[VIDEO] 1,35 miljoen euro voor vierjarige About Me

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: [VIDEO] 1,35 miljoen euro voor vierjarige About Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:39

Wat een bedrag voor een vier-jarige, zeg!

Lijkt me best wel een hete donder.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:51

Ik verwachtte heel wat, maar zag het filmpje en dacht vooral..het is allemaal nog niet zo bevestigd en dat geeft snel zo'n beeld. Paarden kruipen bij gebrek aan kracht snel een beetje achter de ll of worden hangerig. Zou het enger vinden als een vier jarige het al zonder problemen eruit liep.

Voor de verkoop even wat beelden van de potentie en aan de ruiter te zien is het een paard met veel beweging en schwung. Moeilijk uit te rijden als het ook nog eens wat onbevestigd is.

Mooi, aansprekend paard. Ben benieuwd naar de toekomst.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:18

Ik ben gewoon heel blij dat ik zo veel 'azijnpissers' zie hier!
Als dit paard zo verder gereden wordt, gaat hij heel snel kapot... Dan krijg je weer zo'n Totilas-verhaal. Wonderpaard dat door de vele 'blessures' in de ellende terecht komt. Ik heb ontzettend medelijden met dit paard... Hij wordt enorm op de voorhand gereden met een weggedrukte rug, veel 'knie-actie' maar niet 'voorwaarts'. Hij gaat wel hard, maar hij is niet voorwaarts, dat zijn twee hele verschillende dingen. Jammer... Weer een paard de vernieling in.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:51

echt hoor agossie. Dat je wat vind van het beeld in de video. Alla. Maar om daar meteen uit te concluderen dat het paard de vernieling in gereden wordt }:0

Ik sluit me helemaal aan bij sunnda

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:58

pol013 schreef:
En nee, paarden als deze bieden dit aan omdat het heel dicht tegen hun natuur en werklust aan zit.

Een paard biedt zelf aan om in een houding te lopen waarbij de luchtpijp dicht geknepen wordt, de nekwervels op de verkeerde plek belast worden en de rug weggedrukt wordt?
Zie je ze zo ook uit zichzelf lopen?
Paarden buigen voor druk. En de druk zit hier gewoon op de verkeerde plek.
Geen wonder dat de sport zo bekritisereerd wordt tegenwoordig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:01

manubres schreef:
Elisa2 ik vind hem daar inderdaad ook beter gereden. Maar wat hierboven ook staat. Het zal geweest zijn op de veiling om het paard zijn potentie te laten zien. Maar soms werkt dat inderdaad averechts. Zijn volle broer About You lijkt onder Robin van Lierop een heel ander paard. Toch vond ik About You die op wat meer spanning werd gereden niet slecht.

https://youtu.be/TqHJx8-CJjU filmpje veiling
https://kwpn.tv/watch/15224 filmpje Pavo cup

About You vind ik kwalitatief een beter paard, ook een betere galop. Als je het dan over natuurlijke aanleg hebt dan zie ik dat hier wel meer.

Met een beetje schakelen zie je al snel de natuurlijke aanleg, en zeker als ze op hun eigen benen moeten lopen daarom kijk ik bij de jonge GGk hengsten ook graag naar het halsstrekken in de draf. Sommige krijgen dan ineens veel meer souplesse of een veel beter achterbeen. Een ruiter kan een paard echt minder of beter maken en op druk rijden worden ze meestal niet beter van vind ik.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:22

Jeetje met 4 jaar, en dan al zo gereden, die is dan al een tijd onder het zadel, achter de lood lijn gereden worden.. en als je dan de groeischijven voor een groot paard in acht neemt, is dat al kapot op zijn 8e jaar -O-

En als dat dan door gebrek aan kracht is, gaan we het natuurlijk niet op bouwen vanaf de grond, maar verkeerd rijden! Tot dat het wel kapot is, maar dan loopt ie uiteindelijk wel mooi, of dat goed voor het lichaam is maakt niet uit +:)+

Afbeelding

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:59

Spookje29 schreef:
Jeetje met 4 jaar, en dan al zo gereden, die is dan al een tijd onder het zadel, achter de lood lijn gereden worden.. en als je dan de groeischijven voor een groot paard in acht neemt, is dat al kapot op zijn 8e jaar -O-

En als dat dan door gebrek aan kracht is, gaan we het natuurlijk niet op bouwen vanaf de grond, maar verkeerd rijden! Tot dat het wel kapot is, maar dan loopt ie uiteindelijk wel mooi, of dat goed voor het lichaam is maakt niet uit +:)+

[ [url=m/kOH6v5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Typisch een reactie van iemand die denkt dat paarden inrijden enorm moeilijk is bij gebrek aan ervaring.

