Angelique Hoorn: 'We voelden ons echt een stelletje boeren"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:13

Zinzi_jewel schreef:
Idd aangeleerd gedrag!
Mijn persoonlijke ervaring is dat de meeste sport paarden die op een goede stal staan waar een groom er 3 of 4 ter verzorging heeft het na 2 of 3 uren in de wei wel prima vinden weer mee binnen te komen.
Zoals elk paard zal een ander paard beter functioneren gewoon buiten met schuilstal .
Zoveel paarden zoveel wensen , het is gewoon niet per definitie zielig als ze minder buiten lopen . Maar minder buiten is wat anders als helemaal NIET los buiten
Tja, als mijn "buiten" een grasveldje is die nauwelijks groter is dan mijn box en waar ik ook in m'n eentje sta en er misschien een soortgenoot achter een hoge heg staat of met een grasstrook van drie meter ertussen, maar waar er verder niets gebeurt, sta ik ook liever binnen waar er meer reuring is. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:03

Earth schreef:
Als je op deze manier spreekt over sportpaarden is het juist goed dat er meer aandacht wordt besteed aan paardenwelzijn. Wat een grap dit. En dan zeggen mensen vaak ook nog 'ja mijn paard wil na 1,5 uur echt wel naar binnen'. Ja dat is wel logisch als dat paard zijn stal als enige veilig plek kent, of wanneer hij alleen staat of enkel op een postzegelpaddock. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar paarden horen gewoon lekker buiten te lopen. 24/7 niet eens want dat kan niet overal, maar het is natuurlijk een onzinuitspraak dat sportpaarden daar niet van houden :')

Ja mee eens, in de opfok en als ze op pensioen zijn houden ze er ineens wel weer van. :+

De meeste sportpaarden worden idd alleen in een weitje of paddock gehouden puur omdat ze bang zijn voor blessures of omdat het hengsten zijn. Dat is voor een paard al heel anders dan als hij met soortgenootjes staat en juist dat laatste is belangrijk voor paardenwelzijn en stressverlaging om gewoon natuurlijk sociaal contact te kunnen hebben met andere paarden. Dat hoeft niet eens de hele dag te zijn, minimaal 4 uur zou al goed zijn. En dan ook groot genoeg om lekker de benen te kunnen strekken, rollen en te grazen.

superpony

Re: Angelique Hoorn: 'We voelden ons echt een stelletje boeren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:37

Ik vind 4 uur echt veeeeeeeeeeel te weinig. Dat is dan nog steeds 20 uur niks, alleen of werken.

Als ik hier de gehele dag naar hun ritme kijk, zie je wat ze zelf kiezen en hoe ze hun dagritme zelf indelen. Ze hebben momenten van rust, momenten van eten, momenten van rennen, spelen en kroelen. Het verschilt ook een beetje qua weer, maar je ziet dat de momenten van kroelen ook een paar keer terugkomen.

Mijn ervaring is ook met buiten zetten in een kudde en weer op stal, dat de kudde zich eigenlijk dagelijks opnieuw moet vormen. Ze komen uit de stal, willen soms even rennen of gelijk eten/grazen. Alles moet in die buiten tijd gebeuren en onderling ook geregeld worden.
Als je daar een goed ritme in hebt en ze voldoende tijd krijgen om aan al die behoefte te voldoen, is er meer rust, dan dat naar buiten even kort voor klooien en gek doen is. En wat ik zeg; dat klooien of rennen kan ook verdeeld over de dag of 2x terugkomen.

Ruimte, de vorm van je buitenruimte en het eten is ook enorm mede bepalend voor de onderlinge verhoudingen. Kleine buitenruimte's, vierkanten waar ze elkaar in ene hoek kunnen drijven etc geeft eerder problemen. Net als te weinig eten.

En daarnaast bepalen wij wie we samen zetten. Natuurlijk kijk je hoe het samen gaat, maar vaak moeten paarden toch maar aan elkaar wennen. Dat geeft alleen geen garantie op echte vriendschap, goede samenwerking en in fijne harmonie samenleven.

Maar hoe meer je ze beperkt, hoe minder ruimte ze hebben om dat zelf te regelen en de rust te vinden.

En zeker als ze op vaste tijden naar binnen gaan en daar eten krijgen wil er aan het einde wel gedoe zijn, bij het hek wat ruzie en beoordelen mensen die situaties niet goed.
Zoals ik eerder zei; onze paarden staan ook soms bij het tuinhekje als we even te laat zijn met naar buiten komen voor weidegang, nieuw hooi, bijvoeren etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:41

Geloof mij maar..vier uur buiten met soortgenoten voor sportpaarden zou al een enorme verbetering zijn...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 21:12

Echt hoor. Een dan vooral die 4 uur in vrijheid kunnen doorbrengen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 21:17

Elisa2 schreef:
Geloof mij maar..vier uur buiten met soortgenoten voor sportpaarden zou al een enorme verbetering zijn...

Dat is toch triest -O-
Dit soort dingen bewijst keer op keer dat we echt met z'n allen eens veel kritischer moeten kijken naar de sport en alles wat er mee te maken heeft. Jammer, maar helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:22

Ik vind het ook triest maar het is niet alleen de sport. Op een grote manege/pension/ trainingstal hier in de buurt komt ook zelden wat buiten. En als ze buiten komen, een uurtje alleen in de wei/paddock.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:50

Achterom schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is toch triest -O-
Dit soort dingen bewijst keer op keer dat we echt met z'n allen eens veel kritischer moeten kijken naar de sport en alles wat er mee te maken heeft. Jammer, maar helaas.

Eens! Daarom valt het me ook tegen dat topsport ruiters meteen wijzen naar de OVP. Eerst maar zorgen dat we het zelf hebben zo het hoort.