Britt Dekker en George winnen brons op het EK voor Iberische paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:11

DuoPenotti schreef:
Ik ben de vlakke gangen van spring paarden en nu tinkers gewend.
Dus ook niet de dressuurpaarden die hoog opgooien.
Nee denk echt dat ik eraf stuiter :D

:n Ze laten je echt zitten. Ik heb een paar tinkers, wat haflingers en fjorden gereden. De PRE's zitten fijner. :+ Je voelt ze lopen, dus je voelt wel de beweging maar ze gooien je gewoon niet op. Het voelt een beetje alsof ze zelf aparte vering hebben om hun ruiter comfortabel te houden. _O-

Elisa2

Re: Britt Dekker en George winnen brons op het EK voor Iberische paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:18

Ja ze zitten heerlijk en heel makkelijk inderdaad, heel flexibel ook onder je. Alleen daarom is het op lengte rijden en houden vaak ook een dingetje bij ze.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:21

Oke, nou hoop het nog eens te mogen ervaren dan.
Ik kijk er altijd naar als, wauw wat knap dat die ruiters blijven zitten.
Zo ook Britt.

Misschien dan toch eens gaan kijken voor een PRE hengst voor mijn merrie :P :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:23

Haha zou geen PRE-tinker kruising doen...maar als je de kans hebt. Zeker eens uitproberen!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:33

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:40

DuoPenotti schreef:
Oke, nou hoop het nog eens te mogen ervaren dan.
Ik kijk er altijd naar als, wauw wat knap dat die ruiters blijven zitten.
Zo ook Britt.

Misschien dan toch eens gaan kijken voor een PRE hengst voor mijn merrie :P :+

Je mag Rêve altijd eens komen testen. :D

Daarom zeg ik elke keer als ik filmpjes heb van Rêve: Rêve laat haar ruiter beter uit zien dan ie is. :+ Op Rêve is het makkelijk om muisstil in het zadel geplakt te zitten en ze is zo licht vanvoor dat je je handen ook gewoon stil kan houden. Sam bv is compleet het tegenovergestelde. :+

Rule_Breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:46

Bedankt voor de feedback m.b.t. het hoog opgooien van de benen!
Ik vond hem idd ook mooier lopen onder Emmelie in dat filmpje maar dit is persoonlijk.

Voor iedereen die meteen over afgunst blert; kritisch ergens naar kijken en/of vragen stellen is niet hetzelfde als afgunst.
Hoe kun je leren zonder vragen te stellen?
Hoe kan iemand leren, wanneer er niet kritisch gekeken mag worden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:51

Ging mij meer om de opmerking dat het paard onder zijn vorige (lees; meer ervaren) ruiter beter liep.
De paarden die ik verkocht heb deden het met mij ook beter dan met de huidige eigenaren. Ik heb er 4 jaar op gezeten, de huidige eigenaren minder plus zij beginnend zijn op een hoger niveau en daarvoor wel een beter paard nodig hadden maar ook nog een lamge weg te gaan.
En zo heb ik ook paarden gehad die het top deden met hun vorige ruiter maar waar ik totaal niet mee uit de voeten kwam en die dus uiteindelijk weer de verkoop in gingen. Het is gewoon niet makkelijk een klaar paard perfect na te rijden. Er zit ook iets ,,persoonlijks,, in van hun vorige ruiter.
Ik vind dat je dus niet zomaar random kunt zeggen dat het paard bij zijn vorige ruiter beter liep.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 05-11-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:53

Popstra schreef:
Ging mij meer om de opmerking dat het paard onder zijn vorige (lees; meer ervaren) ruiter beter liep.

En dat is afgunst? :?
Imo is dat gewoon een feit. Ik vind dit paard ook geen traag achterbeen hebben eigenlijk. Niet op het filmpje met emmelie, en ik ben echt geen fan van Emmelie maar hij loopt daar gewoon fijner door zijn lijf.

