Paard met ernstige brandwonden knapt op bij Equitom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:08

xDenies schreef:
Ik ken Equitom niet anders dan oprecht en eerlijk tegenover het paard. Ik heb daar ook een topic over gemaakt toen mijn merrie daar in behandeling was. Ik vind de meningen op bokt soms zo lijnrecht tegenover elkaar staan. In het ene topic wordt geadviseerd een paard in te laten slapen en in het andere topic wordt weer verwacht dat de TS er alles aan doet. Nu wordt er hier 'alles' aan gedaan en is het weer niet goed. Maar goed, op Bokt wordt t mooi verlicht maar uiteindelijk heb je dit overal.

Ik zie mooie en eerlijke verhalen langs komen op hun facebook pagina en kan ook uit eigen ervaring praten. Ik ben blij dat zij als enige kliniek iets voor mijn merrie konden betekenen in iets wat dan nog vrij simpel was :)
Nederlandse klinieken hadden het erger gemaakt of niet kunnen oplossen.

Tja, ik heb überhaupt een mening over 'alles eraan willen doen'. Wij hebben als mensen verantwoordelijkheid voor dieren, die positie hebben we ons toegeëigend en moeten we dus nu ook honoreren. Als dieren moeten worden platgespoten om nog enigzins de dag door te komen ben je gewoon al vier straten te ver. Ik heb medelijden met deze merrie, ja ook 'veilig van achter mijn toetsenbord' zoals wel vaker gebruld wordt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:12

xDenies schreef:
Ik vind de meningen op bokt soms zo lijnrecht tegenover elkaar staan. In het ene topic wordt geadviseerd een paard in te laten slapen en in het andere topic wordt weer verwacht dat de TS er alles aan doet.

Hmmz het lijkt wel een discussieforum met verschillende gebruikers en opvattingen…

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:29

Ik moet vooral denken aan het paard Pacha dat ook enorme brandwonden over het hele lijf had.
Wat een lijdensweg moeten die paarden ondergaan zeg, maar uiteindelijk lopen ze weer! Joepie.

Mijn keuze zou het niet zijn.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:02

Zou mijn voorkeur niet hebben als ik kijk hoe snel ik zelf nog last heb van mijn litteken van de brandwond

BigOne

Re: Paard met ernstige brandwonden knapt op bij Equitom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:17

Net als bij mensen, waar ook soms experimentele operaties worden uitgevoerd gebeurd dit ook bij dieren. Of het niet/wel goed is ? Tja, het zal ook bij hun regelmatig mislukken maar ze staan er om bekend verder te gaan daar waar anderen stoppen.
Ik vind dat niet alles maakbaar is en mocht ik een dier met zulke brandwonden meemaken was er voor mij maar één keuze.
Kan me voorstellen dat mensen andere keuzes maken maar je afvragen wie er bij gebaat is lijkt me in deze ernstige gevallen niet aanwezig .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:24

Poekkie schreef:
Bwa ik vind het hier juist chique dat ze zover willen gaan. Brandwonden zijn enkele weken / maanden pijnlijk maar daarna kan het dier volledig herstellen. Moest dit mijn paard zijn, zou ik het die kans ook geven.

Dat met die tak daarentegen in die witte pony had ik nooit gedaan.

Hopelijk komt het snel beter met dit mooie dier!

Dat vraag ik me af. Zo zwaar dat het dier verbrand is op het hoofd. En het paard kan het je niet meer vertellen he? Of het nu ook allemaal echt hersteld is.
Ik vind het meer een, kijk eens wat wij kunnen, in plaats van de beste oplossing. Ik denk dat de behandeling ook zomaar eens gratis kan zijn. Ja en als eigenaar probeer je dat dan. Het zou mijn besluit ook niet zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:31

Het zijn in zekere zin natuurlijk ook proefdieren waar men op studeert/misschien zelfs mee experimenteert tijdens een niet allerdaagse behandeling.

Zonder studie en onderzoek geen vooruitgang. Vooruitgang waar later iedereen van profiteert.

Het is soms heel dubbel. En moeilijk om helemaal zuiver te blijven naar de patient toe.

Maar ik zou het mijn paard ook besparen. Een dier kan niet praten. Eens stopt de pijnstilling, maar is dan ook de pijn definitief gestopt? Zeker bij nare brandwonden. Is de pijnbestrijding toereikend en is er daarnaast nog ander serieus ongemak waar pijnstilling niet tegen helpt? Paarden zijn vluchtdieren, je leest altijd dat pijn tonen hen erg kwetsbaar maakt en dat ze dat van nature daarom niet gauw zullen laten blijken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:41

