Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:05

Ik denk, maar ik weet t niet zeker.. dat een neusriem veel oncomfortabeler is dan een tongding.. met een neusriem zet je t grootste deel van de schedel vast, met een tongding kan alleen de tong niet ver ingetrokken worden en over t bit gegocheld worden. Ze kunnen volgens mij wel gewoon nog tongflapperen als ze dat willen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:10

Wat het lastig maakt is dat de paarden enorm veel go hebben, de drive om te lopen. Zeker in een groep paarden. Misschien herkennen mensen dat van met een groep op buitenrit een stuk racen?

Dat maakt dat er al snel meer druk op een bit staat.

Wel rijden wij ook graag met een paar kilo in onze handen, juist ook om te voelen wat er in de tank zit en om te ondersteunen. Dus het is niet alleen de go, ook die manier van rijden is prettiger.

Dat is denk ik wel te trainen, ik bedoel niets is onmogelijk. Maar ik denk dat bepaalde bloedlijnen dan beter niet meer gebruikt kunnen worden, de races minder hard gaan en het een hele andere manier van opleiden vraagt.

Het is net zoiets als besluiten dat alle paardensporten vanaf morgen bitloos moeten: tuurlijk kan dat. Maar het niveau word anders, de fokrichting word anders en de training word anders.

Het is overigens ook niet zo dat alle dravers met tongenband lopen, dat wisselt ook. Je start inprincipe altijd zonder in de training. Maar als je een keer met 50 km per uur in een veld ligt en onbestuurbaar ben, dan doe je 'm toch om de volgende keer denk ik :o . Ik denk dat dat soort paarden dan in de toekomst eerder uit de races gehaald zullen worden en dat de flegmatiekere paarden over blijven :) .

Maar dat is allemaal koffiedik kijken uiteraard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:14

In het kader van: vraag het de trainer van Madness, zal ik jullie vragen voor leggen aan Madness zijn trainer, Jack Mollema.

Ik heb al een aantal vragen opgeschreven. Ik zal hem om antwoord vragen en het hier plaatsen.
Dus nog meer vragen, laat het mij weten.....

En je bent altijd welkom op de koers om van dichtbij de koers en de paarden mee te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:16

Uiteindelijk gaat t ook om t beeld, denk ik.. en de tijdgeest?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:17

Mkango schreef:
Pareltjes schreef:
Sorry maar de draf en rensport mogen best eens kritisch naar zichzelf kijken. Dat geldt mijns inziens voor alle takken van paardensport. Een verbod gaat me te ver maar invoering van de laatste nieuwe inzichten is bij een groot aantal paardensporters toch echt geen overbodige luxe. En juist hierom floreren extreme actie groepen. We moeten kritisch naar onze sport en gebruik kijken. Dat er dan heilige huisjes omver gaan is onvermijdelijk.
Als er twee takken van sport zijn die al kritisch naar zichzelf kijken, zijn het de draf- en rensport. Ik snap oprecht niet waarom het altijd die twee zijn die alle bagger over zich heen krijgen, terwijl ik echt tien keer liever op een renstal zou staan als paard dan op een dressuur- of springstal. Er valt genoeg te verbeteren en te winnen, maar ik zou morgen weer rustig aan het werk gaan op een renstal. Een vriendin die als dressuurgroom gewerkt heeft, zou ervoor passen om weer in een omgeving te moeten werken waar er zoveel paardenleed is als op de plekken waar zij gewerkt heeft. Allebei hebben we niet voor de minste namen in onze respectievelijke disciplines gewerkt.

Ik snap het wel, de draf- en rensport zijn in NL niet zo groot als de andere disciplines. Als je iets wil verbieden, kun je daar het makkelijkst beginnen….
En van daaruit verder gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:20

kamsel schreef:
Ik snap het wel, de draf- en rensport zijn in NL niet zo groot als de andere disciplines. Als je iets wil verbieden, kun je daar het makkelijkst beginnen….
Ik bedoel ook meer hier op Bokt. Als de gemiddelde dressuurruiter een renpaard zou rijden zoals ze hun dressuurpaarden rijden, gaan ze maar één kant op en dat is omhoog en achterover. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:29

janouk schreef:
In het kader van: vraag het de trainer van Madness, zal ik jullie vragen voor leggen aan Madness zijn trainer, Jack Mollema.