Ipv Britt dan trukjes aan te leren zouden ze haar beter eerst leren om hem fijn door zijn lijf te rijden. Daar heeft ze zelf ook veel meer aan lijkt me.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 18:34

HorsePassion schreef:
Leuk voor Britt maar de Grand Prix is gewonnen door een andere Nederlandse nl. Hester Bischot. Jammer dat je een BNer moet zijn om genoemd te worden.
Hier vind je alle startlijsten en uitslagen.

http://www.masters-iberique.com/index.p ... temid=1322

Zijn daar ook filmpjes van? Ben benieuwd met welke paard ze heeft gewonnen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 18:37

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 18:40

Ah dankjewel voor de link, wel leuk om de verschillen in bewegingsvorm te zien bij de paarden.

Marco zit op een Lusitano denk ik, die heeft altijd hele goede paarden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:21

Heel knap en leuk voor Britt. Maar ik vind het als nieuwsredactie wel heel erg slecht dat je dan op zn minst de winnaar, notabene ook een Nederlandse, niet noemt

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:28

cp112 schreef:
Heel knap en leuk voor Britt. Maar ik vind het als nieuwsredactie wel heel erg slecht dat je dan op zn minst de winnaar, notabene ook een Nederlandse, niet noemt

Helemaal mee eens

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:40

cp112 schreef:

Beetje RTL boulevard niveau.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:42

Ik heb even wat filmpjes teruggekeken en het valt me op dat ontzettend veel paarden op ZZL niveau de wissels niet beheersen. Springen alles in tweeën.
Zitten wel bloedmooie paarden tussen trouwens met mooie bewegingen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:53

Elisa2 schreef:
Veulen:
Ja meer op lengte en over de rug denk ik, meer van achteruit voor zover hij dat kan. Onder Emmelie geeft hij toch een ander beeld. Maar daar was het niveau natuurlijk ook lager. Ben wel benieuwd hoe hij bij haar Grand Prix liep aangezien zij hem opgeleid heeft.

Die lengte over de rug is natuurlijk wel echt een PRE dingetje. Punt bij Britt vind ik nog echt het zakken van de achterhand. Bij Scholtens deed ie dat overigens ook weinig. Maar die reed dan ook meer voorwaarts, dus dan is dat zakken ook minder aanwezig. Ik zou verwachten dat op het level waarin britt rijdt hij echt wel zou gaan tonen in de zijgangen dat die achterhand kan zakken en dragen tegelijk.
Overigens, dit is een level 3 proef.

Rule_Breaker schreef:
Bedankt voor de feedback m.b.t. het hoog opgooien van de benen!
Ik vond hem idd ook mooier lopen onder Emmelie in dat filmpje maar dit is persoonlijk.

Voor iedereen die meteen over afgunst blert; kritisch ergens naar kijken en/of vragen stellen is niet hetzelfde als afgunst.
Hoe kun je leren zonder vragen te stellen?
Hoe kan iemand leren, wanneer er niet kritisch gekeken mag worden?

Je kan beter wel kritisch kijken. De verschillende manieren van rijden hebben ook gewoon verschillende resultaten. Door te bepalen wat jij mooi vind en prettig vind ogen kan je daar in je eigen rijkunst ook iets mee. Kijken, beoordelen (wat wat anders is dan veroordelen) is redelijk een essentieel onderdeel van je verbeter proces.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:42

Ja dat weet ik, daarom was ik benieuwd naar verzameld beeldmateriaal van hoe hij op hoger niveau bij Emmelie liep. Want het niveau van de filmpjes is natuurlijk ook niet te vergelijken en daardoor is het beeld sowieso anders. Ik vind hem achter ook niet zo fijn, maar dat had ik al gezegd..overigens zie ik dat als jong paard ook al. Lengte in de rug en hals blijft een dingetje en dat is heel goed te zien bij alle PRE's op de filmpjes. Waar de Lusitano (Marco) eigenlijk wat beter in elkaar lijkt te zitten met vooral een heel goed achterbeengebruik.

