Dode pony aangetroffen in Elsloo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:16

IHN schreef:
wat ik me afvraag. De pony's die tot nu toe zijn aangevalken. Stonden die in een kudde? Want de opmerking van? wordt hier beetje weggewiifd, maar ik vind het wel een zinnige opmerking. Al jaren wordt erover gepraat dat een paard niet alleen hoort te staan. Ook niet achter prikkeldraad trouwens, maar dat terzijde. Hoe sneu ik het ook vind. Ik geloof toch echt dat je paard minder kwetsbaar is in een kudde. Als je dan je paard toch alleenzet negeer je 1 vd belangrijkste behoeftes van paardlief en nu maak je hem er ook nog eens extra kwetsbaar mee.

De omgeving waar ik woon heet het koloniegebied, dat is een gedeelte aan het Drents Friesche wold met veel keuter boerderijtjes met gemiddeld rond de 1000 a 2000 m2 grond erbij. Veel mensen hebben als tuinversiering een paar schaapjes, alpaca’s of een of twee kleine pony’s . Geen kuddes dus want die huis je niet op zo’n klein hoekje land. Vaak staat er een open schuilstalletje in de hoek en voor de rest lopen die beestjes 24/7 buiten. Je kunt je voorstellen dat dat voor de wolven die hier lopen net de Mac Donalds is.
Ik snap wat je bedoelt met de bescherming van de kudde maar wat zouden deze mensen in hun geval dan moeten doen om hun beestjes te beschermen ? Alleen opstallen en hoge hekken met stroom is hier nog de keuze, of het weg doen van hun beestjes |(

En hoge hekken helpen dus al niet altijd want de pony uit de openingspost liep al achter een hoge omheining
Laatst bijgewerkt door lolclub op 22-10-22 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:17

BeFunny schreef:
Heel naar om zo je pony aan te treffen.

Een wolf jaagt niet op mensen.

Nog niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:21

lolclub schreef:
Macs schreef:
Is het dan verstandig om een ponytje alleen op een weiland te zetten.. met de kennis die je hebt ;(

Ik ken de situatie ter plekke en deze pony stond achter hoog strakgespannen gazen hek met stroom erop (zeker 1.30 ) naast het huis, volgens de wolvenexperts zou dit voldoende moeten wezen maar dat is het dus niet helaas

Die wolfproof omheining was altijd al een grap. De gemiddelde herdershond of husky springt dat bijvoorbeeld al met gemak. Volgens mij zijn er in Duitsland al wel kuddes aangevallen, of iig paarden die in een kudde stonden.

Kijk voor de grap maar naar de omheiningen in een dierentuin oid bij wolfen 2 meter hoog, draad achuin naar binnen. En dan ontsnappen ze daar soms alsnog.
Je moet dus al veel hoger als de 1,30. Met een gedeelte ingegraven en zorgen dat ze ook stroom krijgen als ze niet meer op de grond staan. Ze kunnen graven, klimmen en hoog springen.

Heel sneu voor de eigenaren van de pony en de pony zelf...
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-10-22 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:22

Dreamboy schreef:
BeFunny schreef:

Nog niet.

Hier nog niet..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:28

Dreamboy schreef:
BeFunny schreef:

Nog niet.

Zolang als er overal schapen enzo zijn, zal het ook wel meevallen. Een schaap is een veel makkelijkere prooi en er zit bovendien veel meer vlees aan. Mensen gedragen zich als roofdieren (rechtop lopen, niet te bang reagerend etc.) en wolven verkiezen dan liever prooidieren waarvan ze weten dat de kans klein is dat ze zelf gewond raken. Want onze (vlees)schapen hier hebben niet eens hoorns en zijn nou niet bepaald snel.

Wolven kiezen nog steeds de makkelijkste en veiligste prooi en het is niet nodig om op mensen te jagen. De wolven hier zijn ook niet echt hongerig, als je ziet hoeveel ze aanvallen en hoe weinig ze opeten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:30

MyWishMax schreef:
Volgens mij zijn er in Duitsland al wel kuddes aangevallen, of iig paarden die in een kudde stonden.

