Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:08

Cayenne schreef:
Maar respecteer daarbij ook de regels.
Dus niet mountainbiken of hond los wanneer het niet is toegestaan.

Ja als een stuk meer mensen de regels zouden respecteren zou dat al ontzettend veel ergernissen schelen van een hele grote groep gebruikers van de natuur en niet te vergeten het wild wat er leeft.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:45

Mensen zouden zich vooral eens niet zo aan elkaar moeten ergeren.

Ja ik reed van de week in het bos ook weer eens bijna op een mtb'er op ons pad. Paard schrok zich kapot. Mtb'er ook.

En ja, loslopende honden kunnen echt wel vervelend zijn. Maar ik stap af als ik het niet vertrouw en ik heb een hele lange zweep bij mij en daar deel ik mij uit als de hond richting het achterbeen gaat lopen vervelen.
Los mogen ze toch al niet in het bos.

Maar negen van de tien mensen zijn als je zelf vriendelijke blijft ook goed te doen en daarna geniet ik weer verder.

De enkele chagerijnig kijk ik gewoon ff net zo chago aan en wens hem/haar een hele fijne dag.

Iedereen wil genieten van de natuur en met zoveel mensen en belangen geeft dat soms wrijving. Door elkaar wat te gunnen en aan te passen blijft het toch gezellig is mijn motto. :D

Marije_jiplover

Re: Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:48

Precies dat, @Sunnda!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:22

Wat wel ook leuk zou zijn, is dat routes ook echt kloppen. Wat ik echt super frustrerend vind, dan ben je op een ruiterpad, kom je op een kruising en op 3 paden mag ik niet in en op de 4e kom ik net vandaan… wtf? Had ik met een helicopter daar gedropt moeten worden ofzo? En echt midden in het bos.. heel irritant. Of aan het eind van je rode route ineens een mega groot hek tegenkomen. Maar als je terug gaat, staat nergens aangegeven welke kant terug naar de parkeerplaats is.. dus dan is het Google maps erbij en dan maar hopen dat je goed gaat enzo. Op dat soort momenten ga ik ook wel illegaal over paden heen, zeker als ik al 3,5 uur in het zadel zit en omrijden zeker nog 45 minuten gaat kosten. Klaar einde.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:28

Sanet schreef:
Wat wel ook leuk zou zijn, is dat routes ook echt kloppen. Wat ik echt super frustrerend vind, dan ben je op een ruiterpad, kom je op een kruising en op 3 paden mag ik niet in en op de 4e kom ik net vandaan… wtf? Had ik met een helicopter daar gedropt moeten worden ofzo? En echt midden in het bos.. heel irritant. Of aan het eind van je rode route ineens een mega groot hek tegenkomen. Maar als je terug gaat, staat nergens aangegeven welke kant terug naar de parkeerplaats is.. dus dan is het Google maps erbij en dan maar hopen dat je goed gaat enzo. Op dat soort momenten ga ik ook wel illegaal over paden heen, zeker als ik al 3,5 uur in het zadel zit en omrijden zeker nog 45 minuten gaat kosten. Klaar einde.

Dat heb ik zelfs als wandelaar al last van. :')
Hoe moeilijk kan het zijn om weg bewijzering te maken denk ik altijd. :P

Ps: topo app gebruiken helpt enorm.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:49

Ik ben vooral heel verbaasd hoe slecht sommige honden luisteren.

Laatst kwam er eentje aangerend, sprong over het wildrooster heen en bleef een poosje voor zijn baas wegrennen om mijn paard heen.

Nou is die van mij echt enorm braaf, dus ik blijf altijd rustig staan. Maar ik denk wel dat als er echt eens eentje in haar staart hangt of naar de achterbenen grijpt ze een flinke trap uit zal delen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:57

Dat is echt opvoeding, en onderhouden. Mensen reageren vaak dat een fluitje (zo een als waar mijn hond op voor komt) zo handig is. Uhm ja, dat is het ook. Maar dat moet je trainen. En bijhouden. En daar gaat het vaak mis.

Wbt routes, dat klopt idd vaak van geen kanten. Maar aan de andere kant, ik vind in de natuur lopen met overal bordjes ook af doen aan de ervaring. Op Planken Wambuis bij Ede hebben ze diverse wandelroutes aangegeven met grote keien met een kleurtje erop. Dat staat al veel leuker als die bordjes. Bovendien is een kei veel minder makkelijk te verstoppen, en het rot niet weg zoals paaltjes helaas wel doen binnen een aantal jaar. Je hoeft hooguit af en toe de verf wat aan te stippen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:18

verstijnen schreef:
Ik loop 6 dagen in de week met mijn hond in het bos. Hij loopt altijd los, ook waar dat niet mag.

