Paardeneigenaren, wees alert op eikels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paardeneigenaren, wees alert op eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 07:11

Ik heb een keer bloed laten trekken tijdens het eikelseisoen omdat ik ondanks wegruimen en draadjes spannen toch het idee had dat mijn paard er teveel at.
De nierwaarden waren totaal niet goed, gelukkig echter nog op tijd erbij.
Looizuur stapelt niet, maar het maakt o.a. de darmwand kapot vanaf bepaalde hoeveelheden.
Looizuur is een tannine maar tannine is niet perse looizuur. (Net als met koe en zoogdier).

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:06

Wat vreselijk Rauwederouw! Heel veel sterkte Y;(
Ik voel wat je bedoelt helaas:
Mijn tinker staat momenteel ook kritiek... ;(
Voor het werk nog even paarden voeren en mijn tinker blijft liggen. De alarmbellen gingen meteen af! Hij kwam nog wel even overeind, maar zo stijf als een deur... meteen DA gebeld. Die dacht meteen aan Esdoorn vergiftiging, daar lijkt het heel sterk op. Maar we hebben geen Esdoorns in de buurt, dus moesten het wel de eikels zijn. Die zijn er in overvloed nu! Ook dopjes in de mest gevonden, dus mest nakijken kun je alvast zelf doen.
Hij heeft een sonde gehad om de opname te stoppen en pijnstilling, bloed is opgestuurd, daarvan waren de waardes oké, dus ik hoop dat we er op tijd bij waren. Als hij de nacht goed door komt kan ik weer wat rustiger ademhalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:05

Sterkte Sirocco...! :(:)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:10

Oh jeetje sterkte sirocco

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:43

Dit is de periode dat mijn man onder de cliënten heel veel eikel vergiftiging heeft.

Wij hebben paden om onze weides heen zodat de paarden niet bij de eikels kunnen komen. Een paar weken geleden veel wind gehad dus de paden dicht.
Helaas zijn er maar weinig paarden die een eikel vergiftiging overleven.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:00

Na de vreselijke berichten hier de eikenboom afgezet.. Mijn haflinger is wat sloom gister en vandaag, niet erg maar meer dan normaal. Kan ook het weer zijn maar vind het nu wel spannend.
Ze blijven hier ook gewoon doorzoeken naar eikels, het instinct is soms ver te zoeken.
Veel sterkte voor degene die er al mee te maken hebben.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:38

We waren er op tijd bij gelukkig! Siroc is weer opgeknapt *\o/* Ik had al bijna afscheid genomen, zo slecht was hij, ook de dierenarts vond het heel ernstig. Maar wat een bikkel is het <3

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:28

xsiroccox schreef:
We waren er op tijd bij gelukkig! Siroc is weer opgeknapt *\o/* Ik had al bijna afscheid genomen, zo slecht was hij, ook de dierenarts vond het heel ernstig. Maar wat een bikkel is het <3

Ooh wat goed!! *\o/*

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:08

Ik lees op sommige websites dat bruine eikels niet erg zijn... Wat is nu waar? Alleen de groene eikels slecht of.. ?

En hoe zit het met eikenboom/eikenbast afknabbelen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:05

Bruine eikels hebben veel minder looizuur, maar als je paard loopt te stofzuigen zou ik nog steeds oppassen. Een paar bruine eikels is niet schadelijk.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:38

Sterkte voor een ieder wie hier zijn paard verloren of ziek aan heeft.

Mijn paard is ook zeer gefocust op eikeltjes. We hebben delen van ons paddock paradise afgezet, omdat hij anders hele dagen loopt te stofzuigen.

Ik las in dit topic al over het inzetten van varkens. Let hier ook mee op, want groene eikels zijn voor varkens ook gewoon super giftig. Ik sprak pas een paardenarts die haar eigen 2 varkens verloren was aan het eten van groene eikels.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:28

Veel sterkte Rauwerouw.

Fijn dat je er op tijd bij was xsiroccox

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:12

Dankje Sizzle

Sterkte hier voor een aantal bokkers :knuffel:

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:20

Wij hebben nog nooit zoveel eikels gehad als dit jaar. Eerder was het geen probleem. De boom staat precies op een kruispunt tussen de stallen, de paddocks en de bak. Als de doorgangen naar de stal dicht zijn, zouden er praktisch geen eikels bij de paarden komen. Tot dit jaar. Er is zo'n ontzettende overvloed aan eikels. Ik vind ze overal. Ze stuiteren/rollen door tot in de gekste plekken, verder dan ik voor mogelijk hield. Eerder had ik niet het idee dat de paarden er iets op uit deden, nu zoeken vooral de jaarlingen bloedfanatiek naar eikels. Ik snap er ook weinig van dat ze het zo lekker vinden als het giftig voor ze is. Ze hebben onbeperkt hooi en gras, toch zoeken ze alle hoekjes en gaatjes af of er ergens nog iets ligt. We harken/vegen het 2x per dag weg, maar het regent doorlopend eikels, dus ze krijgen ongetwijfeld nog best wat binnen. -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:27

Ingrid_92 schreef:
Sterkte voor een ieder wie hier zijn paard verloren of ziek aan heeft.

