Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Ze hadden kennelijk afgesproken dat het zou zijn na het zetten van de handtekening. En toen stond het paard nog bij de verkoopster of diens trainer. En was er ook nog niet betaald.En nu het paard zwaar geblesseerd is geraakt heeft de koopster ook geen zin meer om toch die paar miljoen voor een nog niet geleverd en niet meer gezond paard te gaan dokken.Ze had hem trouwens zelf al weer doorverkocht aan een Japanner meen ik.Die zal het arme dier nu waarschijnlijk ook niet meer willen hebben?!
Ibbel schreef:Waar het op gegooid zal (moeten) worden is nalatigheid van de stalhouder (=Andresen). Die laat een paard van een ander (Bartels) ontsnappen.
Ook als het contract inderdaad zegt: bij ondertekenen gaat het eigendom (en risico) over, dan nog moet de stalhouder (tevens verkoper) er wel voor zorgen dat het paard veilig gehouden wordt.
En als blijkt dat Andresen idd nalatig is geweest, zal ze vermoedelijk de waarde (-vermindering) van het paard moeten vergoeden, en dan kan Bartels net zo goed gewoon niet betalen, want dan krijgt ze het tóch terug
karijn schreef:Er zal hier toch ook wel een vorm van kopersbescherming zijn? En in hoeverre is deze dan van toepassing op de koop van een product (paard in dit geval) uit het buitenland? Ik snap best dat Bartels niet wil betalen voor een paard dat drie dagen na aankoop gewond raakt. Temeer ook omdat het paard nog niet in NL was op dat moment.
Sorro schreef:Ik denk dat het eigenlijk simpeler ligt. Een paard is een product in de Nederlandse wet.
Wanneer het eigendomsrecht is over gegaan is eigenlijk niet van belang.
"Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. "
De verkoper kan in dit geval geen goed en deugdelijk product leveren. ook het product niet herstellen of een nieuw gelijkwaardig product leveren dan blijft volgens de wet over :
"
*Niet betalen totdat de verkoper een oplossing vindt. Dit kan alleen als u nog niet alles heeft betaald.
*Een ander bedrijf het product laten repareren op kosten van de verkoper. Laat de verkoper dit eerst per brief Verzoek tot repareren of vervangen van kapot product weten.
* De koopovereenkomst ontbinden. U heeft recht op teruggave van uw geld; de verkoper krijgt het product terug."
En zal het wel het laatste worden.
fransje23 schreef:Flower033 schreef:Of er staat toch iets anders in het contract. Ben benieuwd wat de rechter gaat zeggen...
Dat denk ik dus ook!
Er zit ergens ruimte voor een verschil in interpretatie anders zou het zo afgedaan zijn.
Pijlen lijken ook meer op Helgstrand gericht dan op Bartels.