Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
onpaard schreef:Wat maakt Buut zo schadelijk? Mijn paard heeft zeker 2 maanden Buut gekregen en is daarna naar de slacht gegaan. Toen was dat nog niet verboden.
Maddy_Paola schreef:Ik snap het deels wel.
Als je het realistisch bekijkt, en je bijvoorbeeld een paard hebt wat een zware peesblessure op loopt, maar het paard is karakterwijs niet geschikt voor revalidatie, je wilt hem ook niet jaren met pijn laten lopen, dus je neemt de zware beslissing hem te laten gaan. Maar nu heeft een vorige eigenaar m uit laten sluiten van de slacht want koetsjiekoetsjie, dus hij moet ingeslapen en afgevoerd door de rendac.
Ik vind dat zelf ook zonde van het vlees, tuurlijk is het geen fijn idee om je eigen paard mogelijk op te eten maar het is eigenlijk wel zo ongeveer het beste vlees wat je kan eten qua zorg en tijd die erin is gegaan.
En zo nog wel wat blessures, kissing spines zonder vooruitzicht op verbetering bijvoorbeeld, hoefkatrolontsteking, er zijn zoveel ziektes die niet echt goed te behandelen zijn en daarom best wat vlees dat verloren gaat.
Maar eigenlijk hoop ik ook dat mensen zelf weer verantwoording gaan nemen over hun oude dier of dier dat met pijn loopt ipv weg te doen als weidemaatje, aangezien het dan ipv geld kost dat je geld krijgt als je naar de slacht brengt en de nieuwe eigenaar dus niet aan de 'afvoerkosten' vast zit.
Klinkt hard misschien maar ik kan er wel puntjes van logica in zien
maralyn schreef:Betekent dit ook, dat ze paarden dan mogen "ruimen" bij ziekten??
Waarom krijg ik hier een beetje een gekkig gevoel van.
Maddy_Paola schreef:Ik snap het deels wel.
Als je het realistisch bekijkt, en je bijvoorbeeld een paard hebt wat een zware peesblessure op loopt, maar het paard is karakterwijs niet geschikt voor revalidatie, je wilt hem ook niet jaren met pijn laten lopen, dus je neemt de zware beslissing hem te laten gaan. Maar nu heeft een vorige eigenaar m uit laten sluiten van de slacht want koetsjiekoetsjie, dus hij moet ingeslapen en afgevoerd door de rendac.
Ik vind dat zelf ook zonde van het vlees, tuurlijk is het geen fijn idee om je eigen paard mogelijk op te eten maar het is eigenlijk wel zo ongeveer het beste vlees wat je kan eten qua zorg en tijd die erin is gegaan.
En zo nog wel wat blessures, kissing spines zonder vooruitzicht op verbetering bijvoorbeeld, hoefkatrolontsteking, er zijn zoveel ziektes die niet echt goed te behandelen zijn en daarom best wat vlees dat verloren gaat.
Maar eigenlijk hoop ik ook dat mensen zelf weer verantwoording gaan nemen over hun oude dier of dier dat met pijn loopt ipv weg te doen als weidemaatje, aangezien het dan ipv geld kost dat je geld krijgt als je naar de slacht brengt en de nieuwe eigenaar dus niet aan de 'afvoerkosten' vast zit.
Klinkt hard misschien maar ik kan er wel puntjes van logica in zien
Marigold schreef:Een paard met aantekening mag alsnog wel worden geslacht. Maar dat kost je dan geld ipv geld te krijgen, omdat het vlees is afgekeurd voor menselijke consumptie.
OleJon schreef:Mirranda schreef:Ben ik dan zeker de enige die achterdochtig is?
Registratie van paarden en hun locatie en dan dit![]()
Verzonnen stikstofprobleem wat ook de paardensector gaat raken.
Ik zie hier wel een verband hoor.
Ben het helemaal met je eens
Hilli schreef:onpaard schreef:Wat maakt Buut zo schadelijk? Mijn paard heeft zeker 2 maanden Buut gekregen en is daarna naar de slacht gegaan. Toen was dat nog niet verboden.
Buut kan acute leukemie veroorzaken bij kinderen.
Mirranda schreef:Ben ik dan zeker de enige die achterdochtig is?
ingvdh schreef:Mirranda schreef:Ben ik dan zeker de enige die achterdochtig is?
Ruimen kan ook prima zonder dat het paard naar de slacht gaat, dus wat dat betreft heb ik geen reden om achterdochtig te zijn. Bij vogelpest gaat er ook niets naar de slacht maar blijft er niets leven.
Ik kan me wel vinden, stel een paard is door eigenaar 1 uitgesloten omdat ze dat wilden, maar het paard is inmiddels bij eigenaar 2, is helemaal schoon qua medicatie, waarom zou die niet zelf mogen beslissen tussen slacht en inslapen?
_San87_ schreef:Het is wel waardevol dat een eventuele nieuwe eigenaar zelf mag bepalen hoe of wat. En dat niet een voorgaande eigenaar dat al heeft gedaan door slachten geen optie meer te laten zijn.