Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:10

Waarschijnlijk de 15% regel bij paarden van gemiddeld 600 kilo. Dan komt er nog tuig bovenop en zit je wat hoger qua %.

Goede regeling, juist omdat iedereen weet waar ze aan toe zijn. Dat het een trigger kan zijn is heel naar, maar het is juist goed dat er voor de paarden opgekomen wordt. Hier weet je dus van te voren dat het gebeurt, als je dat echt niet wil of kan kan je een andere manege zoeken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:15

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:
Heel goed!
Al vind ik 90 kilo nog te veel!

ken jij de paarden daar dan?

Dit zal neem ik aan niet voor de smalle 136 grote nrps pony zijn :)

Nee ken ik niet maar 90 kilo is toch best een heel gewicht op een rug van of het nu grote of kleine paarden zijn!

Ik zal wel een ander idee hebben over wat een ,normaal, gewicht voor een mens is aangezien overgewicht tegenwoordig als het nieuwe normaal beschouwd word!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:16

Gisteravond was ik met mijn bijrijdster en mijn paard op een manege voor les. De manegeeigenaar cq instructrice had het tijdens de les ook over een maximum gewicht wat ze gaat invoeren. In de groep na ons reed een meid die echt veel en veel te dik was. De omtrek was hetzelfde als haar lengte zeg maar. Echter die reed op haar eigen paard. Dan vraag ik mij af hoe je daar dan mee om moet gaan als manege eigenaar. Je krijgt natuurlijk als antwoord dat ze zelf mag weten wat ze met haar eigen paard doet. Ik zou zo iemand geen les willen geven, maar het is wel haar broodwinning.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:18

Waarom zou je er een ander idee over hebben?
Ik heb ook overgewicht en heb er geen ander idee over.
Maar vind 90 kilo niet perse teveel voor alle paarden. (wat ik overigens zelf niet weeg)
Mijn brede tank hier kan dat echt wel dragen.
Maar mijn Kwpn-er van 165 die ik eerder had niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:22

pillow schreef:
Gisteravond was ik met mijn bijrijdster en mijn paard op een manege voor les. De manegeeigenaar cq instructrice had het tijdens de les ook over een maximum gewicht wat ze gaat invoeren. In de groep na ons reed een meid die echt veel en veel te dik was. De omtrek was hetzelfde als haar lengte zeg maar. Echter die reed op haar eigen paard. Dan vraag ik mij af hoe je daar dan mee om moet gaan als manege eigenaar. Je krijgt natuurlijk als antwoord dat ze zelf mag weten wat ze met haar eigen paard doet. Ik zou zo iemand geen les willen geven, maar het is wel haar broodwinning.

Het is meestal wel zo dat een manegepaard veel en veel meer uren moet werken dan een privepaard. Dus als daar steeds te zware ruiters op zitten dan heeft een manegepaard veel meer te lijden.Ik ga er ook vanuit dat iemand met een eigen paard de gezondheid van zijn eigen dier wel in de gaten zal houden want als je hem zelf kapotrijdt door je gewicht dan zit je zelf met een ziek paard en veeartskosten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:40

_Mar3 schreef:
Kookaburra schreef:
Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.

Wat ik lastiger vindt (en ik hoop dat dat niet veel voorkomt) dat er wellicht ook ruiters zijn waarvoor een weegschaal een trigger is. Bijv. omdat ze worstelen met zelfbeeld of misschien een eetstoornis.
En bij ons op stal hoorde ik eens een meid van rond de 15 zeggen: 'als ik 5 kilo afval... Mag ik weer op pony Kiki rijden!!'. Ik hoop dat dat bij de jonge ruiters niet doorslaat naar ongezond sporten o.i.d..

Hier moest ik ook meteen aan denken. Gewicht kan best persoonlijk en een gevoelig onderwerp zijn. Ik snap het vanuit het oog voor paarden welzijn, maar krijg er wel een dubbel gevoel bij.
En inderdaad, 90 kg is zeker voor mannen helemaal niet zo ongewoon. Vroegaahh droegen ridders nog een uitrusting en wapens te paard die ook kilo's wogen.
Ben benieuwd hoe de max 90 kg regel tot stand is gekomen/welke berekening daar eventueel achter zit.

Vroegah waren mensen stukken minder lang en paarden veel steviger. Daarnaast gok ik maar zo dat de paarden vroeger geen 25 werden.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:44

Ineke2 schreef:
Het is wellicht pijnlijk, echter wel duidelijk. Dat is rot om te horen op welke manier je zoiets ook zegt. Je instructrice heeft het in elk geval op een nette manier proberen te verwoorden. Het is niet gemakkelijk om het onderwerp aan te kaarten. Een paard kan niet praten, dus zal de mens dat in een aantal gevallen moeten in hun plaats.