Ik heb al een aantal vragen opgeschreven. Ik zal hem om antwoord vragen en het hier plaatsen.
Dus nog meer vragen, laat het mij weten.....

En je bent altijd welkom op de koers om van dichtbij de koers en de paarden mee te maken.

Leuk. Ik heb nu geen vragen. Maar anderen wellicht wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:14

Antwoord van de trainer van Madness voor jullie

Bedankt voor jullie vragen. Ik leg het graag uit.

Ons uitgangspunt is dat wij het de paarden zo comfortabel mogelijk maken om de samenwerking tussen paard en pikeur mogelijk te maken. Als iets oncomfortabel is voor het paard, dan krijg je verzet bij het paard. En dat verstoort de twee eenheid tussen paard en pikeur en daarmee ook de prestaties die je samen neer kan zetten. Een paard kan alleen goed presteren, als het met respect behandeld wordt.

A. De elastische tongband.
Allereerst Madness loopt zonder tongband. Hij heeft dat niet nodig. Hij loopt op een enkel gebroken trensbit met leer omzoomd.

Wij gebruiken de tongband alleen als dat nodig is voor een paard om hem comfortabel in zijn mond te houden. De elastische band gaat soepel om de tong en houdt de tong op de natuurlijke plaats. Het paard heeft nog steeds alle bewegingsvrijheid voor de tong. Belangrijk dat het comfortabel zit en je geen verzet krijgt van het paard op de band. De band voorkomt dat het paard de tong over het bit doet. Onder de tong is he t erg gevoelig en een bit onder de tong geeft pijnlijke irritatie.
En net als voor ruiters geldt, dat een fijne verbinding met de mond van het paard, iets is waar je naar streeft.

B. Oorproppen
Een paard dat fit is, alert in de koers is, is gevoelig voor geluiden. Een paard is een vluchtdier. Door proppen in de oren, wordt het paard minder geprikkeld en blijft het rustiger. De keuze voor oorproppen is voor het comfort van het paard.

C. Oogkleppen. Niet iedere draver start met oogkleppen. Ook hier geldt dat de keuze voor oogkleppen afhangt van het paard. Het ene paard vindt het prettig om alles te zien, terwijl het andere paard rustiger is met oogkleppen. Wij kijken waar het paard zich het fijnst mee voelt en dat is dan de keuze.

D. Opzetbitje / check bit
Niet alle dravers lopen met check bit. Ook hier geldt dat we het alleen gebruiken voor de paarden die met het checkbit comfortabeler lopen. Madness heeft een checkbit in, afgesteld op de houding waarin hij het liefst loopt. Hij heeft graag deze steun om zijn hoofd in deze houding te houden. Het helpt hem balans te houden.
Sommige paarden vinden het check niet fijn, en daar gebruik je dat dus niet bij. Want je wil geen verzet, je wil harmonie. Comfort voor het paard om zo fijn mogelijk te lopen.

E. De zweep. Overmatig zweep gebruik wordt in onze sport streng afgestraft met hoge boetes. Een paard dat moe is en alles heeft gegeven, zal door zweepslagen echt niet harder gaan lopen. Het is niet eerlijk naar het paard toe. Zweepslagen werken dan juist averechts. Je wil een paard hebben dat graag koerst. Zweepslagen maken een paard angstig en dat komt de prestaties juist niet ten goede.

F. De paarden zijn atleten. We doen alles wat in ons vermogen is om de paarden naar hun zin te maken. Lichamelijk en mentaal, want happy horse is a happy athlete en dat geldt ook voor onze sport.

Als jullie meer vragen hebben, stel ze gerust.

Fijne avond en de groeten van Jacky Mollema en Madness

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:26

Zo, dat staat! Mooi antwoord en natuurlijk heeft hij gelijk met zijn opvatting dat je juist die twee eenheid wil en dat het paard zich top voelt en comfortabel→ want dan kan hij ook boven zich zelf uitstijgen.