Op momenten dat ik een paard, fietser, auto of wat ik ook tegenkom ga ik netjes aan de kant. Bij het passeren van een paard doe ik mijn hond altijd aan de lijn. Als er een situatie ontstaat in het bos waardoor ik het niet vertrouw doe ik hem enkele meters aan de riem en daarna mag hij weer los.

Waarom doe je je hond niet gewoon aan de lijn? Echt heel stom vind ik dit, sorry dat ik het zeg. Het staat niet voor niets op de borden.
Er zit ook wild in het bos dat last heeft van honden.
En als ik een onoverzichtelijk bochtje om kom rennen en er loopt weer eens een hond los ben ik echt not amused.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:20

Wel een vermakelijk topic.
De titel "hoe sociaal ben jij in de natuur".
Negentig procent van de inhoud "hoe asociaal is iedereen behalve ik in de natuur".... _O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:03

Moet zeggen dat hier in het bos de routes wel duidelijk staan aangegeven.
MTB plaatje met fiets
Wandelaars: geel of rode paaltjes
Ruiterpad: witte paaltjes met daarop een hoefijzer (al vonden sommige onverlaten het normaal om alle hoefijzers te stelen).

Honden mogen er niet los, staat ook duidelijk aangegeven. Maar nog genoeg mensen die er asociaal maling aan hebben en hun hond er gewoon los laten lopen.
Al heel wat reeën verongelukt (doordat ze het bos de weg opgejaagd worden) en doodgebeten.
Maar altijd een gevalletje, doet hij anders nooit.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:06

Ik let denk ik te weinig op andere mensen, ik lees hier alleen maar negatieve ervaringen en heb ze zelf amper.. :=
Ik neem dan geen pony of hond (meer) mee de natuur in, die zijn beide met pensioen :+ maar ik heb wandelend of fietsend echt amper last van andere mensen, haha! Zeg altijd gewoon goeiedag tegen wie ik maar tegenkom, wordt ook wel eens bijna van de sokken gereden maar ik kijk altijd goed om me heen voor een MTB pad te kruisen... Misschien scheelt het dat ik vaak m'n camera bij me heb, dat mensen zich dan een beetje verplicht voelen zich te gedragen? :')

Als ik ergens op paarden zit te wachten (voor foto's) en er onopgevoede honden loslopen, dan zeg ik wel eens "er komen straks een heleboel paarden aan hoor, misschien moet u ze maar even aanlijnen" maar willen ze dat niet; prima, niet mijn probleem.

Dat van die wc papiertjes vindt ik wel vreselijk, hier op mijn "vaste" plekje mis ik ook echt wel een vuilnisbak of zo, daar liggen vaak hondenpoepzakjes met inhoud langs het pad omdat men het opruimen tot daar aan toe vindt maar niet een kwartier met zo'n zakje wil lopen...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:46

_l_amanda_l_ schreef:
Ik let denk ik te weinig op andere mensen, ik lees hier alleen maar negatieve ervaringen en heb ze zelf amper.. :=
Ik neem dan geen pony of hond (meer) mee de natuur in, die zijn beide met pensioen :+ maar ik heb wandelend of fietsend echt amper last van andere mensen, haha! Zeg altijd gewoon goeiedag tegen wie ik maar tegenkom, wordt ook wel eens bijna van de sokken gereden maar ik kijk altijd goed om me heen voor een MTB pad te kruisen... Misschien scheelt het dat ik vaak m'n camera bij me heb, dat mensen zich dan een beetje verplicht voelen zich te gedragen? :')

Als ik ergens op paarden zit te wachten (voor foto's) en er onopgevoede honden loslopen, dan zeg ik wel eens "er komen straks een heleboel paarden aan hoor, misschien moet u ze maar even aanlijnen" maar willen ze dat niet; prima, niet mijn probleem.

Dat van die wc papiertjes vindt ik wel vreselijk, hier op mijn "vaste" plekje mis ik ook echt wel een vuilnisbak of zo, daar liggen vaak hondenpoepzakjes met inhoud langs het pad omdat men het opruimen tot daar aan toe vindt maar niet een kwartier met zo'n zakje wil lopen...

