Chirurgen bij paardenkliniek Equitom 'vieren' oudjaar te vaak op de OK

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:58

Ooit hoop ik op een totaal verbod.
Alleen een professionele show.

Ja er zal gemopperd worden
De eerste jaren ook illegaal.
Maar denk dat het steeds minder word dan uiteindelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:06

Hier is het echt al maanden bezig. Vanaf het moment dat het vroeger donker wordt eigenlijk bijna elke avond. In de zomer in het weekend altijd wel een keer. In mijn woonplaats dan. Bij paard minder maar wel alweer een paar weken. Dat wordt in de vakantie nog veel erger. Het is nooit maar 1 dag/nacht.

Helaas zit er bij stal een viaductje waar het natuurlijk grappig is om onder af te steken. We zitten buiten de bebouwde kom en jongeren gaan daar juist naar toe om de enorme knallen af te steken.
Dat is ook meteen het probleem, ze staan met oud en nieuw op stal met extra voer en luiken dicht. In de binnenstallen radio aan, maar buitenboxen heeft dat geen nut. Die nacht gaat meestal goed, maar die weken en dagen ervoor alle paarden binnen houden gaat ook niet. Omdat die aso's zich nergens aan kunnen houden en nergens rekening mee houden.

Ik ben ook voor een verbod, maar dan met strenge naleving. Afgelopen jaren was het hier zelfs heftiger als normaal... En het grappig vinden om in tuinen en naar dieren en mensen te gooien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:38

DuoPenotti schreef:
Ooit hoop ik op een totaal verbod.
Alleen een professionele show.

Ja er zal gemopperd worden
De eerste jaren ook illegaal.
Maar denk dat het steeds minder word dan uiteindelijk.

Hier ook! En dan willen we best een bijdrage doen als dat het knallen kan verminderen.
Jaren geleden had ons dorp ook een gezamelijke vuurwerkshow en dat was echt prachtig!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Chirurgen bij paardenkliniek Equitom 'vieren' oudjaar te vaak op de OK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:39

Ja daar betaal ik graag gemeente belasting voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:51

Eens, ik ook. Ben er zo klaar mee. Mooie vuurwerkshow om 12 uur en klaar.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:52

MyWishMax schreef:
Helaas zit er bij stal een viaductje waar het natuurlijk grappig is om onder af te steken. We zitten buiten de bebouwde kom en jongeren gaan daar juist naar toe om de enorme knallen af te steken.
Dat is ook meteen het probleem, ze staan met oud en nieuw op stal met extra voer en luiken dicht. In de binnenstallen radio aan, maar buitenboxen heeft dat geen nut. Die nacht gaat meestal goed, maar die weken en dagen ervoor alle paarden binnen houden gaat ook niet. Omdat die aso's zich nergens aan kunnen houden en nergens rekening mee houden.

Hier ook zo'n viaduct op 200 meter van de stal, is al sinds half november iedere avond raak en in de weekenden vaak uren lang. Durf de jonge paarden al weken niet meer goed naar buiten te doen := Politie al meerdere keren gebeld, maar duurt vaak uren voordat die een keer langsrijden en dan zijn ze al lang gevlogen. Ik heb er wel wat voor over om aan namen/adressen te komen...

En wat die dierenartsen betreft, inherent aan het vak, net als de oogartsen, SEH-artsen, chirurgen en brandwondencentra die ook ieder jaar oudjaarsdag/nacht topdrukte ervaren ;) Alleen dan hebben ze het vaak zelf in de hand gehad, die arme paarden hebben er natuurlijk ook niet om gevraagd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:42

Gewoon overgaan op drone shows. :)
Landelijk een paar plaatsen laten organiseren en vuurwerk helemaal verbieden en flinke straffen op zetten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:58

Captain schreef:
Gewoon overgaan op drone shows. :)
Landelijk een paar plaatsen laten organiseren en vuurwerk helemaal verbieden en flinke straffen op zetten.

Ik ben voor! Wil er zelfs wel voor betalen!
Niet zoveel rotzooi, niet al dat geknal, geen vuurwerkslachtoffers (mensen of dieren).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:13

prugelpiet schreef:
Unpopular opinion waarschijnlijk, maar als je je paard in de wei laat staan in een gebied waar je weet dat er vuurwerk afgestoken word, vind ik dat je als eigenaar ook een hoop schuld te wijten valt.

Je kan van vuurwerk vinden wat je wil, maar je bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, en die veiligheid is er imo niet in een weitje achter een draadje in vuurwerk gebied. Mensen gaan geen rekening houden met andermans dieren.