Mijn paard is ook zeer gefocust op eikeltjes. We hebben delen van ons paddock paradise afgezet, omdat hij anders hele dagen loopt te stofzuigen.

Ik las in dit topic al over het inzetten van varkens. Let hier ook mee op, want groene eikels zijn voor varkens ook gewoon super giftig. Ik sprak pas een paardenarts die haar eigen 2 varkens verloren was aan het eten van groene eikels.

Ben lid van varkens groepen en de meesten weten dat. Zijn er vaak net zo gek op als op hun hond, kat, paard etc.

Maar varkens zijn vaak ook heel selectief. Die van ons iig wel. Als ik mn hangbuikzwijntje een eikeltje aanbiedt met een vlekje, beschadiging of gaatje spuugt ze die weer uit.
Sowieso zijn ze heel handig met hun mond en spugen de dopjes uit, schilletjes liggen op de grond en alleen binnenste wordt opgegeten.

Ruim dus alsnog veel afval op.

De kune kune eet ze, maar stopt ook vaker. Hangbuikzwijntje komt er erg van aan, dus ruim sws wel alles op wat ik tegenkom, anders ontploft ze.

Bij Akkervarken worden eikels ingeleverd tegen geld en eten ze er bergen van. Maar die hebben een ander en ik vermoed ook korter leven.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:32

_Lorette_ schreef:
Wij hebben nog nooit zoveel eikels gehad als dit jaar. Eerder was het geen probleem. De boom staat precies op een kruispunt tussen de stallen, de paddocks en de bak. Als de doorgangen naar de stal dicht zijn, zouden er praktisch geen eikels bij de paarden komen. Tot dit jaar. Er is zo'n ontzettende overvloed aan eikels. Ik vind ze overal. Ze stuiteren/rollen door tot in de gekste plekken, verder dan ik voor mogelijk hield. Eerder had ik niet het idee dat de paarden er iets op uit deden, nu zoeken vooral de jaarlingen bloedfanatiek naar eikels. Ik snap er ook weinig van dat ze het zo lekker vinden als het giftig voor ze is. Ze hebben onbeperkt hooi en gras, toch zoeken ze alle hoekjes en gaatjes af of er ergens nog iets ligt. We harken/vegen het 2x per dag weg, maar het regent doorlopend eikels, dus ze krijgen ongetwijfeld nog best wat binnen. -O-

Hier hetzelfde, stukken afgezet en aan het harken maar er valt zo veel dat het niet bij te houden is.
Hoop maar dat alle overgebleven eikels goed verdeeld worden over de 5 paarden zodat ze geen schade aanrichten.

Rauwerouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:01

Heel erg bedankt voor jullie medeleven!

Fijn dat andere er toch op tijd bij waren <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:31

Josien_ schreef:
_Lorette_ schreef:

Hier hetzelfde, stukken afgezet en aan het harken maar er valt zo veel dat het niet bij te houden is.
Hoop maar dat alle overgebleven eikels goed verdeeld worden over de 5 paarden zodat ze geen schade aanrichten.

Hier ontkom ik er ook niet echt aan. Ik woon midden in het bos met eikenbomen. Gelukkig niet meer in de paddocks en weiland zelf maar wel erom heen. Ik heb geprobeerd steeds zoveel mogelijk weg te halen maar uiteraard wordt er nog steeds dagelijks gesnoept. Het hooi gaat nog wel schoon op, dus het is niet zo dat ze niets anders meer eten. Om ze nou 24/7 binnen te houden voor een x-aantal weken lijkt me ook niet gezond, dus ik hoop er maar het beste van. Zorg in deze periode wel altijd voor wat gezonde extra's voor de darmen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:39

_Lorette_ schreef:

Zo herkenbaar. Hier staat er ook 1 achter de stallen. Andere jaren geen last van gehad maar dit jaar is het echt heel erg. Inderdaad: ze stuiteren zo van het dak, al dan niet via de overvolle dakgoot overal heen. 1 Stuk kon ik afzetten maar het andere niet. Dus iedere dag als gekke henkie eikels rapen. Makkelijk een kilo per dag. Eikenbomen en ik zijn steeds minder vriendjes....

Eerst al een kleintje naast de stallen gekapt ivm eikenprocesie rups (en netjes iets anders er voor terug gezet) nu dit weer.....

Ik weet niet of ze het echt graag eten maar het aanbod is zo wel erg groot. Die gok neem ik niet.

Maar het goede nieuws: het einde lijkt hier in zicht (na een maand eikels rapen)