Als je als stalruiter niet anders doet en je voorbereidend werk goed op orde is, is het een eitje.
Helemaal zo'n getalenteerd paard als deze. Dat het allemaal net niet vloeiend is, paard nog wat wegkruipt omdat dit niet zijn dagelijkse rondje is zie je wel terug ja, maar dat komt vanzelf.

De laatste keer dat ik het checkte was wat jonger beginnen juist beter ivm spieropbouw en betere belastbaarheid.

En doen alsof alle topsportpaarden kapot gaan is natuurlijk onzin..vooral omdat het rijtje toppaarden wat blij rond de 30 jaar oud worden bij hun voormalig ruiters in NL best behoorlijk groot is.
Pech kun je altijd hebben, hoef je geen topruiter voor te zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:36

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:15

Dit is weer een prachtig voorbeeld van de beste stuurlui die aan wal staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:03

Ja daar zijn bronnen van. Mondjes maat maar ze zijn er.
Bij kinderen zijn ze er in overvloed.
Ja sport is goed als men nog niet uitgegroeid is. En de grens wat opzoeken kan ook geen kwaad.
Dat geeft banden en spieren prikkels om sterk te worden. Om juist later het zwaardere werk aan te kunnen.
Structurele overbelasting is wel slecht.
En ja dat is met dit soort paarden wel snel een ding. Hij bied het aan. Kost veel geld dus al snel teveel word er mee gedaan.

Maar het plaatje met die groeischijven. Gooi die bereft dit onderwerp in de prullenbak.
Je laat een kind tot de 18 ook niet alleen maar wandelen.
We snappen dan allemaal dat sport goed is. Zelfs als ze eens spierpijn hebben.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:18

We hebben nog geen idee welke ruiter er straks op komt en hoe die dat dier gaat rijden. We kunnen wel allemaal wat vinden van dit filmpje, maar het is gewoon een veiling filmpje. Valt niet veel over te zeggen wat er straks met dat paard gebeurt.

Vind ik er wat van? Ja. Tuurlijk. Maar daar hebben we niks aan, want het zegt helemaal niks over de verdere opleiding.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:30

Vindt het wonderbaarlijk dat veel mensen hier zeggen ''niet alle paarden'', nee, dat klopt, een handje in de dressuursport wordt inderdaad mooi gereden, wordt oud. Maar het merendeel ziet er niet uit, het rijden op deze manier en vooral op zo'n jonge leeftijd wordt gewoon geaccepteerd.
Paarden op hun 3de al beleren heb ik mijn mening over en zal niet snappen waarom die haast er wel is. Dieren zijn nog jong, spelen liever in de wei met vriendjes. Deze gaat net zoals meer dan de halve paardenwereld een stal in, misschien een klein paddockje volledig in bubbeltjesplastic.
En ja, ik vindt de eventuele(want ook ik zie graag bronnen) extra spieropbouw later het niet waard om zo'n paard zijn jeugd te beperken.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:45

Sunnda schreef:
Spookje29 schreef:

[ [url=m/kOH6v5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Typisch een reactie van iemand die denkt dat paarden inrijden enorm moeilijk is bij gebrek aan ervaring.

Als je als stalruiter niet anders doet en je voorbereidend werk goed op orde is, is het een eitje.
Helemaal zo'n getalenteerd paard als deze. Dat het allemaal net niet vloeiend is, paard nog wat wegkruipt omdat dit niet zijn dagelijkse rondje is zie je wel terug ja, maar dat komt vanzelf.

De laatste keer dat ik het checkte was wat jonger beginnen juist beter ivm spieropbouw en betere belastbaarheid.

En doen alsof alle topsportpaarden kapot gaan is natuurlijk onzin..vooral omdat het rijtje toppaarden wat blij rond de 30 jaar oud worden bij hun voormalig ruiters in NL best behoorlijk groot is.
Pech kun je altijd hebben, hoef je geen topruiter voor te zijn.

