Aeres Hogeschool onderzoekt dierenleed in drafsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:27

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Dan ben ik in de war met een andere bacterie, maar het ging in ieder geval om een schadelijke bacterie.

Nou, dan ben ik benieuwd welke :+
Het gaat omdat er minder stress is om een kalf direct weg te halen dan als er een (diepe) band is ontstaan.
Een gedeelte van de biest gaat naar het kalf en de rest naar de mensen (een melkkoe geeft veel meer melk dan nodig is om een kalf te voeden).
Een koe kan na de bevalling weer in de kudde en meedraaien in het systeem van eten/weide en melken.

Best guess: paratuberculose. Geen tbc, komt nog steeds voor en inderdaad een zeer geldige reden om het kalf niet bij de moeder te laten drinken. Maar het zou wat zijn als elke boer nog met deze ziekte zit, meeste veekoppels zijn ondertussen ook wel vrij van die ziekte.
Kalveren direct weg bij de melkkoe is qua gezondheid en bedrijfstechnisch inderdaad het beste maar dat neemt niet weg dat het eigenlijk ook gewoon raar is dat men een zoogdier direct van z'n moeder scheidt om hem (beter gezegd haar, de stierkalfjes worden hoogstzelden groot) dan kunstmatig groot te brengen. Het kan allerlei geldige en begrijpelijke redenen hebben maar objectief gezien is het gewoon wel vreemd.

Enniewee, het gaat hier over drafsport. Ik ken het instituut verder niet maar wel benieuwd naar de resultaten. En hoop ook dat ze objectief kijken en met meetbare parameters komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:28

Elisa2 schreef:
"Pasgeboren kalveren kun je beschermen tegen besmetting, via het moederdier of andere dieren, door het af te scheiden in een afkalfbox."

Dit staat er toch vrij duidelijk in..

Ja je hebt helemaal gelijk hoor.
De enige reden waarom kalfjes bij een moeder worden weggehaald is om deze bacterie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:30

Ik had mijn bericht nog even aangepast dus sarcasme is niet nodig.

En mijn eigen mening is dat ik kalfjes ook veel liever bij de moeder zie lopen en denk dat grootschaligheid in deze ook een (negatieve) rol speelt en dat er vast ook nog wel andere oplossingen zijn. Maar ik ben geen boer en wil me niet alleen laten leiden door emotie maar ook graag alle beweegredenen weten voordat ik oordeel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:32

}:0
Laatst bijgewerkt door Brainless op 11-11-22 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:34

Waarom wordt dit topic overgenomen door gezemel over melkveehouderij?
Het gaat over de drafsport.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:38

Elisa2 schreef:
Eleeke schreef:
Natuurlijk wel. Pijn en ongemak is meetbaar.
Het is wetenschappelijk onderzoek, niet iemand die gaat verzinnen wat een paard denkt of voelt.

En dat laatste is precies wat Dier en Recht wel doet.

Maar laat ze het inderdaad maar opmeten..meten = weten. Maar kom niet aan met zogenaamde painfaces gebaseerd op een foto..dat is kul. (even in het algemeen) Context is alles.

Juist door verschillende kundige en onafhankelijke mensen te betrekken in het onderzoek kun je voorkomen dat het teveel vanuit een bepaalde bril naar gekeken wordt.

Ik denk juist dat veel stadse mensen dierenwelzijn op een conservatieve manier invullen eigenlijk, want ze denken vanuit zichzelf (mens) en niet vanuit een dier. Hun eigen emoties projecteren ze vaak op dieren die gewoon heel simpel in het hier en nu leven.

Kijk maar naar kalfjes die weggehaald worden bij hun moeder, dat vinden veel mensen zielig. Ik begreep zelf ook vaak niet waarom dat gebeurde. Totdat een boer uitlegde dat ze dat doen vanwege een soort Tuberculose onder de koeien waarbij de meeste kalveren dus besmet worden via de uier. En die TBC zorgt voor chronische ontstekingen in de darmen en een pijnlijk en korter leven.

Maar wat heeft Dier en Recht met een wetenschappelijk onderzoek te maken? En wat heeft Dier en Recht met dit onderwerpen te maken niets toch ?

En wat betreft de kalven: ja dat is hartverscheurend.
- TBC bij Koeien, dan mag de melk echt niet weg voor menselijke consumptie

Kalven worden weggehaald zodat de melk gebruikt kan worden voor mensen, super simpel.
Er zijn boeren die de kalveren erbij laten, dan is er minder melk beschikbaar voor verkoop.
Dat kalveren zo snel weggehaald worden is omdat hoe langer je wacht hoe meer verdriet de dieren hebben. Dus als je het dan toch doet , dan zsm.

Elisa2

Re: Aeres Hogeschool onderzoekt dierenleed in drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:41

Lees ff de tweede alinea van het eerste bericht...

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:08

Elisa2 schreef:
Lees ff de tweede alinea van het eerste bericht...

Excuus , helemaal overheen gelezen.