Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
DuoPenotti schreef:Popstra schreef:Heel goed!
Al vind ik 90 kilo nog te veel!
ken jij de paarden daar dan?
Dit zal neem ik aan niet voor de smalle 136 grote nrps pony zijn
pillow schreef:Gisteravond was ik met mijn bijrijdster en mijn paard op een manege voor les. De manegeeigenaar cq instructrice had het tijdens de les ook over een maximum gewicht wat ze gaat invoeren. In de groep na ons reed een meid die echt veel en veel te dik was. De omtrek was hetzelfde als haar lengte zeg maar. Echter die reed op haar eigen paard. Dan vraag ik mij af hoe je daar dan mee om moet gaan als manege eigenaar. Je krijgt natuurlijk als antwoord dat ze zelf mag weten wat ze met haar eigen paard doet. Ik zou zo iemand geen les willen geven, maar het is wel haar broodwinning.
_Mar3 schreef:Kookaburra schreef:Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.
Wat ik lastiger vindt (en ik hoop dat dat niet veel voorkomt) dat er wellicht ook ruiters zijn waarvoor een weegschaal een trigger is. Bijv. omdat ze worstelen met zelfbeeld of misschien een eetstoornis.
En bij ons op stal hoorde ik eens een meid van rond de 15 zeggen: 'als ik 5 kilo afval... Mag ik weer op pony Kiki rijden!!'. Ik hoop dat dat bij de jonge ruiters niet doorslaat naar ongezond sporten o.i.d..
Hier moest ik ook meteen aan denken. Gewicht kan best persoonlijk en een gevoelig onderwerp zijn. Ik snap het vanuit het oog voor paarden welzijn, maar krijg er wel een dubbel gevoel bij.
En inderdaad, 90 kg is zeker voor mannen helemaal niet zo ongewoon. Vroegaahh droegen ridders nog een uitrusting en wapens te paard die ook kilo's wogen.
Ben benieuwd hoe de max 90 kg regel tot stand is gekomen/welke berekening daar eventueel achter zit.
Ineke2 schreef:Het is wellicht pijnlijk, echter wel duidelijk. Dat is rot om te horen op welke manier je zoiets ook zegt. Je instructrice heeft het in elk geval op een nette manier proberen te verwoorden. Het is niet gemakkelijk om het onderwerp aan te kaarten. Een paard kan niet praten, dus zal de mens dat in een aantal gevallen moeten in hun plaats.
Super goed dat je bezig bent met afvallen en een sterke motivatie doel heb je alvast
BeFunny schreef:Kookaburra schreef:Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.
Wat ik lastiger vindt (en ik hoop dat dat niet veel voorkomt) dat er wellicht ook ruiters zijn waarvoor een weegschaal een trigger is. Bijv. omdat ze worstelen met zelfbeeld of misschien een eetstoornis.
En bij ons op stal hoorde ik eens een meid van rond de 15 zeggen: 'als ik 5 kilo afval... Mag ik weer op pony Kiki rijden!!'. Ik hoop dat dat bij de jonge ruiters niet doorslaat naar ongezond sporten o.i.d..
Nouja als de max 90 is lijkt het me niet zo'n probleem. Als de max een gewicht is wat past bij "magere modellen" dan wordt het anders.
Een gezonde meid is niet mager. Maar ook niet te zwaar. En mannen zijn over het algemeen wel zwaarder.
BeFunny schreef:Mooi vooroordeel. Bovendien betekent gezond gewicht ook niet meteen dat iemand er niet mee kan worstelen. Ik zou er iig vriendelijk voor bedanken — elke aap met een half oog kan zien dat ik bij lange na geen 90kg weeg. Hoezeer ik een gewichtslimiet toejuich, mij niet gezien dat ik met minder dan tweederde van dat gewicht op een weegschaal ga staan, helemaal niet bij een ander.Kookaburra schreef:Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.
Nouja als de max 90 is lijkt het me niet zo'n probleem. Als de max een gewicht is wat past bij "magere modellen" dan wordt het anders.
Een gezonde meid is niet mager. Maar ook niet te zwaar. En mannen zijn over het algemeen wel zwaarder.
MyWishMax schreef:Maar ik snap ook wel dat liever iedereen op de weegschaal moet dan mensen aanwijzen. Dan krijg je ook weer problemen daarmee denk ik. Dat mensen denken dat ze dik gevonden worden, omdat zij wel op de weegschaal moeten. Ik zit idd ook niet eens of net aan op tweederde, maar toch blijft inschatten lastig.
Blijft lastig hoe je het goed regelt, maar voor de paarden vind ik het een goed initiatief.
_San87_ schreef:_Mar3 schreef:Hier moest ik ook meteen aan denken. Gewicht kan best persoonlijk en een gevoelig onderwerp zijn. Ik snap het vanuit het oog voor paarden welzijn, maar krijg er wel een dubbel gevoel bij.
En inderdaad, 90 kg is zeker voor mannen helemaal niet zo ongewoon. Vroegaahh droegen ridders nog een uitrusting en wapens te paard die ook kilo's wogen.
Ben benieuwd hoe de max 90 kg regel tot stand is gekomen/welke berekening daar eventueel achter zit.
Vroegah waren mensen stukken minder lang en paarden veel steviger. Daarnaast gok ik maar zo dat de paarden vroeger geen 25 werden.
anjali schreef:MyWishMax schreef:Maar ik snap ook wel dat liever iedereen op de weegschaal moet dan mensen aanwijzen. Dan krijg je ook weer problemen daarmee denk ik. Dat mensen denken dat ze dik gevonden worden, omdat zij wel op de weegschaal moeten. Ik zit idd ook niet eens of net aan op tweederde, maar toch blijft inschatten lastig.
