Het belang van buiten rijden: "Variatie is enorm belangrijk..."

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:37

Kaatje_S schreef:
In principe helemaal mee eens en is ook nog altijd wat ik iedereen aanbeveel. Maar... ik heb nu een paard dat zoveel stress heeft buiten, waardoor ik het met hem niet meer doe. En niet omdat ie schrikt of een keer iets eng vindt, maar bij hem is het iets dat zo diep geworteld zit, wat hem zegt dat ie terug naar huis moet. En dat doet hij dan ook, geen houden meer aan. Sinds ik voor ons beider plezier ervoor heb gekozen niet meer het bos in te gaan, gaat alles zoveel beter. Dmv positief belonen en oefenen zijn we er wel een beetje mee bezig hem het zelfvertrouwen te geven dat het echt leuk kan zijn.
Ik wil dan ook echt dat het lukt, omdat hij het als positief ervaart en niet omdat hij anders gestraft wordt en de consequenties van niet willen nog vervelender zijn, dan het wel gaan.

Ik had absoluut nooit verwacht het ooit te gaan zeggen, maar er zijn echt paarden die er niet blij van worden.

(Met m'n andere paard rij ik alleen maar in het bos overigens)

Heeft hij dan geen extreme verlatingsangst oid?

MyWishMax

Re: Het belang van buiten rijden: "Variatie is enorm belangrijk..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:42

Mijn pony werd ook niet gelukkig van buitenritten. Heel apart, wedstrijden zonder stress en leek hij zelfs leuk te vinden. Maar buitenritten was hij braaf mee maar meteen enorm aan de diarree en strak tot shaken met hoge hartslag aan toe. Hij deed niet gek ofzo, maar wel duidelijk ongemakkelijk. Heb het er ook nooit uitgekregen. S zomers de stoppels op vond hij wel oké en minder spannend.
Maar goed, die was sowieso apart want kwam zelf ook het weiland uit, aan de hand kriebelen met andere paarden naar los ontweek hij ze en stond altijd alleen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:54

pol013 schreef:
Kaatje: ik heb er nu ook één hoor die niet graag volle galop door het bos gaat. Samen met een ander of iets rustiger vind hij wel fijn/oke. Maar ergens vraag ik me dan ook af: als een paard zoveel 'issues' heeft moet je dan net sowieso heel hard aan de slag met zelfvertrouwen ontwikkelen? Want ik vind het oprecht sneu als ze zo bang in het leven staan. Maar dan is de bosrit wel/niet laten lukken inderdaad meer een symptoom van een ander probleem.

Daar zijn we zeker mee bezig! Werken met de clicker werkt voor hem heel goed. Bij hem zit er niks tussen dat hij nog bij me is en dat ie 180 graden draait en volop naar huis gaat. Gaat dan ook niet meer over paden en moet wegen oversteken. Dus voor ieders veiligheid, beter van nier.

Elisa2 schreef:
Heeft hij dan geen extreme verlatingsangst oid?

Dat speelt ook mee idd. Langzaamaan vergroten we zijn zelfvertrouwen en wie weet lukt het ooit om wel naar het bos te gaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:56

Gaat hij er ook vandoor als er een vertrouwd paard mee is?

Ik snap dat de veiligheid een rol speelt, soms is fijn om in een natuurgebied te beginnen waar een hek omheen staat samen met een ander paard.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:38

Elisa2 schreef:
Gaat hij er ook vandoor als er een vertrouwd paard mee is?

Ik snap dat de veiligheid een rol speelt, soms is fijn om in een natuurgebied te beginnen waar een hek omheen staat samen met een ander paard.

Ja, ook dat maakt niet uit. Ander paard mee, als handpaard... Zelfs met z'n beste maatje erbij maakt het niet uit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:31

Dat is wel heftig! Ik snap dat je heel voorzichtig bent.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:03

Tja, het blijven individuen.
Op elke regel zijn er heel wat uitzonderingen. Buitenstaanders en beginnelingen snappen dat niet. Ze denken dat wat voor hun paard lukt, ook geldt voor alle paarden. Niet dus.

Hopelijk gaan regeltjesmakers vanuit de politiek dit aanvaarden nu ze de paardenwereld ontdekt hebben als nieuw actieterrein.

Ikzelf vind de variatie tussen de individuele paarden leuk. Het houdt de hobby boeiend. Daarom raken paardenliefhebbers ook nooit uitverteld over hun paardje.

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:58

Buiten vind ie heerlijk die van mij, maar als ik langer dan 3 weken geen sprongetje gedaan heb begint ie af en toe ook echt wel sikkeneurig te worden.
Als ie dan weer een hindernis ziet oortjes er op en gaan!!!

