KWPN Magazine: De wolf en de paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:48

rien10 schreef:
Ik snap wat je zegt. Maar een beter hek gaat ten koste van Reeën, Herten, Zwijnen, Egels, Hazen, etc etc. Is het dat waard? Moeten we dan niet eerder aan de bel trekken. Je kan toch niet het ene beschermde dier laten prevaleren boven het andere?
Hoezo niet dan?

Wij mensen prevaleren onszelf toch ook boven andere diersoorten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:51

Heel leuk dat advies maar BIJ12 verdomd het nog wel eens op tijd te komen. En zij zijn de enige die DNA af kunnen nemen wat dan echt geldig gaat zijn voor een evt vergoeding.
Het is allemaal nog helemaal niet zo strak geregeld.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:08

BaileyMix schreef:
rien10 schreef:
Wie zijn de boeren trienen? Boeren/Boerinnen die hun kudde willen beschermen, of de mensen die het prima vinden dat er wolven in Nederland rondlopen?
Ik snap je post niet helemaal.

Nee, de bokkers die ieder wolventopic kapen met hun geschreeuw en onzinnigheid, altijd dezelfden, en enige werkelijk onderbouwede discussie schier onmogelijk maken.. Niet gerelateerd aan de werkelijke vriendelijke land- en tuinbouwers van Nederland, hoewel er ongetwijfeld een overlap zal zijn.

Edit; En waar een artikel als dit ook weer aan bijdraagt. KWPN, wat hebben die nou te melden over de wolf dat werkelijk ergens op gestoeld is? Niks natuurlijk, wij van wc-eend. Het begint al met het 'dierenleed' dat de wolf zou veroorzaken. Bijzonder vreemde term om te gebruiken en niet bepaald objectief. Ergerlijk.

Omdat mensen het niet met je eens zijn?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:13

Arabesk schreef:
De wolf is een beschermde diersoort volgens de habitatrichtlijn punt. Dus je kunt heel hard gillen en roepen hoe verschrikkelijk het is en dat het belachelijk is dat de gemeente provincie of onze regering niets doet. Je kunt er zelfs een complottheorie van maken en gillen dat de ecologen hier miljardairs van worden, maar dat gaat niet helpen.

Dus tot die tijd zit er één ding op: een beter hek.

Lekker makkelijk gezegd, maar ik sta op een pensionstal.
Onze paddock zit tussen onze weilanden in.
We moeten enorm gaan inleveren in leefruimte voor de paarden op die manier.

Paddock; links en rechts weiland, 'achterkant' maisveld, voorkant het erf van de boerderij.

Plus ik vraag me nog steeds af hoe de opening eruit ziet bij mensen die een wolfwerend hekwerk hebben.

Wij hebben nu rondom gewoon dubbel draad, alleen aan het maisveld zit nog een omheining tussen het land van mijn boer en de eigenaar van het maisveld met prikkeldraad.

Oh ja er staat een eik in een rare hoek waardoor je daar dus al geen hogere omheining kan plaatsen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:24

Wat ik weet inmiddels van de omheining bij mij thuis potdicht op een terrein als de mijne is onmogelijk. En de wolf kan er altijd inkomen. Inmiddels zijn een roedel van 3 regelmatig in de buurt. Dieren op stal zetten en dan roedel rond je gebouw geeft enorme stress bij paarden op stal. En proberen er van weg te komen. Dus gaat je stal er binnen ook aan. Geen oplossing dus.

Dus dan toch maar beweegruimte aan paard geven met deur open en behoorlijk stukje terrein. Potdicht omheining bij dat stuk maar makkelijk is dat niet te maken en kost echt veel geld. Dikke stroomkast gekocht met goed stroom. En schapengaas rond erbij dubbel dus. Lelijk ja!! Onderhoud met maai lastig want alles dicht en stroom houden is maaien.