Ik zie daar geen logica in, en dat kan ik inderdaad ook zeggen, typisch een reactie van iemand .. alsof dat enorm moeilijk is om dat te zien, maar bij gebrek aan kennis om een paard in te rijden op een paard vriendelijke manier wanneer alles vast zit in het lijf ... dus omdat niet alle paarden vroeg kapot gaan, is het maar aye oke om het zo te doen!, ik ken ook een hond die alles vrat wat los en vast zat, chocolade wel eens met folie perongelijk gegeten.. tsja die is toch 20 geworden, dus er kunnen er genoeg dat aan ... zolang je zo denkt.. wordt het welzijn niet beter.

paard zijn groeischijven moeten nog dicht groeien, ontwikkeling is nog volop bezig in de botten.
Als een paard de kracht en balans er nog niet voor heeft bouw je dat op, tot dat hij dat wel heeft, niet hem maar achter de lood lijn laten lopen, en er maar op gaan zitten.

geduld en correct opleiden vanaf de grond, de basis kracht en balans op een leeftijd wanneer een paard is uitgegroeid, om dat aan te kunnen is nog ver te zoeken in de tradi snel snel paard moet op 7 jarige leeftijd de subtop hebben bereikt wereld.

Maarja dat verkoopt niet voor 1,35 mil, in ieder geval, waarom wachten als het met 4 al bereden verkocht kan worden voor dat bedrag.
Zie je maar weer waar het vandaan komt, en de rest erachter aan loopt want dat doen de 'beste' die ze verkopen voor miljoenen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 23:20

Ik doe geen enkele aanname over hoe dit dier getraind wordt of hoe hij in de toekomst gereden zal worden. Ik geef commentaar op wat ik zie. Ik zie een paard dat rete strak gereden wordt, en ik vind dat niet mooi. Ik zie geen harmonie.
En ook dit is een momentopname. Een die ik
Niet fijn vind om naar te kijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 01:21

rien10 schreef:
Ik doe geen enkele aanname over hoe dit dier getraind wordt of hoe hij in de toekomst gereden zal worden. Ik geef commentaar op wat ik zie. Ik zie een paard dat rete strak gereden wordt, en ik vind dat niet mooi. Ik zie geen harmonie.

Dan moet je misschien toch naar een andere opticien want dit paard wordt echt niet strak gereden. Op heel veel momenten zie je ook gewoon een losse teugel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:21

Dan zal ik er nog eens naar kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:53

Toch wordt de souplesse er uit gereden op dat eerste filmpje en dat verschil is heel mooi te zien bij het 2e filmpje.

Wat de reden daar ook van is, het komt op dat moment het paard in ieder geval niet ten goede.

Rustig belasten vanaf 3/4 jaar is niets mis mee, maar dat kan ook volgens het skala met respect voor het paard. Worden ze over het algemeen op alle vlakken beter van, ook op de langere termijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:55

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:58

Rivendell schreef:
pol013 schreef:
En nee, paarden als deze bieden dit aan omdat het heel dicht tegen hun natuur en werklust aan zit.

Een paard biedt zelf aan om in een houding te lopen waarbij de luchtpijp dicht geknepen wordt, de nekwervels op de verkeerde plek belast worden en de rug weggedrukt wordt?
Zie je ze zo ook uit zichzelf lopen?
Paarden buigen voor druk. En de druk zit hier gewoon op de verkeerde plek.
Geen wonder dat de sport zo bekritisereerd wordt tegenwoordig

Ja hoor. Paarden kiezen in hun opleiding massaal allerlei heel verkeerde tot net niet optimale houdingen in hun zoektocht naar hoe ze hun lijf het beste kunnen gebruiken bij het gevraagde. Van giraffe tot alles op de voorhand en alle varianten daartussenin.
Die af geknepen luchtpijp is dan ook lichtelijk overdreven.

Ik werk heel veel samen met een Cesar oefen therapeut en mensen doen exact hetzelfde. Tillen/zitten/ bewegen heeel verkeerd, tot net verkeerd. En die moet je ook heel veel en vaak helpen met grote en kleine correcties om tot het optimale bewegings patroon te komen. En die kunnen zelf denken, en onthouden en zelf iets nastreven.

Dus ik schrik helemaal niet zo van net-niet beelden op weg naar perfectie. Ik weet en accepteer dat die horen bij de weg omhoog.
Sterker nog: ik denk dat het streven naar altijd alleen perfect de vooruitgang ernstig in de weg zit.

Daarbij mag je wat mij betreft prima nog steeds een mening hebben over het getoonde. Maar het meteen helemaal. Doortrekken en van die fatalistische uitspraken aan koppelen vind ik totaal niet nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:47

Tazzey schreef:

Origineel.

Heb je wel gekeken en zie je het zelf echt niet? Dan een beter stuurlui worden misschien??

Allerlei smoesjes uit de kast trekken om dit beeld goed te praten...........We zitten op Bokt een paarden forum, waar we van paarden zouden houden.