IK zie aan de ondertekening door Madness dat hij het er mee eens is. +:)+

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:30

Fijne aanvulling. Alhoewel ik niet weet wat een checklist is… :x

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:45

Mkango schreef:
Pareltjes schreef:
Sorry maar de draf en rensport mogen best eens kritisch naar zichzelf kijken. Dat geldt mijns inziens voor alle takken van paardensport. Een verbod gaat me te ver maar invoering van de laatste nieuwe inzichten is bij een groot aantal paardensporters toch echt geen overbodige luxe. En juist hierom floreren extreme actie groepen. We moeten kritisch naar onze sport en gebruik kijken. Dat er dan heilige huisjes omver gaan is onvermijdelijk.
Als er twee takken van sport zijn die al kritisch naar zichzelf kijken, zijn het de draf- en rensport. Ik snap oprecht niet waarom het altijd die twee zijn die alle bagger over zich heen krijgen, terwijl ik echt tien keer liever op een renstal zou staan als paard dan op een dressuur- of springstal. Er valt genoeg te verbeteren en te winnen, maar ik zou morgen weer rustig aan het werk gaan op een renstal. Een vriendin die als dressuurgroom gewerkt heeft, zou ervoor passen om weer in een omgeving te moeten werken waar er zoveel paardenleed is als op de plekken waar zij gewerkt heeft. Allebei hebben we niet voor de minste namen in onze respectievelijke disciplines gewerkt.

Als je goed had gelezen had je kunnen lezen dat ik heb gezegd dat het voor ALLE takken van paardensport geldt. En het maakt niets uit, ren of dressuur stal. Ik kom uit de rensport en ben niet trots op zaken die ik daar heb gezien. Idem bij dressuurstallen en springstallen. De gemene deler in alle verschillende takken van sport is de mens. Waar de mens is en dik geld te verdienen of te verliezen valt worden paarden zeer regelmatig het “ kind “ van de rekening. We moeten niet net doen alles koek en ei is, er is gewoon veel shit...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:54

Mkango schreef:
kamsel schreef:
Ik bedoel ook meer hier op Bokt. Als de gemiddelde dressuurruiter een renpaard zou rijden zoals ze hun dressuurpaarden rijden, gaan ze maar één kant op en dat is omhoog en achterover. :D

Appels met peren vergelijken, gaat nergens over. Als de gemiddelde jockey een dressuurpaard moet rijden wordt het ook een “ dingetje”....

Daar waar de rensport de energie volledig en zoveel onbelemmerd voorwaarts op maximale snelheid wil, wil de dressuur de energie beteugeld opwaarts zien. Beide vergen uiterste inspanning en energie met verschil dat de één heel snel over veel bodem gaat en de ander heel langzaam over weinig bodem. Lijkt het me heel logisch dat beide disciplines het ook totaal verschillend moeten “ aanvliegen “ en vergelijkingen onmogelijk te maken zijn.
Of het een beter of slechter is is daarmee ook niet te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 23-09-22 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:54

Ik heb een aanvulling op het gebruik van de tongband. Mijn zelfgefokte draverhengst had een genetisch foutje dat “dorsal displacement of the soft palate” heet. Het komt er op neer dat het zachte verhemelte te ver naar voren is geplaatst waardoor de tong te ver achterin de mond kan komen bij inspanning en zo het strottenhoofd belemmert.

Dit is geconstateerd door een hier op bokt bekende DA (hij heeft een goede kliniek in het zuiden van het land) en die raadde ons aan om in de koers een tongband te gebruiken. Die zat los genoeg om heen en weer te kunnen bewegen, maar voorkwam dus dat de tong helemaal naar achteren kon glijden.

Het ziet er vervelend uit, dat ben ik met iedereen eens, maar het paard leek er geen hekel aan te hebben, je kon zijn tong altijd makkelijk pakken. Hij had hem dus niet om om te voorkomen dat hij zijn tong over het bit deed, dat deed hij nooit. Het was puur om te zorgen dat hij goed kon blijven ademen.

De tongband ging ook pas om vlak voordat hij de baan in ging, en als de koers was afgelopen was het ook het eerste wat ik weer af deed. Hij had hem dus hooguit een minuut of 10 om. Ik vond het vervelend, maar het paard was er daadwerkelijk mee geholpen. Hij wilde net zo graag winnen als het paard van Janouk en dat heeft hij dan ook meerdere keren gedaan.

