Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:19

Macs schreef:
Ik ben vorige week langs deze wei gelopen.
Het is een enorm stuk, opgedeeld in 2en. Bossages en bomen langs de zijkanten.
Deze pony stond alleen op 2ha, in de andere wei stonden 3 pony's van zelfde formaat.

Nu zou geen enkel paard/pony alleen in een weitje moeten staan maar zeker in wolvengebied (het is niet de eerste keer dat er een is gesignaleerd hier) moet je een degelijke kudde hebben, je beesten naar binnen halen of je afrastering op orde hebben.
Zo'n ponytje heeft geen enkel verweer in z'n eentje.
Je moet je verantwoordelijkheid nemen voor je dieren of er oké mee zijn dat dit het risico is, net zoals dat je je buitenkonijnen/kippen beschermt tegen marters en vossen.

Enkele dagen voordat deze pony gepakt werd was ik nog even daar aan het kijken omdat ik er toevallig langs liep en vond het toen al heel triest dat ze alleen stond en maakte me oprecht zorgen hier over. En dan gebeurt het ook nog..

Hoewel je n de kern gelijk hebt. Het lijkt het enige wat je er aan kunt doen de komende jaren.

Heb ik aanzienlijk meer begrip voor de snelheid waarmee mede dierenhouders dit (nog)(niet) doen. Want het is echt een heel stuk minder eenvoudig dan je nu hier neer typt. In euro's, tijd, vergunning en betrouwbaarheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:22

Ai volgens mij weet ik ook waar dit is. De fokker heeft bij zijn huis al heel veel appeloosa pony,s staan. (beetje teveel)

In deze tijd kun je de pony,s inderdaad niet meer onbeheerd in een weiland in of bij een bos zetten. Volgens mij hoeft er ook geen twijfel te bestaan over wel of geen wolf want een ander dier doodt ze niet. Heel erg triest :-( En het geeft ook wel aan hoe klem mensen zitten. Subsidie voor een goede omheining voor paardenhouders is er niet..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:24

pol013 schreef:
Macs schreef:
Deze pony stond alleen op 2ha, in de andere wei stonden 3 pony's van zelfde formaat.

Nu zou geen enkel paard/pony alleen in een weitje moeten staan maar zeker in wolvengebied (het is niet de eerste keer dat er een is gesignaleerd hier) moet je een degelijke kudde hebben, je beesten naar binnen halen of je afrastering op orde hebben.
Je moet je verantwoordelijkheid nemen voor je dieren of er oké mee zijn dat dit het risico is, net zoals dat je je buitenkonijnen/kippen beschermt tegen marters en vossen.

Enkele dagen voordat deze pony gepakt werd was ik nog even daar aan het kijken omdat ik er toevallig langs liep en vond het toen al heel triest dat ze alleen stond en maakte me oprecht zorgen hier over. En dan gebeurt het ook nog..

Hoewel je n de kern gelijk hebt. Het lijkt het enige wat je er aan kunt doen de komende jaren.

Heb ik aanzienlijk meer begrip voor de snelheid waarmee mede dierenhouders dit (nog)(niet) doen. Want het is echt een heel stuk minder eenvoudig dan je nu hier neer typt. In euro's, tijd, vergunning en betrouwbaarheid.

Ben ik zeker met je eens hoor! Mijn paard staat ook in wolvengebied waar hij zo over het hek kan. Maar wel in een kudde met stevige paardjes. Ook ik vind het spannend maar ik zie de natuur net even anders. Ik besluit om mijn paard in een wei te zetten en er als mens gebruik van te maken. Dan moet ik mijn verlies nemen als de natuur een ander idee daar over heeft. Betekent wel dat het echt vreselijk zal zijn als mijn paard wordt gegrepen, laten we daar duidelijk over zijn. Maar de wolf heeft daar geen boodschap aan en doet wat ie moet doen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:25

soyo22 schreef:
Mensen moeren de wolven dood maken. Ze zijn geen dier maar een moordenaar. Als er meer komen dan gaan er meer paarden dood .
Kom opstaan en jaag de wolven uit Nederland ze horen hier.niet
Moordenaars zijn het de wolven

Begin je weer? Ik tem

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:28

Macs schreef:

