"Stikstof zal gemoederen bezig houden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: "Stikstof zal gemoederen bezig houden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:26

Dat hoop ik ook voor jullie ruitje!

hns: daar gaat het de hele tijd al om, om het land van de boeren om deze vol te kunnen bouwen met huizen of snelwegen. En als ze dan de stikstofrechten en grond overnemen dan lijkt het allemaal via de regeltjes te kunnen waar het anders niet kan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 08:41

ruitje schreef:
Nouja, eigenlijk heeft volgens mij Samson 'm oorspronkelijk bedacht samen met een CDA'er? Toen is Bleker ermee verder gegaan en uiteindelijk Dijksma dus ook.

Het zijn dus echt meerdere politici in meerdere kabinetten die er gewoon een bende van gemaakt hebben....Maargoed, daar hebben we achteraf gezien niks meer aan zeg maar :o

Ik maak mij zorgen om ons bedrijf... Ik denk dat wij hier ook gevolgen van gaan krijgen en ik hoop dat we dat kunnen overleven. We hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in land ipv in het verbeteren van accomodatie, ik hoop dat dat ons op lange termijn red :o

Dat hoop ik ook ruitje. Met die ideologie zouden jullie een voorbeeld op het gebied van dierenwelzijn moeten zijn (vooral in die regio). Nu ken ik jullie stal niet maar kan me voorstellen dat jullie beter scoren en relatief minder stikstof de wereld inbrengen.

De laatste weken ben ik op bezoek geweest bij 2 regeneratieve landbouwbedrijven. Enorm interessant en veel geleerd. Er zijn ook stallen hiermee bezig. Hopelijk kan dit meer de standaard worden zodat ook paardenstallen meer met de natuur gaan werken ipv het bekende gras weiland (monocultuur, groene woestijn).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:59

ruitje schreef:
Grappig dat Bleker altijd genoemd word, Dijksma ( PvdA) heeft de PAS versneld doorgevoerd....

Eh, wat is precies de grap dan?

Bleker zat op landbouw,
Dijksma op economische zaken.

Nu snap ik dat daar een overlap tussen zit, maar Bleker was eerstverantwoordelijke.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 11:43

Janneke2 schreef:
Bleker zat op landbouw,
Dijksma op economische zaken.

Nu snap ik dat daar een overlap tussen zit, maar Bleker was eerstverantwoordelijke.

Tussen 2010 en 2017 was landbouw ondergebracht bij het ministerie van Economische Zaken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 18:52

Hier in België zit het spel ook weer op de wagen. Er is een nieuw MAP voorgesteld B-)

6m teeltvrije zone voor percelen die aan grachten of waterlopen grenzen.
Dit zou zo'n 25.000ha landbouwgrond uit productie halen :x

Reductie van de bemestingsnormen met 15% of meer, afhankelijk van de ligging.

Vanaf 2024 volledig bemestingsverbod vanaf 1 aug en na 1sept geen oogst meer van groenten of aanrdappelen.

Enz.... :7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 08:58

Waarom? Ik snap dat echt niet..goed boeren is rekening houden met het weer en weersomstandigheden. Als je alleen al kijkt naar dit jaar dan zijn September en Oktober wel groeizaam waar Juli en Augustus dat niet waren. Het weer en klimaat houdt geen rekening met de Agenda..vanaf 1 November zou veel logischer zijn.