Ik vind het oprecht goed dat misstanden worden aangepakt, koersen voor tweejarigen en de zweep mogen van mij direct worden afgeschaft (ook onder het zadel rij ik al zo’n 30 jaar zonder zweep en zonder neusriem op mijn dravers) maar Dier en Recht moet wel met echte argumenten komen, niet met filmpjes uit landen waar andere regels gelden dan hier in Nederland.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:59

prompter schreef:
Ik heb een aanvulling op het gebruik van de tongband. Mijn zelfgefokte draverhengst had een genetisch foutje dat “dorsal displacement of the soft palate” heet. Het komt er op neer dat het zachte verhemelte te ver naar voren is geplaatst waardoor de tong te ver achterin de mond kan komen bij inspanning en zo het strottenhoofd belemmert.

Dit is geconstateerd door een hier op bokt bekende DA (hij heeft een goede kliniek in het zuiden van het land) en die raadde ons aan om in de koers een tongband te gebruiken. Die zat los genoeg om heen en weer te kunnen bewegen, maar voorkwam dus dat de tong helemaal naar achteren kon glijden.

Het ziet er vervelend uit, dat ben ik met iedereen eens, maar het paard leek er geen hekel aan te hebben, je kon zijn tong altijd makkelijk pakken. Hij had hem dus niet om om te voorkomen dat hij zijn tong over het bit deed, dat deed hij nooit. Het was puur om te zorgen dat hij goed kon blijven ademen.

De tongband ging ook pas om vlak voordat hij de baan in ging, en als de koers was afgelopen was het ook het eerste wat ik weer af deed. Hij had hem dus hooguit een minuut of 10 om. Ik vond het vervelend, maar het paard was er daadwerkelijk mee geholpen. Hij wilde net zo graag winnen als het paard van Janouk en dat heeft hij dan ook meerdere keren gedaan.

Ik vind het oprecht goed dat misstanden worden aangepakt, koersen voor tweejarigen en de zweep mogen van mij direct worden afgeschaft (ook onder het zadel rij ik al zo’n 30 jaar zonder zweep en zonder neusriem op mijn dravers) maar Dier en Recht moet wel met echte argumenten komen, niet met filmpjes uit landen waar andere regels gelden dan hier in Nederland.

Even gechargeerd:

Voor mij mogen alle hulpmiddelen worden afgeschaft. Hulpmiddelen staan ten dienste van het gemak van de ruiter/ menner. Zelden tot nooit voor het gemak van het paard. Het verkort trainingstijden, het maakt het makkelijker voor minder getrainde mensen. 9 van de 10 keer is het voor het paard een beperking ivp verbetering. Daarin moet een gedachten verandering plaats vinden.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 02:19

Als ze dit lukt, de drafsport verbieden......
Dan is dit het begin van het einde.
Dan is er over 30 jaar geen paardensport meer in Nederland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 02:59

Het zit wel listig in elkaar, want dit is de intro voor de petitie op de site van Dier en Recht

https://www.dierenrecht.nl/drafsport-onsportief

Drafsport? Onsportief!
    21 september 2022

De drafsport kent een lange traditie van volksvermaak en competitie. Maar ook van dwang en dierenleed. Oogkleppen, snijdende bitten, een vastgebonden tong. Onbegrijpelijk dat dit in 2022 nog steeds mag. Wil jij ook een verbod op pijnlijke dwangmiddelen in de drafsport? Teken de petitie!

De oude Grieken en Romeinen deden het al. Met veel geknal van zwepen joegen ze paarden met strijdkarren door het zand. Voor het vermaak van mensen. En om hun kracht te tonen. In de huidige drafsport gaat het ook om paarden die op een renbaan tegen elkaar racen. De paarden trekken een karretje, een sulky, met daarin een rijder, de pikeur. Galloperen is verboden dus de pikeur laat het paard zo hard mogelijke draven. Wie als eerste finisht, wint.

Gokken en dwang
    Op het voorspellen van de winnaar wordt in de drafsport veel gegokt. Het gaat in deze sport dus om geld, veel geld soms. En dat maakt mensen fanatiek. Is een harde aanpak nodig om te winnen? Dan moet dat maar, zo lijken mensen op de baan te denken. Ze negeren daarbij de pijn van het paard.