Je moet, je moet...
Wolven zijn bewust uitgezet, terwijl we ze jaren geleden juist bewust hebben verdreven om de redenen waarop het nu misloopt en schades + leed ontstaat.
Ze vallen dan ook niet onder onze natuur, voor zover we überhaupt al natuur hebben in Nederland.
Als we al iets moeten, dan is het dat dier verdrijven of andere vormen vormen van dergelijke maatregelen nemen, omwille van het welzijn van onze dieren.
En dat noem ìk dan weer verantwoordelijkheid nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:30

Autumnn schreef:
soyo22 schreef:
Mensen moeren de wolven dood maken. Ze zijn geen dier maar een moordenaar. Als er meer komen dan gaan er meer paarden dood .
Kom opstaan en jaag de wolven uit Nederland ze horen hier.niet
Moordenaars zijn het de wolven

Begin je weer? Ik tem

Hoeft niet meer, want permanent geband. Dus of een account van iemand die al een ban had, of de 3 betichten die niet meer te zien zijn voor ons waren de aanleiding.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:20

Dat van Soyo was van gisteren avond, heeft toen ook erg snel een ban gekregen.
Veel berichten zijn verwijderd. Deze niet. Maar het is opgelost door de mods.

Macs, zoals jij dat ziet kan ik het niet.
Natuurlijk doet die wolf wat zijn instinct hem ingeeft. Daar ben ik het mee eens.
Maar mijn hond hou ik ook op eigen erf of aan de lijn omdat hij anders ook doet wat zijn instinct hem ingeeft. Maar omdat hij van mij een mens is mag hij dat niet. (terecht)
Zou een hond zoveel schapen en zelf ponys dood bijten zou hij afgemaakt worden. Als vals betiteld worden, terwijl hij gewoon zijn instinct volgt.
En zou een of andere gladiool zijn hond los hebben lopen en mijn paard of hond aanvallen stel ik hem ook aansprakelijk en zeg ik niet...ach die hond doet gewoon wat een hond doet.
En iedereen zal het met mij eens zijn.
Maar nu is het een wolf, en omdat hij toevallig hier nu los rond huppelt moet ik me er maar bij neerleggen.... Wolfrasters mogen niet zo hoog en diep. En verder mag ik niks...
Daar blijf ik mij tegen verzetten.

Elisa2

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:33

Als een wolf mijn paarden aan wilt vallen dan ben ik in staat om hem zelf kapot te knallen, verboden of niet. Kom op he..ze pakken maar zwijnen. Ik ben verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het door mij in gevangenschap levende dier en die laat ik echt niet zo verscheuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:34

ik heb alleen niks om te knallen.... mag ook weer niet...
Maar ik zou het wel kunnen zonder me daar schuldig over te voelen. Niet dat ik zou raken, maar toch :+
Terwijl als ik een egel aanrijd in de auto ik de hele weg naar huis huil, want dat vind ik zielig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:39

Nee er mag zoveel niet, van mij kunnen ze de pot op.

Het is hier gelukkig niet aan de orde want bij ons staan ze relatief veilig, maar mocht dat niet langer het geval zijn dan neem ik wel maatregelen. Je laat een mens waar je van houdt ook niet zomaar opeten toch?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:50

fleurtjeuh schreef:
Jet haat hier om paarden waar liefde in zit waar je van houd m die staan niet aan de voedsel keten . Wolven uorn hier niet

Alles en iedereen is deel van de voedselketen.
Of je nou van ze houdt of niet.
'Wij mensen' zijn alleen zo vergevorderd dat we in de meeste gevallen bovenaan staan.[/quote]
En wat dacht je van al die mensen die prachtige dieren afslachten voor een vacht,een ivorenbeeldje, schoenen en andere onzin? Dieren die veelal niet in onze voedselketen voorkomen.

Echt niet allemaal daarvoor gefokte dieren,hoor! Overigens is dat ook zum kotzen.

Enfin: ik snap de emotie, het zal je paard maar zijn. Maar de wolf, wiens grond door de mens ingenomen word, doet alleen maar zijn ding.