Blijft lastig hoe je het goed regelt, maar voor de paarden vind ik het een goed initiatief.
Het gaat toch om het paardenwelzijn. Je wilt hopenlijk zelf niet op een paard wat moeite met jouw gewicht krijgt en daardoor geblesseerd kan raken.Het rijden moet plezier voor 2 zijn of in elk geval niet schadelijk voor een van beiden. Er bestaan onder de paarden zog. gewichtsdragers. Op sommige maneges hebben ze die wel.Maar ook voor die zal een maximum belastbaarheid gelden.
Sharani schreef:Ten eerste worstelen niet alleen jonge meiden met eten en gewicht en ten tweede hoeft willen rijden op de favoriete pony helemaal de trigger niet te zijn. Simpelweg op een weegschaal staan is voor sommige mensen al een trigger, nog los van of daar verder consequenties aan hangen, en dat komt bij meer mensen voor dan je denkt.Ik vind het een hele goede zet. En ondanks dat ik het zelf heel moeilijk zou vinden om op de weegschaal te moeten, vind ik het zeker beter om iedereen te wegen. Ik ben ook veel te zwaar geweest en heb toen ook niet gereden.
Het genoemde probleem met jonge meiden die door kunnen slaan om nog op een bepaalde pony te mogen, kun je ook ondervangen door voor pony’s ook een lengte limiet te stellen. Te lang is tenslotte ook niet wenselijk om goed te kunnen rijden.
pillow schreef:Gisteravond was ik met mijn bijrijdster en mijn paard op een manege voor les. De manegeeigenaar cq instructrice had het tijdens de les ook over een maximum gewicht wat ze gaat invoeren. In de groep na ons reed een meid die echt veel en veel te dik was. De omtrek was hetzelfde als haar lengte zeg maar. Echter die reed op haar eigen paard. Dan vraag ik mij af hoe je daar dan mee om moet gaan als manege eigenaar. Je krijgt natuurlijk als antwoord dat ze zelf mag weten wat ze met haar eigen paard doet. Ik zou zo iemand geen les willen geven, maar het is wel haar broodwinning.
Mkango schreef:Sharani schreef:Ten eerste worstelen niet alleen jonge meiden met eten en gewicht en ten tweede hoeft willen rijden op de favoriete pony helemaal de trigger niet te zijn. Simpelweg op een weegschaal staan is voor sommige mensen al een trigger, nog los van of daar verder consequenties aan hangen, en dat komt bij meer mensen voor dan je denkt.Ik vind het een hele goede zet. En ondanks dat ik het zelf heel moeilijk zou vinden om op de weegschaal te moeten, vind ik het zeker beter om iedereen te wegen. Ik ben ook veel te zwaar geweest en heb toen ook niet gereden.
Het genoemde probleem met jonge meiden die door kunnen slaan om nog op een bepaalde pony te mogen, kun je ook ondervangen door voor pony’s ook een lengte limiet te stellen. Te lang is tenslotte ook niet wenselijk om goed te kunnen rijden.
Kookaburra schreef:Kookaburra schreef:Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.
Maar als je wel op die ene pony mag rijden als je 5 kilo lichter bent, en je bent al een slanke jonge meid. Tsja. Stimuleer je dan niet het afvallen als manege zijnde? Heel subtiel, dat wel.
Josien_ schreef:Goed voor het paardenwelzijn hoor, maar als dit overal doorgevoerd wordt zullen er veel mensen niet meer mogen rijden. En zeker een groot deel van de mannen niet meer.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is hoor, sta er helemaal achter maar er zijn veel meer mensen 90+ kilo die paardrijden dan je denkt.
Daar hoef je niet extreem lang of dit voor te zijn.
Sharani schreef:Sharani schreef:Ik vind het een hele goede zet. En ondanks dat ik het zelf heel moeilijk zou vinden om op de weegschaal te moeten, vind ik het zeker beter om iedereen te wegen. Ik ben ook veel te zwaar geweest en heb toen ook niet gereden.
]Ten eerste worstelen niet alleen jonge meiden met eten en gewicht en ten tweede hoeft willen rijden op de favoriete pony helemaal de trigger niet te zijn. Simpelweg op een weegschaal staan is voor sommige mensen al een trigger, nog los van of daar verder consequenties aan hangen, en dat komt bij meer mensen voor dan je denkt.
Geloof me, ik begrijp helemaal wat je bedoelt helaas… . Maar mijn reactie was omdat iemand juist dat specifiek noemde en daarvoor denk ik dat een lengte limiet kan voorkomen dat meiden proberen ongezond weinig te wegen om toch nog op die bepaalde pony te mogen.
Mkango schreef:Sharani schreef:Ten eerste worstelen niet alleen jonge meiden met eten en gewicht en ten tweede hoeft willen rijden op de favoriete pony helemaal de trigger niet te zijn. Simpelweg op een weegschaal staan is voor sommige mensen al een trigger, nog los van of daar verder consequenties aan hangen, en dat komt bij meer mensen voor dan je denkt.Ik vind het een hele goede zet. En ondanks dat ik het zelf heel moeilijk zou vinden om op de weegschaal te moeten, vind ik het zeker beter om iedereen te wegen. Ik ben ook veel te zwaar geweest en heb toen ook niet gereden.
Kookaburra schreef:Maar als je wel op die ene pony mag rijden als je 5 kilo lichter bent, en je bent al een slanke jonge meid. Tsja. Stimuleer je dan niet het afvallen als manege zijnde? Heel subtiel, dat wel.