Het is een langdurig traject maar als ze daarna bijvoorbeeld ingezet kan worden als fokmerrie, draagmerrie, en je kan het je als eigenaar veroorloven, waarom niet? Hoeveel mensen zetten hun paarden met een peesblessure niet een jaar op rust om dan tot de conclusie te komen dat ze daarna alleen maar grasmaaier kunnen zijn?
Dat ze het paard een kans willen geven, vind ik wel goed. Vraag is natuurlijk hoe ver je kan en wil gaan. Geen idee. Ik kan niet in het hoofd van de eigenaar kijken. Dat men er verschillende meningen op na houdt, prima.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:27

Eeuwig knap en kundig van deze kliniek. Alternatief is een spuitje. Wat ze ongetwijfeld overwogen zullen hebben maar blijkbaar heeft deze merrie nog een gunstige prognose.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:18

Ik vind Equitom ook heel dubbel. Aan de ene kant zeg ik ook altijd; weet je het niet meer en wil je echt alles geprobeerd hebben, bel Equitom. Maar aan de andere kant gaan ze soms erg ver. Wel is dat ver gaan per paard afhankelijk, want ze geven ook vaak genoeg aan dat het einde verhaal is. Tegenover de grote kliniek en de vele gevallen per dag komen er maar enkele hele speciale gevallen naar buiten.
Ik denk ook dat ze hiervan leren en bij het minste geringste wel de stekker eruit trekken. En ik denk haast dat een eigenaar voor deze behandeling niet 100% betaald, zodat ze ook kunnen experimenteren.

We hebben onze ideeën over brandwonden en vergelijken het met de mens, maar wie weet waar ze nu achter komen en kan het volgende paard nog makkelijker en sneller behandeld worden. Maar geloof niet dat ze een paard onnodig laten lijden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 00:53

Zie net een before/after filmpje op de insta van Equitom. Mensen die nog zeuren dat het dieronvriendelijk was etc… kijk daar maar eens naar.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 01:41

VValar schreef:
Zie net een before/after filmpje op de insta van Equitom. Mensen die nog zeuren dat het dieronvriendelijk was etc… kijk daar maar eens naar.

Wat heeft een voor/after filmpje te bewijzen aan dieronvriendelijk?
Wist je dat verbranden huid niet meer in de zon kan, altijd pijnlijk blijft met weersschommelingen en extreem pijnlijk genezingsproces heeft? Wat doet een after filmpje aan die feiten af?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 02:09

VValar schreef:

Heb je wel begrepen waarom mensen dit te ver vinden gaan?

Het gaat er niet om dat het paard eventueel kan genezen. Het gaat om het zeer pijnlijke proces en dat je een paard niet kan vertellen dat het beter zal gaan met de tijd.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:58

Wat zijn jullie allemaal negatief. Zou je zelf ingeslapen willen worden als je verbrand was? en zou je zelf ingeslapen willen worden als je werd geboren met een scheve mond?

Ik vind equitom echt een top kliniek. Ze zijn heel eerlijk over het wel of niet kunnen herstellen van een paard en ze zorgen ook dat je paard zo pijnvrij mogelijk door het hele proces heen komt.

Als zij een paard kunnen herstellen hem pijnvrij of zo goed mogelijk pijnvrij kunnen houden tijdens het dat process en het beest heeft daarna nog jaren een pijnvrij bestaan dan is het toch tot dat kliniek en eigenaar samen het besluit nemen er voor te gaan.

Ik snap dat jullie zeggen zo een paard kiest er niet voor, maar dat is het zelfde met een baby of kind dat geopereerd wordt daar kiest het kind ook niet voor maar de ouders/doktoren en je hoort nooit dat er bij een kind een operatie niet wordt gedaan omdat het kind er niet zelf voor kan kiezen je kijkt naar de kansen voor het kind daarna!

Ik vind het top als een eigenaar/ dierenarts er alles aan wil doen om een paard te redden als zijn kansen voor herstel er zijn!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:59

superpony schreef:
VValar schreef:

Heb je wel begrepen waarom mensen dit te ver vinden gaan?

Het gaat er niet om dat het paard eventueel kan genezen. Het gaat om het zeer pijnlijke proces en dat je een paard niet kan vertellen dat het beter zal gaan met de tijd.

Ik heb het filmpje nog niet gezien maar maak daaruit op dat het paard weer aan de beterhand is?
De eerste post is van 4/9 dus als ze in een tweetal weken het dier pijnvrij hebben gekregen begrijp ik nog minder waarom mensen zouden laten inslapen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:08

Maar met brandwonden kan je niet garanderen dat het dier pijnvrij is. Kreupel is kreupel dat kan je zien en is duidelijk maar hoe gaat het paard aangeven dat de huid trekt bijvoorbeeld?

