Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mkango schreef:Pareltjes schreef:Als er twee takken van sport zijn die al kritisch naar zichzelf kijken, zijn het de draf- en rensport. Ik snap oprecht niet waarom het altijd die twee zijn die alle bagger over zich heen krijgen, terwijl ik echt tien keer liever op een renstal zou staan als paard dan op een dressuur- of springstal. Er valt genoeg te verbeteren en te winnen, maar ik zou morgen weer rustig aan het werk gaan op een renstal. Een vriendin die als dressuurgroom gewerkt heeft, zou ervoor passen om weer in een omgeving te moeten werken waar er zoveel paardenleed is als op de plekken waar zij gewerkt heeft. Allebei hebben we niet voor de minste namen in onze respectievelijke disciplines gewerkt.Sorry maar de draf en rensport mogen best eens kritisch naar zichzelf kijken. Dat geldt mijns inziens voor alle takken van paardensport. Een verbod gaat me te ver maar invoering van de laatste nieuwe inzichten is bij een groot aantal paardensporters toch echt geen overbodige luxe. En juist hierom floreren extreme actie groepen. We moeten kritisch naar onze sport en gebruik kijken. Dat er dan heilige huisjes omver gaan is onvermijdelijk.
kamsel schreef:Ik bedoel ook meer hier op Bokt. Als de gemiddelde dressuurruiter een renpaard zou rijden zoals ze hun dressuurpaarden rijden, gaan ze maar één kant op en dat is omhoog en achterover.Ik snap het wel, de draf- en rensport zijn in NL niet zo groot als de andere disciplines. Als je iets wil verbieden, kun je daar het makkelijkst beginnen….
En van daaruit verder gaan..
janouk schreef:In het kader van: vraag het de trainer van Madness, zal ik jullie vragen voor leggen aan Madness zijn trainer, Jack Mollema.
Ik heb al een aantal vragen opgeschreven. Ik zal hem om antwoord vragen en het hier plaatsen.
Dus nog meer vragen, laat het mij weten.....
En je bent altijd welkom op de koers om van dichtbij de koers en de paarden mee te maken.
Mkango schreef:Pareltjes schreef:Als er twee takken van sport zijn die al kritisch naar zichzelf kijken, zijn het de draf- en rensport. Ik snap oprecht niet waarom het altijd die twee zijn die alle bagger over zich heen krijgen, terwijl ik echt tien keer liever op een renstal zou staan als paard dan op een dressuur- of springstal. Er valt genoeg te verbeteren en te winnen, maar ik zou morgen weer rustig aan het werk gaan op een renstal. Een vriendin die als dressuurgroom gewerkt heeft, zou ervoor passen om weer in een omgeving te moeten werken waar er zoveel paardenleed is als op de plekken waar zij gewerkt heeft. Allebei hebben we niet voor de minste namen in onze respectievelijke disciplines gewerkt.Sorry maar de draf en rensport mogen best eens kritisch naar zichzelf kijken. Dat geldt mijns inziens voor alle takken van paardensport. Een verbod gaat me te ver maar invoering van de laatste nieuwe inzichten is bij een groot aantal paardensporters toch echt geen overbodige luxe. En juist hierom floreren extreme actie groepen. We moeten kritisch naar onze sport en gebruik kijken. Dat er dan heilige huisjes omver gaan is onvermijdelijk.
Mkango schreef:kamsel schreef:Ik bedoel ook meer hier op Bokt. Als de gemiddelde dressuurruiter een renpaard zou rijden zoals ze hun dressuurpaarden rijden, gaan ze maar één kant op en dat is omhoog en achterover.Ik snap het wel, de draf- en rensport zijn in NL niet zo groot als de andere disciplines. Als je iets wil verbieden, kun je daar het makkelijkst beginnen….
En van daaruit verder gaan..
prompter schreef:Ik heb een aanvulling op het gebruik van de tongband. Mijn zelfgefokte draverhengst had een genetisch foutje dat “dorsal displacement of the soft palate” heet. Het komt er op neer dat het zachte verhemelte te ver naar voren is geplaatst waardoor de tong te ver achterin de mond kan komen bij inspanning en zo het strottenhoofd belemmert.
Dit is geconstateerd door een hier op bokt bekende DA (hij heeft een goede kliniek in het zuiden van het land) en die raadde ons aan om in de koers een tongband te gebruiken. Die zat los genoeg om heen en weer te kunnen bewegen, maar voorkwam dus dat de tong helemaal naar achteren kon glijden.
Het ziet er vervelend uit, dat ben ik met iedereen eens, maar het paard leek er geen hekel aan te hebben, je kon zijn tong altijd makkelijk pakken. Hij had hem dus niet om om te voorkomen dat hij zijn tong over het bit deed, dat deed hij nooit. Het was puur om te zorgen dat hij goed kon blijven ademen.
De tongband ging ook pas om vlak voordat hij de baan in ging, en als de koers was afgelopen was het ook het eerste wat ik weer af deed. Hij had hem dus hooguit een minuut of 10 om. Ik vond het vervelend, maar het paard was er daadwerkelijk mee geholpen. Hij wilde net zo graag winnen als het paard van Janouk en dat heeft hij dan ook meerdere keren gedaan.
Ik vind het oprecht goed dat misstanden worden aangepakt, koersen voor tweejarigen en de zweep mogen van mij direct worden afgeschaft (ook onder het zadel rij ik al zo’n 30 jaar zonder zweep en zonder neusriem op mijn dravers) maar Dier en Recht moet wel met echte argumenten komen, niet met filmpjes uit landen waar andere regels gelden dan hier in Nederland.
Palmera schreef:Pumpkinbroes schreef:(Geld)prijzen afschaffen binnen de paardensport zou een beter begin zijn.
Amen. Ga maar eens voor alleen een medaille of beker en eventuele onkostenvergoeding. En klaar. Gewoon eens zien wat er gebeurd.
Cer schreef:de vraag kan altijd zijn dat wanneer je spullen nodig hebt ter ondersteuning, hulp of correctie, of het paard dan wel geschikt is voor het doel.
Zijn de paarden die het niet nodig hebben, beter geschikt?
Daarnaast, sport met dieren, het gaat gewoon een ding worden...