Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:23

paars schreef:
Dat het zo loopt zoals je voorspelt kan kloppen. Zo werkt het nu eenmaal.

Mensen bewust maken van dingen. Net zoals we er ons nu bewust van zijn dat plastic (het populaire product van tientallen jaren) veel vervuiling in de hand werkt. Er zijn krachtige lobbies nodig om mensen bewust te maken dat hun gewoontes of liefhebberij vervuilend, ongezond of dieronvriendelijk is.
Denk aan roken en aan bijv gebruik van suikers. Je komt aan het verdienmodel van een grote groep mensen. Dat wekt altijd eerst veel weerstand op.
Tig jaar terug stonden veel paarden altijd binnen, op maneges zelfs in stands. Het is imo gewoon voortschrijdend inzicht dat ‘men’ dieren gaat beschermen. Dat we ze nu op een paardvriendelijer manier willen houden en ook willen beschermen tegen bepaalde takken van ‘sport’.

Wat beter zou kunnen is als de paardensport de sport gewoon gaat hervormen waardoor dierenwelzijn automatisch op plek 1 staat en voor de prestatie komt. En daar zijn op sommige vlakken nog wel wat verbeterpunten inderdaad. En als dat onderlegd kan worden dmv onderzoeken en onafhankelijke experts dan hebben de activitisten ook geen bestaansrecht meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:29

Elisa2 schreef:
Wat beter zou kunnen is als de paardensport de sport gewoon gaat hervormen waardoor dierenwelzijn automatisch op plek 1 staat en voor de prestatie komt. En daar zijn op sommige vlakken nog wel wat verbeterpunten inderdaad. En als dat onderlegd kan worden dmv onderzoeken en onafhankelijke experts dan hebben de activitisten ook geen bestaansrecht meer.

Zou ik heel erg toejuichen. Je moet dit soort lui de wind uit de zeilen halen en ze geen munitie geven.

Elisa2

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:30

Mee eens, en niet alleen voor hun..ook gewoon omdat paardenwelzijn en liefde voorop zou moeten blijven staan. En waar er geld mee gemoeid is wordt dat bij niet alle mensen meer nageleefd en dat is mij persoonlijk ook een doorn in het oog.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:03

Exact!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:18

Lijsken schreef:
Ik mag toch hopen dat iedereen hier vind dat een paard niet 24/7 op stal hoort.
Ik zeg eerlijk dat ik niet precies weet hoe het bij de Dutch Masters gaat, maar bij de meeste grote meerdaagse wedstrijden zijn geen weides en paddocks. Daar vind ik wel wat van, qua dierenwelzijn. Wat mij betreft dus heel goed dat hier kritisch naar gekeken wordt.

Lijsken ben je wel eens in de Brabanthallen geweest voor shows?

Wij wel. De paarden zijn of bezig (inrijden, show rijden, stand, wandelen ad hand of uitrusten in de stal). Er is ongelooflijk veel te zien en niet alle paarden zijn geschikt hiervoor. De stallen zijn van staal en open dus er is veel contact.
'S Nachts is er onderling gehinnik en elke groep heeft bewaking die daar slaapt (mijn dochter paste op Hercule).

Na paar dagen komen ze thuis. Hercule vond het fantastisch en was zo super braaf met alles. Polie hebben we het nooit mee gedaan, is teveel. Ze hebben daar geen weilanden nodig. Er is zat röhring.
Enne ik praat over een merens die 24 uur op de wei stond omdat hij anders vervelend werd.

Wat is nu voor paarden zo leuk?
Die dagen is er veel te zien en te doen. Hard werken dus.
Ze zien hun baasjes, grooms erg veel (geeft zo'n band), worden veel gepoetst, komen veel in de hand en zijn voortdurend het middelpunt. Vandaar niet voor alle paarden geschikt. Maar de paarden die ik heb gezien, hetzij wedstrijdpaarden of showpaarden , deden het allemaal fantastisch. Je krijgt er ook fijne zeer ervaren paarden van, die nergens van op kijken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:24

pien_2010 schreef:
Lijsken ben je wel eens in de Brabanthallen geweest voor shows?

Wij wel. De paarden zijn of bezig (inrijden, show rijden, stand, wandelen ad hand of uitrusten in de stal). Er is ongelooflijk veel te zien en niet alle paarden zijn geschikt hiervoor. De stallen zijn van staal en open dus er is veel contact.
'S Nachts is er onderling gehinnik en elke groep heeft bewaking die daar slaapt (mijn dochter paste op Hercule).

