De temperaturen zakken. Vuistregels voor gebruik paardendekens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De temperaturen zakken. Vuistregels voor gebruik paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:09

En zo heb je ook nog paarden met maar een dun vachtje vergeleken met anderen, die het toch niet snel koud lijken te hebben. Of van die teddyberen die wel kouwelijk zijn. Zal wel ook te maken hebben met de kwaliteit van de vacht zeg maar :)

Gewoon naar paardje kijken dus.
Als je een goed passende, goede kwaliteit regendekentje hebt en nog een fijne deken voor er onder, eventueel een dunne en dikkere deken voor eronder, die je ook los van elkaar kan gebruiken, dan ben je in principe prima voorbereid :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:16

Wat ik hier zie is dat quarters, ook vorigen, met een heel dun velletje, hun vacht niet "gebruiken". Het is dan echt mega dun en glad.
Uiteraard kunnen ze wel wat kou en regen hebben, maar niet uren en dagen.

Hier hebben we wel meegemaakt dat de een dan wel meer vacht aan gaat maken, maar zeker 2 deden dat niet.
Mijn oudere merrie stond al jaren zonder deken en maakte een goede vacht aan. Maar dat heeft tegenwoordig ook nadelen. In najaar en voorjaar was dat te warm.

Onze oude shet maakte vacht aan, maar moest je echt daar doorheen voelen, want hij bleef wel moeizaam nog op gewicht en dat zag je zo amper als je dat niet wist.

Wel of niet schuilen ligt soms ook aan andere omstandigheden, zoals de ligging van de stal, de samenstelling van de kudde, waar eten is etc.

Heb ook weleens gezien dat ze bij echt hele harde storm liever op een open plek samen stonden.

En wat al werd geschreven. Bij ons gaat het niet alleen om het koud hebben. Mijn ruin van 23 blijft gewoon beter bewegen als je hem wel wat dikker inpakt en dan ga ik daar niet moeilijk om doen. Hoe goed de theorie ook verder mag zijn, hij laat dat zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:24

pmarena schreef:
En zo heb je ook nog paarden met maar een dun vachtje vergeleken met anderen, die het toch niet snel koud lijken te hebben. Of van die teddyberen die wel kouwelijk zijn. Zal wel ook te maken hebben met de kwaliteit van de vacht zeg maar :)

Gewoon naar paardje kijken dus.
Als je een goed passende, goede kwaliteit regendekentje hebt en nog een fijne deken voor er onder, eventueel een dunne en dikkere deken voor eronder, die je ook los van elkaar kan gebruiken, dan ben je in principe prima voorbereid :j

:j Hier een drama wannabier die een vacht aan maakt waarvan je zou zweren dat ie van plan is om naar de noordpool te trekken maar reken maar dat die staat te bibberen zodra het waait of enigszins vochtig is (zelfs mist en dauw zijn al genoeg. :(:) )
De merrie die amper vacht aan maakt vindt het allemaal dikke prima. :+ Als je ze puur kwa vacht ziet zou je de merrie een deken geven maar het is het poolpaardje dat gewoon niet water/winterproof is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:30

De mijne is ook echt een wollige mammoet momenteel, maar ze is best kouwelijk. :') Ik ben niet iemand die denkt "ik heb het koud, dus mijn paard ook," maar als ik de kou echt door m'n donsjas voel komen, check ik altijd wel even hoe zij erbij staat (vacht en temperatuur van de oren). Het valt me ook op dat ze wel lang haar heeft, maar niet heel veel of heel dik haar. Als ik het vergelijk met de cobs op stal, of bijvoorbeeld de vacht van een fjord, dan zijn die vachten vaak ook veel dichter en stugger dan die fijne volbloedhaartjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:44

Hier was de Fjord ook altijd niet alleen op standje mammoet, maar het was ook net een kokosmatje.... dat je niet snel bij de huid kwam zeg maar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:58

pmarena schreef:
Hier was de Fjord ook altijd niet alleen op standje mammoet, maar het was ook net een kokosmatje.... dat je niet snel bij de huid kwam zeg maar.