Want wat is die harde aanpak? Om te beginnen worden de paarden getraind vanaf dat ze anderhalf jaar oud zijn. Hard leren draven is het enige dat ze doen, wat op zijn minst onnatuurlijk is voor een paard. Ze krijgen riemen om de benen en het hoofd wordt vastgebonden om te voorkomen dat ze overgaan tot galop. Daarnaast krijgen ze energierijk voer voor extra kracht, wat vaak maagzweren tot gevolg heeft. Oordoppen en oogkleppen belemmeren de zintuigen.

Vastgebonden tong
    Het paard krijgt meerdere bitten in de mond. Aan het ene zitten de teugels die de pikeur in handen heeft. Aan het andere een opzetteugel die het paard dwingt zijn hoofd rechtop te houden.

De bitten trekken aan de mondhoeken. Ze beschadigen het gehemelte en het tandvlees. Om te voorkomen dat het paard zijn tong gebruikt om de druk van het bit te verminderen, wordt de tong aan de onderkaak vastgebonden.

Wettelijke maatregelen
    Onvoorstelbaar dat dit nog mag! De landelijke paardensportbond KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) heeft wel regels die het welzijn van paarden tijdens wedstrijden waarborgen. Alleen: de drafsport valt hier niet onder. De Nederlandse drafsportorganisaties hebben hun eigen - veel minder strenge - regels.

Onacceptabel, vinden wij. Mensen vinden de drafsport misschien opwindend, het betekent vooral veel dierenleed. Dier&Recht wil dat er een einde komt aan dit leed. We willen wettelijke regels die alle paarden beschermen. Ook in de drafsport.

Teken de petitie!
    Wil jij ook een einde aan pijn en dwang in de paardensport? Teken de petitie!

Maar dit is de tekst van de petitie die geen woord rept over de drafsport.. Daar is het ineens paardensport over de gehele linie..

Petititetekst 'Stop pijn en dwang in de paardensport'
    Aan minister Carola Schouten,

Ik maak me grote zorgen over de trainingsmethodes en dwangmiddelen in de paardensport. Veel paarden worden onder druk gezet om te presteren, waarbij het gewenste gedrag op een zeer dieronvriendelijke manier wordt afgedwongen. Dit terwijl er andere, diervriendelijke methodes beschikbaar zijn. Het is absoluut noodzakelijk dat er snel paard-specifieke wetgeving komt om het welzijn van de dieren te waarborgen.

Paarden zijn sociale, intelligente dieren die, ook in de Nederlandse wet, een intrinsieke waarde hebben die los staat van hun nut voor de mens. Er dient een verbod te komen op dwang- en trainingsmiddelen die het paard pijn doen, verwonden of dwingen tot een onnatuurlijke houding. Hieronder vallen in ieder geval:

bitten
    smalle, snijdende of harde neusriemen
    hoofdstellen met hefboomwerking zoals ‘bosals’ en ‘hackamores’
    opzetteugels en bijbehorende opzetbitten
    hulpteugels en andere middelen waardoor het paard zijn hoofd niet vrij kan bewegen
    hulpmiddelen die de tong van het paard fixeren
    gewichten, kettingen, elastieken en ringen (met en zonder lood) aan en om de benen
    verzwaarde en dubbele hoefijzers
    fixerende staartlepels en oordoppen
    zwepen
    puntige sporen
    Zelfregulering faalt
    De pogingen tot zelfregulatie binnen de paardensportsector blijven al jarenlang zonder resultaat. De enige manier om de sector en paardeneigenaren aan te zetten tot diervriendelijke trainingsmethoden, is door middel van wetgeving. De huidige wetgeving is onvoldoende specifiek om het welzijn van paarden te garanderen.

Mijn oproep
    Als minister van Landbouw bent u verantwoordelijk voor het welzijn van paarden; ze hebben uw zorg nodig. Laat ze niet langer lijden onder pijnlijke dwangmiddelen. Ik vraag u om passende wetgeving en een verbod op de hierboven genoemde dwang- en trainingsmiddelen.

Ik roep u met klem op om snel actie te ondernemen!

Hoogachtend,

voor- en achternaam (worden automatisch ingevuld)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 03:02

Pumpkinbroes schreef:
(Geld)prijzen afschaffen binnen de paardensport zou een beter begin zijn.

