Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:05

Eenmaal uitgesloten, blijft toch zeker wel uitgesloten. Anders kun je net zo goed het hele uitsluiten overboord gooien...

Alleen zoals ik het lees mag het nu niet meer besloten worden door de eigenaar. Alleen nog door de dierenarts.

Als je als eigenaar je paard definitief wil uitsluiten voor de slacht kun je altijd wel een dierenarts vinden die dat voor jou wil doen.

Niks aan de hand dus..

Met ruimen heeft het al helemaal niets te maken.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:10

Ik snap het deels wel.

Als je het realistisch bekijkt, en je bijvoorbeeld een paard hebt wat een zware peesblessure op loopt, maar het paard is karakterwijs niet geschikt voor revalidatie, je wilt hem ook niet jaren met pijn laten lopen, dus je neemt de zware beslissing hem te laten gaan. Maar nu heeft een vorige eigenaar m uit laten sluiten van de slacht want koetsjiekoetsjie, dus hij moet ingeslapen en afgevoerd door de rendac.

Ik vind dat zelf ook zonde van het vlees, tuurlijk is het geen fijn idee om je eigen paard mogelijk op te eten maar het is eigenlijk wel zo ongeveer het beste vlees wat je kan eten qua zorg en tijd die erin is gegaan.

En zo nog wel wat blessures, kissing spines zonder vooruitzicht op verbetering bijvoorbeeld, hoefkatrolontsteking, er zijn zoveel ziektes die niet echt goed te behandelen zijn en daarom best wat vlees dat verloren gaat.

Maar eigenlijk hoop ik ook dat mensen zelf weer verantwoording gaan nemen over hun oude dier of dier dat met pijn loopt ipv weg te doen als weidemaatje, aangezien het dan ipv geld kost dat je geld krijgt als je naar de slacht brengt en de nieuwe eigenaar dus niet aan de 'afvoerkosten' vast zit.

Klinkt hard misschien maar ik kan er wel puntjes van logica in zien

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:13

onpaard schreef:
Wat maakt Buut zo schadelijk? Mijn paard heeft zeker 2 maanden Buut gekregen en is daarna naar de slacht gegaan. Toen was dat nog niet verboden.

Het is al zeker 15 jaar zo dat een paard niet geslacht mag worden als deze 1x bute heeft gehad.
Maar er waren (en zijn nu nog) dierenartsen die (niet alle) medicijnen vermelden in het paspoort waardoor een paard wel geslacht "mag" worden.
Er zijn veel meer medicijnen die een wachttijd hebben soms wel tot 90 dagen na toedienen die niet worden vermeldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:13

Maddy_Paola schreef:
Ik snap het deels wel.

Als je het realistisch bekijkt, en je bijvoorbeeld een paard hebt wat een zware peesblessure op loopt, maar het paard is karakterwijs niet geschikt voor revalidatie, je wilt hem ook niet jaren met pijn laten lopen, dus je neemt de zware beslissing hem te laten gaan. Maar nu heeft een vorige eigenaar m uit laten sluiten van de slacht want koetsjiekoetsjie, dus hij moet ingeslapen en afgevoerd door de rendac.

Ik vind dat zelf ook zonde van het vlees, tuurlijk is het geen fijn idee om je eigen paard mogelijk op te eten maar het is eigenlijk wel zo ongeveer het beste vlees wat je kan eten qua zorg en tijd die erin is gegaan.

En zo nog wel wat blessures, kissing spines zonder vooruitzicht op verbetering bijvoorbeeld, hoefkatrolontsteking, er zijn zoveel ziektes die niet echt goed te behandelen zijn en daarom best wat vlees dat verloren gaat.

Maar eigenlijk hoop ik ook dat mensen zelf weer verantwoording gaan nemen over hun oude dier of dier dat met pijn loopt ipv weg te doen als weidemaatje, aangezien het dan ipv geld kost dat je geld krijgt als je naar de slacht brengt en de nieuwe eigenaar dus niet aan de 'afvoerkosten' vast zit.

