Onderzoek: Paardenvriendschappen bestaan echt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:58

Sterkte Caira!

Afbeelding

Mijn dressuurpaard hengst en minipaard ruintje zijn ook echte vrienden. Staan 24/7 samen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:07

Een paar jaar geleden is 1 van de trekpaarden bij ons op stal verkocht. Toen we een jaar later op de keuring kwamen, begon 1 van de merrie's ineens te roepen. Vanaf de andere kant van het veld antwoord van de verkochte merrie. Ze keken allebei stomverbaasd en zielsgelukkig dat ze elkaar weer zagen.

ElCid

Re: Onderzoek: Paardenvriendschappen bestaan echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:54

Afbeelding

Onze Lusitano hengst en Arabier ruin samen. Dat waren geen vriendjes maar "soulmates" . Ze speelden samen, aten samen ( uit dezelfde bak). Als de ruin lag te slapen stond de hengst erbij om hem veilig te houden. Ze speelden met pionnen, takken en bakken. Spijtig genoeg is de Arabier ( El Cid) in april 2010 overleden en heeft de Lusitano ( Ultramar) echt gerouwd.

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:04

Mel is heel sociaal en kan het met heel veel paarden vinden, maar niet met iedereen.
Er is nu 1 merrie in de groep die ze gedoogd maar amper als paard lijkt te zien. Ook met buiten rijden beschouwd mel zichzelf alleen als die merrie van ruim 700kg erbij is. Alsof ze dr niet eens ziet! Bizar

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:11

Mijn vorige merrie was maatjes met mijn wedstrijdruin. Toen zij plotseling overleed heeft dat ook echt impact gehad op de oude ruin. Was altijd een vrolijke vlegel, maar vanaf toen niet meer vrolijk. Hij kon ook niet meer bij de anderen staan, accepteerde geen anderen meer. 7 maanden later is hij zijn maatje weer gaan opzoeken in de hemel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:02

Wat een mooie, roerende voorbeelden hier.

Wij hadden gehoopt dat de pony van onze dochter, Branco en ons paard Hocus vriendjes zouden worden. Ze staan graag samen op de trailer en toen we op vakantie waren hadden ze veel steun aan elkaar. Maar Hocus is toch te speels en te bazig voor Branco. Die kan er niet tegenop en wordt de hele paddock of wei door gejaagd. Nu staat Branco bij 2 paarden die meer passen bij wat hij fijn vindt, hij is wel echt gek met zijn weidemaatjes. Hocus heeft op de vorige stal wel een goede vriend gehad. Nu echter heeft hij pech gehad dat hij gematcht was met een laat geruinde ruin die hengstengedrag vertoonde. Dat versterkt Hocus zijn baldadige kant, hij zat onder de bijtwondjes. Dus dit weideseizoen hebben ze er een draadje tussen gedaan. Hocus leek dat prima te vinden. Hopelijk volgend seizoen een maatje waar hij wel mee zij aan zij kan staan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:09

Mando was helemaal verliefd op zijn buurvrouw en daar stond hij ook altijd bij.
Toen de stal sloot zijn wij ergens anders naartoe verhuisd en hij is er echt letterlijk ziek van geweest dat ik zelfs de da heb laten komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:50

Neonlight schreef:
Mijn vorige merrie was maatjes met mijn wedstrijdruin. Toen zij plotseling overleed heeft dat ook echt impact gehad op de oude ruin. Was altijd een vrolijke vlegel, maar vanaf toen niet meer vrolijk. Hij kon ook niet meer bij de anderen staan, accepteerde geen anderen meer. 7 maanden later is hij zijn maatje weer gaan opzoeken in de hemel.

Jeetje Neonlight, heftig en ontroerend. |(

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:02

Avalanche schreef:
En veel zorgvuldiger zijn met matchen van verschillende paarden :)

Dat!

Hiervoor een speels, sensitief paard, binnenvetter, met een ouder, extravert en rustiger paard.
Nu een jong en speels, rustiger paard met juist als vriendje een wat ouder en zeer gevoelig, explosief paard.
Echt water en vuur. Kunnen beiden met alles en iedereen staan, maar hebben toch net even meer baat bij het één dan het ander. :j

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:21

ik had een paard overgenomen van een ruiterclub. Een aantal jaar later namen ze contact met mij op. Zijn maatje mocht met pensioen. Of ze hem bij mij mochten brengen, zodat hij de laatste jaren samen kon zijn met zijn best buddy. Zo gezegd zo gedaan..

we hebben staan janken met zijn allen om de bak. Ze hadden hem in de bak gezet. Ik heb de ander uit de weide gehaald. Zodra ik de schuurdeur doorkwam werden ze gek en begonnen te hinniken naar elkaar (3 jaar niet gezien he). Gelijk helemaal happy met elkaar.

Toen heb ik mijn merrie erbij gezet, die iedereen de baas was. De ruin die hier al stond was altijd zeer onderdanig naar haar toe, maar hij liet haar niet bij zijn maatje in de buurt komen. Constant ertussen gaan staan, totdat je zag dat mijn merrie dacht: ok dan. En toen was het goed.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:32

Mijn ruin Nap kreeg een nieuwe vriend.Iwan een pensionpaard.En Iwan was zijn soulmate vanaf het begin.Nooit meer dan 2 meter van elkaar.Huid aan huid naast elkaar staan.Nu heeft hij Max als vriend en dat klikt ook goed,maar de band die hij had met Iwan is er toch niet.