Ingmar De Vos: "Paardenwelzijn is een 'hot' thema"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Ingmar De Vos: "Paardenwelzijn is een 'hot' thema"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:14

S&T en trens zijn niet te vergelijken qua inwerking, iedereen denkt altijd dat een S&T automatisch scherper is maar dat is helemaal niet zo. Maar goed, dat is een andere discussie maar het valt me gewoon altijd op dat er veel onwetendheid over is.

Pak daarom vooral foutief gebruik van een "bit" aan, of dit nu S&T, trens of bitloos is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 07:35

Elisa2, het gaat er om dst het nu verplicht is om internationaal net stang en trens te rijden.
Het is een flinke mond vol. Past kang niet goed in iedere paardenmond, maar onafhankelijk van welke argumentatie zou het gebruik van een bit, en zeker een stang en trens bit niet verplicht mogen zijn.

Als iemand een GP proef op trens of zelfs alleen met neusriem wil rijden, dat moet dat gewoon mogelijk zijn.

Het gaat om hoe het paard loopt en hoe het zijn oefeningen uitvoert en het moet diervriendelijk gereden (en getraind, en verzorgd) worden.

Dus het verplichten van een dubbel en potentieel sterk inwerkend bit is op zijn minst bijzonder vreemd. Genoeg paarden met onderhuidse beschadigingen aan hun lagen vanwege bitgebruik. Ook in het kader van publieke opinie is het beter om de keuze vrij te laten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:37

Dat zeg ik ook he..in mijn eerdere berichten...

En inderdaad, ook genoeg paarden met beschadigingen van alleen een trens...het gaat er allemaal om hoe ermee om gegaan wordt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:02

Conclusie; meer aan educatie van de ruiters gaan doen. Bij een aantal ruiters zal de mindset moeten veranderen. Het gerek en getrek is gewoon niet meer van deze tijd, zeker niet meer op een wedstrijdterrein. Daar ziet het grote publiek dat.

Dat er iets zal moeten veranderen is gewoon duidelijk, wil je de sport kunnen blijven uitoefenen. De regels moeten moeten aangepast worden en er zal veel en veel meer controle moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:26

nikkel schreef:
Conclusie; meer aan educatie van de ruiters gaan doen. Bij een aantal ruiters zal de mindset moeten veranderen. Het gerek en getrek is gewoon niet meer van deze tijd, zeker niet meer op een wedstrijdterrein. Daar ziet het grote publiek dat.

Dat er iets zal moeten veranderen is gewoon duidelijk, wil je de sport kunnen blijven uitoefenen. De regels moeten moeten aangepast worden en er zal veel en veel meer controle moeten komen.
Ik denk niet dat er per se meer controle moet komen, maar dat de regels gewoon veel strenger gehandhaafd moeten worden. Te strakke neusriem? Uitsluiting en ga maar naar huis. Ruk en plukwerk? Hetzelfde. Overmatig spoor- of zweepgebruik? Joe, volgende week nog eens proberen en aantekening bij je naam. Drie keer zo’n overtreding en je gaat maar even zes maanden te voet. En dan niet alleen in de wedstrijdring, maar ook zeker met losrijden.

Ot het grote publiek het ziet of niet, zou niet uit moeten maken. Het feit dat het dieren pijn doet, zou al genoeg motivatie moeten zijn om het niet te willen toestaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:08

Mee eens, dan stimuleer je mensen ook om thuis anders met hun paarden om te gaan. De rotte appels moeten gewoon strakker dan strak aangepakt worden.

Maar..ook bij jury's moet er iets veranderen, ik ben nog steeds verbaasd over een paar jaar terug op het NK dressuur. Zeer bekende ruiter komt om de ring rijden (GP niveau), voordat hij de ring in gaat krijgt het paard verschrikkelijk hard de sporen in de buik..echt been van het lijf af en zo hard mogelijk trappen. Mijn vriend die mee was (leek) was in shock..en terecht, gebeurde recht voor onze neus. En vervolgens rijdt hij een net proefje en in de proef natuurlijk niet dit soort gedrag en hij wordt gewoon 2e en iedereen juicht en klapt voor hem. Dat vind ik echt nog steeds onbegrijpelijk.

Op zo'n manier is voor mij de lol er wel af, en als ik een jury was had ik hem er echt op aangesproken/ gediskwalificeerd, punten afgetrokken etc. wat er allemaal maar mogelijk zou kunnen zijn.