Nederlanders eten het amper, moeten we er dan maar aan voor de export? Snap het nut anders niet.

Mijn paard is door de kliniek afgekeurd voor de slacht, geen idee waarom precies. Maar vind het wel prettig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:18

In de praktijk verandert er dus eigenlijk niks.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:23

maralyn schreef:
Betekent dit ook, dat ze paarden dan mogen "ruimen" bij ziekten??

Waarom krijg ik hier een beetje een gekkig gevoel van.

Dit mag (moet) nu ook al. Er zijn slechts een beperkt aantal ziektes die een ruimingsplicht hebben bij paarden en ze komen (voorlopig) niet in Europa voor, maar ze bestaan.

Verder veranderd er idd niet veel, beslissing ligt bij DA maar de meesten doen daar niet moeilijk over. Wat eigenaar wil, of wat medisch moet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:28

Pandora2 schreef:
Hebben ze schrik dat er vlees te kort gaat zijn als er veel veeboeren moeten stoppen ? :=
Wat een grap weer dit :')

Heb je het artikel gelezen?
Deze opmerking maakt de indruk dat je het punt van deze zinvolle wijziging volledig hebt gemist.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:30

Het is wel waardevol dat een eventuele nieuwe eigenaar zelf mag bepalen hoe of wat. En dat niet een voorgaande eigenaar dat al heeft gedaan door slachten geen optie meer te laten zijn.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:33

Maddy_Paola schreef:
Ik snap het deels wel.

Hier ben ik het mee eens.

Het eerste waar ik bij dit artikel aan moest denken was het topic over dat 'gevonden' paard waar de eigenaar niet van opduikt...zou me niets verbazen dat het zo'n gevalletje is:
niet meer geschikt als gebruikspaard, bij één van de vorige eigenaren uitgesloten voor de slacht en de huidige eigenaar geen zin(of mogelijkheden) om het paard een mooi einde te geven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:34

Er veranderd in principe weinig. Alleen dat een eigenaar niet zomaar mag aftekenen, en dat is een goed iets.

Er worden paarden de handel in gedaan door particulieren die ze van te voren dus aftekenen in het paspoort. Want slachten is zielig maar zo'n paard gaat van handel naar handel wegens ongeldige pas. Tja was is zieliger....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:42

Een paard met aantekening mag alsnog wel worden geslacht. Maar dat kost je dan geld ipv geld te krijgen, omdat het vlees is afgekeurd voor menselijke consumptie.

Ik vind het wel verstandig dat de aantekening niet meer puur vanuit idealisme toegestaan is. Wel vind ik dat slachterijen goed geregeld moeten zijn. Geen zielige transporten etc. Dan verminderd de weerstand tegen de optie van slacht ook wel denk ik.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:49

Ben ik dan zeker de enige die achterdochtig is?

Registratie van paarden en hun locatie en dan dit >;)

Verzonnen stikstofprobleem wat ook de paardensector gaat raken.

Ik zie hier wel een verband hoor.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:08

Mirranda schreef:

Ben het helemaal met je eens

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:13

Marigold schreef:
Een paard met aantekening mag alsnog wel worden geslacht. Maar dat kost je dan geld ipv geld te krijgen, omdat het vlees is afgekeurd voor menselijke consumptie.

Klopt, schieten (+laten verbloeden en afvoeren) mag altijd, maar het paard mag daarnaast wel voor dierlijkvoer worden geslacht.
Dan krijg je wel een stuk minder voor je paard, maar het kost je geen geld (mits je paard voldoende vlees heeft).