Jazeker, maar niet vlakbij de grens voor zover ik weet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:37

MyWishMax schreef:
Die wolfproof omheining was altijd al een grap. De gemiddelde herdershond of husky springt dat bijvoorbeeld al met gemak.

Kijk voor de grap maar naar de omheiningen in een dierentuin oid bij wolfen 2 meter hoog, draad achuin naar binnen. En dan ontsnappen ze daar soms alsnog.
Je moet dus al veel hoger als de 1,30. Met een gedeelte ingegraven en zorgen dat ze ook stroom krijgen als ze niet meer op de grond staan. Ze kunnen graven, klimmen en hoog springen.

Eerder 3 a 3 1/2 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Stroomdraad, hoogte om en nabij de meter. Dan gaaswerk, hoog en op het eind naar binnenvallend. Wederom een hek, ook hoog, ook naar binnenvallend met prikkeldraad.

De eerste twee staan op ongeveer en meter afstand, het buitenhek 3 meter er vanaf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:37

In Meuwen Belgie, dat is net over de grens bij Limburg waar een roedel van 8 wolven loopt zijn in 1 x een kudde van 4 alpacas, een geit en 7 schapen op 1 goed omheinde weide gedood afgelopen week.
Ook daar is het al een tijd uit de klauwen aan het lopen en terecht, veel weerstand. Er zijn daar ook al meerdere paardjes gedood.

Die wolven zijn echt een ramp an het worden. Afschot is de enige oplossing.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:38

Onali schreef:
MyWishMax schreef:
Die wolfproof omheining was altijd al een grap. De gemiddelde herdershond of husky springt dat bijvoorbeeld al met gemak.

Eerder 3 a 3 1/2 meter.

[ [url=m/yklJuH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Y5GMxr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stroomdraad, hoogte om en nabij de meter. Dan gaaswerk, hoog en op het eind naar binnenvallend. Wederom een hek, ook hoog, ook naar binnenvallend met prikkeldraad.

De eerste twee staan op ongeveer en meter afstand, het buitenhek 3 meter er vanaf.

Ik was nog voorzichtig ja := zelfs die van 2 meter mag je op de meeste plekken niet neerzetten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:40

Popstra schreef:
In Meuwen Belgie, dat is net over de grens bij Limburg waar een roedel van 8 wolven loopt zijn in 1 x een kudde van 4 alpacas, een geit en 7 schapen op 1 goed omheinde weide gedood afgelopen week.
Ook daar is het al een tijd uit de klauwen aan het lopen en terecht, veel weerstand. Er zijn daar ook al meerdere paardjes gedood.

Die wolven zijn echt een ramp an het worden. Afschot is de enige oplossing.

Dit is een roedel van 11 ..

Popstra

Re: Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:48

Oh o.k, erger nog dan

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:53

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:05

Union_Bolero schreef:
Dit is een onderwerp dat regelmatig bij mijn werk voorbij komt. Ik spreek hier meerdere partijen en parkbeheerders over, en allen zijn ze voor een wetgeving om de wolf in Nederland binnen de perken te houden. Alleen is deze wetgeving er nog niet. Wat krom is, is dat deze wetgeving er wel is voor reeën, zwijnen etc. Ze houden zich aan een maximale populatie grootte in een bepaald gebied omdat dat anders ten koste gaat van natuur, mens en ook andere dieren. De natuur werkt als een soort pyramide: onderin staan de producenten (bv. Planten/grassen) en bovenaan staan de (apex) predatoren (bv. De wolf). Zoals je weet is een pyramide aan de bovenkant smal, dus geldt dat hetzelfde voor de populatie grootte van de wolf. Wordt deze populatie te groot? Dan zal de pyramidevorm verstoord raken en zo ook het natuurlijk evenwicht. Ik ben echt pro wetgeving om de wolf in Nederland te handhaven, nu is het nog aan de overheid. De wolf wordt nu als iets beschermds gezien, waar wij niet aan mogen komen. Maar 2 wolven worden er 8, deze 8 maken er weer 64 en ga zo maar door.

De meeste wolven leven in gebieden waar veel wild loopt, echter als dat op raakt gaan ze verder zoeken en verlaten ze die gebieden. Verschrikkelijk om je pony zo te vinden... De hoofdoorzaak is gewoon, er komen teveel wolven die het natuurlijk evenwicht verstoren, dus maar gaan jagen op vee/paarden. En hier moet wat aan gedaan worden.

