Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:48

Dubbele afrastering (onder stroom) schijnt in Dld goed te werken. Viel me op dat de schaapskudde die hier momenteel wat landjes mag leegeten, niet alleen een net heeft maar op een halve meter of meter, nog een blauw lint er buitenom. Redelijk laag, denk op zo'n 60 cm. Gekke is dat ik zelf ook al zo iets heb gedaan, maar dan met gewoon stroomdraad. En nog niet helemaal rond. Maar ga dat nog wel doen, denk ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Afrastering onvoldoende bij overgrote deel schade door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:49

Maar is dat voor de wolf of voor de zwijnen?
Die ploegen zo'n net ook gewoon plat.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:21

Wolf. Veel wolven hier. Zwijnen geven aan deze kant van het dorp geen overlast. Hekken en roosters.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:27

Er zijn meerdere aanvallen geweest binnen door BIJ12 goedgekeurde rasters. Echt veilig is het dus niet. Het helpt wellicht een beetje.. Een dubbele omheining zal ook vast beter zijn maar daar zitten ook een boel nadelen aan (wild, onderhoud, kosten, aanzicht etc).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:13

dierenfan schreef:
Ach kom. Iedereen weet dat 120 centimeter hoogte appeltje eitje springen is. Daarnaast zijn het zeer goede gravers. Het is puur schijnveiligheid die men op dringt niets meer niets minder

Het is net als met inbrekers...
Je deur op slot doen is altijd nog beter dan de deur openaten staan. Ook al kunnen ze gerust een ruit intikken of een deur openbreken net een koevoet.

Als wij onze omheining volgens de regels beter voor elkaar hebben en het gaat dan nog steeds vaak mis, dan hebben we een poot om op te staan.

Zo lang schapen achter 2 draadjes van in totaal misschien50 cm gehouden worden, kun je niet beweren dat je enige moeite hebt gedaan om De wolf te weren. Zo ook bij paarden met 2draden op 60 en 120 cm. Want daar loopt hij zo onderdoor. Hoeft amper te bukken.

Wij hebben de genoemde wolvenconsulent hier ook gehad van de week. Ik werd bijna depri van alles wat hij aangaf hoe het zou moeten van Bij12. Dus gekozen om eerst de paddock te doen, dan vlot erachteraan de track en dan gaan we rondom de wei pas aanpassen en als dat dan niet perfect is, so be it. Het zal voor overdag hopelijk een voldoende grote hindernis zijn en makkelijker om er omheen te lopen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:40

joyce B schreef:
Als wij onze omheining volgens de regels beter voor elkaar hebben en het gaat dan nog steeds vaak mis, dan hebben we een poot om op te staan.

Zo lang schapen achter 2 draadjes van in totaal misschien50 cm gehouden worden, kun je niet beweren dat je enige moeite hebt gedaan om De wolf te weren. Zo ook bij paarden met 2draden op 60 en 120 cm. Want daar loopt hij zo onderdoor. Hoeft amper te bukken.

Maar hoe overtuig je je pensionhouder.
Onze paarden staan 24/7 op de paddock, deze kunnen wij niet of heel lastig wolfwerend maken omdat onze weilanden er aan grenzen.
Ingang paddock via erf, dan zowel links als rechts weiland, aan de andere kant maisland.
Dan moet je ofwel heel je weiland meenemen (die weer aan de andere groepen grenzen) of een soort van raar bouwwerk in je wei doen om de paddock af te zetten.

Geen stallen aanwezig, enkel schuilstal maar daar passen ze niet opgesloten in met 7 stuks.

Het is dus geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen.
Zeker als je ergens in pension staat.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:51

En hoe hou je ten alle tijden voldoende stroom op je draad. Ik heb een apparaat wat elke minuut de stroom meet. Normaal staat hij tussen de 8000 en 10000 V.
Als het hard regent, sneeuwt of zoals nu mijn draden bevroren zijn dan keldert hij behoorlijk. Nu staat er maar 1800 op en dat zou voor een wolf volgens mij minimaal 6000 moeten zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 23:57

Ook meerdere draden helpen niet. Mijn honden springen tussen de draden door. Onderste hangt hier op 25cm vanwege de varkens. Vakken zijn ongeveer 40/45cm, maar als ik het draad open doe en het hangt even dubbel, met kortere afstand, springen ze ook heel behendig erdoor. Deed mijn vorige hond ook altijd.