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:37

Mirranda schreef:

Helemaal mee eens, er is veel meer aan de hand dan de meeste mensen (willen?) zien.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:37

OleJon schreef:
Mirranda schreef:

Ben het helemaal met je eens

OW ja hoor. De wappie in mij vindt hier ook iets van :j

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 06:29

Heb door de dierenarts alle paspoorten laten aftekenen zo geef ik mijn dierenarts de vrijheid dat ze alle medicijnen mogen hebben en hij dat in het paspoort niet hoeft bij te houden. Dit is al heel lang zo, een paard met duplicaat paspoort of te laat met inschrijven wordt al uitgesloten voor de slacht.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:13

onpaard schreef:
Wat maakt Buut zo schadelijk? Mijn paard heeft zeker 2 maanden Buut gekregen en is daarna naar de slacht gegaan. Toen was dat nog niet verboden.

Buut kan acute leukemie veroorzaken bij kinderen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:47

Hilli schreef:
onpaard schreef:

Buut kan acute leukemie veroorzaken bij kinderen.

Bedankt dat wist ik niet. Waarschijnlijk was dat toendertijd nog niet bekend. Dit was ergens halverwege/eind jaren 90.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:48

Mirranda schreef:

Ruimen kan ook prima zonder dat het paard naar de slacht gaat, dus wat dat betreft heb ik geen reden om achterdochtig te zijn. Bij vogelpest gaat er ook niets naar de slacht maar blijft er niets leven.

Ik kan me wel vinden, stel een paard is door eigenaar 1 uitgesloten omdat ze dat wilden, maar het paard is inmiddels bij eigenaar 2, is helemaal schoon qua medicatie, waarom zou die niet zelf mogen beslissen tussen slacht en inslapen?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:50

Volgens mij staat er in het paspoort van mijn paard geen uitsluiting. Maar we hebben ook nooit de medicatie bij laten houden.

Werd dit niet al op ouderwetse boeren manier gedaan om te voorkomen dat je paard nooit geslacht kan worden?

Kom het aan deze kant van het land nooit tegen dat medicatie bijgehouden wordt in het paspoort.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:19

Goh, wat toevallig. Ik bedacht me vanochtend dat ik mijn pony's uit wil sluiten voor de slacht. Maar dat kan nu dus niet meer? Wat is dit toch een achterlijke wereld zeg.

Los van het feit dat het ethisch helemaal fout is om een dier te slachten, mag ik dit toch wel zelf bepalen?

Dan hebben ze straks dus ineens allemaal prascend gekregen :Y)
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 15-09-22 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:20

Wat maakt het hun nu uit dat een paard minder waard wordt en alleen nog maar naar de Rendac kan. Vind het een gevalletje van ziekelijke bemoeizucht waar ze niks mee te maken hebben.

En ja, ik krijg ook vraagtekens wat hier echt achter zit...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:26

ingvdh schreef:
Mirranda schreef:

Ruimen kan ook prima zonder dat het paard naar de slacht gaat, dus wat dat betreft heb ik geen reden om achterdochtig te zijn. Bij vogelpest gaat er ook niets naar de slacht maar blijft er niets leven.

Ik kan me wel vinden, stel een paard is door eigenaar 1 uitgesloten omdat ze dat wilden, maar het paard is inmiddels bij eigenaar 2, is helemaal schoon qua medicatie, waarom zou die niet zelf mogen beslissen tussen slacht en inslapen?

Ja beetje rare gedachte om te denken dat ze dit doen om te ruimen, want dieren die geruimd worden gaan allemaal linea recta naar de Rendac. Je moet geen virussen in de voedselketen hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:26

_San87_ schreef:
Het is wel waardevol dat een eventuele nieuwe eigenaar zelf mag bepalen hoe of wat. En dat niet een voorgaande eigenaar dat al heeft gedaan door slachten geen optie meer te laten zijn.

Als je van plan bent het paard te laten slachten dan moet je geen paard kopen wat uitgesloten is.De handelaar van wie ik mijn allereerste pony kocht zei dat hij nooit aan de slacht verkocht- "voor de dood"heette dat toen nog.