Wat ik mij dan afvraag? Hoe kan het dat Glenn lelieveld, jan Loos en dergelijke vooraanstaande figuren mbt de wolf. Zo enorm stellig voor het behouden van de huidige status qua zijn. Wat mij meer en meer op valt is dat de wereld van naruurbeheer onder de oppervlakte tot op het bot verdeeld is. Tja, gewone boswachters zijn ook niet blij met de huiidige manier van werken. maar hun kunnen beter zwijgen, want anders vliegen ze de laan uit.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:18

Loretta schreef:
Wat ik mij dan afvraag? Hoe kan het dat Glenn lelieveld, jan Loos en dergelijke vooraanstaande figuren mbt de wolf. Zo enorm stellig voor het behouden van de huidige status qua zijn. Wat mij meer en meer op valt is dat de wereld van naruurbeheer onder de oppervlakte tot op het bot verdeeld is. Tja, gewone boswachters zijn ook niet blij met de huiidige manier van werken. maar hun kunnen beter zwijgen, want anders vliegen ze de laan uit.

In natuurbehoud is de verdeling enorm groot en daar gaat het vaak mis. Er zijn talloze partijen betrokken bij dit soort kwesties, die allemaal andere ervaringen en ideeën hebben. Door met elkaar in gesprek te gaan kunnen ze tot 1 uitkomst komen, maar ik merk zelf dat er een enorm taboe heerst op de wolf. Bijna niemand wilt er iets over kwijt, maar ondertussen maakt het meer slachtoffers dan dat het wat goeds oplevert. Sommigen houden zich erg vast aan het feit dat we een apex predator nodig hebben en dat we absoluut niks mogen doen hieraan, laat de natuur hun gang gaan zeggen ze. Echter hebben wij de natuur al zo naar onze hand gevormd, dat er amper sprake is van een natuurlijk process. Natuurgebieden met een hek er omheen zijn een goed voorbeeld hiervan. De wolf komt op een manier binnen en jaagt vervolgens het gehele gebied leeg, omdat de dieren nergens heen kunnen. Als er 1 wolf in dit soort gebieden loopt is het een goed alternatief voor de afschot, maar dit geldt niet voor de huidige situatie waar er soms tot 10 of meer in een afgesloten gebied lopen. We moeten meer met elkaar gaan praten, elkaars ideeën aannemen en van elkaar leren. Want dit gaat compleet de verkeerde kant op.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:49

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:36

Union_Bolero schreef:
Loretta schreef:

In natuurbehoud is de verdeling enorm groot en daar gaat het vaak mis. Er zijn talloze partijen betrokken bij dit soort kwesties, die allemaal andere ervaringen en ideeën hebben. Door met elkaar in gesprek te gaan kunnen ze tot 1 uitkomst komen, maar ik merk zelf dat er een enorm taboe heerst op de wolf. Bijna niemand wilt er iets over kwijt, maar ondertussen maakt het meer slachtoffers dan dat het wat goeds oplevert. Sommigen houden zich erg vast aan het feit dat we een apex predator nodig hebben en dat we absoluut niks mogen doen hieraan, laat de natuur hun gang gaan zeggen ze. Echter hebben wij de natuur al zo naar onze hand gevormd, dat er amper sprake is van een natuurlijk process. Natuurgebieden met een hek er omheen zijn een goed voorbeeld hiervan. De wolf komt op een manier binnen en jaagt vervolgens het gehele gebied leeg, omdat de dieren nergens heen kunnen. Als er 1 wolf in dit soort gebieden loopt is het een goed alternatief voor de afschot, maar dit geldt niet voor de huidige situatie waar er soms tot 10 of meer in een afgesloten gebied lopen. We moeten meer met elkaar gaan praten, elkaars ideeën aannemen en van elkaar leren. Want dit gaat compleet de verkeerde kant op.

Dat natuurgebied met dat hek eromheen. Waarschijnlijk bedoel je de hoge Veluwe. Daar is nogal wat over te doen geweest vanuit de pro wolven beweging wordt dit park gewoon verafschuwd. Sommige mensen zijn zo ideologisch dat elk gesprek gewoon onmogelijk is.