En als je eentje hebt die zich op stal ook verongelukt zonder verdoving wat dan?
Want die zijn er ook, ik zit elk nieuwjaar opnieuw de hele nacht in de stal om te voorkomen dat hij zichzelf stuk maalt maar vroeg of laat krijgt hij nog eens een hartaanval.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:10

Met angst en beven kijk ik weer uit naar het vuurwerk. Het mag van mij verboden worden. Ik heb 1 paard die gewoon erg zenuwachtig is de anderen zijn er vrij nuchter onder. Ik kan ze helaas niet opsluiten. Ik heb gelukkig veel controle die nacht. Ik slaap er slecht van tegen die tijd.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:30

Poeh,1 x buiten gelaten met oud en nieuw en gatver wat waren ze aan het rennen en ze bleven ook rennen :oo

Never nooit meer buiten met oud en nieuw.

Blij dat ik ze op stal kan zetten en om 23:50 geef ik ze een flinke partij wortels en eigenlijk gaat het erg goed dan met de paarden.
Ik blijf er altijd bij en sluit uit voorzorg de hele box af maar dat is eigenlijk overbodig - maar doe het toch uit voorzorg - :o

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 02:24

prugelpiet schreef:
Unpopular opinion waarschijnlijk, maar als je je paard in de wei laat staan in een gebied waar je weet dat er vuurwerk afgestoken word, vind ik dat je als eigenaar ook een hoop schuld te wijten valt.

Je kan van vuurwerk vinden wat je wil, maar je bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, en die veiligheid is er imo niet in een weitje achter een draadje in vuurwerk gebied. Mensen gaan geen rekening houden met andermans dieren.

Ik deel je mening.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 03:05

Daan13 schreef:
Poeh,1 x buiten gelaten met oud en nieuw en gatver wat waren ze aan het rennen en ze bleven ook rennen :oo

Never nooit meer buiten met oud en nieuw.

Blij dat ik ze op stal kan zetten en om 23:50 geef ik ze een flinke partij wortels en eigenlijk gaat het erg goed dan met de paarden.
Ik blijf er altijd bij en sluit uit voorzorg de hele box af maar dat is eigenlijk overbodig - maar doe het toch uit voorzorg - :o

Heb jij ook een radio aan? Zoals iemand hier eerder zei is er op sommige zenders ook vuurwerk om 12 uur. Vraag me dan af wat een goede zender zou zijn voor de paarden die ik aan kan zetten.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 07:00

Er is altijd wel een zender met kerkmuziek of opera erop. Maar vaak staat die gewoon op radio 10, moet voor mij ook leuk blijven :+

Maar 3 paarden die smullen van een flinke partij wortels die maken een boel herrie hoor _O-

Het begin van het vuurwerk maken ze niet bewust mee,pas als meerdere mensen gelijktijdig alles afsteken en door de wind komt het boven de stal tot "ontploffing" dan worden ze wel wat onrustig maar het blijft hanteerbaar.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 07:54

Ayasha schreef:
prugelpiet schreef:

En als je eentje hebt die zich op stal ook verongelukt zonder verdoving wat dan?
Want die zijn er ook, ik zit elk nieuwjaar opnieuw de hele nacht in de stal om te voorkomen dat hij zichzelf stuk maalt maar vroeg of laat krijgt hij nog eens een hartaanval.

Alwel kalmerende supplementen van de da geprobeerd?
Lijkt mij echt vreselijk als je paard zoveel angst heeft… Het is kiezen voor de meest ‘veilige’ optie en dat is toch wel de stal. Sterkte alvast!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 07:58

prugelpiet schreef:

Mee eens.
Ik ken ze ook die ze de laatste week van december elders stallen om verschillende redenen : geen stallen of omdat ze heel dichtbij het vuurwerk zitten en paard angst heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 08:22

gomir schreef:
MyWishMax schreef:

Hier ook zo'n viaduct op 200 meter van de stal, is al sinds half november iedere avond raak en in de weekenden vaak uren lang. Durf de jonge paarden al weken niet meer goed naar buiten te doen := Politie al meerdere keren gebeld, maar duurt vaak uren voordat die een keer langsrijden en dan zijn ze al lang gevlogen. Ik heb er wel wat voor over om aan namen/adressen te komen...

En wat die dierenartsen betreft, inherent aan het vak, net als de oogartsen, SEH-artsen, chirurgen en brandwondencentra die ook ieder jaar oudjaarsdag/nacht topdrukte ervaren ;) Alleen dan hebben ze het vaak zelf in de hand gehad, die arme paarden hebben er natuurlijk ook niet om gevraagd.

Ja, hier zit viaduct echt 20 meter naast de ingang van het terrein. Enige voordeel is dat de paddocks achterop het terrein zjjn, maar dat zit weer meer richting de woonwijk. En afgelopen zomer is de kas gesloopt die tussen de rand van het dorp en stal zat jammer genoeg. Maar binnen houden al die tijd kan ook gewoon niet. Wat frustrerend he? Ik ben zelf ook terughoudend om erop af te stappen na wat nare ervaringen.