En natuurlijk moet je het ze moeilijk maken en kan het naast beschermen je ook tijd geven om ze af te schrikken, ook al mag het dan niet........
Maar als iedereen een goede omheining heeft, gaan ze toch ergens meer moeite doen, want eten moeten ze uiteindelijk.

In Ermelo waar wij woonden is wel regelmatig overlast (geweest ) van de zwijnen en zie je veel afgezet met prikkeldraad. En je kan mensen waarschuwen wat je wilt, maar ze doen er vaak niks mee. Vooral toeristen en dagjes mensen denken dat het wel mee zal vallen.

Dat hoog stroom erop klinkt ook leuk, maar dan krijgen je eigen beesten ook die klap als ze het een keer raken. Ik heb een mini shet veulen lopen bijv. Zou ik toch wel rot vinden. We hebben al een vrij harde klap erop en een sterker apparaat dan nodig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 00:06

Monique1963 schreef:
Als het rijk de wolven wil houden, dan moeten de paardenhouders maar eens subsidie krijgen om heiningen van 2m hoog met spanning erop neer te zetten.

En alle hobby veehouders. Die krijgen nu ook niets voor hun schapen en geiten

Ps dierenpark Amersfoort heeft een flinke omheining hij hun wolven. Toch ontsnapte er twee vorig jaar

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:19

Dat er tussendoor spring is waarom ik overwogen heb gaas te plaatsen. Daar kunnen ze niet doorheen. Ook niet als de stroom wegvalt.

Voor nu niet gekozen, maar wellicht dat we daar op termijn wel naar toe moeten.

Ik heb een Paddock Paradise met aansluitend diverse toegangen tot de weide die vaak open en dicht moeten.
Ook het in en uit de paddock konen wordt een flinke klus met minimaal 6 draden. Ik heb mijn man gevraagd of hij iets kan maken zodat we alles met 1 hand tegelijk open en dicht kunnen doen. Soort dan paal met handvat en met isolatoren die in 2 ogen past.
15-20 cm hoogte voor paarden is ook echt o handig en mijn eetbare planten kunnen ze ook niet meer bij aan de buitenkant. Dat zullen we binnen de track moeten aanleggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:24

Gaas kunnen ze in klauteren.
Dus als ze dan geen stroom voelen heb je er ook niets aan

Ik heb hier 3 hectare met gaas.
Dit om onze honden binnen te houden. Maar ik heb niet de illusie dat het de wolven buiten houd, helaas

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:28

Als ik hier ooit iets moet bouwen gaat er 2 meter Heras om de paddock met zo'n 45 graden bovenkant naar buiten. Dan zullen ze het daar 's nachts mee moeten doen, en maar hopen dat ze overdag gewoon de wei in kunnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:33

Mochten ze hier dichterbij komen ga ik ook kijken voor een draad op 20 cm buiten om en kijken hoe ik er boven langs nog 1 krijg.
En eigenlijk zou er op 60 cm ook nog 1 moeten voor in het gaas bijten of klauteren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:40

En er onderdoor graven? Want dat schijnen ze ook te doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:44

Ja daar zou het draadje op 20 cm tegen moeten werken. Dat ze daar dan tegenaan komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:47

DuoPenotti schreef:

Dit om onze honden binnen te houden. Maar ik heb niet de illusie dat het de wolven buiten houd, helaas

Zal altijd in combinatie met stroom moeten. En dan maken ze aarde als ze de draad en het hek raken als ze klauteren omdat het hek zelf
Geleid naar de grond

Advies wolvenconsulent was 3 draden bij gaas. 20cm ivm onderdopr graven, 40cm is neushoogte dacht ik, en 120/125cm ivm er overheen klimmen/springen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:52

Kuggur schreef:
De enige adequate omheiningen zijn die waar wolven achter gehouden worden in wildparken en dierentuinen.
De aangeraden omheiningen om wolven er van af te houden zijn pathetisch inadequaat.
Kortom de topictitel is een non-brainer; nergens in Nederland wordt vee gehouden in omheiningen die wolven kunnen weren.

Precies. 3 meter hoog, 80cm ingegraven met aan de bovenkant 60 cm, breed horizontaal gespannen een stuk of 8 stroomdraden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:59

joyce B schreef:
DuoPenotti schreef:

Zal altijd in combinatie met stroom moeten. En dan maken ze aarde als ze de draad en het hek raken als ze klauteren omdat het hek zelf
Geleid naar de grond

Advies wolvenconsulent was 3 draden bij gaas. 20cm ivm onderdopr graven, 40cm is neushoogte dacht ik, en 120/125cm ivm er overheen klimmen/springen

En die is natuurlijk onzinnig, dat is veel te laag

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:54

Ons gaas is 1.20m hoog met bovenop 1 draad. 2/3e is dicht gegroeid met bramen die hoger staan en op delen heel breed. Helaas is een stuk gesloopt met de sloot schoon trekken, maar hoop dat er nog meer dichtgroeit en een ander stuk zetten we zelf vol.
Daarnaast is nog op 2 stukken sloot.