Ondertussen zijn we als buitenstaanders met dieren zoals paarden, schapen, geiten, alpaca's en andere gevoelige dieren degene die met de gebakken peren zitten van het gebakkelei in de natuurbeschermers wereld. Het lijkt wel of ze daar nog verdeelder zijn dan in de paardenwereld.

Ik ben absoluut geen wolvendeskundige. Maar ik moet wel zeggen dat ik steeds minder en minder vertrouw op de woorden van onze "wolvendeskundigen" Dat de wolf geen mensen aan zal vallen. En nu klopt het dat dat in Duitsland ook niet gebeurt is. Alleen kan ik me met gewoon gezond verstand niet voorstellen dat dit maar goed blijft gaan wanneer gewoon getoloreerd wordt dat de wolf midden op de dag door de bebouwde kom heen slentert.

Maar wat je zegt. naar elkaar luisteren zou zo goed zijn. Maar helaas zit iedereen in de figuurlijke loopgraven ingegraven. En luistert niemand meer. Voor een boswachter die dagelijks met zijn poten in de modder staat en de problemen ziet verergeren. Maar niets durft te zeggen, lijkt het me geen makkelijke tijd. Ik benijd de boswachters van tegenwoordig dan ook niet meer.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:48

Marigold schreef:
Macs schreef:
Is het dan verstandig om een ponytje alleen op een weiland te zetten.. met de kennis die je hebt ;(

Het is sws niet verstandig je pony alleen op het land te zetten. En ivm wolven is aan te raden de dieren in grotere groepen te weiden. Maar ja, dat is lastig aangezien iedereen zijn eigen weide heeft en eigen pony of pony’s.
Als je een vaste weide hebt en in wolvengebied zit, dan is een wolfwerende omheining het beste om rond je perceel te plaatsen. Zorg dat er altijd stroom op zit als je de pony’s in de wei hebt.
Naar mijn idee werkt ‘aan het oog onttrekken’ door bosschages of bramen enz ook, wel icm het wolvengaas. Want als de wolf geen prooi ziet wordt ie ook niet getriggerd.
/quote]

weet je wel hoe goed de wolf neus is? uitleg in vergelijking met de hond, die maar aan wat snippertjes wiet genoeg heeft om te localiseren waar het is... Heeft de wolf zijn ogen echt niet nodig om wild te vinden.

En over welke generaties heb jij het dan? zijn al meer dan 150 jaar uitgestorven hier

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:31

Loretta schreef:
Dat natuurgebied met dat hek eromheen. Waarschijnlijk bedoel je de hoge Veluwe. Daar is nogal wat over te doen geweest vanuit de pro wolven beweging wordt dit park gewoon verafschuwd. Sommige mensen zijn zo ideologisch dat elk gesprek gewoon onmogelijk is.

Ondertussen zijn we als buitenstaanders met dieren zoals paarden, schapen, geiten, alpaca's en andere gevoelige dieren degene die met de gebakken peren zitten van het gebakkelei in de natuurbeschermers wereld. Het lijkt wel of ze daar nog verdeelder zijn dan in de paardenwereld.

Ik ben absoluut geen wolvendeskundige. Maar ik moet wel zeggen dat ik steeds minder en minder vertrouw op de woorden van onze "wolvendeskundigen" Dat de wolf geen mensen aan zal vallen. En nu klopt het dat dat in Duitsland ook niet gebeurt is. Alleen kan ik me met gewoon gezond verstand niet voorstellen dat dit maar goed blijft gaan wanneer gewoon getoloreerd wordt dat de wolf midden op de dag door de bebouwde kom heen slentert.

Maar wat je zegt. naar elkaar luisteren zou zo goed zijn. Maar helaas zit iedereen in de figuurlijke loopgraven ingegraven. En luistert niemand meer. Voor een boswachter die dagelijks met zijn poten in de modder staat en de problemen ziet verergeren. Maar niets durft te zeggen, lijkt het me geen makkelijke tijd. Ik benijd de boswachters van tegenwoordig dan ook niet meer.