Na paar dagen komen ze thuis. Hercule vond het fantastisch en was zo super braaf met alles. Polie hebben we het nooit mee gedaan, is teveel. Ze hebben daar geen weilanden nodig. Er is zat röhring.
Enne ik praat over een merens die 24 uur op de wei stond omdat hij anders vervelend werd.

Wat is nu voor paarden zo leuk?
Die dagen is er veel te zien en te doen. Hard werken dus.
Ze zien hun baasjes, grooms erg veel (geeft zo'n band), worden veel gepoetst, komen veel in de hand en zijn voortdurend het middelpunt. Vandaar niet voor alle paarden geschikt. Maar de paarden die ik heb gezien, hetzij wedstrijdpaarden of showpaarden , deden het allemaal fantastisch. Je krijgt er ook fijne zeer ervaren paarden van, die nergens van op kijken.

Leg dat maar eens uit aan een dierenrechtenactivist. Het probleem is dat die mensen enkel en alleen maar bezig zijn met alles kapot maken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 07:15

Femke_Tweety schreef:
Ja, over 10 jaar mag je niet meer rijden, mennen, vrijheidsdressuur.

Je mag je hond niet meer trainen voor agility of obedience.

Je kat voor de lol een paar commandos leren is ook uit den boze natuurlijk...

Dat er bewust en actief gekeken wordt naat dierenwelzijn is prima. Daar staat ieder normaal weldenkend mens ook achter lijkt mij.

Maar je kunt ook doorschieten.

En daar is pvdd hard mee bezig.

Wat een onzin :') Ik ken een PvdD-fractievoorzitter die paardrijdt. Verdiep je eerst eens ergens in voor je dingen gaat roepen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 07:25

Zoals ik al zei heeft de woordvoerder van Dier&Recht, die ook raadslid is van de PvdD Ijslanders en die was toch ook hard bezig met een petitie om de complete paardensport te verbieden....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:47

Ja en in combinatie met een totaal gebrek aan kennis...dat mens spoort niet.

Ik vind ze ook doorschieten hoor, kijk maar eens naar het verhaal van Pien. Zo kun je er ook (anders) naar kijken. En een stressloos leven is in veel gevallen helemaal niet beter. Zou hetzelfde zijn als we alle kinderen maar thuis gaan houden want school is stress en moeten ze teveel stilzitten wat niet goed voor ze is. Je kan ook dieren leren omgaan met een bepaalde mate van stress, daar worden ze uiteindelijk beter van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:47

Wellicht is het best handig eerst eens te lezen wat de PVDD écht zegt over hoe zij de paardensport én het paarden houden graag willen zien :)* .

Er wordt teveel onzin uitgekraamd in dit soort topics.... 8)7

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:06

https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... %20paarden.

Citaat:
In de omgang met paarden staat voor de Partij voor de Dieren te allen tijde het welzijn van paarden voorop en is het natuurlijk gedrag van paarden leidend. Paarden zijn kuddedieren en hebben veel baat bij contact met soortgenoten. Dat betekent dat groepshuisvesting de norm moet worden voor de huisvesting van paarden. Paarden moeten voldoende beweging krijgen en over voldoende buitenruimte (met beschutting) beschikken om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen. Contacten met soortgenoten hoort daar uiteraard bij.

De regels die het paardenwelzijn moeten verbeteren wil de Partij voor de Dieren vastleggen in een wettelijk Paardenbesluit. Daarin zal de mogelijkheid tot het vertonen van natuurlijk gedrag de wettelijke basis vormen.

Ook moeten we stoppen met het gebruik van dwangmiddelen die pijn en stress veroorzaken in de training en dressuur. Nu is het gebruik daarvan nog schering en inslag in de paardensport. Bij springwedstrijden komt het veelvuldig voor dat paarden met geweld gedwongen worden tot niet-natuurlijke activiteiten. Een zweep is een veelgebruikt dwangmiddel bij training, dressuur en wedstrijden. Om een bit te kunnen gebruiken bij paarden moeten er vaak kiezen getrokken worden.

