IHN schreef:wat ik me afvraag. De pony's die tot nu toe zijn aangevalken. Stonden die in een kudde? Want de opmerking van? wordt hier beetje weggewiifd, maar ik vind het wel een zinnige opmerking. Al jaren wordt erover gepraat dat een paard niet alleen hoort te staan. Ook niet achter prikkeldraad trouwens, maar dat terzijde. Hoe sneu ik het ook vind. Ik geloof toch echt dat je paard minder kwetsbaar is in een kudde. Als je dan je paard toch alleenzet negeer je 1 vd belangrijkste behoeftes van paardlief en nu maak je hem er ook nog eens extra kwetsbaar mee.
De omgeving waar ik woon heet het koloniegebied, dat is een gedeelte aan het Drents Friesche wold met veel keuter boerderijtjes met gemiddeld rond de 1000 a 2000 m2 grond erbij. Veel mensen hebben als tuinversiering een paar schaapjes, alpaca’s of een of twee kleine pony’s . Geen kuddes dus want die huis je niet op zo’n klein hoekje land. Vaak staat er een open schuilstalletje in de hoek en voor de rest lopen die beestjes 24/7 buiten. Je kunt je voorstellen dat dat voor de wolven die hier lopen net de Mac Donalds is.
Ik snap wat je bedoelt met de bescherming van de kudde maar wat zouden deze mensen in hun geval dan moeten doen om hun beestjes te beschermen ? Alleen opstallen en hoge hekken met stroom is hier nog de keuze, of het weg doen van hun beestjes

En hoge hekken helpen dus al niet altijd want de pony uit de openingspost liep al achter een hoge omheining