Rêve hier heeft dat ook. Sam daarentegen zit je zo op de huid, zelfs met de roskam moet ik nog steeds voorzichtig zijn omdat ie anders weg trekt. :(:) Die zijn vacht is gewoon niet 'dicht' ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:01

Een siervacht in plaats van een werkvacht :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:11

Knuffelvacht <3

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:20

Hier ook zo'n teddyvacht, haren waar je halve hand in verdwijnt zegmaar. Helaas is het dus ook echt alleen maar dekhaar, geen ondervacht van wollige haren. Gevolg: te lange regen maakt een koud jasje en als de wind erin slaat koelt hij enorm af. Dus, nu 0 grams dekentje om die twee weg te houden en dan is zijn vacht opeens weer warm genoeg. Als het rond 0 graden blijft of eronder duikt zal er nog wel een liner bij komen. Maar krijg altijd zoveel scheve gezichten als ik die teddybeer een deken opgooi, maar goed, zonder staat hij te verkrampen en heb ik een chagrijnig, stijf paard die flink afvalt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:36

Ayasha schreef:
pmarena schreef:

Rêve hier heeft dat ook. Sam daarentegen zit je zo op de huid, zelfs met de roskam moet ik nog steeds voorzichtig zijn omdat ie anders weg trekt. :(:) Die zijn vacht is gewoon niet 'dicht' ofzo.

Mijn fjord heeft een vacht van 3,5cm lang en misschien op sommige plekken wel 4cm.
De vacht is ook heel dik en de harenzelf zijn ook veel dikker.
De haar structuur is gewoon heel anders dan zijn spaanse stalgenoten. Ik zie dan wel weer meer overeenkomsten met de New Forest en de Tinker.

Ik moet hem de laatste 3 a 4 jaar ook (deels)scheren. De nederlandse winters zijn niet koud genoeg meer voor hem en dan heeft ie het gewoon veel te warm ook s'nachts als hij buiten staat.
Ergens wel jammer want het is s'winters zo'n heerlijke teddy beer <3
Van het weekend word het eindelijk fjorden weer :')

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:47

Jammer dat het weer zo'n stuk is met "regeltjes". Ik heb zowel aan verhalen van anderen als door eigen ondervinding gemerkt dat er eigenlijk geen vaste set regeltjes zijn als het op dekens aankomt. Sommigen lijken dat heel moeilijk te vinden, dat het niet simpel zwart/wit is met hooguit een paar uitzonderingen, maar zo is het wel. Je moet naar elk paard individueel kijken en voor elk paard individueel beslissingen nemen. Dat is de enige goede manier om met dekens om te gaan.

Mijn merrie wordt chagrijnig als ze het koud heeft, valt op den duur in op de flanken en trekt haar rug op. Paar jaar geleden is ze ook ziek geworden. Daarom krijgt die dekens. En naarmate ze ouder wordt, wordt het management ook alsmaar moeilijker want hoewel het vroeger vooral 'te koud' was heeft ze het nu ook sneller 'te warm'. Het aantal gram dat erop gaat moet veel specifieker afgestemd worden terwijl ik vroeger meer marge had.

Wat die temperaturen trouwens betreft, ik denk niet zozeer "ik heb het zelf koud dus zij vast ook", maar ik weet wel bij welke temperaturen ik moet checken of veranderen omdat ik weet dat zij het dan koud begint te krijgen. Vaak gaat dat wel gepaard met ikzelf die het ook koud krijg :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:33

Hier is het echt gewoon kou + neerslag + gemeen doordringend windje waarbij ik wat meer alert wordt.

Nu zou het potentieel al kunnen dat die gouwe ouwe het niet lekker heeft, ze kiest er voor om veel buiten in de regen te lopen dus is wel nat. Maar ziet er nog prima tevreden uit. Het moet dan toch nog wat kouder worden en langer duren die nattigheid om echt een dekentje nodig te hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:46

Elisa2 schreef:
Een Fjord is natuurlijk winterhard, niet alle paarden zijn even winterhard. Een Spaanse schone zonder deken in de winter is dan al een heel ander verhaal.

Nee hoor, ook Spaanse schonen kunnen prima een lekkere vacht aanmaken. (uit het zuiden van Spanje, zelfs in haar eerste winter hier geen enkel probleem). Maar goed, ze heeft ook hooi in de paddock.

Afbeelding

en de bruine is m'n Spaanse ruin. Ook nooit problemen gehad met kou. Maakte ook een mega wintervacht aan :)
Mijn paarden vinden het ook heerlijk om in de sneeuw te rollen overigens.

