Roxana Graman thuis na zware val

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:38

Serita schreef:
Lief Jansje, dat klopt ze vinden dit allebei het allermooiste wat er is. Hij steekt de oren zover naar voren dat ze er zowat afvallen en Rox heeft inderdaad een glimlach van oor tot oor.

Ze praatte ook de hele weg met hem en beloonde hem na elke hindernis. Ze gingen zo goed, compleet volgens plan. Ze zijn zo twee handen op één buik. Dit was zo zuur, anders had ze met gemak 2e geworden in het NK.

Maargoed het is wat het is. We gaan verder kijken en volgend seizoen weer knallen!

Serita, wat heb jij dit mooi beschreven en zo is het ook! Het is gewoon genieten om z'n combinatie zoals Roxana en Flip te zien rijden in de cross.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:53

Serita schreef:
Ze hebben van de organisatie ook nog iemand bijna letterlijk weggeslagen die nog even een drama foto wilde maken van hoe ze onder dat laken op de grond lag. :(

Wat ontzettend respectloos zeg. Ik heb de livestream nu twee keer gezien (de zondag aan gehad en vervolgens liet ik maandag een vriend een stukje zien en bleef hij bijna de hele cross kijken) en ik vond het heel fijn dat er na de val van Roxana géén beelden zijn gemaakt waar Roxana nog lag. Heel respectvol.

Veel beterschap en sterkte voor Roxana gewenst. Met een hersenschudding beter echt heel ruim de tijd nemen voor herstel. Je hebt maar één stel hersens en permanente schade wil je niet.

Ook hier ontzettend 'blij' met wat je schrijft Serita. Na zo'n val blijven er ook bij omstanders gaten en vragen, het is fijn dat je daar wat invulling aan kunt heven.

Serita

Re: Roxana Graman thuis na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:36

Dank voor jullie lieve woorden :)

En ja de livestream deed eerst wel nog een slomo maar daarna lieten ze niets meer zien inderdaad.

Ja bizar he dat mensen dat zo gaan doen. Maak dan de foto van de andere kant dat je alleen het laken ziet en de ruiter niet. Stel je voor dat je er zelf ligt - je wil jezelf toch niet zo terug zien? Er heeft er uiteindelijk toch een gemaakt die op turbantia en AD staat daar kan je mijn inziens al net even te veel zien maargoed helemaal voorkomen doe je het helaas niet.

Ik ben nog even terug gaan kijken naar wanneer deze hindernis in het parcours stond en waar: hij stond er in vanaf 2019 en in 2021. Toen beide keren in de bak (in de main arene zeg maar) als A en B. Wel tegen het einde maar niet als laatste. En toen zijn er 0(!) Weigeringen of valpartijen geweest. En toen moesten ze dus over beide hindernissen heen, nu stonden deze naast elkaar en moest je 1 van de twee kiezen. Dat is toch gek? Nu gingen er 40 ruiters overheen en zijn er 4 gevallen. In 2019/2021 zijn er ook precies 0 gevallen op de laatste hindernis!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:49

Zeker interessant dat soort cijfers.

Ik kan me ook best voorstellen dat de locatie icm de hindernis een rol heeft gespeeld. Er is op dat punt best veel te zien: mensen massas, vlaggen en partytenten achter de hindernis... misschien dat een combinatie van dingen het inschattingsvermogen beïnvloed heeft?

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:57

Ja dat stukje probeer ik dus nu te begrijpen wat was er aan de manier waar op het gebouwd was zo anders dan de afgelopen jaren. Waarom konden ze nu de hoogte niet inschatten? De andere ruiters die vielen heb ik ook na gekeken, die paarden (en deze ruiters) maken dit soort fouten doorgaans ook niet. Ook dat zijn geen paarden die er vaak uitliggen zeg maar.

Je hebt namelijk best wel eens ruiters die gewoon crossen blijven rijden terwijl ze vaker niet dan wel aan de finish komen zeg maar. Dat is bij alle 4 deze ruiters/paarden ook niet het geval.