Buiten de Hoge Veluwe zijn er meerdere gebieden met een hek er omheen. Relatief zijn er veel gebieden in Nederland die enige vorm van omheining hebben (refererende naar barrieres). Een ander bekend voorbeeld zijn wegen, die ook als barriere dienen.

Het probleem start bij de overheid waar de wetgeving voor het in toom houden van de wolvenpopulatie ontbreekt. Er zijn inderdaad een aantal ecologen met een luid stemgeluid, die pro wolf zijn. Hierdoor worden de meningen en ideeën van anderen hevig onderdrukt en komt hier ook geen wetgeving voor. Er zullen een aantal stille wateren hun mond open moeten trekken, wil er verandering komen. Een aantal partijen (bosbeheer, ecologen, vee-houders, gemeenten/overheid) zullen bij elkaar moeten komen om te praten hierover, maar iemand moet de eerste stap zetten. Een aantal partijen zijn hier al mee bezig, maar zoals we zelf wel weten duurt het een laaangee tijd voor een wetgeving er doorheen is. Ik vind het verschrikkelijk om dit nieuws keer op keer te lezen. Paarden/pony's zouden gewoon onbezorgd buiten moeten staan, zonder dat eigenaren vrezen voor het leven van hun maatje. Idem dito voor andere vee-/gezelschapsdieren!

1 ding is wel zeker, een wild dier blijft een wild dier. Zeg dus nóóit dat het geen mensen kan aanvallen, want daar is niks van waar. Dat het nu niet gebeurd betekent niet dat het nooit gaat gebeuren. Er zijn zelfs gevallen bekend van wilde zwijnen die mensen aanvallen, puur omdat ze hun jongen beschermen. Kijk dan ook zeker uit met loslopende honden in de bossen/natuurgebieden. Niet alleen verstoord het de natuur, het kan ook tot nare gevolgen voor de hond leiden....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:41

criollo_yess schreef:
Saul schreef:
Dit is een roedel van 11 ..

Maak er maar 13 van; https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... hRT4S1hjVg

9 welpen met hun 2 ouders en nog 2 volwassen wolven. Welpen zijn nu nog niet gevaarlijk, maar moeten ook eten!

Huh!? Dit nieuwsbericht is toch te zot voor woorden! Een snelheidsbeperking invoeren zodat er geen wolven onder de auto komen?? Dat is toch de omgekeerde wereld!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:47

BeFunny schreef:

Een wolf boeit het niet of je mens of koe bent. Het boeit 'm of je
1. In zijn territorium bent (het hoeft niet eens om het vlees te gaan.)
2. vlees op je knoken hebt.
Echt, kom uit die naïviteit aub. Wolven zijn opportunisten. Als jij op het verkeerde moment zijn pad kruist is er werkelijk niets dat hem tegen houdt je aan te vallen, en dat ie niet op je jaagt maakt de verwondingen niet minder erg als ie aanvalt ter verdediging van zijn territorium. :roll:

en die wolfproof hekjes.... Als het niet zo triestig was zou het lachwekkend zijn. Ik hoop dat er dringend iets gedaan wordt hier aan. Ze hoeven niet dood maar je moet ze op zijn minst mogen verjagen dat ze terug leren mensenschuw te zijn.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:06

Een roofdier gaat niks aanvallen waardoor hij gewond kan raken, als hij ook kan kiezen voor een sloom prooidier. Opportunist betekent niet dat ze alles maar pakken wat beweegt, maar dat ze zich aanpassen aan aanwezige prooi. Als ze kunnen kiezen tussen een schaap, koe of een mens, gaan ze voor het schaap. Dat is de veiligste keuze en het makkelijkste te vangen. En op dit moment hebben ze die keuze in Nederland.

En nee, ik sluit ook niet uit dat in de toekomst een wolf een keer een mens pakt. Maar het is niet zo dat ze op dit moment levensgevaarlijk zijn voor mensen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:15

beert schreef:
Een roofdier gaat niks aanvallen waardoor hij gewond kan raken, als hij ook kan kiezen voor een sloom prooidier. Opportunist betekent niet dat ze alles maar pakken wat beweegt, maar dat ze zich aanpassen aan aanwezige prooi. Als ze kunnen kiezen tussen een schaap, koe of een mens, gaan ze voor het schaap. Dat is de veiligste keuze en het makkelijkste te vangen. En op dit moment hebben ze die keuze in Nederland.