Edit: sorry, quote verpest, excuses.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:17

Tja, ik werk met projecten waarbij dit soort mens-dier conflicten veel voorkomen. En dan niet zozeer met wolven, maar wel met grote katachtigen en wilde honden. Dan wordt het nog wat lastiger, want die dieren zijn veelal (ernstig) bedreigd en de boeren zijn veel afhankelijker van hun vee.
Moeilijke vraagstukken.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:24

Wolven zijn naar mijn mening niet een groot probleem als ze beheerd worden. Wat we hier gaan krijgen is ovp 2.0. Heel veel wolven, geen wild meer dus gaan ze een voedselbron zoeken. Wat dus de boerderij dieren zijn. Wat de biologen zeggen, dat wolven stoppen met voortplanten als er geen voedsel meer is, is dus niet aan de orde. Ik denk dat dit gigantisch uit de klauwen gaat lopen en dat het afwachten is wanneer de eerste mens gepakt gaat worden. Plus het feit dat je nooit meer veilig het bos in kan met je paard als er geen wild meer is.

Ik vind het zielig voor mn dieren. Alles is constant in paniek. Wij zitten midden in wolvengebied. Regelmatig dat ik savonds aan het rijden ben dat mijn paard ook in paniek is. Honden ook altijd los op het erf, zijn absoluut niet gewend om binnen te zitten. Dus ben vrij huiverig voor de wolf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:34

Op Bokt vindt men het ideaal om paarden 24-7 buiten te hebben en degenen die dat niet doen worden afgekraakt. Helaas kan dat nu niet meer en zelfs overdag buiten kan al gevaarlijk worden. Ik houd van alle dieren maar wolven kunnen niet in een zeer dicht bevolkt land als Nederland. Ik vermoed ook dat ze uitgezet zijn want bijv. op de Hoge Veluwe zitten ze ook terwijl dat gebied helemaal afgezet zou zijn. In India heeft men jachtluipaarden geimporteerd en uitgezet met een zendertje om en persoonlijke beveiliging! Tot ellende van de dorpsbewoners wiens vee wordt opgegeten en die er ook zelf bang van zijn. Deze dieren waren in het dichtbevolkte India ook al lang verdwenen. Waarom toch? Zowel wolven als jachtluipaarden zijn helemaal geen bedreigde of bijna uitgestorven diersoorten. Zet dan wat neushoorns uit, die zijn wel bedreigd en eten alleen gras dus vermoorden onze weidedieren niet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:39

anjali schreef:
Op Bokt vindt men het ideaal om paarden 24-7 buiten te hebben en degenen die dat niet doen worden afgekraakt. Helaas kan dat nu niet meer en zelfs overdag buiten kan al gevaarlijk worden. Ik houd van alle dieren maar wolven kunnen niet in een zeer dicht bevolkt land als Nederland. Ik vermoed ook dat ze uitgezet zijn want bijv. op de Hoge Veluwe zitten ze ook terwijl dat gebied helemaal afgezet zou zijn. In India heeft men jachtluipaarden geimporteerd en uitgezet met een zendertje om en persoonlijke beveiliging! Tot ellende van de dorpsbewoners wiens vee wordt opgegeten en die er ook zelf bang van zijn. Deze dieren waren in het dichtbevolkte India ook al lang verdwenen. Waarom toch? Zowel wolven als jachtluipaarden zijn helemaal geen bedreigde of bijna uitgestorven diersoorten. Zet dan wat neushoorns uit, die zijn wel bedreigd en eten alleen gras dus vermoorden onze weidedieren niet.

Jachtluipaarden/cheeta’s in het algemeen en zeker de Aziatische ondersoort zijn wel degelijk bedreigd en nog wel meer dan de meeste soorten neushoorns.

Overigens zijn cheeta’s veel makkelijker te weren dan wolven, daar lopen succesvolle programma’s voor.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:15

Horseloverl schreef:
Wolven zijn naar mijn mening niet een groot probleem als ze beheerd worden. Wat we hier gaan krijgen is ovp 2.0. Heel veel wolven, geen wild meer dus gaan ze een voedselbron zoeken. Wat dus de boerderij dieren zijn. Wat de biologen zeggen, dat wolven stoppen met voortplanten als er geen voedsel meer is, is dus niet aan de orde. Ik denk dat dit gigantisch uit de klauwen gaat lopen en dat het afwachten is wanneer de eerste mens gepakt gaat worden. Plus het feit dat je nooit meer veilig het bos in kan met je paard als er geen wild meer is.