Super goed dat je bezig bent met afvallen en een sterke motivatie doel heb je alvast +:)+

Zeker, ik vond het ook goed dat ze het deed, maar ik denk dat deze methode beter is en minder pijnlijk.

Wel eens met dat de weegschaal een trigger kan zijn voor sommigen. Al zal dat vast bespreekbaar zijn als je duidelijk geen overgewicht hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:49

Op sites van maneges die een duidelijke gewichtslimiet hanteren staat dit ook wel aangegeven.
Heb je daar dan moeite mee omdat het een trigger is heeft iemand ook de keuze om niet te gaan natuurlijk.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:57

BeFunny schreef:
Kookaburra schreef:
Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.

Wat ik lastiger vindt (en ik hoop dat dat niet veel voorkomt) dat er wellicht ook ruiters zijn waarvoor een weegschaal een trigger is. Bijv. omdat ze worstelen met zelfbeeld of misschien een eetstoornis.
En bij ons op stal hoorde ik eens een meid van rond de 15 zeggen: 'als ik 5 kilo afval... Mag ik weer op pony Kiki rijden!!'. Ik hoop dat dat bij de jonge ruiters niet doorslaat naar ongezond sporten o.i.d..

Nouja als de max 90 is lijkt het me niet zo'n probleem. Als de max een gewicht is wat past bij "magere modellen" dan wordt het anders.
Een gezonde meid is niet mager. Maar ook niet te zwaar. En mannen zijn over het algemeen wel zwaarder.

Maar als je wel op die ene pony mag rijden als je 5 kilo lichter bent, en je bent al een slanke jonge meid. Tsja. Stimuleer je dan niet het afvallen als manege zijnde? Heel subtiel, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:19

BeFunny schreef:
Kookaburra schreef:

Nouja als de max 90 is lijkt het me niet zo'n probleem. Als de max een gewicht is wat past bij "magere modellen" dan wordt het anders.
Een gezonde meid is niet mager. Maar ook niet te zwaar. En mannen zijn over het algemeen wel zwaarder.
Mooi vooroordeel. Bovendien betekent gezond gewicht ook niet meteen dat iemand er niet mee kan worstelen. Ik zou er iig vriendelijk voor bedanken — elke aap met een half oog kan zien dat ik bij lange na geen 90kg weeg. Hoezeer ik een gewichtslimiet toejuich, mij niet gezien dat ik met minder dan tweederde van dat gewicht op een weegschaal ga staan, helemaal niet bij een ander. :evaw:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:28

Maar ik snap ook wel dat liever iedereen op de weegschaal moet dan mensen aanwijzen. Dan krijg je ook weer problemen daarmee denk ik. Dat mensen denken dat ze dik gevonden worden, omdat zij wel op de weegschaal moeten. Ik zit idd ook niet eens of net aan op tweederde, maar toch blijft inschatten lastig.

Blijft lastig hoe je het goed regelt, maar voor de paarden vind ik het een goed initiatief.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:42

MyWishMax schreef:
Maar ik snap ook wel dat liever iedereen op de weegschaal moet dan mensen aanwijzen. Dan krijg je ook weer problemen daarmee denk ik. Dat mensen denken dat ze dik gevonden worden, omdat zij wel op de weegschaal moeten. Ik zit idd ook niet eens of net aan op tweederde, maar toch blijft inschatten lastig.

Blijft lastig hoe je het goed regelt, maar voor de paarden vind ik het een goed initiatief.

Het gaat toch om het paardenwelzijn. Je wilt hopenlijk zelf niet op een paard wat moeite met jouw gewicht krijgt en daardoor geblesseerd kan raken.Het rijden moet plezier voor 2 zijn of in elk geval niet schadelijk voor een van beiden. Er bestaan onder de paarden zog. gewichtsdragers. Op sommige maneges hebben ze die wel.Maar ook voor die zal een maximum belastbaarheid gelden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:45

_San87_ schreef:
_Mar3 schreef:
Hier moest ik ook meteen aan denken. Gewicht kan best persoonlijk en een gevoelig onderwerp zijn. Ik snap het vanuit het oog voor paarden welzijn, maar krijg er wel een dubbel gevoel bij.
En inderdaad, 90 kg is zeker voor mannen helemaal niet zo ongewoon. Vroegaahh droegen ridders nog een uitrusting en wapens te paard die ook kilo's wogen.
Ben benieuwd hoe de max 90 kg regel tot stand is gekomen/welke berekening daar eventueel achter zit.