Er komt een minimumleeftijd waarop pony’s en paarden belast mogen worden. Want we zien dat paarden vaak te zwaar belast worden, bijvoorbeeld doordat ze op jonge leeftijd al bereden worden, of te veel gewicht moeten dragen. Dit kan tot schade aan de rug van het paard leiden. In de paardensport worden paarden gemiddeld niet ouder dan acht jaar. Het dier is dan nog maar net volwassen. Maar normaal kan een paard wel 25 tot 30 jaar oud worden.

Er komt een einde aan extreme paardensport zoals, zoals de military en springwedstrijden met steeds hogere hindernissen.

Alles in groepshuisvesting, geen zweep, geen bit meer en de start van het verbieden van sporten met paarden :) .

Zo gek nog niet he, dat mensen wat huiverig zijn ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:14

Nou Ruitje, jij wellicht niet, maar ik ben voor :D .

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:16

Zelfs al zou de wedstrijdaccomodatie weidegang en paddocks beschikbaar stellen dan denk ik niet dat er gebruik van gemaakt zou worden.

Vers gewassen beentjes zullen maar vies worden of Diamonds Yippie Yah Yeeeh kan niet samen met Wack A Doodles Sugarplum Fairy. En wat dan met de hengsten?

Waar prijzengeld, sponsoring of andere materiële zaken een rol spelen zal paardenwelzijn áltijd tweede viool spelen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:28

In de eerste alinea kan ik mij nog wel vinden.

De rest is wel vaag. Training en dressuur zijn de hoofdpunten. Springen een stukje.
Dus iedereen die wat anders beoefend met zijn paard hoeft zich geen zorgen te maken.

Al zou een gewichts en leeftijds limiet ook echt niet verkeerd zijn.

Ik maak mij er nog niet zo druk om. Er gaat veel geld om in de paardensport dat dat echt niet zomaar verdwijnt. Aanpassingen zullen eeder gedaan worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:43

Ja alles leuk een aardig.
Maar wolven gaan VOOR paardenwelzijn.

Partij tegen de Dieren zegt dat paarden 's nachts op stal moeten en dat de wolf zn gang mag gaan.
Verder ontwijken ze directe vragen of geven ze helemaal geen antwoord als je doorvraagt/ de goede vragen stelt.

Dus zo hoog hebben ze hobbydieren niet zitten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:59

Twiggy2008 schreef:
Nou Ruitje, jij wellicht niet, maar ik ben voor :D .

Dat mag, maar dan moet je niet zeggen dat mensen onzin uitkramen, dan sta je er gewoon anders in, is ook prima :)

Ik vind de omschrijving zo dusdanig vaag dat het alle kanten op kan. Ik vind het wel belangrijk daar meer duidelijkheid over te hebben.

Ik ben zelf op stal gestart met 24/7 groepshuisvesting, alles loopt daarnaast bij ons in groepen. Ik ben daar echt niet op tegen.

Ik ben er wel op tegen alle paarden in 1 systeem te duwen en niet meer naar het individu te kijken. Dat geld idem voor hoe mensen sporten met paarden. Daar is gewoon niet in te generaliseren i.m.o. :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:01

Paarden in groepshuisvesting op een mooie loopstal in de nacht, ter bescherming voor de wolven, lijkt mij prima. De PVDD zijn niet voor individuele opsluiting. Waar lees jij dat, Onali?

Nogmaals, ik zie geen rare dingen staan in hun programma. Wel dingen waar ik waarvan ik blij ben dat het ein-de-lijk eens ter discussie gesteld wordt.

Dat de traditionele paardenwereld daar moeite mee heeft, dat geloof ik direct. Heb er geen medelijden mee, laat staan medeleven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:06

Wat een onzin staat er in dat stuk.

Een bitloze optomingis net zoveel dwang als een bit.

Paarden die maar 8 worden, echt gaat die fabel nu nog steeds rond?
Dat deed hij 30 jaar geleden al.

Het is een cijfer die is gekomen uit de verzekerigs cijfers.
Daar waar ook jaarlingen in de opfok verongelukken en nog nooit een zadel gezien hebben, daar waar paarden bij 15 jaar en ouder uit de verzekering worden gegooid. Dus het gemiddelde als ze 30 worden nooit omhoog trekken.

En dat soort lui wil dan iets gaan vertellen over de paardenhouderij??

Ik ben ook voor paarden die veel buiten staan, maar groepshuisvesting is voor mij dan weer niet heilig.
Ja overdag wel in een ruime wei, maar niet in een kleine paddock of bij verschillende voerbehoefte of een oud of onderdanig paard die in de nacht de rust van individuele stalling als prettig ervaart.
Ik zie graag nuance.