Ik neem mijn portie azijn nog even tot mensen wel gaan leren en inzien dat het paard voorop zou moeten staan. Dan zou ik ook eens wat lekkers kunnen nemen :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:27

Je ziet in de manier van rijden dat zijn broer About You er meer aanleg voor heeft en daardoor oogt het veel lichter, makkelijker en vriendelijker. Bij About me moest de amazone echt heel hard haar best doen om het eruit te rijden, daardoor zag het er gewoon niet fijn uit. Te diep, te hard aan het werk en het ziet er niet soepel uit.
Zonde dat ze daarvoor zoveel betalen, want hij oogt lang niet zo goed als zijn broer. :P

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:52

superpony schreef:
Tazzey schreef:

Origineel.

Heb je wel gekeken en zie je het zelf echt niet? Dan een beter stuurlui worden misschien??

Allerlei smoesjes uit de kast trekken om dit beeld goed te praten...........We zitten op Bokt een paarden forum, waar we van paarden zouden houden.

Ik neem mijn portie azijn nog even tot mensen wel gaan leren en inzien dat het paard voorop zou moeten staan. Dan zou ik ook eens wat lekkers kunnen nemen :+

Dat gezeik op hoe paarden gereden worden is origineel wil je zeggen? Wat moet ik zien dan?
Heb je zelf wel eens op zulke paarden gereden? Of denk je het allemaal te weten?
Ik heb zelf wel op dit soort paarden gereden. Ik heb altijd jonge sportpaarden beleerd en was ruiter voor verschillende veilingen.
Je kunt geen oordeel vormen over de totale training van een paard aan de hand van een verkoopfilmpje. Neem van mij aan dat deze paarden een prima training krijgen en zeer goed verzorgd worden. Nee, ze lopen niet 24/7 op een biologisch stukje gras tussen de bloemetjes en regenbogen maar ze krijgen een prima verzorging. Maar het is makkelijker en leuker blijkbaar om alles maar af te zeiken wat niet als een Penny pony wordt behandeld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:06

Dit is wel heel ongenuanceerd Tazzey. Als jij de bloemetjes weides mensen ongenuanceerd vind, is het niet het juiste om dat dan zelf ook te gaan doen.
Nee, ik heb dit soort paarden nooit gereden, simpel omdat ik daar de kwaliteiten niet voor heb. Ook niet toen ik jong was trouwens. Ik wil er ook niet op, want ik denk dat ik er niet zo veel mee kan.
Maar ik mag wel iets mooi of minder mooi vinden. In mijn omgeving zie ik meerdere getalenteerde jonge paarden 4 keer per week een half uur aan de bijzet gelongeerd worden. Die dieren moeten soms nog 3 jaar worden. Dat vind ik geen goede zaak. En dat heeft niets te maken met het feit of ik wel eens ja of nee op een mega getalenteerd dier heb gezeten.
Maar goed, ik had beloofd nog eens naar het filmpje te kijken, daar heb ik nu even tijd voor. Dus ik kom er zo op terug.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:15

janderegelaa schreef:
rien10 schreef:

Dan moet je misschien toch naar een andere opticien want dit paard wordt echt niet strak gereden. Op heel veel momenten zie je ook gewoon een losse teugel.

Nou, ik heb er nog eens, met veel aandacht naar gekeken. Dat "de teugel komt op heel veel momenten los" ben ik niet met je eens voor het draf gedeelte en galop gedeelte. Zeker, af en toe -floep- is de teugel een halve seconde los. Maar in deze welles nietes discussie wil ik niet verzanden, dat vind ik zonde van deze discussie.
De stap vind ik een ander verhaal, dat vind ik er veel prettiger uitzien.
het is niet zo Janderegelaar, dat ik niet snap dat dit paard in een paar minuten voorgesteld moet worden, dat ik niet snap dat een jong dier met zoveel beweging niet gemakkelijk uit te zitten zal zijn.
En strak rijden, hoeft niet per se in de hand te zijn. Ik vind de amazone in kwestie strak in de rug, in de arm en in het lijf. En het argument "doe het dan zelf" heb ik al weggemaaid, ik kan dit dier niet rijden, heb er de tijd, het geld en de ambitie niet voor. Ik zeg wat ik zie op het filmpje. Ik zeg niet dat het dier altijd zo gereden wordt etc etc.
Ik hoop dat als het paard sterker wordt, meer jaren van de juiste training achter de rug heeft een topper wordt. Waarom zou ik iets anders willen?