Vroegah waren mensen stukken minder lang en paarden veel steviger. Daarnaast gok ik maar zo dat de paarden vroeger geen 25 werden.

Ik denk dat je vroeger inderdaad geen paard wilde zijn. Toen reed diezelfde ridder vol op een frontlinie af om zijn paard op een staak te laten spietsen en langzaam te laten doodbloeden terwijl hij te voet verder vocht. Nee, laten we ons huidige paardenwelzijn niet vergelijken met de tijd van de ridders. :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:20

anjali schreef:
MyWishMax schreef:

Het gaat toch om het paardenwelzijn. Je wilt hopenlijk zelf niet op een paard wat moeite met jouw gewicht krijgt en daardoor geblesseerd kan raken.Het rijden moet plezier voor 2 zijn of in elk geval niet schadelijk voor een van beiden. Er bestaan onder de paarden zog. gewichtsdragers. Op sommige maneges hebben ze die wel.Maar ook voor die zal een maximum belastbaarheid gelden.

Lees je wel waar je op reageert? Met mijn gewicht zal een paard geen moeite hebben. Mijn reactie was op het niet willen wegen eventueel. Dat ik liever iedereen gewogen zie worden ipv aanwijzen wie er te zwaar uit ziet. Laatste regel staat letterlijk goed initiatief voor de paarden en in vorige bericht schrijf ik dat ook al.

Dus jouw hele reactie is nogal erg apart om mij daarvoor te quoten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:42

Ik vind het een hele goede zet. En ondanks dat ik het zelf heel moeilijk zou vinden om op de weegschaal te moeten, vind ik het zeker beter om iedereen te wegen. Ik ben ook veel te zwaar geweest en zou toen ook echt niet op een paard stappen.

En als een man een gezond gewicht heeft, maar wel boven de 90 kilo zit, dan is dat jammer voor hem. Het welzijn van het paard is belangrijker.

Het genoemde probleem met jonge meiden die door kunnen slaan om nog op een bepaalde pony te mogen, kun je ook ondervangen door voor pony’s ook een lengte limiet te stellen. Te lang is tenslotte ook niet wenselijk om goed te kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:48

Sharani schreef:
Ik vind het een hele goede zet. En ondanks dat ik het zelf heel moeilijk zou vinden om op de weegschaal te moeten, vind ik het zeker beter om iedereen te wegen. Ik ben ook veel te zwaar geweest en heb toen ook niet gereden.

Het genoemde probleem met jonge meiden die door kunnen slaan om nog op een bepaalde pony te mogen, kun je ook ondervangen door voor pony’s ook een lengte limiet te stellen. Te lang is tenslotte ook niet wenselijk om goed te kunnen rijden.
Ten eerste worstelen niet alleen jonge meiden met eten en gewicht en ten tweede hoeft willen rijden op de favoriete pony helemaal de trigger niet te zijn. Simpelweg op een weegschaal staan is voor sommige mensen al een trigger, nog los van of daar verder consequenties aan hangen, en dat komt bij meer mensen voor dan je denkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 15:56

pillow schreef:

Nou ik heb weleens iemand in de les gehad die veel te zwaar was, paard was stevig maar kon het toch goed merken aan hem ondanks dat ze heel netjes kon rijden. Haar heb ik gestimuleerd om meer te bewegen en vooral wat sportiever en fitter te worden en ook aangegeven dat haar paard daar ook baat bij zou hebben. Ze is meer de fiets gaan pakken ipv de auto en er meer op gaan letten en ondanks dat het nooit een slanke den zal worden (bouw) was ze zo toch aan het afvallen. Dus mijn moraal van het verhaal is..dat je best mensen er op kunt aanspreken maar het vooral belangrijk is hoe je dat doet zodat je ook geen trauma's veroorzaakt.

Daarnaast zit iedereen altijd heel moeilijk te doen over mensen aanspreken die te zwaar zijn en worstelen met hun gewicht maar ik kan vertellen uit ervaring dat als je te mager bent dat niemand er problemen mee heeft om je dat in te wrijven of te vragen of je anorexia hebt oid.

Vroeger waren mensen veel minder zwaar, was er minder overgewicht en werd er lichamelijk nogal hard gewerkt dus was dat geen issue. Overgewicht is echt een welvaartsprobleem, los er van dat het natuurlijk ook een medisch probleem kan zijn.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:10

Mkango schreef:
Sharani schreef:
Ik vind het een hele goede zet. En ondanks dat ik het zelf heel moeilijk zou vinden om op de weegschaal te moeten, vind ik het zeker beter om iedereen te wegen. Ik ben ook veel te zwaar geweest en heb toen ook niet gereden.