En ja dara als ik ernstig verbrand raak dan word ik ook liever ingeslapen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:08

Ik denk dat een eigenaar een dier goed genoeg kent om te kunnen zien of deze pijn heeft of niet. Dat hoop ik altans. :)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:20

Spoiler:
Bijzonder dat mensen zo blijven volharden in de negativiteit. 2 weken bezig (als we de filmpjes mogen geloven) en dat paard heeft zo’n wonderbaarlijk herstel gemaakt tot nu toe. Is gewoon bizar als je het mij vraagt. Dat is dus wat de kliniek waarschijnlijk had voorzien en heeft toen de behandeling ingezet. Gelukkig kunnen ze dat beter inschatten dan al die sterke medisch onderlegde bokkers hier in dit topic.

Overigens als mij de keuze werd gegeven tussen 2 wkn verbandwisselingen en daarna er zo uitkomen of direct inslapen want het werd toch niks meer, geef mij het eerste dan. Paarden kunnen gelukkig niet zo denken dus vermenselijk ze dan ook niet.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:30

Poekkie schreef:
Ik heb het filmpje nog niet gezien maar maak daaruit op dat het paard weer aan de beterhand is?
De eerste post is van 4/9 dus als ze in een tweetal weken het dier pijnvrij hebben gekregen begrijp ik nog minder waarom mensen zouden laten inslapen.

Klopt
https://www.instagram.com/reel/CitHibyj ... MyMTA2M2Y=

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:34

Tja, ik zie nog steeds voornamelijk een murw geslagen paard. Maar goed, ik ben inderdaad niet medisch sterk onderlegd dus misschien beter als ik het God-complex aan anderen overlaat +:)+ Laat mij maar sterven hoor in zo'n geval. En dat zeg ik niet lichtjes, ik weet namelijk wat het inhoud.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:58

Met VV eens, de dood is niet het ergste dat je kan overkomen. Of het dier nu pijn heeft, ik hoop het niet en hij zal vast murw van de pijnstilling staan. Het zou mijn keuze niet zijn, ik heb het erg te doen met dit dier.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:59

Eens met VuurVleugel, ik zie in het filmpje nog geen happy paard. Maar oke dat is een moment opname misschien.

VValar. Dat heeft niks met negatief doen te maken. Maar ik ken dr een paar die flink verbrand waren en tijdens het proces in het ziekenhuis zeggen ze allemaal, was ik toen maar dood gegaan.
Want ondanks flinke pijnstilling hebben ze echt enorm pijn geleden.
En ook nu jaren later, ze hebben elke dag nog pijn.
Ja en hun kunnen praten en het aangeven een dier niet.
En dat in mijn hoofd hebbende vind ik het niet eerlijk tegenover het dier. En mocht ik er ooit voor komen te staan (wat ik echt niet hoop, want wat een drama) zou ik het haar niet aandoen. Hoeveel ik ook van mijn dier hou

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:00

Ik zie op dat filmpje inderdaad nog steeds geen blij paard, eerder een paard wat 'uit' staat en alles maar laat gebeuren.

En als ik dan hier van mensen met (herstelde) brandwonden lees dat ze er nog steeds pijn aan hebben...
Mijn keuze zou ook inslapen zijn geweest.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:10

kiki1976 schreef:
Eens met VuurVleugel, ik zie in het filmpje nog geen happy paard. Maar oke dat is een moment opname misschien.

VValar. Dat heeft niks met negatief doen te maken. Maar ik ken dr een paar die flink verbrand waren en tijdens het proces in het ziekenhuis zeggen ze allemaal, was ik toen maar dood gegaan.
Want ondanks flinke pijnstilling hebben ze echt enorm pijn geleden.
En ook nu jaren later, ze hebben elke dag nog pijn.
Ja en hun kunnen praten en het aangeven een dier niet.
En dat in mijn hoofd hebbende vind ik het niet eerlijk tegenover het dier. En mocht ik er ooit voor komen te staan (wat ik echt niet hoop, want wat een drama) zou ik het haar niet aandoen. Hoeveel ik ook van mijn dier hou

Je kunt dit niet vergelijken met 3e graads brandwonden bij mensen waar geen haar meer terug groeit en ernstige littekenweefsel is ontstaan. Ik ga er vanuit dat men wel grotendeels kan zien dat dit van een hele andere gradatie is. Gezien het haar grotendeels op het hoofd volledig terug is gegroeid.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:20

Amber_anne schreef:
Maar met brandwonden kan je niet garanderen dat het dier pijnvrij is. Kreupel is kreupel dat kan je zien en is duidelijk maar hoe gaat het paard aangeven dat de huid trekt bijvoorbeeld?

En ja dara als ik ernstig verbrand raak dan word ik ook liever ingeslapen

Jij wil zeggen dat je het niet zou zien aan je dier als deze pijn of jeuk heeft of zeer gevoelig is op de huid? Overigens kan er dan met olieën etc ook nog verzachting geboden worden.
Als ik jouw redenering zou volgen zou ik zelfs een zomerexcemer moeten laten inslapen vrees ik… nochtans geven die heel goed aan waar de huid niet fijn voelt ;)