En laten we de wolf nog maar even niet benoemen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:10

Ruitje, top trouwens dat je bewust voor 24/7 groepshuisvesting bent gegaan. En ben helemaal met jou eens dat je paarden individueel moet bekijken.

De ene doet het goed in een (grote of kleine) groep, de ander in een koppel of gedeeltelijk in een groep. Denk dat het uitgangspunt vooral is, dat een paard bij soortgenoten hoort, voldoende kan fourageren, vrije beweging heeft en goed en paardvriendelijk verzorgd én getraind wordt. Kunnen we het daar over eens zijn?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:19

Zeker!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:27

De wolf is natuurlijk wel te verklaren.

Als je de paarden buiten laat lopen moet je de wolf afschieten.
Als je de paarden binnen zet hoeft dat dus niet.
Tot zover dierenwelzijn :P

Verder noemen ze groepshuisvesting de norm, dat is nog steeds geen verplichting.
Daarnaast kan je groepshuisvesting breed nemen. Een grote stal met uitloop(paddock/wei)waar 2 paarden in staan is al een vorm van groepshuisvesting.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:53

Twiggy2008 schreef:
Paarden in groepshuisvesting op een mooie loopstal in de nacht, ter bescherming voor de wolven, lijkt mij prima. De PVDD zijn niet voor individuele opsluiting. Waar lees jij dat, Onali?

Bezorgde paardeneigenaren die contact hebben opgenomen met diverse politieke partijen in hun regio.
Die correspondentie is geplaatst in een aantal facebookgroepen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:06

Cowgirl schreef:
De wolf is natuurlijk wel te verklaren.

Als je de paarden buiten laat lopen moet je de wolf afschieten.
Als je de paarden binnen zet hoeft dat dus niet.
Tot zover dierenwelzijn

Kul.

Er zijn oeroude afspraken in Brussel gemaakt dat de wolf beschermd is.
Toen was de pvdd nog niet eens opgericht.

Dus daar kun je ze niet de schuld van geven.

Wolf afschieten is op dit moment illegaal, zij het dat Natuurmonumenten (!) plannen maakt ivm de "getemde" wolf in het park De Hooge Veluwe.

... en om die reden zetten veel mensen, ik ook, hun paarden 'snachts binnen.

Citaat:
Verder noemen ze groepshuisvesting de norm, dat is nog steeds geen verplichting.

Klopt.
Iedereen kan en mag normen stellen en ik snap best dat zij deze norm stellen.
(In principe ziet het er het natuurlijkste uit, maar in de vrije natuur verlaten dieren soms op eigen houtje de groep, is er een leidende merrie en een alfaknul. Dat ontbreekt nog wel eens bij groepshuisvesting.)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:13

Onali schreef:
Twiggy2008 schreef:

Bezorgde paardeneigenaren die contact hebben opgenomen met diverse politieke partijen in hun regio.
Die correspondentie is geplaatst in een aantal facebookgroepen.

Die volg ik niet, maar wij hebben ook geen wolfprobleem hier. Ik zou mijn paarden overigens wél beschermen tegen wolven, door ze op stal te zetten, als het niet anders kan en wellicht door nog wat stalverbeteringen te maken.

Nu is het vooral gewoon een schuilstal, want ik sluit ze in principe nooit op. En doe dat liever ook niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:14

Twiggy2008 schreef:
Wellicht is het best handig eerst eens te lezen wat de PVDD écht zegt over hoe zij de paardensport én het paarden houden graag willen zien :)* .

Er wordt teveel onzin uitgekraamd in dit soort topics.... 8)7

Ik zou er vertrouwen in hebben wanneer de PVDD niet keer op keer een stukje zou opschuiven.

En ook het feit dat de PVDD aan de ene kant dierenwelzijn hoog in het vaandel had en aan de andere kant iedereen die een vraag stelt over de problemen mbt hun dieren te beschermen mbt de wolf geen nietszeggend whataboutisme antwoord kreeg over aantallen dieren wat in het slachthuis belandt. De PVDD weigert om op te komen voor particulieren die buiten alle subsidierrgelingen vallen voor de wolf.

En dan een belangrijk ontopic vraagje. Waarom zet de PVDD in op het verbieden van dit evenement en niet op het vergroten van dierenwelzijn op dit evenement?