En nee, ik sluit ook niet uit dat in de toekomst een wolf een keer een mens pakt. Maar het is niet zo dat ze op dit moment levensgevaarlijk zijn voor mensen.

Denk je echt dan een wolf bang is om gewond te geraken door een mens? De wolven die momenteel in Belgie zitten zijn banger voor de gemiddelde koe dan voor de mens. En ze hebben nog gelijk ook.

Hier komen de paarden nu 's nachts binnen maar overdag heeft ook nog nul zekerheid.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:22

Een mens gedraagt zich onvoorspelbaar. Kijk naar die fotograven die dan vlakbij de wolf gaan staan om fotos te maken ipv weg te rennen. Dat is best raar gedrag voor een potentiële prooi hoor.

Wij doen alsof we heel wat zijn. Ook naar bijvoorbeeld paarden of ander vee toe. Die dieren zijn 600 kilo en toch als wij een beetje wapperen met onze armen, rennen ze met de hele kudde weg. Terwijl ze fysiek absoluut de overmacht op ons hebben.

Dus ja. Wolven houden (nog) afstand van ons, omdat ze niet goed weten wat te verwachten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:26

Union_Bolero schreef:
Loretta schreef:

Buiten de Hoge Veluwe zijn er meerdere gebieden met een hek er omheen. Relatief zijn er veel gebieden in Nederland die enige vorm van omheining hebben (refererende naar barrieres). Een ander bekend voorbeeld zijn wegen, die ook als barriere dienen.

Het probleem start bij de overheid waar de wetgeving voor het in toom houden van de wolvenpopulatie ontbreekt. Er zijn inderdaad een aantal ecologen met een luid stemgeluid, die pro wolf zijn. Hierdoor worden de meningen en ideeën van anderen hevig onderdrukt en komt hier ook geen wetgeving voor. Er zullen een aantal stille wateren hun mond open moeten trekken, wil er verandering komen. Een aantal partijen (bosbeheer, ecologen, vee-houders, gemeenten/overheid) zullen bij elkaar moeten komen om te praten hierover, maar iemand moet de eerste stap zetten. Een aantal partijen zijn hier al mee bezig, maar zoals we zelf wel weten duurt het een laaangee tijd voor een wetgeving er doorheen is. Ik vind het verschrikkelijk om dit nieuws keer op keer te lezen. Paarden/pony's zouden gewoon onbezorgd buiten moeten staan, zonder dat eigenaren vrezen voor het leven van hun maatje. Idem dito voor andere vee-/gezelschapsdieren!

1 ding is wel zeker, een wild dier blijft een wild dier. Zeg dus nóóit dat het geen mensen kan aanvallen, want daar is niks van waar. Dat het nu niet gebeurd betekent niet dat het nooit gaat gebeuren. Er zijn zelfs gevallen bekend van wilde zwijnen die mensen aanvallen, puur omdat ze hun jongen beschermen. Kijk dan ook zeker uit met loslopende honden in de bossen/natuurgebieden. Niet alleen verstoord het de natuur, het kan ook tot nare gevolgen voor de hond leiden....

Ik vind het wel heel erg mooi dat er nu eens iemand uit het veld is die zich in deze discussie op bokt mengt/ Wat je inderdaad wel vaker ziet tegenwoordig is dat de nuance totaal ontbreekt. Het enige geluid dat je nu nog te horen krijgt is of voor of tegen. Het midden wordt weer eens niet gehoord. Nu snap ik ook wel dat de ecologen van de Frans vera school liever niet praten op dit moment. Want de Europese wet staat volledig aan hun kant. En ook hebben ze de nederlandse wetgeving in hun zak. Maar ik begrijp dan weer niet dat hun denken dat het zo zal blijven als het nu is. Want vroeg of laat moet er toch iets veranderen.