Erachter stond nog een tent met wat mensen en de bocht na deze hindernis liep flauw naar links naar de finish. Aan de andere kant: te zien aan de video's was daar de afgelopen jaren de situatie rondom die laatste hindernis vrijwel hetzelfde. Dus ik denk dat het toch in iets van de aankleding van de hindernis zelf moet zitten.

Ik ga als ik alle cijfers en beelden bij elkaar heb nog even proberen of ik direct in contact kan komen met de parcoursbouwer/td want ik wil het gewoon begrijpen zeg maar. Zodat we aan de bel kunnen trekken als we zo'n situatie weer tegen komen - ofwel dan niet van start gaan natuurlijk. Want veiligheid gaat boven alles.

Mijn eerste theorie was mss mentaal moe tegen het einde: maar zoveel verschillen deze bakken niet met de bakken die andere jaren daar stonden. En daar is dus niemand op gevallen in die jaren. Dus ik kom toch weer terug op iets in de aankleding van deze hindernis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:08

Serita schreef:
Ja dat stukje probeer ik dus nu te begrijpen wat was er aan de manier waar op het gebouwd was zo anders dan de afgelopen jaren. Waarom konden ze nu de hoogte niet inschatten? De andere ruiters die vielen heb ik ook na gekeken, die paarden (en deze ruiters) maken dit soort fouten doorgaans ook niet. Ook dat zijn geen paarden die er vaak uitliggen zeg maar.

Je hebt namelijk best wel eens ruiters die gewoon crossen blijven rijden terwijl ze vaker niet dan wel aan de finish komen zeg maar. Dat is bij alle 4 deze ruiters/paarden ook niet het geval.

Erachter stond nog een tent met wat mensen en de bocht na deze hindernis liep flauw naar links naar de finish. Aan de andere kant: te zien aan de video's was daar de afgelopen jaren de situatie rondom die laatste hindernis vrijwel hetzelfde. Dus ik denk dat het toch in iets van de aankleding van de hindernis zelf moet zitten.

Ik ga als ik alle cijfers en beelden bij elkaar heb nog even proberen of ik direct in contact kan komen met de parcoursbouwer/td want ik wil het gewoon begrijpen zeg maar. Zodat we aan de bel kunnen trekken als we zo'n situatie weer tegen komen - ofwel dan niet van start gaan natuurlijk. Want veiligheid gaat boven alles.

Mijn eerste theorie was mss mentaal moe tegen het einde: maar zoveel verschillen deze bakken niet met de bakken die andere jaren daar stonden. En daar is dus niemand op gevallen in die jaren. Dus ik kom toch weer terug op iets in de aankleding van deze hindernis..
Er is recentelijk een onderzoek gedaan in jumps racing naar de zichtbaarheid van de hindernissen voor paarden. Als resultaat daarvan is de kleur van het 'frame' van de hindernissen aangepast van oranje naar wit, zodat het voor de paarden beter zichtbaar is. Als je kijkt naar deze hindernis en de (kleuren van de) aankleding ervan, zou er inderdaad best wat in kunnen zitten dat dat de reden is dat de paarden het moeilijk vonden om de hoogte goed in te schatten. :j De witte streep die ze erop gespoten hebben steekt ook niet heel erg af tegen de achtergrond.

Fijn om te lezen dat het paard er iig niets aan overgehouden heeft en ik hoop dat Roxana snel weer hersteld is! Dank je wel ook voor je inzichtelijke bijdragen. :)

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:17

Ja klopt dat onderzoek had ik ook gevonden! Vond ook een interessant filmpje over wat paarden wel of niet scherp zien. Ik weet van het enkele zicht aan de zijkant, het dubbele zicht van beide ogen voor (waar ze dus alleen de diepte mee kunnen inschatten) en de blinde vlek die ze voor hebben. Maar volgens die expert kun ze dus niet dichtbij en veraf scherp stellen zoals wij. Vanaf een meter of 3 zien ze het dus blurry. Maar daar kan ik dus verder niet echt onderzoeken over vinden. Gaat om: https://youtu.be/vhHnaoxukIA