Kans op ontsnappen paard als mijn paarden net als eerste bezoek uit de omheining gaan en gaan rennen om de wolf voor te blijven tussen het drukke verkeer door op een 70 kilometer weg. Duim ik maar dat er niemand gewond raakt en de paarden net als eerste x netjes tussen het verkeer galopperen op volle snelheid. Het heeft me hulp van andere gekost ze te vangen en rustig te krijgen. En dan ga ik wel aankloppen bij de gemeente voor de schade die ze maken. Want dat is dus ook niet te verzekeren. En ik moet dan opdraaien voor wat de natuur wolf doet?

Mijn lol voor paard houden is er af. Durf mijn buitenrit wat ik altijd met 1 paard alleen deed niet meer te doen. Ja, in het verkeer op de weg maar ja zo ontspannen is die buiten rit ook niet. Lekker tussen de fietsers, wandelaars en auto for in stap of draf want galop op alleen asfalt hier zonder bermen niet fijn.
Ik heb nu nog 3 paarden in groep lopen en in winter houdt ik die dicht bij de stal waar ik probeer potdicht te maken op een stukje testend met onze hond of die er nog in komt. 2 paard op rust andere rijdt ik nog maar dat dus ook minder en minder. Na deze 3 geef ik mijn hobby op omdat de lol eraf is. De natuurgebieden hier sluiten ook steeds meer om paarden er niet meer in te laten. Wat heb ik dan nog? Alleen rijbak thuis met kans wolf in wei.

De wolven hier zijn bepaald niet schuw. Ziet ze gewoon lopen overdag enz. Tja kan niet anders als je zo ingesloten zit tussen de huizen als er weinig aan een gesloten natuur is hier. Dacht er al over dan maar paintball gun te leggen. En dan naar hopen op kans schiet. Eerst naar schietles dan. Maar ja moet je wel snel zijn en als paard in stress ook rond rent goed kunnen schieten en hopen paard daar ook niet weg is.

En tja onze honden op terrein. Reageren ook erop. Ook daar bang incident met een wolf.

We versnippering ons landschap hier nog meer met lelijke hekken en ander wild wat ook klem komt.

De wolf zelf heeft ook geen fijn leven zo en duurt niet lang hier voor ze te tam zijn en er andere dingen gebeuren.

Als je dan toch hek moet plaatsen maak dan net als in Afrika maar 1 natuur gebied die nu ook dicht zijn hier voor paard met hek erom waar de wolfen rustig kunnen leven. Maar moet je ze ook voeren met beesten die toch net dood zijn bij boer vandaan. Daar zijn er ook genoeg van. Dan is het dierentuin dier terug waar je op safari kan naar de wolf in dat gebied. Verdienen ze ook weer geld aan de wolf om gids te spelen Voor dier beter en veiliger. In toekomst en nu.

De wolf mag lekker loslopen en gevaar maken op straat bij andere dieren in stress.

Misschien moet ik ook natuur maken bij mijn paarden! en mijn hek in de tuin juist weg halen zodat mijn paarden een gezondere vluchtweg hebben van de wolf af. Die mijn paarden meer kans geeft aan de wolf te ontkomen inplaats van tussen een hek met stroom en gaas klem te zitten als de wolf er wel in kan komen?

Maar ja daar kunnen we hier in dorp en op straat natuurlijk niet omgaan. Dat mijn paarden net als in Amerika gewoon even door het dorp galopperen om aan de wolf te ontkomen. Met een roedel wolven er achter die opjagen. Maar is wel minder schade aan mijn paard en hek als ze er door gaan. En zitten mijn paarden niet al kant en klaar in de val voor de wolf door dat hek.

Ik houd zeker in de wintermaanden als er minder wild voedsel of schapen lopen mijn hart vast.

En snap wel dat de wolf die schapen pakt en er veel dood.. iets van wintervoorraad aanleggen. Maar ja dat halen we weer weg dus tja blijven ze doden want je moet toch eten. Ook in de winter als er minder wild, schaap enz is.