Maar als ik zie hoe snel onze kleine honden al graven, zou ik het gaas zeker een halve meter de grond in moeten zetten, wil dat ook maar iets tegenhouden qua tijd. Want als een wolf wilt, gaat ie en lukt het ook.

Op het gaas gaan we geen stroom zetten. We hebben ook nog onze eigen dieren, die ook die klap krijgen. Of als je er met + en - draad er stroom op zet, vallen de vogeltjes er straks ook dood af denk ik??
Heb sowieso al vaak als stroom uit is geweest en weer aan gaat dat het ten koste gaat van een pad ergens. Niet leuk.

Ik snap niet dat ze nu komen met zogenaamd wolf fencing en mensen op kosten jagen terwijl het gewoon niet de oplossing is. En zoals hier wordt gezegd, ten koste gaat van wild, het uitzicht en nooit 100% gaat helpen.

Een stuk schuin naar buiten zou ik ook wel willen en houdt dan eerder iets tegen denk ik. Maar dan ben je ook beperkt. Dat kan je niet doen tussen je eigen stuk en de buren. Of zoals hier kom ik dan boven de sloot uit die elk jaar schoon gemaakt moet kunnen worden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:02

Morganlefay schreef:
Wat de wolf pakt aan huisdieren en wild tov het omkomen door verkeer en afrastering van wild

Daar kun je niets mee met die cijfers omdat het niets zegt. Het zegt pas wat als er van jaren achter elkaar het e.e.a. met elkaar vergeleken kan worden.
Ook het vergelijken met wolvenslachtoffers is nutteloos omdat het niets met elkaar te maken heeft, behalve dat ze dood zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:27

DuoPenotti schreef:
Ja daar zou het draadje op 20 cm tegen moeten werken. Dat ze daar dan tegenaan komen.

Ik heb hier rondom alle kippen rennen draad op 15 cm van de grond. Na een aantal vossen aanvallen geplaatst. Nu geen vossen meer, dus hopelijk houdt dat de wolf ook tegen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:32

Kinke schreef:
ik vraag me af wie zoveel geld heeft om zo'n wolfwerende omheining te plaatsen. Wat kost zoiets per meter?

Twee weken geleden in de krant: Drenthe is de uitzondering,
in de meeste provincies is er subsidie beschikbaar, maar 'men heeft geen belangstelling'.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:13

Spoiler:
joyce B schreef:
Dat er tussendoor spring is waarom ik overwogen heb gaas te plaatsen. Daar kunnen ze niet doorheen. Ook niet als de stroom wegvalt.

Voor nu niet gekozen, maar wellicht dat we daar op termijn wel naar toe moeten.

Ik heb een Paddock Paradise met aansluitend diverse toegangen tot de weide die vaak open en dicht moeten.
Ook het in en uit de paddock konen wordt een flinke klus met minimaal 6 draden. Ik heb mijn man gevraagd of hij iets kan maken zodat we alles met 1 hand tegelijk open en dicht kunnen doen. Soort dan paal met handvat en met isolatoren die in 2 ogen past.
15-20 cm hoogte voor paarden is ook echt o handig en mijn eetbare planten kunnen ze ook niet meer bij aan de buitenkant. Dat zullen we binnen de track moeten aanleggen.

Er bestaan al zulke frames.

https://www.schrikdraad.net/elektrisch-hek-gallagher/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:22

Janneke2 schreef:
Twee weken geleden in de krant: Drenthe is de uitzondering,
in de meeste provincies is er subsidie beschikbaar, maar 'men heeft geen belangstelling'.

Mensen hebben echt wel belangstelling, als de vergoeding goed is. Heb even gekeken, in Drenthe max. 20.000 subsidie. In ons geval 10 hectare omheinen.....ff rekenen.....nope, dat kan de portemonnee niet aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:54

Ik geef toe dat Drentse boerderijen van oudsher klein zijn.

Maar de onderzoeksjournalist had het niet over tekort aan geld/ subsidie te laag,
maar over kopschuwheid mbt de regeling ('dan moet ik er vast belasting over betalen' - terwijl dat niet zo is).