En politie heb ik idd jaren ook gebeld bij mij thuis maar nog nooit dat ze ook echt gekomen zijn of idd uren later. Zelfs niet als je belt omdat ze gericht naar je gooien, of gericht naar jouw dieren in eigen tuin of tegen het huis aan waar ze huisdier zien zitten.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:42

Hier beginnen ze ‘s morgens om 7:00 in het weiland naast stal met carbid schieten en ‘s avonds is er een vuurwerkshow voor stal. Overdag gaan ze gewoon naar buiten, ‘s avonds wat extra hooi en de radio aan (die overigens altijd aan staat). Ben wel eens naar binnen gelopen tijdens de vuurwerkshow, maar ze staan allemaal te vreten :P Het is wel een binnenstal, waar alle deuren dicht kunnen, dus dat scheelt wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:46

xxCYNNxx schreef:
prugelpiet schreef:

Ik deel je mening.

Maar je kan ze moeilijk een maand op stal zetten..als er nu alleen vuurwerk was met de jaarwisseling. Ja prima oplossing, maar dat is nu net het probleem.

Hier raken ze ook gestresst van alle harde en onverwachte vuurwerkknallen en carbid, kan het duidelijk merken aan ze en dan staan ze nog relatief veilig en op afstand van alles. Met de jaarwisseling altijd op stal met hooi, lampen aan, luiken dicht en iemand er bij. Maar voor die dieren blijft het alsof de wereld vergaat.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:48

Ik dacht dat het niet zoveel vuurwerk was afgelopen jaren. Maar dit blijkt toch weer. Weer iets nieuws geleerd ;)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:49

Je paard hoeft ook niet in vuurwerk gebied te staan om te schrikken. Een gek die besluit om vuurwerk bij de wei af te steken en je zit al

Die van ons blijven ook buiten op de wei. Er zijn geen stallen waar ze kunnen staan en we zitten ver genoeg van het dorp dat ze niet te veel in paniek zijn.

Bij ons is er vooral veel carbid en daar schrikken ze niet echt van

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:06

Altijd zo sneu... Buiten laten zou ik echt niet durven. Als er dan 1 door de draden vliegt us het hek van de dam. Mijne vertrouw ik niet, die kan bij echte paniek door draden vliegen en vuurwerk vinden ze echt heel spannend. M'n grote rent rondjes door de stal met oud en nieuw, zo sneu... Alles gaat dicht, licht aan en muziek aan. En een berg lekker hooi om middernacht.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:18

Mijn paarden durven niet zo goed in de stal tijdens vuurwerk. Ze willen om zich heen kunnen kijken. Dus ze staan buiten waar ze af en toe een nerveus drafje doen als een knal erg hard was of als er te dichtbij van dat knetter siervuurwerk is om daarna weer verder te knagen aan de berg met hooi.
Zou ik ze opsluiten, dan denk ik echt dat ze zichzelf zouden verwonden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:37

As je thuis wil zitten tijdens feestdagen moet je een ander vak leren. Onregelmatige diensten horen nou eenmaal bij gezondheidszorg, of je nou in de humane of dierenwereld werkt. Dus die klaagzang vind ik niet terecht. Een paard kan ook op eerste kerstdag koliek krijgen.
Dan de vuurwerkkwestie, een verbod mag van mij, prima. Hier wordt niet heel veel geknald, wel op oudejaarsdag carbid vlakbij maar ik doe de paarden gewoon naar buiten en dat gaat prima, ze kijken er niet eens naar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:26

Marus schreef:
Alwel kalmerende supplementen van de da geprobeerd?
Lijkt mij echt vreselijk als je paard zoveel angst heeft… Het is kiezen voor de meest ‘veilige’ optie en dat is toch wel de stal. Sterkte alvast!

Zo goed als alles. Dit jaar gaan we het proberen met een middel dat we in de spier in spuiten, geen domosedan want dan zijn ze nog steeds bang. Weet alleen niet meer hoe het wel noemde.

Vorig jaar had hij proppen in de oren, feromonen gel rond zijn neus en een pasta van de DA die in de mond gespoten werd maar nog was hij doods en doodsbang.

Wat hij nu gaat krijgen is echt een kalmeringsmiddel voor als ze bv moeten naaien. Ik steek hem dan alsnog proppen in en smeer de gel maar ga hem dan niks meer in spuiten ivm interactie. De gel is puur geur die hen kalmeert.
De merrie krijgt die gel ook op gesmeerd en is dan beduidend kalmer.

En ik zit natuurlijk bij hem tot hij rustig is. Heb vorig jaar een paar uurtjes op mijn hurken zitten soezen met zijn touw in mijn handen. := Mijn man kan het ook niet overnemen want dan raakt hij terug in paniek, elke verandering is dan te veel.