Amen. Ga maar eens voor alleen een medaille of beker en eventuele onkostenvergoeding. En klaar. Gewoon eens zien wat er gebeurd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 05:23

Palmera schreef:
Pumpkinbroes schreef:
(Geld)prijzen afschaffen binnen de paardensport zou een beter begin zijn.

Amen. Ga maar eens voor alleen een medaille of beker en eventuele onkostenvergoeding. En klaar. Gewoon eens zien wat er gebeurd.

Als ik het Madness topic goed gevolgd heb dan zullen ze heel blij zijn met onkostenvergoeding ipv prijzengeld. Dat omdat de onkosten in totaal gezien vaak hoger zijn dan het prijzengeld.

Van mij mag er prijzengeld zijn hoor. Ik ga er vanuit dat een goed getraind paard wat plezier heeft in z'n leven met de regels die hedendaags er zijn en her en der best nog aangescherpt kunnen worden een enorme voorsprong heeft op anders getraind en gehouden paarden. Inderdaad door wilskracht en samen willen werken. Daarnaast moet het paard natuurlijk qua aanleg ook geschikt zijn voor betreffende sport.

Zo ben ik ooit 2de geworden op een gehoorzaamheids wedstrijd met mijn hond waarbij ik nooit een cursus gevolgd heb. Ik deed mee puur omdat mensen niet wilden geloven dat ik zonder cursus dat niveau ook had haha. Gewoon puur gedaan op samenwerking en uiteraard training thuis want het komt niet aan waaien maar ik gad daar geen begeleiding in.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:04

En ook niet elke draver heeft een tongband en een opzetbit, mijn merrie had beide niet nodig tijdens het koersen. Mijn huidige paard reden we zelfs bitloos.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:15

Als ik de opsomming lees van hulpmiddelen moet ik ze daarin eigenlijk gelijk geven. Ook factor geld zou moeten worden weggehaald.

Kijk eens kritisch naar jezelf, kijk eens kritisch naar onze sport en onze “ dwangmiddelen” het begint al met een slof...

Als we niet onze gedragingen aanpassen raken we de sport kwijt, wellicht ons “ recht “ op het houden van paarden. We moeten niet gaan zitten slapen maar aktie ondernemen. Laten zien dat het anders kan. Ons niet blijven verschuilen in “ ja maar “ al die dwangmiddelen zijn overbodig als we meer tijd investeren in training, onze eisen t.a.v van het paard aanpassen. Lopen schelden op een club die het aan de kaak stelt gaat niets uithalen.

Proof them wrong

Als een oefening/ opdracht niet kan worden uitgevoerd zonder dwangmiddel is de oefening niet geschikt voor het paard of wij niet ervaren genoeg het dier het correct te laten uitvoeren zonder dwangmiddel.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-09-22 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:19

de vraag kan altijd zijn dat wanneer je spullen nodig hebt ter ondersteuning, hulp of correctie, of het paard dan wel geschikt is voor het doel.

Zijn de paarden die het niet nodig hebben, beter geschikt?

Daarnaast, sport met dieren, het gaat gewoon een ding worden... :)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:22

Cer schreef:
de vraag kan altijd zijn dat wanneer je spullen nodig hebt ter ondersteuning, hulp of correctie, of het paard dan wel geschikt is voor het doel.

Zijn de paarden die het niet nodig hebben, beter geschikt?

Daarnaast, sport met dieren, het gaat gewoon een ding worden... :)

Ik had dát exact net toegevoegd! :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:27

Als ze beelden uit het buitenland halen en verkopen als nederlands, spelen ze niet helemaal eerlijk (gebeurt door wel meer actiegroepen).. Als je daarna aantoont dat het niet in Nederland gebeurt, is toch de toon al gezet en loop je een beetje achter de feiten aan.
Vooral nu ze SocialMedia tot hun beschikking hebben...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:31

Paardensport stopt niet bij een grens, dus zal het argument dat het in het buitenland gebeurd weinig invloed hebben. Het staat al op het netvlies gebrand. Dus zullen er fraaiere beelden moeten worden aangedragen om te kunnen aantonen dat de rest incidenten zijn. Wat helaas niet zo is, maar wel zou moeten worden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:52

Snap je niet dat fraaiere beelden geen f*ck uitmaken pareltjes?