Ten eerste worstelen niet alleen jonge meiden met eten en gewicht en ten tweede hoeft willen rijden op de favoriete pony helemaal de trigger niet te zijn. Simpelweg op een weegschaal staan is voor sommige mensen al een trigger, nog los van of daar verder consequenties aan hangen, en dat komt bij meer mensen voor dan je denkt.

Geloof me, ik begrijp helemaal wat je bedoelt helaas… . Maar mijn reactie was omdat iemand juist dat specifiek noemde en daarvoor denk ik dat een lengte limiet kan voorkomen dat meiden proberen ongezond weinig te wegen om toch nog op die bepaalde pony te mogen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:20

Kookaburra schreef:
Kookaburra schreef:

Maar als je wel op die ene pony mag rijden als je 5 kilo lichter bent, en je bent al een slanke jonge meid. Tsja. Stimuleer je dan niet het afvallen als manege zijnde? Heel subtiel, dat wel.

Nee.
Als je slank bent en toch te zwaar bent. Dan moet je accepteren dat je te groot bent geworden voor die pony. Dat gebeurd. En het is niet voor niks dat die pony niet meer beschikbaar is.

Dat gaat niet meer over die 90 KG. Maar over een meisje waar tegen verteld is dat ze niet meer op die pony past. En dat is niet voor niets.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:20

Josien_ schreef:
Goed voor het paardenwelzijn hoor, maar als dit overal doorgevoerd wordt zullen er veel mensen niet meer mogen rijden. En zeker een groot deel van de mannen niet meer.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is hoor, sta er helemaal achter maar er zijn veel meer mensen 90+ kilo die paardrijden dan je denkt.
Daar hoef je niet extreem lang of dit voor te zijn.

Ik denk dat Amalia ook de 90 wel aantikt eerlijk gezegd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:23

Sharani schreef:
Sharani schreef:

]Ten eerste worstelen niet alleen jonge meiden met eten en gewicht en ten tweede hoeft willen rijden op de favoriete pony helemaal de trigger niet te zijn. Simpelweg op een weegschaal staan is voor sommige mensen al een trigger, nog los van of daar verder consequenties aan hangen, en dat komt bij meer mensen voor dan je denkt.

Geloof me, ik begrijp helemaal wat je bedoelt helaas… . Maar mijn reactie was omdat iemand juist dat specifiek noemde en daarvoor denk ik dat een lengte limiet kan voorkomen dat meiden proberen ongezond weinig te wegen om toch nog op die bepaalde pony te mogen.

Bij pony's een leeftijdsgrens instellen? Tot en met 12 jaar mag je nog op de pony, tot en met 16 nog op de D/E pony en daarboven op de paarden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:26

Hoezo? Ik ken meiden van 16 die heel klein en licht zijn. Waarom zouden die niet meer op een pony kunnen rijden. Die zitten de pony nergens in de weg. En daar gaat het om. Ik ken ook meiden van 12 die echt groot zijn. Was ik zelf ook al en ook vrij zwaar ik werd al op de paarden gezet daardoor. Ik was toen jawel 1,74 lang. De lengte plus gewichtlimiet vind ik zo gek niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:28

Mkango schreef:
Sharani schreef:

Weet je dat ik me dat nooit gerealiseerd heb? Uiteraard wel dat veel mensen een moeilijke relatie met eten hebben, maar niet dat zelfs op een weegschaal gaan staan - in het bijzijn van anderen - al een bijzonder ongemakkelijk gevoel op kan roepen. Dank voor dit inzicht, dat helpt weer om me beter in anderen in te kunnen leven.

Ik ben zelf trouwens zo'n 4 kilo te zwaar nu voor mijn lengte, maar zit ruim onder de 70 kilo dus ik zou gedachteloos op zo'n weegschaal zijn gaan staan. Zonder te bedenken dat het voor de overige lessers een heel vervelend moment zou kunnen zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:31

Kookaburra schreef:

Daar is een simpele extra oplossing voor: voor de kleinere ponies die ook een lagere gewichtslimiet kennen voer je gewoon ook een maximale lengte in. En dan neem je de lengte (of lager als dat sowieso beter is voor de pony) die past bij een normale BMI bij die gewichtslimiet.
Knappe 15-jarige die kans ziet haar lengte te beinvloeden...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 08-10-22 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:31

Ehm, volgens mij zijn ze niet de eerste manege die dit doet, dus ik ben een beetje verbaasd dat dit bericht op de voorpagina staat.