Als ze echt natuurlijk kunnen leven doden ze veel ineens en is het lang gedaan met jagen. Je kan toch niet naar die kadavers blijven kijken en ruiken in dorp. Nu door ons blijven ze ook doden.

Hoe dan ook wij mensen maken dit onbalans in de natuur. Wie is omdat de wolf bescherming heeft dan de natuurlijke vijand wolf? Moeten we die ook zoeken? Nog meer onbalans.

We bemoeien in welk opzicht dan ook met de natuur. Dieren hun schuld nee wij mens doen dit allemaal. Wij kunnen geen natuur maken als mens overal waar we het proberen maken we onbalans.

Enige vijand wolf hier is de mens en het verkeer waar hij door komt. Blijf hem beschermen en je krijgt x teveel want ze hebben hier fijn makkelijk leven. Altijd eten al is het in container straks. Wat klopt er niet. Dier kan er niets aan doen. Die proberen ook op allerlei manieren te overleven. Net als wij doen.

Vertel mij maar wat handig is. Bij mij is het nu maar hopen dat mijn paarden niet op die manier hun dood vinden en ik er nu nog beetje van kan genieten tot ze van ouderdom omvallen. En dan daarna geen nieuwe paarden meer voor mij. Met alles wat er nu speelt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:20

Arabesk schreef:
De wolf is een beschermde diersoort volgens de habitatrichtlijn punt. Dus je kunt heel hard gillen en roepen hoe verschrikkelijk het is en dat het belachelijk is dat de gemeente provincie of onze regering niets doet. Je kunt er zelfs een complottheorie van maken en gillen dat de ecologen hier miljardairs van worden, maar dat gaat niet helpen.

Dus tot die tijd zit er één ding op: een beter hek.

Al het wild wat uit gebieden verdwijnt waar wolven zich vestigen vallen net zo goed onder die habitat richtlijn.

Arabesk

Re: KWPN Magazine: De wolf en de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:31

Nogmaals je kunt vinden wat je vindt maar die richtlijn verbied elke vorm van afschieten, vangen, deporteren of wat dan ook. Kortom of we hoog of laag springen het maakt niet uit. De wolf is er en blijft voorlopig. Daar kan niemand nu op dit moment iets aan veranderen. Afschieten staat zelfs gevangenisstraf op.

Dus er zit maar één ding op. Betere omheining en of in de nacht ophokken.

Volgens mij had die paddock paradise Maria hoeve ofzo hun omheining aangepast erop.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:44

Arabesk schreef:
Nogmaals je kunt vinden wat je vindt maar die richtlijn verbied elke vorm van afschieten, vangen, deporteren of wat dan ook. Kortom of we hoog of laag springen het maakt niet uit. De wolf is er en blijft voorlopig. Daar kan niemand nu op dit moment iets aan veranderen. Afschieten staat zelfs gevangenisstraf op.

Dus er zit maar één ding op. Betere omheining en of in de nacht ophokken.

Volgens mij had die paddock paradise Maria hoeve ofzo hun omheining aangepast erop.

Nee, de EU richtlijn biedt alle nodige ruimte tot afschot, zelfs op economische gronden. De claim dat dat niet zo is komt van de lobby in NL en de navolging daarvan door onze overheid.
Citaat:
Habitats directive artikle 16 :
Provided that there is no satisfactory alternative and the derogation is not detrimental to the maintenance of the populations of the species concerned at a favorable conservation status in their natural range, Member states may derogate from the provsions of Articles 12, 13, 14 and 15 (a) and (b) :
a) to prevent serious damage, in particular to crops, livestock, forests, fisheries and water and other types of property;
b) in the interests of public health and public safety, or for other imperative reasons of overriding public interest, including those of a social or economic nature and benificial consequences of primary importance for the environment.

En aangezien er zat Eurazische wolven rondlopen in hun verspreidingsgebied is is er geen belemmering voor afschot anders dan lobby en bespeelde publieke opninie.