Afbeelding

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:58

Mijn Haf van bijna 25 heeft een deken op anders valt ze te snel af. Mijn jonky kruising heeft een beren vacht. Voor hem licht er een Deken in geval van nood.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:35

Zo scheer ik mijn shetlanders omdat die wintervacht zo onpraktisch is bij het werk. Ze niet aan het werk zetten, is ook geen optie. Ik kan ze nu na 6 weken niet mennen al rollen. Daarom train ik in de winter door voor de wagen. Daarnaast hebben ze les in de binnenbak. Vooral de jongste blijft dan zo dusdanig lang nat dat hij rainrot gaat ontwikkelen, dus combinatie regen+zweet=gegarandeerd rainrot. Ze zijn nu overigens nog gewoon wollies op kleine stukjes na. Zodra ik weer mag mennen gaat eerst die vacht eraf. Wollies toen het 20 graden was, dus met de tondeuse de flank en borst enzo eruit gehaald.
Afbeelding

Deze foto is ook de pony die rainrot krijgt, hun vachtstructuur verschilt zo dusdanig dat hij er wel gevoelig voor is en de andere totaal niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:05

Er staat ook een lekker broodje aap in dit stukje. Verkouden word je niet van kou, maar van virussen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:08

Klopt
Maar door kou kan wel je weerstand omlaag gaan en virussen meer vat hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:52

Kinke schreef:
Elisa2 schreef:
Een Fjord is natuurlijk winterhard, niet alle paarden zijn even winterhard. Een Spaanse schone zonder deken in de winter is dan al een heel ander verhaal.

Nee hoor, ook Spaanse schonen kunnen prima een lekkere vacht aanmaken. (uit het zuiden van Spanje, zelfs in haar eerste winter hier geen enkel probleem). Maar goed, ze heeft ook hooi in de paddock.

[ [url=m/IuBwBY.gif]Afbeelding[/url] ]

en de bruine is m'n Spaanse ruin. Ook nooit problemen gehad met kou. Maakte ook een mega wintervacht aan :)
Mijn paarden vinden het ook heerlijk om in de sneeuw te rollen overigens.

[ [url=m/hxCQWd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zeg ook nergens dat ze het niet kunnen he. :D

Maar het is vaak een andere vachtstructuur en zeker als ze net geimporteerd zijn zullen ze echt even een paar winters moeten acclimatiseren waar bijv. een Fjord juist gebouwd is voor kou. En inderdaad eerder het probleem zal gaan hebben van teveel en te snel zweten in de tussenseizoenen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:56

Yap mijn spaanse staat zeker al even met een dekentje om :j
Ik wilde echt uitstellen en haar een vacht aan laten maken, maar die aanmaak stopte echt veel te snel en toen kreeg ze het echt koud :(:)
Haar veulen is echt een heerlijke teddybeer maargoed dat is dus een ander verhaal

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 11:09

Elisa2 schreef:
Ik zeg ook nergens dat ze het niet kunnen he. :D

Maar het is vaak een andere vachtstructuur en zeker als ze net geimporteerd zijn zullen ze echt even een paar winters moeten acclimatiseren waar bijv. een Fjord juist gebouwd is voor kou. En inderdaad eerder het probleem zal gaan hebben van teveel en te snel zweten in de tussenseizoenen.

Ik zeg ook niet dat jij zegt dat ze dat niet kunnen :D
Maar ook echt niet 'even een paar winters acclimatiseren'.
Zelfs bij Spanjaarden zijn er verschillen, dat is wat ik wil aangeven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 11:53

Acclematiseren gaat beetje lastig in ons land met die schommelende temperaturen. Geen 1 winter is hier hetzelfde.
Dat maakt de deken keus en dan vooral de dikte soms ook zo lastig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:18

Vuistregels als een soort leidraad zijn fijn, maar bekijk het wel óók altijd nog per individu.

De jonge gezonde koudbloed met dikke wintervacht die met voldoende spek op zijn lijf de winter in gaat is een paard.

De zeer oude warmbloed met vacht die niet erg dicht wordt, die moeite heeft met ruwvoer eten vanwege slechte tanden door ouderdom is ook een paard.

Beide zullen andere behoeften hebben.

Dus leidraad prima.
Maar per paard individueel kijken of er meer of minder nodig is

Bij ons op stal staan paarden de hele winter zonder, maar ook paarden die bij de eerste afkoeling in de herfst al een dek op krijgen.

En daar vind ik niets geks aan.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:26

Misschien is het handig om de bron even te noemen? Het is één op één met dit artikel van de KNHS: knhs.nl/welzijn/verzorging-medisch/je-paard-verzorgen/scheren-en-dekens/dekens/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:36

tennan schreef:
Misschien is het handig om de bron even te noemen? Het is één op één met dit artikel van de KNHS: knhs.nl/welzijn/verzorging-medisch/je-paard-verzorgen/scheren-en-dekens/dekens/
Ach, een beetje knip- en plakwerk is ook het hoogstaande journalistieke platform Equnews (ahem) niet vreemd. :')

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:50

Mkango schreef:
tennan schreef:
Ach, een beetje knip- en plakwerk is ook het hoogstaande journalistieke platform Equnews (ahem) niet vreemd. :')

:=