Webinar: Het bespreekbaar maken van de levensbeëindiging van paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:35

Ayasha schreef:
Sizzle schreef:
De fokker van mijn paard heeft het dier als veulen ook uitgesloten, heel irritant. Ik wil liever de keus kunnen maken als het zo ver is.

Fenylbutazon is voor mensen kankerverwekkend (leukemie dacht ik), maar het kan inderdaad prima zijn dat die grenswaarden van vroegah niet meer accuraat zijn. Omdat buut amper afbouwd is de overweging niet zo raar. Maar een vlees test zou misschien wel zinvol zijn tegen onnodig verlies.

Edit:ik zie dat het bewijs voor de carcinogeniteit heel magertjes is. Dat zou den wel herzien mogen worden ja.

Maar je mag ze toch nog steeds laten schieten? Het vlees mag gewoon niet meer gebruikt worden bij mijn weten.
Uitsluiten voor slacht is meer: uitsluiten voor consumptie toch?

Volgens mij zit je daar idd goed.

Mungbean

Re: Webinar: Het bespreekbaar maken van de levensbeëindiging van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:23

Ik vind dat echt pure verspilling als een paard verder niet op medicatie staat. Gewoon een paar honderd kilo vlees dat je weg gooit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:39

Sizzle schreef:
Ik vind dat echt pure verspilling als een paard verder niet op medicatie staat. Gewoon een paar honderd kilo vlees dat je weg gooit.

En dat is jouw issue. Niet dat van de mensen die hun paard niet willen laten consumeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:42

Ayasha schreef:
Sizzle schreef:

En dat is jouw issue. Niet dat van de mensen die hun paard niet willen laten consumeren.

Nee maar die hoeven dat ook niet.
Ik heb geen keuze omdat de fokker het dier als veulen al uitgesloten heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:57

Sizzle schreef:
Ayasha schreef:

Nee maar die hoeven dat ook niet.
Ik heb geen keuze omdat de fokker het dier als veulen al uitgesloten heeft.

Dan laat je hem toch staan? :) Ga je verder voor eentje die wel geconsumeerd mag worden. Simpel op te lossen door te vragen of je het paspoort mag zien voor je de koop sluit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:20

Het is destijds niet in me opgekomen dat uitgerekend een fokker die voor verkoop fokt zoiets doet.
Nog los daarvan dat het niet mijn DOEL is om het dier op te eten, het gaat me om het open houden van de mogenlijkheden als de tijd daar is. Er een gezond dier om laten staan waar je net heel veel moeite ingestopt hebt om het te vinden gaat dan weer een beetje ver.

Ik vind het gewoon zonde, daar mag je het van mij mee oneens zijn uiteraard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:25

Sizzle schreef:
Het is destijds niet in me opgekomen dat uitgerekend een fokker die voor verkoop fokt zoiets doet.
Nog los daarvan dat het niet mijn DOEL is om het dier op te eten, het gaat me om het open houden van de mogenlijkheden als de tijd daar is. Er een gezond dier om laten staan waar je net heel veel moeite ingestopt hebt om het te vinden gaat dan weer een beetje ver.

Ik vind het gewoon zonde, daar mag je het van mij mee oneens zijn uiteraard.

Ik zie een paard als een levend wezen met gevoel en niet als 600 kilo vlees.Ik zou me doodschamen om een dier wat mij zijn werkkracht en vriendschap heeft geschonken naar de slager te brengen vanwege zijn vlees.Zelf iemand als Napoleon, toch voorwaar geen teer zieltje, heeft zijn oude paard de erehaver gegund zodat nu het scharminkelige dier in opgezette vorm nog te bewonderen is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:45

Daar staat iedereen anders in en daarom vind ik het wel prettig dat zo’n beslissing genomen kan worden bij de daadwerkelijke euthanasie waarin beide keuzes gerespecteerd kunnen worden ipv dat 20 jaar ervoor vast uit te sluiten.

Van mij mogen ze mij bij overlijden ook wegbrengen voor vlees, maar daar zit niemand op te wachten ben ik bang :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:51

Maar voor slacht, ik denk dat 90% van de paarden sowieso al niet écht geschikt zijn om te slachten.
Danwel door medicatie vlak voor overlijden, danwel ziekte, danwel ouderdom(Bij koeien geld dat het vlees van "oudere dieren" echt niet heel geweldig is, neem aan met paarden ook)
Daarbij wil ik ook schimmels met melanomen niet terug vinden op mijn bord.
Ook paarden met allerhande gezondheidsissues door het leven heen niet, bedoel een paard met een spieraandoening als PSSM? mwah ik pas..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:18

siskeh schreef:
Maar voor slacht, ik denk dat 90% van de paarden sowieso al niet écht geschikt zijn om te slachten.
Danwel door medicatie vlak voor overlijden, danwel ziekte, danwel ouderdom(Bij koeien geld dat het vlees van "oudere dieren" echt niet heel geweldig is, neem aan met paarden ook)
Daarbij wil ik ook schimmels met melanomen niet terug vinden op mijn bord.
Ook paarden met allerhande gezondheidsissues door het leven heen niet, bedoel een paard met een spieraandoening als PSSM? mwah ik pas..

Een vorige manege-stalhouder van mij deed standaard alle paarden die niet meer voldoende konden werken naar de slacht.Daarom wilde hij beslist geen schimmels aankopen vanwege de vrijwel altijd aanwezige melanomen die volgens hem door en door door het hele paard\vlees zouden zitten.