streken waar ze leefden voor wij ze allemaal opaten?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:38

Ayasha schreef:
pillow schreef:

Nou lekkere reactie.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:43

Het gaat hier met name om veetransport en. Je weet wel, die vrachtwagens bomvol kippen of met varkens. Of koeien. Dat soort dieren die massaal vervoerd worden.

Dat toevallig jouw drie paarden en twee honden ook onder de regel vallen, dat lijkt me gewoon bijzaak. Tenzij je natuurlijk het belangrijker vind dat jij met 32 graden een wedstrijd kan rijden en voor het eten thuis komt dan dat duizenden dieren diezelfde dag met 32 graden hutjemutje in het verkeer zitten.

Niet elke regel draait om jouw situatie. Dit is met name om vee te beschermen. Ik snap niet dat je daar als dierenliefheber problemen mee hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 16:23

Ayasha schreef:
pillow schreef:

Waar slaat dit nu weer op??

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 16:25

dan zouden organisaties van wedstrijden of evenementen hier ook rekening mee moeten houden en afgelasten als het te warm wordt, maar dat gebeurt zelden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 16:35

Precies dat. Natuurlijk kun je van te voren nooit 100% weten of het 28 graden wordt of 30. Wat je wel kunt doen is dus beslissen om boven de 25 graden geen wedstrijden meer te rijden. Of aandringen bij de KNHS dat er dus treffend reglement komt voor wedstrijdorganisaties zodat die verplicht worden om af te lassen boven de 25 graden.

Misschien zou je zelfs kunnen beslissen om een wedstrijd stop te doen in de warmste maanden...