Hier in het bos en bij de parkeerplaats hebben ze juist alle prullenbakken noodgedwongen weg moeten halen. Omdat het voor vele een vrijbrief leek om hun afval (incl grofvuil) te dumpen.
Dit vertelde de boswachter toen we het erover hadden dat er overal zoveel troep lag en ik vroeg waarom er geen vuilnisbakken meer stonden.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:57

@ kiki1976 inderdaad, dat vuil dumpen zie je zo snel. Jammer dat om die reden inderdaad de bakken weg moeten omdat men niet de juiste plaatsen daarvoor opzoekt.
Erger ik mij niet alleen in de bossen aan hoor, hier in de wijk zie ik het ook genoeg. Jammer nog nooit heterdaad zien gebeuren, anders had ik het met mijn sleutel graag de prullenbak voor ze geopend op dat moment voor de zak, maar in de natuur zie ik bij mijn rondje genoeg vuil helaas. Wel naar buiten mee kunnen nemen, maar terug naar huis of goed in de prullenbak is moeilijk.

Ik heb het geluk dat ik vaak op tijden kan gaan wanneer het minder druk is, maar echte vervelende dingen nooit echt mee gemaakt. Alleen dat breed uit naast elkaar op het pad blijven lopen en dat ik haast de bosjes in moet duiken, vind ik lastig om mee om te gaan. Dat is wat ik vaak tegen kom en af en toe een koe midden op het pad in Drenthe, maar dat is een ander verhaal.xD

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 23:16

Gelukkig kom ik over het algemeen sociale mensen tegen in het bos.
Alleen heb je hier geen paden voor 1 doelgroep. Net de grens over zijn er vrij veel ruiterpaden die ook MTB-paden zijn. Aan deze kant van de grens moet je als ruiter ook je paden delen met wandelaars. Ik las in het artikel dat ze vinden dat er duidelijk met zijn op wat voor pad je zit maar in hoeveel gebieden heb je ook paden die maar voor 1 doelgroep bestemd zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:07

Hier zijn alleen de mtb paden voor 1 doelgroep. En mogen mtb'ers ook niet van de paden afwijken. Ruiters mogen alleen op de ruiterpaden, maar je mag ook op de ruiterpaden wandelen. Op de Veluwe lopen veel wandelroutes deels over ruiterpaden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:16

Ik merk dat juist hier in de bossen dat de mensen van buitenaf zich beter aan de regels houden dan de inwoners van de plaats zelf. Ruiters en menners die op de gewone wandelpaden aan het rijden zijn terwijl de route voor hun er net naast loopt.
De fietsers gaat steeds beter, roepen je even aan als ze je van achter benaderen, dat is wel eens anders geweest. Bedank ze dan ook altijd daarvoor.
Baasjes met hun honden is heel wisselend. Weet meestal wel een rustige plek te vinden. Terwijl juist in het losloopgebied voor de honden veel eigenaren zijn te vinden die totaal geen verantwoording nemen voor hun hond wat het er niet gezelliger op maakt.
Zelf probeer ik wel de regels te volgen, zet heus wel eens 1 stap naast het pad als ik dan beter bij die paddenstoel kan komen om m op de foto te zetten maar ook dan let je op of je niets plet. Maar acties zoals pas dat een wolf of een vos compleet wordt omringd door mensen nee dat gaat me te ver. Dan heb je geen respect meer voor de natuur maar gaat het om je eigen ding.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:28

Bij ons, op de Veluwezoom, mogen de wandelaars (bijna) overal lopen, op bijna alle paden dus, niet van de paden af, uiteraard!
Ruiters uitsluitend maar niet exclusief op ruiterroutes, MTB'ers uitsluitend op MTBroutes, waarvan een aantal stukken wel exclusief voor MTB'ers zijn, daar mogen de wandelaars dus niet.
Maar grote delen van de MTBroutes lopen ook over gecombineerde paden, deels gecombineerd met ruiterroute en wandelpad.

Ruiterroutes lopen ook deels door hondenlosloopgebied.

Het is dus echt een kwestie van samen rekening houden met elkaar.

En mijn ervaring is dat dat vaker goed gaat dan niet goed.
Veel hondeneigenaren roepen de hond direct bij zich wanneer ze je zien.
Moeten ze je dus wel zien, dus niet in volle galop een bochtje om stormen op het losloopgebied, dat is niet handig.
En zelfs de best luisterende hond heeft wel eens bananen in zijn oren, dus als ik zie dat een baasje zijn best doet om een hond tot de orde te roepen, ben ik ook best bereid even te blijven wachten tot dat is gelukt.

Mijn ervaring is dat je daarmee over en weer begrip kweekt.

Heb ook wel eens de vraag gekregen of een jonge hond (aangelijnd) even wat dichterbij mijn paard zou mogen komen, omdat hij dat nog nooit gezien had.
Aangezien mijn pony dat niet zo boeit, vond ik dat prima.