Als paardenhouder zeg ik eerlijk. Ik zou ook het liefst zien dat de wolf weer volledig wordt uitgebannen in west Europa. maar ik snap ook wel dat dat politiek heel lastig worden. Maar om de wolf te gaan beheren en terug te brengen tot beheersbare propoties zie ik nog wel gebeuren. De tegenlobby van de wolf wordt ook steeds sterker terwijl de problemen steeds groter worden. Tot het volledig uit de klauwen loopt. Daarom snap ik ook niet dat de Frans Vera ecologen zoals ik ze maar even voor het gemak noem niet in zien dat ze toch iets moeten inbinden. Want als er straks daadwerkelijk ongelukken met mensen gebeuren kan de wet nog weleens verder draaien dan dat hun wenselijk achten.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:37

Loretta schreef:
Ik vind het wel heel erg mooi dat er nu eens iemand uit het veld is die zich in deze discussie op bokt mengt/ Wat je inderdaad wel vaker ziet tegenwoordig is dat de nuance totaal ontbreekt. Het enige geluid dat je nu nog te horen krijgt is of voor of tegen. Het midden wordt weer eens niet gehoord. Nu snap ik ook wel dat de ecologen van de Frans vera school liever niet praten op dit moment. Want de Europese wet staat volledig aan hun kant. En ook hebben ze de nederlandse wetgeving in hun zak. Maar ik begrijp dan weer niet dat hun denken dat het zo zal blijven als het nu is. Want vroeg of laat moet er toch iets veranderen.

Als paardenhouder zeg ik eerlijk. Ik zou ook het liefst zien dat de wolf weer volledig wordt uitgebannen in west Europa. maar ik snap ook wel dat dat politiek heel lastig worden. Maar om de wolf te gaan beheren en terug te brengen tot beheersbare propoties zie ik nog wel gebeuren. De tegenlobby van de wolf wordt ook steeds sterker terwijl de problemen steeds groter worden. Tot het volledig uit de klauwen loopt. Daarom snap ik ook niet dat de Frans Vera ecologen zoals ik ze maar even voor het gemak noem niet in zien dat ze toch iets moeten inbinden. Want als er straks daadwerkelijk ongelukken met mensen gebeuren kan de wet nog weleens verder draaien dan dat hun wenselijk achten.

Laat ik zeggen dat veel ecologen/onderzoekers hun mening over bepaalde kwesties vroeg in hun carrière vormen. Vaak blijft deze mening zo tot het tegendeel bewezen wordt (harde feiten). Zij houden zich vaak aan oude theorieën en ideeën en laten zich door niks en niemand anders wijsmaken. Echter hoeven deze oude theorieën helemaal niet meer van toepassing te zijn op onze huidige situatie. Onderzoekers zijn, vergeleken met bosbeheerders, minder in het veld te vinden en maken bepaalde scenarios niet mee. Deze onderzoekers zijn vaak wel degene die nauw betrokken zijn met de overheidsinstanties. Ik merk dat bosbeheerders niet altijd open kaart spelen met de onderzoekers, waardoor de huidige situatie niet geheel duidelijk in kaart wordt gebracht. Zoals ik al eerder aangaf, er heerst een taboe op de wolf.

De nieuwe garde onderzoekers staat vaak meer open voor veranderingen, wat ook wel moet in de snel veranderende wereld waarin wij leven. Dat zag je op de opleiding bij ons al, de nadruk lag op klimaat veranderingen en wat dat voor veranderingen meebrengt voor bv. soorten distributie.

beert schreef:
Een mens gedraagt zich onvoorspelbaar. Kijk naar die fotograven die dan vlakbij de wolf gaan staan om fotos te maken ipv weg te rennen. Dat is best raar gedrag voor een potentiële prooi hoor.

En daar ben ik het niet geheel mee eens. Niet alle prooien rennen weg als ze een predator zien. Er zijn ook dieren die verstijven, maar alsnog worden gepakt. Verstijven/stilstaan is inderdaad een overlevingstactiek om de predator te ontwijken, maar het is niet gelijk dat hij dan niet aanvalt.

Misschien ken je het geval van het edelhert Hubertus (nu overleden)? Die was totaal niet mensenschuw maar bleef liggen/staan, waar 10tallen mensen omheen stonden. Dieren kunnen tot enige mate "wennen" aan de aanwezigheid van mensen, maar het blijven altijd wilde dieren. Let dus altijd op.