Brainless schreef:Elisa2 schreef:Dan ben ik in de war met een andere bacterie, maar het ging in ieder geval om een schadelijke bacterie.
Nou, dan ben ik benieuwd welke![]()
Het gaat omdat er minder stress is om een kalf direct weg te halen dan als er een (diepe) band is ontstaan.
Een gedeelte van de biest gaat naar het kalf en de rest naar de mensen (een melkkoe geeft veel meer melk dan nodig is om een kalf te voeden).
Een koe kan na de bevalling weer in de kudde en meedraaien in het systeem van eten/weide en melken.
Best guess: paratuberculose. Geen tbc, komt nog steeds voor en inderdaad een zeer geldige reden om het kalf niet bij de moeder te laten drinken. Maar het zou wat zijn als elke boer nog met deze ziekte zit, meeste veekoppels zijn ondertussen ook wel vrij van die ziekte.
Kalveren direct weg bij de melkkoe is qua gezondheid en bedrijfstechnisch inderdaad het beste maar dat neemt niet weg dat het eigenlijk ook gewoon raar is dat men een zoogdier direct van z'n moeder scheidt om hem (beter gezegd haar, de stierkalfjes worden hoogstzelden groot) dan kunstmatig groot te brengen. Het kan allerlei geldige en begrijpelijke redenen hebben maar objectief gezien is het gewoon wel vreemd.
Enniewee, het gaat hier over drafsport. Ik ken het instituut verder niet maar wel benieuwd naar de resultaten. En hoop ook dat ze objectief kijken en met meetbare parameters komen.