En er zijn ook momenten dat ik de route over het losloopgebied dus niet pak.
Op zo'n prachtige zonnige herstzondag als gisteren weet ik dat het daar super druk is.
Net als de gebieden binnen een straal van zo'n 2 km rond grotere parkeerplaatsen.

Dus als ik dan rustig wil rijden, ga ik bijvoorbeeld rond etenstijd, óf ik kies een minder gangbare route.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:22

Wat veel negatieve ervaringen.... wat jammer om te lezen.

Hier ook wel negatieve maar zeker ook positieve ervaringen. Zo hebben wij als ruiters eens de ambulance opgehaald voor een MTB die gewond was geraakt. Hebben MTB ons de weg gewezen. Worden er hekken open gehouden voor elkaar, elkaar netjes begroet en complimenten naar elkaar geuit.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:47

Ik doe even een positieve ervaring.

Er zijn bij ons in het bos duidelijke routes voor MTB'ers en ik kom ze eigenlijk zelden buiten die routes tegen. Op die routes mag je met paard niet komen en dat vind ik logisch. Sommige stukken zijn gedeelde routes (mens / paard / MTB) en daar houdt over het algemeen iedereen goed rekening met elkaar. Ik groet altijd iedereen vriendelijk vanaf mijn paard en heb eigenlijk zelden gedoe gehad. Ik moet ook vaak door hondenlosloop gebied en mensen pakken eigenlijk altijd hun hond bij zich als er paarden aankomen.

Er is 1 ruiterroute in het bos en verder mag je overal rijden wat geen gemarkeerd wandel / fietspad is. Ik hou altijd aan dat alle dubbelsporige paden prima zijn en de kleine wandelpaadjes laat ik dan met rust als er bordjes bij staan. Zo is er altijd voldoende ruimte om te passeren en meestal vinden mensen het juist heel leuk als je voorbij rijdt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:54

Kuggur schreef:
Wel een vermakelijk topic.
De titel "hoe sociaal ben jij in de natuur".
Negentig procent van de inhoud "hoe asociaal is iedereen behalve ik in de natuur".... _O-

Dat was ook mijn idee bij het lezen. De ander is altijd de asociale, terwijl juist elke groep overlast geeft of kan geven aan de ander :+ Ik geloof ook niet dat iedereen hier zich altijd zo sociaal gedraagd. Als je op bokt al leest dat mensen geen zin hebben om continu te stappen als ze andere mensen, paarden of honden tegenkomen want dan stappen ze de hele rit alleen. Dat is dus al niet sociaal. Sociaal is ook wat anders als je strikt aan de regels houden, soms mag iets wel maar is het niet sociaal om te doen.

Nu ben ik ook echt niet altijd zo sociaal in de natuur. Het verschilt ook wel enorm wat je sociaal noemt. Ik zeg gedag tegen mensen, help ze waar nodig en ga niemand aanspreken op iets dat niet mag als niemand er last van heeft. Dat moeten ze zelf maar weten, ik geloof ook niet dat iemand nooit iets fout doet.
Met hond kom ik juist niet in losloopgebieden, omdat de meeste mensen en honden die ik daar tegenkom een compleet ander beeld van sociaal hebben als mijn hond en ik. Dat ontwijk ik dus, ook al mag ik daar lopen en mag ik mensen aanspreken op hun gedrag. Maar dat vind ik niet leuk, dus zoek ik andere plekken. Daarentegen loopt hond op sommige andere plekken wel los als het rustig is. Zodra ik mensen zie gaat hij aan de lijn en hij blijft keurig op de paden. Maar ook aan de lijn moet hij op de paden blijven. Dat is het idee juist vaak van een regel, dus ook aan de lijn is het niet de bosjes in. De smalle wandelpaadjes dwars door de begroeiing neem ik in bepaalde seizoenen niet met de hond, ook al mag dat aangelijnd. Dat vind ik te verstorend. Ook tijdens de schemering kom ik niet in het bos
Maar met paard kom ik wel eens op fietspaden als er geen ruiterpad is en verder alleen een weg. Dat hoort ook niet en zullen veel mensen wel doen.