Wel grappig hoe dat zo verschillend bij andere paarden kan zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:27

Heel veel mensen hebben smoesjes waarom het niet kan. En nog meer mensen hebben zelf zoveel spanning en angst dat buitenrijden niet leuk is, voor beiden niet.
Maar ook daar zou je aan kunnen werken, net als je werkt aan je sport training.

Buitenrijden is ook niet altijd teugels losgooien en laten rondhobbelen. Dat kan en is ook weleens goed. Misschien zelfs beter dan wat ik tegenkom; paarden met slof en martingaal in een krul getrokken en 0,0 ontspanning.

Je kan buiten heel goed trainen en ook afwisselen. Je hoeft niet de hele weg te trainen en je hoeft ook niet de hele weg teugels los te gooien of te racen.
Heel veel paarden worden er mentaal ook beter van om eens wat anders te zien en te horen. En voor ruiter en paard is 1 op 1 op pad soms ook goed voor de band en samenwerking.

Persoonlijk zou ik ook gek worden van elke dag alleen maar in de bak rijden.

Het staat bij ons los van het welzijn en buiten vrij lopen en paard mogen zijn met andere paarden, wat menig sportpaard ook tekort komt, het sociale.

Doorgaans zie je quarters weinig springen, maar onze d-pony en shet lieten we altijd al vrij springen of ik nam kleine hindernisjes. Heb ze daarin meegenomen en ook dat bleek een welkome afwisseling. Je zag mooi het lichaamsgebruik.

Afwisseling is altijd goed, maar ik heb mn paarden ook niet alleen om een prijzenkast te vullen en wil het ook leuk en fijn samen hebben.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:08

superpony schreef:
Heel veel mensen hebben smoesjes waarom het niet kan. En nog meer mensen hebben zelf zoveel spanning en angst dat buitenrijden niet leuk is, voor beiden niet.
Maar ook daar zou je aan kunnen werken, net als je werkt aan je sport training.

Buitenrijden is ook niet altijd teugels losgooien en laten rondhobbelen. Dat kan en is ook weleens goed. Misschien zelfs beter dan wat ik tegenkom; paarden met slof en martingaal in een krul getrokken en 0,0 ontspanning.

Je kan buiten heel goed trainen en ook afwisselen. Je hoeft niet de hele weg te trainen en je hoeft ook niet de hele weg teugels los te gooien of te racen.
Heel veel paarden worden er mentaal ook beter van om eens wat anders te zien en te horen. En voor ruiter en paard is 1 op 1 op pad soms ook goed voor de band en samenwerking.

Persoonlijk zou ik ook gek worden van elke dag alleen maar in de bak rijden.

Helemaal mee eens :j mijn sensibele PRE is door het buitenrijden en wandelen echt een stuk relaxter en zelfverzekerder geworden. -> ik vertrouw hem daardoor meer en ontspan weer meer. Win-win.
Daarnaast kan ik buiten de galop veel beter oefenen.

Ik merk echt aan hem als ik een week of 2 niet in het bos heb gereden. Hij doet dan nog net niet zelf zijn crossbeschermers om _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:05

Vroeger ging ik juist voor een wedstrijd naar het bos. Dus dagje les, dagje herhalen, dagje vrij, dag naar het bos en flink racen en dag daarna wedstrijd. Werkte juist goed.

En natuurlijk kunnen ze buiten racen, maar dat doen ze niet eens elke dag en zeker niet de hele dag. Als ik een lang zandpad pak, galoppeer ik al veel langer dan ze uit zichzelf doen. ( ben daardoor al vaak verdwaald, omdat je veel verder bent dan je denkt, haha)

En dan is het ook rechtuit, rechtuit, rechtuit en geen bochten werk wat ook gewoon heel goed is. Of als je de mogelijkheid en tijd hebt om ergens te rijden met heuveltjes is dat ook hele goede training. Wij hebben 2 heuvels, dus die pakken ze zelf en best vaak ook, maar heuveltraining worden ze echt sterker en handig van.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:31

koend schreef:
Tja, het blijven individuen.
Op elke regel zijn er heel wat uitzonderingen. Buitenstaanders en beginnelingen snappen dat niet. Ze denken dat wat voor hun paard lukt, ook geldt voor alle paarden. Niet dus.

Hopelijk gaan regeltjesmakers vanuit de politiek dit aanvaarden nu ze de paardenwereld ontdekt hebben als nieuw actieterrein.

Ikzelf vind de variatie tussen de individuele paarden leuk. Het houdt de hobby boeiend. Daarom raken paardenliefhebbers ook nooit uitverteld over hun paardje.

Wat zeg je dat mooi.