Ik vind het zielig voor mn dieren. Alles is constant in paniek. Wij zitten midden in wolvengebied. Regelmatig dat ik savonds aan het rijden ben dat mijn paard ook in paniek is. Honden ook altijd los op het erf, zijn absoluut niet gewend om binnen te zitten. Dus ben vrij huiverig voor de wolf.

Daarnaast zullen de wolven ook de uitgezette Schotse hooglanders en de Sayaguesa runderen aanvallen en de jonkies ervan opeten. Het doet mij inderdaad denken aan OVP2.
Ontspannen wandelen is er dan niet meer bij, als je die horror taferelen liever niet meemaakt.

Terwijl gehouden dieren nog een dierenarts krijgen bij verwondingen, kunnen de uitgezette dieren een week of langere tijd met hun ernstige verwondingen doorlopen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:36

Die Hooglanders en Sayaguesa kalveren in het DFW zijn al voor het grootste deel opgegeten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:42

Elisa2 schreef:
Als een wolf mijn paarden aan wilt vallen dan ben ik in staat om hem zelf kapot te knallen, verboden of niet. Kom op he..ze pakken maar zwijnen. Ik ben verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het door mij in gevangenschap levende dier en die laat ik echt niet zo verscheuren.

Lekker stoere praat. Ga jij iedere nacht met je geweer op wacht zitten? Ze kondigen niet aan wanneer ze bij je op visite komen. "Ze pakken maar zwijnen". Dat gebeurd niet want de zwijnen zijn de wolf de baas. Bovendien zijn er op de Veluwe zwijnen en in de rest van Nederland niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:46

Citaat:
Bovendien zijn er op de Veluwe zwijnen en in de rest van Nederland niet

Graag je feiten checken.

Ja volgens theorie zijn zwijnen alleen toegestaan op de Veluwe en de Meinweg.
Maar theorie en werkelijkheid zijn nogal anders.
Hier Brabant/Limburg stikt het van de zwijnen.
Hebben al veel overlast gegeven tot dodelijke aanrijdingen van zowel mens als zwijn aan toe.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:08

Ilse_123 schreef:
anjali schreef:

Jachtluipaarden/cheeta’s in het algemeen en zeker de Aziatische ondersoort zijn wel degelijk bedreigd en nog wel meer dan de meeste soorten neushoorns.

Overigens zijn cheeta’s veel makkelijker te weren dan wolven, daar lopen succesvolle programma’s voor.

De cheeta's die in India zijn uitgezet zijn ingevlogen uit Namibie. Het Indiase vee loopt normaliter overal vrij rond zonder omheiningen. Leuk voor die straatarme boeren die op deze manier de hobbyroofdieren van de upper class moeten gaan voeden.De eerste cheeta's daar waren een geschenk voor premier Narendra Modi die ze over heel India wil gaan verspreiden. Al net zo een van de realiteit losgegane regeringsleider die nota bene zelf vegetarier is!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:10

anjali schreef:
Al net zo een van de realiteit losgegane regeringsleider die nota bene zelf vegetarier is!

:')

Wat heeft dit ermee te maken _O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:14

Onali schreef:
anjali schreef:
Al net zo een van de realiteit losgegane regeringsleider die nota bene zelf vegetarier is!

:')

Wat heeft dit ermee te maken _O-

Dat ik niet snap hoe iemand die zelf vegetarier is roofdieren kan loslaten die andermans vee verscheuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:33

Roofdieren loslaten? Wat?

De pony van Von der Leyen is ook doodgebeten door een wolf. Ik verwacht binnenkort wel enige verandering in het niet afschieten-beleid van de EU.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:34

Elisa2 schreef:

Per ongeluk in zo’n lange hooivork gelopen. Ik accepteer mn straf wel mochten ze er achter komen.
Ik stal snachts alles op, maar mocht ik er een op heterdaad betrappen is ie echt de mijne.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:45

Pareltjes schreef:
Elisa2 schreef:

Per ongeluk in zo’n lange hooivork gelopen. Ik accepteer mn straf wel mochten ze er achter komen.
Ik stal snachts alles op, maar mocht ik er een op heterdaad betrappen is ie echt de mijne.

Per ongeluk in een lange hooivork …..
Misschien kan je beter verkleed als Roodkapje grootmoeder koekjes gaan brengen en m daar vangen en aan de muur hangen .