Ik kom ook maar weinig situaties tegen zoals hier besproken worden, gelukkig. Juist gewoon heel soepel, zelfs als iemand iets doet wat niet mag. Verdwaald of afsnijden. Ik kom vaker mensen tegen die heel lief willen meedenken, maar daardoor hele rare dingen doen wat paard spannend vindt. Dat is lachen samen en vaak een leuk gesprekje en daarna allemaal blij weer door. Het enige wat ik de laatste tijd meegemaakt heb is een groep ruiters die het in stap passeren niet snapten. De voorste stapte, de rest bleef draven en toen de 1e voorbij was galopeerde die weg en de rest dus ook. Dat is 1 ding in een hele lange tijd.

Gewoon rekening met elkaar houden. Geen overlast is het belangrijkste en daar moet iedereen aan meewerken. Dat iets mag wil niet zeggen dat het ook sociaal is, dus iedereen moet geven en nemen zodat we allemaal van de natuur kunnen blijven genieten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:05

Gisteren met mennen ook een vermakelijke situatie: twee mensen met electrische huurscooters die een breed zandpad volledig blokkeerden (waar ik eigenlijk heen wilde/moest, want dat is de menroute). Op het fietspad ernaast twee mensen met gewone fietsen, die het doorgaande zandpad (waar ik recht op aan reed) volkomen blokkeerden. Op dat doorgaande zandpad komt een ruiterpad uit waar ik dan dus maar op mikte (waar je normaalgesproken met een wagen eigenlijk net niet lekker door kunt, vandaar dat de menroute over het brede zandpad gaat) en daar stonden 4 wandelaars precies voor. Kortom, op een breed kruispunt waar twee auto's elkaar makkelijk zouden kunnen passeren, kon ik geen kant op :))

Meneer met de fiets had me overigens totaal niet gezien en ging na aanroepen met excuses heel snel opzij, de wandelaars voor het ruiterpad duurde iets langer, en daar moest ik ook nog een fietser voorlaten die eigenlijk niet voorlangs durfde, dus dat was ook nog even onhandig.

Geen onvertogen woord gevallen, maar echt, hoe 4 man met fietsen/scooters het voor elkaar krijgen twee paden compleet te blokkeren (om de fietsknooppuntborden te lezen) en totaal niet opletten wat ze doen was wel weer vermakelijk...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:24

Ibbel schreef:
Geen onvertogen woord gevallen, maar echt, hoe 4 man met fietsen/scooters het voor elkaar krijgen twee paden compleet te blokkeren (om de fietsknooppuntborden te lezen) en totaal niet opletten wat ze doen was wel weer vermakelijk...

Die gingen dus totaal op in wat ze aan het doen waren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:17

Bij mij zijn het niet specifieke doelgroepen waar ik last van heb, maar uit elke groep wel een Ei dat zijn/ haar iq op de keukentafel heeft laten liggen.

De mevrouw die zonder enige vorm van actie ondernemen toekijkt hoe haar grote hond vol gas op mijn pony afrent om mee te spelen. Ik heb tegenwoordig bij zulke honden mn zweep alvast hoog om ze een mep te verkopen. Tot nu toe heeft iedere hond dit dreigement serieus genomen.
De MTB die denkt op de olympische spelen te zijn, en mn pony rakelings passeerd, zodat ze daarna van schrik zijn collega bijna van de fiets tikt.
De groep ruiters die mijn pony in galop willen passeren, en het dan raar vinden dat ze over de flos gaat.

Mij interesseert het niet zo of iedereen wel op het juiste pad zit, als we het voor elkaar beetje veilig houden vind ik dat goed genoeg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:32

Gelukkig zijn de keren dat het prima gaat in 't bos bij mij nog ruim meer dan de akkefietjes die ik heb gehad. Al blijven die laatste wel langer bij helaas :')

Zelfs in het Amsterdamse Bos waar het wemelt van de niet luisterende flat hondjes gaat het meestal zonder asos := Ook dan doet 't gros van de baasjes z'n best hun beestje weer bij zich te krijgen, en staan wij ff stil zodat ze de tijd en ruimte hebben.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:50

Hier zat ik ook op een niet men/ruiterpad op deze foto. Maar anders eindig ik met de menkar op een plek waar ik niet door heen pas (is 1 enkel menpad die eindigt in niks). Zolang het een voldoende breed zandpad is, maakt er hier niemand een probleem van. Wij groeten vriendelijk alle wandelaars en zij vinden dit meestal alleen maar leuk om te zien.
Afbeelding

Dus hier eigenlijk voornamelijk positieve ervaringen met andere bosgebruikers. Ik vind alleen kruisingen met mtb paden lastig, want die remmen eigenlijk nooit af waardoor mijn pony's soms bijna hun hoofd kwijt zijn. Bij mij scheelt het ook wel dat we zo klein zijn. Tweespan zelfs nog smaller dan enkelspan.