Dorine: het niveau is ook wat lager omdat het een Iberisch paard kampioenschap is en dat is inderdaad wel te zien bij sommige combinaties in sommige oefeningen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:56

Emmelie heeft hem maar even gereden na het WK jonge paarden is George terug gegaan naar zijn eigenaren in Spanje. Emmelie heeft bemiddeld in de koop voor Britt en heeft hem daar eerst gereden voordat Britt erop ging. Emmelie werdt er niet heel gelukkig van hoe hij liep. Het kwam erop neer dat hij op de Spaanse manier gereden was en de stap heel slecht geworden was. Dit was met de eerste show die Britt er mee reed onder begeleiding van Emmelie. Hier is helaas geen filmpje meer van beschikbaar dit was tijdens een FIRA evenement.

Ik vind dat Britt hem keurig rijdt het is een hengst met heel veel power en de stap is zeker verbeterd afgelopen tijd.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:58

Elisa2 schreef:
Dorine: het niveau is ook wat lager omdat het een Iberisch paard kampioenschap is en dat is inderdaad wel te zien bij sommige combinaties in sommige oefeningen.

Nja een Iberisch paard kan toch ook gewoon een knappe wissel leren springen. Je ziet er zat rondlopen in de zware tour

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 12:09

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:

Nja een Iberisch paard kan toch ook gewoon een knappe wissel leren springen. Je ziet er zat rondlopen in de zware tour

Ik zie er ook zat in de GP die de wissels slecht springen. De wissel is of gewoon stiekem een moeilijkere oefening dan veel mensen beweren of hij wordt vaak ‘over geslagen’ om degelijk uit te voeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:45

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:

Natuurlijk kunnen ze dat! Het ligt ook niet aan de paarden..bedoelde het niveau van de wedstrijd die wat lager ligt dan bij een KNHS wedstrijd. Ik zag ook een piaffe die echt alleen maar 4e/5en op zou leveren. Maakt ook niet uit, voor de ruiters is dit een mooie oefenkans natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:50

dresjoepie schreef:
Emmelie heeft hem maar even gereden na het WK jonge paarden is George terug gegaan naar zijn eigenaren in Spanje. Emmelie heeft bemiddeld in de koop voor Britt en heeft hem daar eerst gereden voordat Britt erop ging. Emmelie werdt er niet heel gelukkig van hoe hij liep. Het kwam erop neer dat hij op de Spaanse manier gereden was en de stap heel slecht geworden was. Dit was met de eerste show die Britt er mee reed onder begeleiding van Emmelie. Hier is helaas geen filmpje meer van beschikbaar dit was tijdens een FIRA evenement.

Ik vind dat Britt hem keurig rijdt het is een hengst met heel veel power en de stap is zeker verbeterd afgelopen tijd.

Ah oke, ik dacht dat Emmelie hem opgeleid had t\m Grand Prix niveau. Nu denk ik trouwens dat zo'n paard niet bij de rijstijl van Emmelie past. https://www.horses.nl/dressuur/scholten ... uwe-troef/

Hier loopt hij ook al vrij hectisch voor en achter de teugel etc.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:54

dresjoepie schreef:

Dit is hem in Spanje: https://www.facebook.com/sonja.mooij.9/ ... rCVAbHRDAl

De verschillen in Spaanse en Nederlandse rijstijl is best groot. Als je gaat wisselen tussen die 2 is er best wat overgangstraining nodig voor een paard. Dus of iets slecht is op dat moment wil niet zeggen dat ie ook slecht gereden is, hooguit dat jij of iemand het niet mooi vind.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:59

Kijk ik scheel, zie ik spoken, is het de lichtinval? Ik zie in draf dit paard met zijn linker achterbeen iets anders doen dan met zijn rechter achterbeen. Ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar ik zie er iets anders in. De hoeking, de kracht/felheid waarmee het been opgenomen wordt.... ik zie er iets aan.