Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eleeke schreef:Dierenleed is 1,6 miljoen dieren per dag geslacht. Niet die paar schapen , koeien en paarden die door wolven worden opgegeten.
En yep mijn pony staat in wolvengebied.
Eleeke schreef:Dierenleed is 1,6 miljoen dieren per dag geslacht. Niet die paar schapen , koeien en paarden die door wolven worden opgegeten.
Goed in de gaten houden hoe dit gaat uiteraard.
Dat het kan gebeuren, door bijvoorbeeld die fotograven die allemaal dichtbij komen, dat er een wolf niet bang genoeg meer is .... ja dat zou kunnen. En hoewel we dan eigenlijk die fotograven af zouden moeten schieten, moet er uiteraard dan de verdrietige keuze gemaakt worden om die wolf af te maken.
En wellicht moet ervoor gekozen worden om minder te jagen zodat de wolf op zijn eten kan jagen.
Want nu is het vaak makkelijker om een schaap te pakken.
Dat we daar over na moeten denken, dat snap ik, en dat kost tijd en daar zullen vast wel eens fouten gemaakt worden. Maar de natuur uit laten sterven is het recept om onszelf uit laten sterven.
Ineke2 schreef:Eleeke schreef:Dierenleed is 1,6 miljoen dieren per dag geslacht. Niet die paar schapen , koeien en paarden die door wolven worden opgegeten.
Goed in de gaten houden hoe dit gaat uiteraard.
Dat het kan gebeuren, door bijvoorbeeld die fotograven die allemaal dichtbij komen, dat er een wolf niet bang genoeg meer is .... ja dat zou kunnen. En hoewel we dan eigenlijk die fotograven af zouden moeten schieten, moet er uiteraard dan de verdrietige keuze gemaakt worden om die wolf af te maken.
En wellicht moet ervoor gekozen worden om minder te jagen zodat de wolf op zijn eten kan jagen.
Dat we daar over na moeten denken, dat snap ik, en dat kost tijd en daar zullen vast wel eens fouten gemaakt worden. Maar de natuur uit laten sterven is het recept om onszelf uit laten sterven.
Zet je dan je pony dag en nacht op stal? Die kant gaat het namelijk wel op, aangezien de wolvenpopulatie hard groeit doordat ze gemakkelijk aan voedsel kunnen komen dat hapklaar in weilanden voor het grijpen staat.
Dream on, de wolf grijpt de makkelijkste prooi, daarom wordt er zoveel vee gepakt ipv wild.
Eleeke schreef:Niet die paar schapen , koeien en paarden die door wolven worden opgegeten.
Ibbel schreef:Ik heb het al eens eerder geschreven, ik herhaal het hier gewoon weer:
Wolven zijn niet schuw (meer) omdát ze niet bejaagd worden. De 'brutalen' hebben nu meer overlevenskansen en geven die brutale genen door aan het nageslacht. De meest brutalen van dat nageslacht gaan zwerven én overleven het zwerven. Dát zijn de wolven die zich nu hier in NL gevestigd hebben.
Op het moment dat iedere eigenaar van vee op die wolven mag gaan mikken met een jachtgeweer (het hoeft niet eens ráák te zijn) krijg je vanzelf dat de 'brutalen' zich óf moeten gaan aanpassen aan gewoon weer wild bejagen, of verhongeren omdat er niet genoeg wild is (en weet je, zo wérkt de natuur, een predatorpopulatie wordt gedecimeerd in slechte prooi-jaren, en die slechte prooi-jaren ontstaan door overbejagen of door voedselgebrek - droogte - voor de prooien).
Maar zelf (als mensheid) de bovenin de pyramide staande predator ongebreideld laten rondjagen is níet hoe de natuur werkt. De mens is onderdeel van de voedselketen, en dient dus ook de grote predatoren te beheersen op 'cultuurgronden'. Want we hebben hier geen natuur - alleen cultuur.
Loretta schreef:Helaas zal 1 slachtoffer daarvoor njet voldoende zijn. Het enige wat er dan gebeurt is dat de specifieke wolf dan als probleemwolf wordt bestempeld en afgeschoten mag worden. De rest gaat gewoon vrolijk verder met moorden.
Onali schreef:En alsjeblieft houd op met die nutteloze en domme opmerkingen over vee wat geslacht gaat worden.
Dat is als je geen andere argumenten meer kunt verzinnen.
Ibbel schreef:Ik heb het al eens eerder geschreven, ik herhaal het hier gewoon weer:
Wolven zijn niet schuw (meer) omdát ze niet bejaagd worden. De 'brutalen' hebben nu meer overlevenskansen en geven die brutale genen door aan het nageslacht. De meest brutalen van dat nageslacht gaan zwerven én overleven het zwerven. Dát zijn de wolven die zich nu hier in NL gevestigd hebben.
Op het moment dat iedere eigenaar van vee op die wolven mag gaan mikken met een jachtgeweer (het hoeft niet eens ráák te zijn) krijg je vanzelf dat de 'brutalen' zich óf moeten gaan aanpassen aan gewoon weer wild bejagen, of verhongeren omdat er niet genoeg wild is (en weet je, zo wérkt de natuur, een predatorpopulatie wordt gedecimeerd in slechte prooi-jaren, en die slechte prooi-jaren ontstaan door overbejagen of door voedselgebrek - droogte - voor de prooien).
Maar zelf (als mensheid) de bovenin de pyramide staande predator ongebreideld laten rondjagen is níet hoe de natuur werkt. De mens is onderdeel van de voedselketen, en dient dus ook de grote predatoren te beheersen op 'cultuurgronden'. Want we hebben hier geen natuur - alleen cultuur.
peach2001 schreef:Mens tegen koe of mens tegen paard leg je het ook af. Dus daar loop je zelf in de nacht bij je opgehokte veilige paard die toevallig koliek heeft. En kom je een kleine roedel wolven tegen die balen dat ze je opgehokte veilige paard niet kunnen pakken. Denk je dat je sterker bent dan die koe of dat paard tegen die roedel "probleem" wolven?
Denk iets ruimer dan alleen je dieren. Elke veehouder en elke paardenhouder die een ziek dier in de nacht moet verzorgen loopt eveneens gevaar. Ik lees dat mensen in de nachtelijke uren hun paarden gaan controleren, wat denk je dan te doen als mens tegen die wolven wanneer ze met gemak je paard al neerhalen?
Let wel, met de terugkomst van wolven krijgen we ook weer meer hondsdolheid. En hondsdolle wolven hebben in diverse landen aardig wat menselijke slachtoffers gemaakt.